Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Dumme elbilspørsmål

#1

Polyanna sa for siden:

Jeg plukket opp en øøøøørliten elbil i går, for å teste om det er noe for oss. Det er månedsleie, nå for vinteren (ellers sykler jeg jo).

Og så innså jeg i dag, der jeg stod og plundret med ladekontakten til Fortum og ikke fant noentingen ut av noentingen, at dette vet jeg jo veldig lite om. :knegg:

Jeg fant i hvert fall ut at den ikke har hurtiglading, men den har liksom to ulike måter å lade på lell. :blond:

Her er de spørsmålene jeg kommer på nå:
Dette med parkering, hvordan finner jeg ut hvor man bare kan parkere og gå uten å gjøre noe, og hvor det er billigere og hva gjør man da og i det hele tatt? Jeg pleier å bruke app til å parkere, skal jeg gjøre det med elbilen også? Generelt: Hva er lurt og dumt og lov og ikke med tanke på parkering?

Dette er en sånn ørliten bil, som man kan parkere på tvers, sa mannen som ga ut bilen. Kan man altså bare gjøre det hvorsomhelst, liksom? :blond:

Lading: Nå står den og lader på en Fortumstasjon. Er det dyrere å parkere på sånne enn hjemme? Hvordan finner jeg i så fall ut det, basert på strømpris?

Viser Fortumappen når bilen er ferdig ladet?

En mann som hjalp meg der jeg stod og plundret sa at det var lurt å varme opp bilen mens den stod og ladet. Hva mente han med det? Sette meg i bilen og starte den og sette på varmen? Sette på varmen uten å starte bilen? KAN man egentlig starte bilen mens den lader?

Kollektivfeltet: Jeg registrerer at det står et eller annet "elbiler unntatt klokken--- etellerannet" i kollektivfeltet ved E18, men det er j mange ørsmå bokstaver som man kjører fort forbi. Hva er reglene for kollektivfelt nu for tiden?


#2

Neket sa for siden:

I kollektivfeltet må man være minst to i bilen mellom 7 og 9 fra Holmen til Oslo, og sikkert på andre siden av byen også. Ellers er det vel fritt frem?

Resten vet jeg lite om, men kan aldri tenke meg at å lade hjemme er dyrere enn på ladestasjon.


#3

Floksa sa for siden:

Det er stort sett veldig mye billigere å lade hjemme enn på stasjon. Å topplade på stasjon er DYRT. Jeg kan starte leafen via app for å varmen den. Men den bruker mye strøm på å varme seg så maks 5-7 minutter.
Prisen på lading skal stå på stasjonen og i appen. Du kan stoppe landinga uten å være der men det er upopulært å ta opp plass uten å lade.


#4

Galathea sa for siden:

Ja, det er mye dyrere å lade på Fortum, og det er visstnok ikke bra for batteriet med hurtiglading, så det beste er å lade hjemme.

Hvis du varmer opp bilen på forhånd så øker rekkevidden på vinteren. Jeg har Leaf, og starter varmen ca 5 min før jeg drar hjemmefra med Leaf-appen på telefonen, det fins sikkert en sånn for din bil også?
På kalde dager reduseres rekkevidden en god del, greit å være obs på så man ikke går på en smell.


#5

Tjorven sa for siden:

Det er billigere å lade hjemme enn borte, og mye billigere enn hurtiglading. (Jeg tror nok at den bilen du låner også kan hurtiglade, men at du foreløpig ikke vet hvordan.)

Vi har leaf og får ingen beskjed når den er ferdigladet.

Det har vært omdiskutert hvorvidt de aller minste bilene kan parkere på tvers, for de står unektelig litt uti veien. Så jeg ville lukeparkert på vanlig vis selv om jeg hadde elbil. Det er i hvert fall ikke forbudt.

Jeg trodde at det også var en regel om at man måtte være to i bilen når man kjører i rush ut av byen (men da på ettermiddagen). Men her skal jeg ikke være veldig påståelig, for vi kjører svært sjelden bil i rush og da aldri uten passasjerer.

Lykke til! Det er en overgang, men vi har blitt veldig glade i vår lille elbil (som gjør nytten som vår eneste bil).


#6

tink sa for siden:

Vet ikke hvordan det er med parkering av sånne knøttabiler.

De fleste elbiler har en innstilling for oppvarming mens den står koblet til kontakt. Jeg har Kia Soul og egen lader i garasjen. Kan stille inn på tid for lading og tid for oppvarming, det er jo en fordel å vite når man skal kjøre ut da. Det er mye billigere å lade hjemme enn på ladestasjon. Innså at jeg betalte det samme pr km for å lade på stasjon som jeg ville gjort for diesel på den andre bilen.

Pussig at de som leide ut ikke viste deg slike innstillinger.


#7

Candy Darling sa for siden:

Jeg tror du generelt kan kjøre i alle kollektivfelt, når som helst, med unntak for E18 i rushtrafikken - da må du ha passasjer.

Også har du vel gratis parkering på alle offentlige plasser hvis det ikke står spesielle kriterier, men jeg har ikke funnet ut om man også kan overstige tidsbegrensningen - jeg tror egentlig ikke det, men venter på svar.



#9

Lavender sa for siden:

Bil i Oslo appen viser takstsoner, sonene 5051 til 5054 har ladeplikt. Ellers er det maks 2 timer for alle kjøretøy stort sett overalt i byen. Vi varmer opp bilen når den er koblet til strøm. Jeg har både Fortum og Grønn Kontakt, alt er dyrere en hjemmelading. Bilen kan lade på 10A og 32A tror jeg, det er bare å stille inn i appen. Det er der jeg ser hvor mye strøm det er på batteriet.


#10

sindrome sa for siden:

Du kan sikkert google om den du har har hurtiglading. Hvis den har mulighet for to ulike ladekabler er det sannsynlig at den ene er for hurtiglading, men det er ulike "munner" og ikke alle ladestasjoner har alle muligheter, mener jeg. Det er alltid dyrere å lade på ladestasjon enn det er hjemme. Du betaler pr minutt, ikke pr ladet energi, dvs at det er dyrere å lade når batteriet nærmer seg fullt.


#11

Polyanna sa for siden:

Får ikke den pokkers appen til å funke. :mumle:

Den insisterer på at jeg skal "fylle inn manglende informasjon" også når jeg har fylt ut alle feltene (inkludert tiltaleform: Herr eller Fru. :hehehe: Tysk bil, ja!)

Men: :gaah:


#12

Lavender sa for siden:

Jeg brukte mye tid på å bli eier av bilen, teknisk. Både på bilen og i appen.


#13

Tjorven sa for siden:

:blomst: Jeg har lært noe nytt av denne tråden: jeg kan varme opp bilen med bruk av appen. Grunnen til at jeg ikke visste om dette fra før er nok at vår bil står i garasje i kjelleren på et stort bygg og egentlig aldri blir særlig kald, så det er ikke noe vi har savnet.


#14

amylin sa for siden:

Du har nok hurtiglading på bilen om du har to uttak. Den ene er til vanlig lading, den andre til hurtiglading. Det er dårlig kotyme å parkere på hurtigladeplass og stå der mer enn 80% ladet batteri. Spesielt nå når det er kaldt og mange trenger å lade. Appen forteller ikke når bilen er ferdigladet. På hurtigladere er det forskjellige uttak, du velger den som passer din bil. Betal med app, brikke eller ved å sende sms. Det er billigere å lade hjemme. Det er gratis å parkere på offentlige p-plasser i Oslo, men noen har ladeplikt. Det finnes også en app til parkering i Oslo, og der får du vite om det er betaling eller ikke og også om det er ladeplikt.


#15

Polyanna sa for siden:

Har ikke hurtiglading, nei. :) Bare ett uttak.

Takker for alle svar!


#16

Karamell sa for siden:

Ikke parkere på ladeplass, kun lade.

Her er ingen elbiler gratis å parkere. Og jeg lader kun hjemme.


#17

Pamina sa for siden:

Kommunale ladeplasser i Oslo må man betale for nå, 10 kr. timen, og maksimalt 3 timer lading. Det kan være greit å få tak i en ladebrikke så slipper du å holde på med mobilapp. Ladebrikke får du fra Fortum. Min eldgamle leaf har ikke oppvarmingsapp, men det går bra å kjøre til og fra jobb.


#18

Martis sa for siden:

Hvis bilen har mulighet for å varme, mens den står i laderen er dette smart på vinteren. Det brukes mye kapasitet på oppvarming og rekkevidden blir desto kortere. Hurtiglading og saktelading er samma uttak på min golf, hvilke biler er det som har ulikt uttak for dette? Det er jo mer om bilen kan ta imot så mange KW samtidig.

Vi lader for det meste med saktelading hjemme, for det er billigst.


#19

Tallulah sa for siden:

Om den er kortere enn en vanlig bil er bred, kan du det.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.