Dette virker sikkert som et snodig spørsmål, men er det noen som vet hva slags system politiet bruker når de finner privatadressen til folk?
Jeg er involvert i et politisak som helt uskyldig part. Politiet har sendt meg et brev med info om saken. Dette er blitt sendt til en adresse jeg hadde som student for 15 år siden. De to andre involverte har fått sitt brev sendt til henholdsvis en adresse den ene bodde på i et år for 13 år siden og hjem til foreldrene til den andre.
I alle dager? :gruble: Jeg ville jo trodd at politiet sjekket i Folkeregisteret, men det gjør de jo tydeligvis ikke. Hvor har de spadd opp disse gamle adressene?
Vi observerte også en akutt mangel på fornuftig arbeidsverktøy. Viktig informasjon ble skrevet ned på notatblokka på mobilen til den ene betjenten og på post'it-lapper av den andre. Norsk politi anno 2019??
Tell me about it...
vi fikk tilsendt domspapirer, innkalling til soning, innkalling til avhør, bøter osv i hopetall etter at vi hadde en fyr boende i kjellerleilighet her i 3 måneder for 13 år siden.
Vi ringte alle vi kom på å ringe -fengsler, lensmannskontor osv osv uten hell. Polititet selv sa at de fortsatte å sende hit fordi gule sider har et telefonnummer på fyren registrert her fra for nevnte 13 år siden. Han har aldri hatt folkeregistrert adresse her.
Akkurat nå sitter fyren i fengsel, og vi har ikke mottatt noe på et halvt års tid. Men det korresponderer også med tidspunktet der vi til slutt fikk gule sider til å slette oppføringa på adressen vår. Så det gjenstår å se hva som skjer når han slipper ut. Men vi har mange ganger klødd oss i hodet over hva slags opplegg disse instansene har for å sende ut sensitivt materiale. Vi er ikke foreldre eller foresatte til ham.
Jeg fikk et brev fra politiet her en dag (bekreftelse på anmeldt forhold), og reagerte på at det var håndskrevet navn/adresse på konvolutten. Ville tro de var så proffe at de kunne brukt vinduskonvolutt eller få printet adressen utenpå? :vetikke:
Det høres kjemperart ut! Jeg vil tro at politiet har rett til å gjøre oppslag mot folkeregistret, så at de sender til gamle adresser overrasker meg. Det skal sies at de holder på å legge om til elektronisk saksbehandling og arkiv, så foreløpig er mange av dem skremmende manuelle og det varierer mellom politidistriktene hvilken praksis de har.
Da ville vel jeg som første punkt sjekket at jeg er folkeregistrert på riktig adresse, og at gamle adresser ikke henger igjen i systemet. For de bruker jo offentlige registre på slikt.
Vi hadde i lengre tid flere registrerte enn reelt var, på vår adresse. Leieboere som flyttet ble hengende igjen. Litt skummelt, om man tenker feks brann... Flere personer registrert som man ikke umiddelbart kan gjøre rede for. Aner ikke om det er rett nå, for jeg finner ikke igjen hvordan jeg søkte opp dette den gang.
Når jeg saksbehandler elevsaker gjør jeg oppslag i folkeregisteret. Vi kan også ringe inn og få mer informasjon, i tillegg til at kontorleder kan få mer utfyllende informasjon (nyttig når skolen ikke får beskjed om at den ene forelderen til et barn har gått bort og vi må sjekke opp rykter). Rart om ikke politiet gjør det samme.
Jeg vet at jeg ikke har folkeregistrert adresse i et studentkollektiv i Trondheim, altså. :knegg: De andre har også god kontroll på adressene sine.
Nå høres det jo ut som Snippa har samme erfaringer.
Brevet kom forresten til slutt til meg i en konvolutt skrevet på for hånd. Med feil postnummer. Som var streket over og erstattet av et nytt postnummer, som også var feil...
Ikke så rart at brevet datert for 7 uker siden først nå kom fram, kanskje? :rolleyes:
Politiet har absolutt tilgang til folkeregisteret, men inntrykket mitt er at de har et kronisk dataproblem. Altså, tilgang til mange registre i prinsippet, men alt går tregt og fungerer ofte ikke. Det gjelder både folkeregister, strafferegistre, sitt eget arbeidsregister, valutaregisteret etc. - "vent litt, jeg må bare logge inn i et annet system her...eh, det... henger... litt her, kan jeg ringe deg tilbake?" er liksom standardfrasen.
Ikke helt ulikt livet i min offentlige etat, egentlig. Systemet vårt oppdaterer ikke adresser automatisk og det er typ fem av femti som har tilgang på å oppdatere det og gjøre søk mot folkeregisteret. Så enten står man i kø for å få noen av dem til å gjøre det, og det har verken de eller du tid til (og vi kan ikke sende en mail, siden både navn og adresser er sensitive - sikkert meldingssystem har vi ikke), eller så satser man på at folk bor der de bodde da familien var i kontakt for femten år siden.
Det er massive problemer med datasystemer og tilgang og hvor ting oppdateres mange steder, dessverre. Nå jobbes det med nytt folkeregister som skal ta mer hensyn til at folk flytter på seg og gi enda enklere tilgang til rett informasjon om alle innbyggere, og det samarbeides mye for å koordinere ulike opplysninger så en ikke må oppgi informasjon mange forskjellige steder eller drive med manuelle oppdateringer, så det er håp i sikte! :faggeek:
De er nok ikke redde for elektronisk post, men hittil har ikke hele politietaten hatt samme elektroniske sak- og arkivsystem, så jeg tipper at de har ventet med å koble på digital ekspedering av post til de har det på plass. Basert på utenforstående kunnskap og synsing. :nemlig: Men ja, det er litt komisk med de som mener at det er tryggere med fysiske brev.
Jada, jeg skjønner at redsel ikke er grunnen.
Men jeg synes de burde vært litt mer bekymret over alt det som sendes helt ukritisk ut uten at de aner hvem mottaker er. Det gjelder forsåvidt mye annet også. Ganske koko at man mener det er trygt å sende pass, kredittkort osv i vanlig postgang.
Det er ulovlig å åpne posten, da. Selv om den er sendt til deres adresse, om den har et annet navn. Ikke at det er noe fysisk hinder selvsagt, jeg bare stusset over at du vet hva alle brevene fra politi m.m. inneholdt.
De henter sine opplysninger fra Skatteetaten som sitter på folkeregisteret her til lands. Men de har ikke tilgang til all informasjon. Personer på f.eks. hemmelig adresse utleveres ikke, selv ikke til politi, de må også igjennom en prosess for å få ut opplysninger i de tilfellene.
Ikke vet jeg. Har mye med politi å gjøre på jobb, og de somler ihvertfall stadig bort elektronisk post. En gang anmeldte jeg, som de henla. Da sendte de henleggelsen til en jobbadresse som ikke finnes med en helt annen person som mottaker, så jeg gikk ikke beskjed og fikk heller ikke klaget fordi fristen var gått ut.
Men det er jo nettopp det de ikke gjør? Hadde vi tre fått brev tilsendt til den adressen vi hadde i 2004 alle sammen, så kunne jeg tenkt at de hadde en kopi av folkeregisteret fra det året fortsatt. Men alle har jo fått til adresser som ble brukt på ulike tidspunkt tidlig på 2000-tallet.
Jeg gjetter på at Shute er inne på noe. De HAR tilgang til Folkeregisteret, men at den tilgangen er vanskelig tilgjengelig av en eller annen grunn, og at de derfor bruker første og beste adresse de finner?
Det KAN være mulig at jeg ble frastjålet en sykkel det året jeg bodde i det studentkollektivet, faktisk, uten at jeg kan si det sikkert. :gruble: Annen kontakt med politiet har jeg ihvertfall ikke hatt.
Man kan jo undres over hvorfor ikke de bruker altinn.
Jeg fikk time på et sykehus. I pikenavnet mitt. På min gamle adresse. 15 år etter at jeg flyttet og giftet meg.... Men jeg bor på et lite sted. Og brevet kom fram. Selv om det er to forskjellige kommuner.
Jeg tipper det er som Ingling sier, at de har forskjellige systemer som ikke er koblet sammen og dermed vanskeliggjør hentingen av adresse fra folkeregisteret. Og for så vidt elektronisk sending via Altinn.
Det hadde i det minste gitt langt bedre resultater enn søk i 15 år gamle baser.
Jeg har selv opplevd at NTNU sendte både cand.mag.- og cand.philol.- vitnemålet mitt til en nesten-navnesøster av meg i en annen kommune. :gal: Så likt var ikke navnet heller.
For å si det sånn, på et tidspunkt vurderte mannen min om han skulle jobbe med it-systemene til Nav, politiet og skatteetaten. De eneste han vurderte at hadde en oppegående itstrategi var skatteetaten. Og der jobber han nå. Litt morsomt med de to damene på inntektstoppen, for han jobber med skattemeldingen.
Politibetjentene jobber med mange ulike systemer som ikke snakker sammen så godt ja. Og det er vel bare pass-systemet som snakker med folkeregisteret tror jeg. Og det har ikke betjentene tilgang til. Om de har egen innlogging til folkeregisteret vet jeg ikke. Men de som jobber sivilt med feks namssaker har det. Men på store Lensmannskontor og politistasjoner har ofte ikke de sivile og betjentene så mye kontakt.
Forvaltningen i politiet får automatisk opp folkeregistrert adresse i saksbehandlingssystemet de bruker. Post derfra skal derfor komme til riktig adresse, så fremt alt er korrekt i folkeregisteret.
I systemet som brukes for å registrere straffesaker, blir det opprettet en egen bruker for hvert distrikt hvor du har en rolle i en straffesak. Dvs at dersom du anmelder en sak i Trondheim i 2012, er vitne i en sak i Lillehammer i 2014 og er mistenkt i en sak i Oslo i 2018, så vil du stå registrert med tre forskjellige brukere i dette systemet. For hver av brukerene vil du stå registrert med den adressen du hadde på det tidspunktet du var i kontakt med politiet i det distriktet, og er du i kontakt med politiet i samme distrikt flere ganger og oppgir forskjellig adresse ved de forskjellige tilfellene, vil du bli oppført med flere adresser under samme bruker. Dette systemet vaskes ikke mot folkeregisteret, og det kan derfor stå oppført svært gamle adresser der. Om det går litt fort i svingene og/eller den politiansatte ikke har tilgang til folkeregisteret, så kan derfor post i forbindelse med nye saker gå ut til gamle adresser dersom du står registrert med eldre saker i samme distrikt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.