Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg heller mot ja, per nå. Hjemmeskole er nok ikke like bra som ordinær skole og elever som har teoretiske fag bør ha bra nok vurderingsgrunnlag i løpet av året. (er litt farget av at jeg selv ikke har eksamen fra ungdomsskolen, var lærerstreik det året. Har ikke akkurat vært noe problem senere i livet)
NB! Skjønner at feks sykepleiere må ha sine eksamener, og alle andre som trenger det for å praktisere yrket eller utdanne seg videre. Jeg tenkte mest på. ungdomsskoleelever og de som er på studespesialiserende.
For ungdomsskoleelvene ser jeg ikke poenget, men for alle andre er det viktigere. Studiespesialiserende og -forberedende er kanskje mindre viktig, men de kan også ha bruk for det.
Guttungen sliter med skole og nå med minst tre uker hjemmeskole så mister han mye lærdom som han skulle ha hatt mot eksamen, jeg er ikke pedagogisk nok.
Så han gjør det nok bedre med standpunkt karakterer enn eksamen.
Lærerne til Hiawata har nevnt hjemmeeksamen som et alternativ for ungdomsskolen, men jeg vet ikke om dette er noe som har blitt snakket om på et nivå der man kan ta slike avgjørelser, eller om det bare er noe de har fundert over som en mulig løsning på egenhand.
Jeg tror eksamen for ungdomskolekullet kommer til å slå ekstremt uheldig ut, om det blir gjennomført enten på ene eller andre måten.
Grunnskolen ser jeg ingen tungtveiende grunner for å opprettholde eksamen.
Så lenge man har standpunkt så tenker jeg jo at det burde gå greit på vgs også? Det er jo verre på høyskole/universitetet, for der har man jo ikke standpunkt, men hjemmeeksamen er jo kjent eksamensform så det burde jo la seg gjøre. #synser
For 10.-klassingen ville jeg nok svare ja. Han er nok uenig med meg, og ville ha svart nei. Han har jobbet hardt med skolearbeidet, og jeg mistenker at han ønsker høyere snitt. Han sier selv at han var den eneste i klassen som var lei seg for å gå glipp av tentamen. Men dette er faktisk unødvendig all den tid han har søkt seg til en videregående der han garantert kommer inn.
Jeg synes de skal avlyse ordinær eleveksamen for 10., Vg1 og Vg2, og eventuelt gjennomføre bare for Vg3 hvis det anses som helt nødvendig. Personlig synes jeg ikke det er det - det må gå an å stole på standpunktkarakterene vi lærere setter i en ekstremsituasjon. Selvsagt er det ofte noen elever som presterer over evne på eksamen og får dratt snittet opp; de vil miste den muligheten. På den andre siden er det jo også noen som går ned, og for dem vil det være en fordel.
For privatister bør eksamen kjøres som planlagt, mener jeg. De trenger dem, og det bør være overkommelig å arrangere eksamen på en forsvarlig måte for denne gruppa. Oppgavene ligger klare - det er bare å kjøre på.
Eg tenker at eksamener på lågare nivå (altså, under VG3) og i grunnskulen kan avlysast, ja. 10. klasse-eksamen og trekkfag på VG1 og VG2 er viktig som trening i eksamenssituasjonen, men ikkje nødvendig for søknad vidare. Med tanke på VG3 tenker eg det kjem litt an på kor lenge denne unntakstilstanden varer. Men det er klart problematisk å tenke seg store eksamenslokaler med mange elever som skal sitte og jobbe tett slik dagens situasjon ser ut.
Både muntlig og skriftlig for 10., bare skriftlig foreløpig for videregående.
Jeg vil tro at de venter litt med å bestemme noe ang. muntlig for vgs, siden det er lokalgitte eksamener der læreren har full kontroll, sånn at man lettere kan tilpasse eksamen ut fra hva som har fungert og ikke fungert i hjemmeskoleperioden.
Jeg håper de dropper det og at skoleåret brukes fullt ut til læring til siste dag. Selv om mange er superflinke og får til masse bra nå i hjemmeskolesituasjonen, gjør det ingenting om det blir lengre og mer ordentlig skole utover i juni, enten hjemme eller faktisk på skolen, enn fri til eksamenslesing.
Jeg synes også at det er fornuftig og håper, som Nenne, at det betyr at de faktisk kan utnytte slutten av skoleåret til å få gått gjennom ting som ikke har blitt gjennomgått ordentlig i denne perioden.
Jeg synes det er synd at alt i vg3 avlyses allerede nå. Noen elever er nok glad for det, men jeg har flere elever som er skuffet også. Mange går nå ut av vgs uten å ha hatt skiftlig eksamen bortsett fra i 10. klasse.
Jeg er glad skriftlig blei avlyst for vgs. Jeg hadde slitt voldsomt med å både få grunnlag til standpunkt og eksamenspreppe dem til både skriftlig og muntlig, sånn ting er nå. Standpunktgrunnlag skal jeg fint få til, og muntligeksamen får vi se an hvordan det blir med - det er det enklere å forberede dem på, siden vi lager oppgaver ut fra hva vi veit elevene har vært igjennom i timene.
Mens jeg følte at modenhet var den viktigste faktoren og ikke erfaringen jeg hadde fra grunnskolen. Jeg sier ikke det er unyttig altså. Men jeg er åpen for at ikke alle er som meg altså :knegg: