Det ene grytelokket (av glass) eksploderte i skuffen. Helt uten videre. Hørte et smell og etterpå rare lyder som gjorde at jeg trodde jeg hadde mus på kjøkkenet.
Gryta er av av typen Jamie Oliver (tefal) og er kanskje 2-3 år gammel. Kjøpt på Kitchn. Har IKKE kvittering.
Er det vits i å prøve å reklamere? Uten kvittering? Kan det være min feil, eller er det spenning i glasset?
Det er kanskje samme årsak som når dusjdører og bordplater eksploderer? Jeg husker ikke den tekniske forklaringen, men det er noe med at herdet glass er laget for å tåle mye på bruksflatene, men tåler veldig lite ved slag eller belastning fra kanten.
For eksempel når en bordplate som har tålt at gryter blir satt tungt og uforsiktig ned, og barnehender som hamrer osv eksploderer hvis bordet bæres sidelengs og forsiktig settes ned for å bytte grep. Poff, sa det, og så var det glass OVER ALT.
Og jeg vil tro, uten å ha noe belegg for å mene noe om det, at det er herdet glass som brukes i grytelokk.
Glass er også et veldig utilgivelig materiale når det ikke er perfekt, så hvis det har oppstått en liten, umerkelig, skade i selvet glasset under brenning så kan det føre til sprekker når som helst i glassets levetid.
Det kan skje med ting av glass på grunn av indre spenninger, som Nyx skriver. Jeg opplevde en gang at en vase sprakk i butikkhyllen, med to overraskede kunder som tilskuere.
«Takk for din henvendelse.
Det kan oppstå spenninger og riper i glasset (f.eks. som følge av støt og slag), og det kan gjøre at den går i stykker. Vi har ikke garanti på glass dessverre, men jeg skal ta det videre med leverandøren.»
Det er vel ikke en garantisak, det er en reklamasjonssak? Det er to forskjellige ting, reklamasjon er jo når varen er feilprodusert på en måte som gjør at den går i stykker eller ikke fungerer. Det gjelder jo uansett om det er garanti eller ikke.
Men det kan vel ikke bevises at det var en produksjonsfeil, og at det ikke skyldes støt og slag som har kommet hjemme hos deg, så du kommer sikkert ingen vei nei, med mindre leverandøren gir deg et nytt (ofte er leverandøren mer på tilbudssiden enn butikken, som ofte er svært presset av ledelsen i butikkjeden når det gjelder krav om resultat og fortjeneste).
Ventet på svar fra leverandøren, og spurt butikken om de hadde fått svar, hvis det gikk for lang tid uten at jeg hørte noe. Hvis leverandøren ikke ville sende nytt lokk hadde jeg ikke gjort noe mer med det, bare avskrevet lokket som "shit happens".
Jeg svarte på mailen med å spørre om dette med garanti og reklamasjon, men ble ikke mye klokere på svaret. Det høres svada ut for meg:
Hei hei,
Dette vil ikke være en godkjent reklamasjon hos oss da vi ikke har glassgaranti, og det kan oppstå spenninger og riper i glasset f.eks. som følge av støt og slag.
Det høres svada ut ja. Det trenger ikke være garanti på en vare for at du skal kunne reklamere på den. Men feilen må være der da varen ble solgt, og det er det vanskelig å bevise her. Av og til får man nytt produkt likevel, fordi produsenten tjener mer på omdømmeeffekten av å gi ut en ny uten diskusjon, enn de taper på å avskrive varen. Men det er i tilfelle bare ekstra sørvis fra produsenten, ikke noe man har krav på. For butikken er det vanskeligere å gi ut ny, det kan de nesten ikke gjøre uten å være sikker på at de vil få en ny tilsendt fra leverandøren i etterkant. Som sagt, butikker (særlig de som hører til en kjede) har veldig lite å gå på.
Leg it go, ja, men aldri kjøpe det igjen. Og i tillegg påvirke oss til heller ikke å kjøpe merket. Straff som svir litt til de frekkasene som ikke bare ga deg nytt lokk. (Da hadde du heller skrevet en begeistret tråd her og fått andre til å se merket med positive øyne).
Neida, jeg stilte bare et oppklarende spørsmål etter det dere skrev her med reklamasjon vs garanti, det var ikke et svar på mailen jeg fikk. Nå forstod jeg forøvrig mailen sånn at hun skulle gi beskjed til leverandøren, ikke at de hadde tenkt å gjøre noe mer med dette overfor meg.
Men samme det, jeg har mange gryter og det er ingen krise. Det var bare favorittgryta mi. :hylgrine: :knegg:
I know! Og sånn gjør jeg ofte! Tror ikke butikker og produsenter aner hvor mye jeg forteller om ting her inne. :knegg: For eksempel vet alle som gidder å høre på meg at de aldri, aldri må kjøpe noe på Stavanger Helsehus. Eller på Days like This på Madla. Derimot bør alle handle så mye de bare orker på Elkjøp Forus og iallfall på Japanphoto i sentrum. :knegg:
Nå høres det ut som at dette grytelokket er kjempeviktig for meg, og at jeg ikke har råd til ny gryte. Men det er ikke sånn. Jeg hadde vært villig til å «let it go» hvis det ikke var for de teite svarene jeg har fått. Det trigger noe prinsipielt hos meg, og jeg blir sur. Sendte tilbake en mail som sikkert var like teit som hennes, jeg har dessverre en tendens til å noen ganger sende mailer i sinne/irritasjon, og ikke vente til jeg blir saklig igjen.. :sparke:
«Takk for svar.
Slik jeg forstår det er det da slik at du mener at dette ikke er reklamasjon, og at det derfor ikke har noen hensikt for meg å vente på et svar fra leverandøren. Det er jo uansett ikke noen garanti på glass, sier du, og da vil det ikke være en reklamasjon. (Et argument som forøvrig ikke henger på greip.)
I tilfelle er dette helt ok, men da vet jeg hvor jeg ikke skal handle igjen.»
Her syns jeg du svarte nokså teit, for å være helt ærlig. Det første svaret antar jeg betyr at du får høre fra dem når de har hørt fra leverandøren.
Tålmodighet er en dyd, er det noe som heter.
Jeg synes ikke at svaret var så ille. Implisitt sier hun at dette ikke går under lovgitt reklamasjon, og butikken gir ingen utvidet reklamasjonsrett som glassgaranti.
Jeg har handlet mye på Skeidar og alltid vært fornøyd. Alt fra seksjon på 80-tallet, seng og bokhyller på 90-tallet, senger til unga på 2000-tallet og seng til oss på 2010-tallet. Så jeg aner ikke hva du mener.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.