2 familier, totalt 7 personer, skulle reise med cruise fra Japan i slutten av juli. Cruiseselskapet har nå innstilt cruiset pga corona. De betaler tilbake det man har betalt inn for cruiset, 300 Euro for hver flybillett som må booket om og man får 10 % på neste cruise om man bokker innen 45 dager.
Ettersom det er OL i Japan i den perioden så er det umulig å finne noe annet reisealternativ til fornuftig pris. Et av hotellene går ikke å avbestille og den kostnaden er på 7000 kr. Den ene familien kan ikke heller andre flybillettene og kostnaden for billettene er over et stykke over 30000 kr. Den familien som kan booke om billettene har ikke noen direkte planer på lang reise innen et år og booker man om billettene til en billigere destinasjon så mister man mellomlegget om denne reisen er rimeligere.
I tillegg er nytt cruise nå mye dyrere ettersom dette cruiset ble bestilt for lenge siden. Skipet har nå fått ny destinasjon i Middelhavet og familiene vil at cruiseselskapet booker dem inn der til samme pris som Japan. Cruiseselskapet nekter og de har ikke heller tenkt å kompensere mer for hotell og fly.
Andre cruiseselskap har f.eks. kompensert tidligere med 50 % rabatt når Trump plutselig bestemte at man ikke fikk reise fra USA til Cuba og skipet endret destinasjon (men fortsatt fra samme utreisehavn).
Hvilke rettigheter har man i en situasjon som dette? Vi skal ringe litt mer rundt i morgen, men vil sjekke med dere. Vi har sendt klager og fått svar 3 ganger, men svarene hver gang er mer eller mindre bare et standardsvar og at de ikke kan gjøre noe mer.
I typisk FP-ånd skal jeg svare på noe helt annet enn det du spør om. :humre: For hvilke rettigheter man har vet jeg ikke. Vil tro det kanskje står noe i billettbestillingen?
Men om det er slik at familiene har billetter til Japan allerede som uansett ikke kan kanselleres, kan dere ikke bare finne på nor der i stedet? Det er jo masse flotte områder i Japan utenfor OL-områdene, og mange flotte Airbnbs for eksempel.
Helt riktig, Tallulah, trenger ikke svar på det jeg ikke spør om. :humre: Det er tre voksne mot en mot å bli igjen i Japan. Det vi har sjekket er nå veldig dyrt, så jeg kommer ikke videre der.
Forsikringsselskap er sjekket, i vært fall hos de som ikke kan booke om billettene, der jobber til og med en av de voksne hos forsikringsselskapet, men det hjalp ikke. Kortselskapet skal kontaktes, men store sjanger at de mener at vi da bare kan være i Japan.
Jeg oppfattet fra en ansatt (uten at vedkommende sa det direkte) at det var mange kineserne og japanere som hadde booket dette cruiset og at mange hadde booket av pga corona.
Jeg ser Gjensidige dekker tap dersom UD fraråder reise til Kina eller Hong Kong på avreisedato. Så mulig dere må finne andre løsninger for å ikke tape for mye penger.
Dette går foreløpig ikke inn under FM, så selskapets egne regler gjelder. Jeg vil tro det innebærer det dere har fått, og at andre selskaper gjør slik eller sånn er ikke egentlig relevant. Dårlig service, uten tvil, men ikke noe som brukes i en "sak". Hotellpriser er heller ikke cruiseselskapets ansvar - de vil vel uansett argumentere med at dere har fått returnert cruisepriser og flybillettkompensasjon til å bruke på dette?
Hva ønsker de som skulle dra selv? Hvis de reisende ikke får det som man allerhelst vil, hva gjør man da?
En løsning kan være å få cruise med det samme skipet, samme tidsperiode, samme lugartype og samme antall dager til den samme prisen pluss om mulig få større kompensasjon spesielt til de som ikke får noe tilbake for flybillettene. Slik det er nå så nekter de å gi samme pris og holder seg til at de gir 10 % rabatt. Det er kampanje nå og uansett så koster reisen 35 % mer til dels for at billettene ble bestilt for en god stund siden og og ved en veldig gunstig kampanjeperiode. Bare for at cruiset er innstilt nå og flyttet så burde man ikke være nødt å betale mer kår alle andre forutsetninger er like. Hvorfor skal man straffes for at man nå må booke nærmere reisen?
At man skal få det samme som det andre cruiseselskapet (RCCL) har man selvsagt ikke noen hevd på, men det viser litt at dette cruiseselskapet (NCL) har betydelig dårligere kundebehandling ved endringer/klager. Hun som har denne saken hevder at dette er det som er bestemt og at hun ikke kan gjøre noe med det, men det jobbes med å få fatt i noen som kan ta andre beslutninger.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.