I siste utgave av Lørdagsrådet presenterte de en problemstilling som deltagerne var veldig uenige i hva som var den mest riktige og rettferdige løsningen på. Det hadde vært interessant å se hva alle dere kloke FP'ere tenker om situasjonen!
Historien gikk omtrent som følger:
Fire studenter/venner er ute på biltur. To stykker sover i baksetet. De blir liggende bak en bil, og sjåføren kjører forbi, over fartsgrensen. Medpassasjeren, som er den som har skrevet inn spørsmålet, har vært delaktig i form av å oppfordre sjåføren til å kjøre forbi og ved å skifte musikk til noe med raskere takt. Jeg forsto det som at begge disse er jenter.
Dessverre/heldigvis er det fartskontroll, og de blir tatt for å kjøre for fort. Boten er på 4000 kroner. Hvem betaler boten?
Jeg hørte episoden og ble helt sjokkert over svarene. Sjåføren er selvsagt alltid ansvarlig for kjøringen og må betale boten. Jeg er skikkelig glad for at jeg ikke er i vennegjengen til Mikkel Niva. :knegg:
Sjåføren. Om du ikke er mer moden og ansvarlig enn at du lar deg påvirke på denne måten OG sutrer i etterkant bør du levere inn førerkortet ditt. Jeg synes det er opplagt.
Jeg har sittet på i en bil hvor venninna mi kjørte altfor fort, og både fikk bot og mistet lappen. Det falt meg aldri inn at jeg skulle bidra med å betale noen bot. Jeg oppfattet det fullstendig som hennes valg å kjøre så fort.
Sjåføren! Selv om passasjerer oppildner og oppfordrer, står man fritt til å være fornuftig og følge regler!
At passasjeren her kunne tatt sin del av skylden og betalt en viss sum til sjåfør i etterkant, er en annen sak. Men sjåføren er ALLTID ansvarlig for hvordan det blir kjørt!
Det synes jeg ikke. Passasjerene kan jo ikke gjøre så mye for å få sjåføren til å senke farten. Og å hoppe ut av bilen i fart er jo ikke akkurat anbefalt.
Sjåføren. Alltid. Det er den som sitter bak rattet som har ansvar for å overholde fartsgrensen, selv med baksetesjåfører som egger dem på til å kjøre raskere. Djises. (Hilsen hun som har vært den sjåføren, som fikk den boten, og som aldri ville funnet på å legge noe som helst av skylden, på noen av de andre i bilen. Vi snakker at jeg overså et 60-skilt i det som ellers var en 80-sone, men det var mitt ansvar, ene og alene, at jeg ikke fulgte godt nok med på skiltingen.)
Hørte også episoden og ble veldig overrasket. Sjåføren betaler selvsagt, men hadde jeg vært venninna ved siden av hadde jeg non spleiset. De to bak skal i hvert fall ikke betale noe.
Jeg kunne nok synes ting var annerledes om feks ingen hadde lyst til å kjøre på glatt føre, men en ofret seg. Om det deretter skjedde er uhell som skyldes uflaks, glatt kjørebane, kommer Mikkel Nivas argumenter inn om å stå sammen.
Overlatelsesmedvirkning, dvs å la noen bruke bilen din selv om du vet at de er ruspåvirket, ikke har gyldig førerett eller av andre grunner ikke er skikket til å kjøre bil, er straffbart. Å være passasjer i en bil hvor sjåføren er ruspåvirket, er ikke nødvendigvis straffbart. Da må du i så fall ha medvirket til ruskjøringen ved å oppfordre sjåføren til å kjøre bil til tross for at du visste at h*n var ruspåvirket. Det er hjemlet i straffelovens § 15, og rammer alle former for medvirkning til straffbare handlinger, herunder også hastighetsovertredelser.
Jeg syns ikke det blir det samme. Man vet som regel at den man sitter på har nytt alkohol og kan la være å sette seg inn i bilen. Om noen velger å kjøre for fort så er det ikke sikkert at det nytter å si i fra.
Som ung var det flere ganger det var ubehagelig å sitte på, ikke alltid valget var der (bøgda), og noen mente.
mente selv de hadde fuuuuullllll kontroll, 120 på smale veier var heelt uproblematisk. Vel - ikke i baksetet.
Det er sjåføren sitt ansvar, men dersom jeg hadde vært passasjeren med dårlig påvirkning hadde jeg tilbudt meg å dele.
Og den som sover, synder ikke.
I min ungdom var vi en del på lange kjørerturer og byttet på å kjøre. Da hadde vi felles enighet om at dersom det ble fartsbot, så delte vi regningen.
De fleste mente at sjåføren betaler helt selv, eventuelt at sjåføren betaler, men at passasjeren som egget til forbikjøring burde tilby seg å betale halvparten.
En av deltagerne mente at det var en selvfølge at de delte boten på fire. Argumentene var litt ymse, som at i vennegjengen der så delte de alltid alle regninger på alle, men også at det er dårlig gjort å overføre alt ansvar over på sjåføren. I mange tilfeller så stiller jo en person opp som sjåfør og med bil for å være grei med de andre, og da er det skikkelig dårlig gjort å overlate kjipe regninger til sjåføren alene.
Sjåføren. Vedkommende har førerkort og kjenner derfor (i teorien i hvert fall) til trafikkreglene. At vedkommende er en spineless sucker som lar seg påvirke av vennenes dårlige ideer, er ingen unnskyldning.
Jepp. Det er sjåførens ansvar å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Hvis sjåføren ikke tar det ansvaret, så er det sjåføren som skal straffes.
Så kan det selvsagt være hyggelig om passasjeren(e) tilbyr seg å gi et tilskudd til boten, spesielt om det er sånn at denne sjåføren alltid stiller sin bil og førerkort til disp når det gjelder turer og transport for denne vennegjengen.
Det er selvsagt sjåførens ansvar. Det betyr ikke at det ikke er all right å tilby seg å spleise.
Jeg og mannen har blitt enige om at hvis vi begge er i bilen, så skal ikke sjåføren straffes for å ta på seg å kjøre, så vi deler. Vi har nokså lik kjørestil, men det er nesten alltid jeg som kjører på langturene.
Jeg tenker at man ikke har ansvar for andres lovbrudd fordi man er til stede. Noe annet er så klart dersom man er enig om noe annet på forhånd. På en måte syns jeg at det skal svi litt for sjåføren at h*n lot seg påvirke til å bryte loven, kanskje det gir mot til å si nei neste gang?
Dette var litt gøy, for jeg leste diskusjonen her rett før jeg gikk tur i lunsjen, og da kom spørsmålet litt uti episoden jeg holder på med nå.
Spørsmålet som ble stilt var vel mer "jeg har litt dårlig samvittighet over å ha oppfordret til å kjøre for fort, men sjåføren forventer ikke at jeg skal spleise. Skal jeg likevel gjøre det, for å få bedre samvittighet selv?" Og da tenker jeg at det synes jeg er helt okei å gjøre. Ikke at man skal ha en fast regel på at alle passasjerer skal spleise på alt av bøter og reparasjoner som skjer mens man er på tur sammen, slik som Mikkel i programmet foreslo. Ser det er flere her som ikke ville vært i vennegjengen hans. Han var vel også klar på at han ikke vil være venn med oss. :knegg:
Det har hendt jeg har sagt at "vi får dele på bota" hvis jeg føler at jeg har ansvaret for noe man er flere om å gjøre, men det er jo mest sagt på tøys. Hvis jeg var sjåføren her ville jeg tatt på meg å betale hele bota selv, men som passasjer ville jeg nok tilbudt meg å betale halve. Sjåføren har alltid ansvaret for å ta kloke valg når man er sjåfør, men hvis man er en vennegjeng som alltid lever bittelitt på kanten og det er helt tilfeldig hvem som kjører akkurat der det er fartskontroll, ser jeg mer Mikkels ståsted.
Dette synes jeg kun gjelder vanlige utgifter på kjøring. Det er selvsagt at man spleiser på drivstoff og slikt, men passasjerene har ikke ansvar for måten sjåføren velger å kjøre på så en evt bot synes jeg ikke kan regnes inn i dette.
Jeg hadde blitt rimelig sur om jeg sov i en bil og våknet til krav om at jeg skal være med på å betale for uansvarlig kjøring. Jeg hadde nektet. Sjåføren trengte ikke å følge oppfordringen til den våkne passasjeren. Jeg synes den personen kunne tilbudt å betale noe av boten.
Når vi en sjelden gang kjører sammen med andreplass feks hyttetur, pleier vi alltid si det innledningsvis, vi. Det er nesten ingen som har lyst å kjøre, så den som kjører tar på en måte «en for laget» og utsetter seg for litt større risiko og ansvar. Standardfrasen er «Vi spleise på bensin og eventuelle bøter», selv om selvsagt ingen satser på det siste. Men alle kan jo ha uflaks.
Fikk lyst å høyne med et nytt dilemma:
Dere kjører sammen i din bil. Du spør om en av de andre kan kjøre, og sitter selv i passasjersetet. Dere havner i en trafikkulykke, og bilen blir skadet for nesten tresifret beløp. Heldigvis har du full kasko.
Hvem betaler egenandelen på forsikringa? Du som bileier, eller sjåføren?
(Dette skjedde nesten meg, som bileier, men heldigvis var det en av de andre bilene sin skyld).
Jeg kjørte til et sted sammen med en venn. Det var vanskelig å finne parkeringsplass. Stort sett bare forbudt å parkere over alt. Endelig fant vi en i fellesskap. Vi gikk så en tur, og da vi kom tilbake var det parkeringsbot (900 kroner). Det var tydeligvis ikke lov å parkere på den plassen vi hadde funnet heller. Jeg tilbød med med en gang å betale halvparten. Ikke min bil, jeg var ikke sjåfør, men det skulle bare mangle synes jeg. Kanskje det er annerledes for en fartsbot? Ikke sikker.