Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Noen mattelærere her?

#1

Smash sa for siden:

Sønnen min i 10. klasse kom hjem nå etter og ha fått igjen mattetentamen.

På del 2 hadde han glemt av å vise utregningene, altså bare gitt selve svaret. Det var sånn de skulle svare på del 1, og da fortsatte han bare slik, og glemte det rett og slett av da han begynte med del 2. Han hadde alt rett, men får 0 poeng av lærer. Han fikk beskjed om å ta det som en advarsel i forkant av eksamen til våren. Jeg kjenner jeg syns det er litt urettferdig, han søker et studie til neste høst hvor han trenger gode karakterer, og matte er et fag han kan få en god karakter i. Han fikk ikke høre hvilken karakter han fikk, men det kan umulig bli særlig god, på del 1 hadde han 23/28 poeng.

Er dette vanlig praksis? I så fall får han bare ta det som en lærepenge, men om ikke så burde jeg kanskje tatt en prat med læreren hans. Jeg har ikke for vane å klage på vegne av ungene mine til lærerne, men det svir litt når jeg ser for skuffet han var.


#2

Elise sa for siden:

Dette har helt sikkert læreren sagt hundrevis av ganger, pluss at det helt sikkert stod skrevet på selve tentamen. Jeg kjenner meg godt igjen i å ha lyst til å gi 0 poeng, men har aldri gjort det på tentamen. Har gjort det på små prøver, med beskjed om det i forkant. Med 23 av 28 poeng på del 1 ligger han over middels, og bør definitivt ha kontroll på hvordan man skriver regnestykker.


#3

Stompa sa for siden:

Det er visst vanlig hos oss, i hvertfall. Vgs, og bare i første halvår for å sette en støkk i elevene før det er for seint å rette opp i og før de gjør samme tabbe på eksamen.


#4

Input sa for siden:

Forutsatt at det står tydelig i oppgavesettet at de skulle vise utregninger hadde jeg gjort det samme selv, for da har han jo ikke svart på oppgaven. Det å faktisk lese oppgaven tydelig og ordentlig er helt elementært, og det er greit at han får den "læreplengen" (jeg synes det er et litt ekkelt ord) nå fremfor senere. Alt for mange begynner på høyere utdanning uten å ha fått det inn under huden.


#5

Smash sa for siden:

Da gjør jeg ingenting med det, jeg sa han kunne snakke med mattelæreren sin og høre om han kunne få ta mattetentamen på nytt sammen med de elevene som har vært syke. De bruker å ha en oppsamlingsrunde rett etter jul der de samler alle sammen. Har kommet frem til at det er bedre han glemte det nå enn til våren, tror ikke han glemmer det igjen. :p

Når de søker videregående, ser de på karakterene i januar eller standpunktkarakterene i juni?


#6

Tjorven sa for siden:

Det jeg tenker er at han kunne spørre lærer om er hvilke konsekvenser dette får for standpunktkarakter. Forhåpentligvis er svaret er at hvis det er en positiv utvikling, så vil det vektlegges heller enn denne ene dårlige karakteren. Da får han litt mer ro, og kan heller fortsette å jobbe.

Jeg har en 9. klassing, og jeg hører rykter om at dette har vært et tema hos dem også. Og at beskjeden er at de skal gjøre som oppgaven sier for å få (full) uttelling.

De søker opptak til vgs på karakterene som gis i juni.


#7

Smash sa for siden:

Ja, det er nok et bedre spørsmål å spørre læreren om. Fint at de ser på karakterene i juni, da har han iallfall muligheten til å gå opp. Takk for svar. :)


#8

Anne C sa for siden:

Jeg er er kjempestreng på dette, og sier alltid i fra om at de må ha med fremgangsmåte på del 2. I tillegg så står det jo på tentamensettet. Jeg gir nok ikke 0 poeng, men 1/2 poeng tenker jeg.


#9

Anne C sa for siden:

Med mindre han skal søke med julekarakterene på en privat vgs så er ikke julekarakteren noe stress sånn sett.


#10

Input sa for siden:

Enig i dette. Selv hadde jeg lagt veldig lite, om noe, vekt på det ved setting av standpunktkarakterer.

Og jeg skjønner godt at han er skuffet, det er en utrolig kjip følelse å ha gjort noe kjempebra, også er det ikke så bra likevel fordi man har oversett noe i oppgaven.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.