Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Heilt uformell undersøking

#1

Møøse sa for siden:

OK, det har vore ein grufull feil i ordlyden her så eg må endre litt. Kanskje det vert lettare å svare da? :flau:

Er denne konstruksjonen god norsk:

"Dette det store huset"

Meiner du konstruksjonen er:

  1. umogleg (= ugrammatisk)
    2) mogleg, men truleg ikkje noko du sjølv ville brukt,
    eller
    3) heilt ok og som du gjerne kunne brukt sjølv?

#2

him sa for siden:

Er dette nynorsk for om huset ramler ned? :gruble:



#4

Sildre sa for siden:

Det gir ingen mening for meg, altså alternativ 1.

Eventuelt kunne du ha skrevet: "Dette - det store huset".


#5

Kanutte sa for siden:

Signerer Sildre. Det kan sjølvsagt hende at det er ein mogleg setning sjølv om eg aldri ville ha skrive det slik, og stussa om andre hadde skrive det.


#6

Che sa for siden:

Signerer også Sildre. Grammatisk feil i hodet mitt.


#7

Mikkeline sa for siden:

Signerer også Sildre.


#8

Tallulah sa for siden:

Det ga meg ingen mening. Kanskje det hadde hjulpet med et komma etter dette?


#9

Karamell sa for siden:

Ingen mening, alt. 1.


#10

Møøse sa for siden:

Nei det er bokmål. Eller, det speler inga rolle om det er bokmål eller nynorsk.
Dette det store huset, denne den unge mannen. Ei form for dobbel bestemming. Er visst OK i dansk ("denne den lille pige", eller noko slikt). Spørsmålet er om det er OK i norsk. Det er for meg kanskje ikkje direkte ugrammatisk, men det er veldig markert. Ikkje vanleg, standard bruk.
Slik held vi på, lingvistane :himle:


#11

him sa for siden:

Hvis noen hadde skrevet "Denne den unge mannen" hadde jeg trodd at de var over ørene forelsket. :D Det var en herlig setning i forbindelse med folk, men men hus? Nja. Hadde definitivt ikke passet i en tilstandsrapport. Alt du lærer bort! :)


#12

safran sa for siden:

Slik den står nå; 1. Setter du et komma eller tankestrek etter "dette", blir det kanskje mening i det.


#13

Møøse sa for siden:

Lærer bort? Eg spør om de kunne sagt det. Det er de som er ekspertane, vi lingvistar har forlese oss på dette og vert totalt forvirra til slutt. Seier du ei form mange nok gonger trur du til slutt ho er grammatisk.


#14

Irma sa for siden:

Jeg tenkte umiddelbart at det manglet et komma etter dette, men så kan ikke jeg en halv gramatikkregel heller da. Jeg gir en stemme til alternativ 2. Jeg likte det som denne den vakre him sier bedre når det gjelder mennesker. (Hah..jeg må kanskje si alternativ 3?)


#15

Maz sa for siden:

Som skogens kongle syntes jeg det var ok først, men så viste det seg at jeg hadde oversett ett ord.

Enten så detter (faller ) et spesifikt stort hus, eller så er det helt pussig.


#16

him sa for siden:

Nå må du ikke pingle ut Møøse, nå har jeg lært dette av deg og skal ta det med i hver eneste mail til mine to danske kollegaer. :p


#18

Carrera sa for siden:

Helt feil setning. Alt 1.


#19

Gremli Skremli sa for siden:

Som norsklærer synes jeg det høres oppstyltet og unaturlig ut. Men om det er lov å bruke eller ikke får noen andre krangle om, jeg ville verken sagt eller skrevet det selv, og elevene mine ville fått rødblyanten etter seg om de hadde skrevet det.


#20

Gri sa for siden:

Alt 1. Det er vel neppe ei god norsk setning når den ikkje har noko verb (ettersom eg forsto det slik at "dette" ikkje er huset som dett ned).


#21

Aminta sa for siden:

Gir ingen mening, kunn vondt i øynene.

(Alt. 1)


#22

Go\jenta sa for siden:

Synes det mangler et komma etter det første ordet. (Alternativ 1)


#23

Kaija sa for siden:

Enig


#24

Bluen sa for siden:

Ugrammatisk.


#25

annemede sa for siden:

Signerer, som mange andre, Sildre.


#26

Bluen sa for siden:

Må for øvrig legge til at setningen hadde blitt bedre for meg hvis det hadde vært brukt eiendomspronomen i stedet for bestemt artikkel:

Dette mitt store hus.
Denne min kjære datter.


#27

Nenne sa for siden:

Jeg ville aldri ha sagt det, for meg høres det oppstyltet ut om enn ikke alldeles feil.


#28

Møøse sa for siden:

Kven har sagt at det er ei setning? Har eg? Eg sa kanskje det? :eek: Det er ikkje ei setning, det er ein substantivfrase. Har eg verkeleg sagt at det er ei setning? Det er i så fall heilt feil.


#29

emm sa for siden:

Gir ingen mening.


#30

Møøse sa for siden:

:fnise:


#31

Møøse sa for siden:

Ja, men poenget er at alle ledda skal vere bestemte.
Eigentleg burde eg ha gjort heile greia på nytt, sidan eg feilaktig refererte til dette som ei setning for å gjere forvirringa komplett.


#32

Skilpadda sa for siden:

For meg høres det merkelig på grensen til feil ut. Kanskje noe en lyriker kunne si som et slags oppstyltet stilistisk grep, men definitivt ikke noe jeg ville skrevet selv. Av de alternative svarene dine ville jeg velge nummer 2.


#33

Chanett sa for siden:

Gremli sa det eg ville sagt.


#34

Nebbia sa for siden:

Bruker du rødblyanten uten å ha dekning i rettskrivningsregler? :undrer:

Hadde ikke min norsklærer hatt bedre argumenter enn at det høres oppstyltet og unaturlig ut, hadde jeg kverrulert. Jeg synes dog at rødstreken er på sin plass. Jeg mener å huske fra norsktimen at alle helsetninger (frittstående setninger med punktum) skal ha minst subjekt og verbal, og det er begrunnelsen for alternativ 1.


#35

Chanett sa for siden:

Jeg bruker forresten aldri rødblyant. jeg retter med blyant.


#36

Skilpadda sa for siden:

Det er ikke ment å være en setning (Møøse har rettet opp den opprinnelige formuleringen sin); spørsmålet er ikke om det er en korrekt setning, men om det er en formulering/konstruksjon man oppfatter som korrekt (som f.eks. subjekt i en setning).


#37

Gremli Skremli sa for siden:

Som Skilpadda sier. Dessuten retter jeg da stadig på setninger som ikke er grammatisk feil, men der det f.eks. er gjentagelser. En norsklærer har nå virkelig rett til å foreslå endringer som gir bedre flyt i språket!

Strengt talt gjør ikke jeg det heller, jeg bruker kulepenner i grønt/lilla/lyseblått med blekk som kan viskes bort. Jeg syntes bare "å bruke rødblyanten" var et lettvint bilde.


#38

Møøse sa for siden:

Eg lagar ei ny eg.


#39

Nebbia sa for siden:

Selvfølgelig har du det. Ingen tvil om at ikke alle setningsoppbygninger er like gode, men som skoleelev hadde jeg kverrulert på å bli irettesatt på grunn av grammatisk estetikk. Det som ikke er ulovlig er lovlig... :D


#40

Nebbia sa for siden:

Ja, gjør det. Jeg tror jeg må ha misforstått her.


#41

Skilpadda sa for siden:

Det er ikke alle kommentarer som er irettesettelser. :) Norsklæreren min på videregående skrev masse margkommentarer av andre typer - både skryt av at noe var bra, forslag til hva annet man kunne tatt med, og kommentarer om formuleringer som kanskje kunne vært endret. Man skal jo få tilbakemeldinger på det nivået man er på - er man svak i norsk og har mange feil, er det neppe rimelig av læreren å pirke på formuleringer som bare er litt uheldige, men for en faglig sterk elev er det veldig fint å kunne få tips til å skrive enda bedre.


#42

emm sa for siden:

Min norsklærer også. Hun var dessuten rå på å stryke ut fyllord i teksten, de finnes det mange av:)


#43

Nebbia sa for siden:

Jeg tolket utsagnet om den røde blyanten som om det var en feil. Min realistbakgrunn får ta sin del av skylden. :p

Du (og de andre) som påpeker at norsklærere bruker rødblyanten til annet enn å rette feil, har selvfølgelig helt rett. Når jeg tenker etter, praktiserte også min norsklærer på videregåendedette.


#44

Gremli Skremli sa for siden:

Nå for tiden bruker norsklærerne rødblyanten (eller "spor endringer", som det også kalles) til å skrive laaange tilbakemeldinger til hver elev om hva som er bra og hva som kan forbedres innenfor kategorier som grammatikk, flyt, tekstbinding, ordforråd osv. For hver innlevering, såklart. rømmer fra norskfaget fort som f


#45

Nebbia sa for siden:

Definitivt et tegn i tiden at man skal bruke ressursene på å skrive rapporter.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.