Bilen min er humørsyk og jeg vet aldri helt når den starter. De siste tre månedene har den stått mer enn den har kjørt. Torsdag skal den på verksted, jeg har bestilt feilsøking. Jeg har en anelse om at det blir dyrt, men hvor sette grensa?
Lignende biler ligger på Finn til 15000-20000. Den er EU-godkjent i et år til, vurderingen nå er om det er verdt for eksempel opp mot 5000.
Ny bil har jeg ikke mulighet til å kjøpe, så alternativet er å være gående. Det går fint når det bare er meg, litt mer kløn når barnet er hos meg. Kollektivtilbudet er greit, men litt begrensende.
Vil dere hjelpe meg med å tenke? Hva ville du gjort?
Dersom det er eit seriøst verksted, så bør dei og kunne gje deg råd om kva du bør gjera. Ellers ville eg nok satt ein makspris på kva eg ville brukt på bilen.
Jeg kunne betalt 5000. Jeg har en gammel bil, og jeg skal ha den inn til eukontroll og kan være villig til å betale en del dersom det skal til for å få den eugodkjent.
Vi har hatt gratis gammel Fiat et par år. Det har kostet i driftskostnader selv om km stand er under 80 000 km. Til slutt var det rusten som tok den. Du kan får en verkstedvurdering for å få vite hva som statistisk bruker å koste på den bilen du har, og å se etter rust. Ingen vits med påkostninger hvis den ikke kommer ut av EU kontroll pga rust.
Det kan være lurt å ta EU kontrollen på et NAFsenter når bilen er noen år og ikke har garanti lengre, om du er redd for at de skal legge på arbeid.
Ville vurdert ift hva som dukker opp.
Har de bil/mekanikerlinje der du jobber? Eller kjenner du noen som har greie på/underviser i faget, som kunne tatt en titt?
Eller som GinaK sier, ta en test/gjennomgang på NAF.
Og så spørs det hva du mener med gammel bil, hvis den ikke har gått flere hundretusen så tipper jeg det er lønnsomt å beholde den fremfor å kjøpe en annen gammel bil du ikke aner noe om tilstanden til.
Den er ikke så gammel (2004) og har heller ikke gått spesielt langt (110 000), men den er fransk. Jeg bruker den for lite, så problemene står i kø. I sum blir det dyrt, gitt.
Jeg har hatt de siste EU-kontrollene på NAF ja, men denne reparasjonen blir på et Mekonomen-verksted.
Planen er vel egentlig å spare opp til en mer driftssikker Toyota eller slikt, men det ligger fram i tid.
Vi har en 07 modell som må på EU kontroll nå snart og står litt på samme vurdering. Hvor dyrt er det verd å fikse den. Den er nå ikke "oppbrukt" da, det er en Toyota, men det har vært litt mye med den i det siste....
Franske biler har jeg hørt så mye tvilsomt om, så hadde kanskje ikke orket koste på stort. Har du regnet på hva kollektiv + taxi ved behov, ville blitt? Koster utrolig mye å ha bil, når man tar med billån, veiavgift, forsikring, drivstoff, bompenger, dekk, og reparasjoner.
Jeg har hatt to franske biler, den første kjøpte jeg i 2007. Har vært fornøyd jeg altså, at jeg ikke bruker den nok er ikke nødvendigvis opphavets skyld. :knegg:
Ja, det er skikkelig dyrt. Den sto i fem uker i høst og da gjorde jeg et ærlig forsøk på å klare meg uten. Null problem i ukene jeg er alene, litt mer klønete i barneukene. For eksempel bor Veslas bestevenn utenfor bussrekkevidde og det blir vanskelig med skogstilgang.
Testet ut Nabobil også, men det er bare en aktuell bil i området. :knegg:
Det frustrerende er at det er så vanskelig å si sikkert! Stoler du på verkstedet ditt? For et godt verksted bør kunne si noe om ikke bare hva som må gjøres nå, men også hva du må påregne fremover. Typ "bremsene dine holder nok et år eller to, men på et eller annet tidspunkt på du påregne å bruke 20 000 på dem".
Er det et alternativ å selge bilen og kjøpe sånn elfraktesykkel?
Jeg tror ikke jeg har behov for elfraktesykkel, de er vel dessuten ganske dyre? Jeg har en sykkel med kurv (ikke el), men velger som regel beina. Jeg er for pysete til å sykle på vinteren, for eksempel. De gangene det er kløn uten bil er gjerne når 12-åringen skal fraktes, hun hadde nok ikke elsket ideen om å sitte i en slik. :humre:
Jeg tror jeg bestemmer meg for et tak på 5000, så får vi se hva verkstedet sier i morgen. Jeg er spent.