Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvordan går det med hjemmeskole?

#1

Cumulus sa for siden:

Vi har 2 barn på barnetrinnet. Det er såå mye tull med det tekniske, må hjelpe dem massevis i løpet av dagen. Hvordan går det med dere?


#2

star sa for siden:

Nå er jeg på jobb så de er ferdig når jeg kommer hjem. Yngste får bare et ark med oppgaver og skal levere via mail eller via Skooler (tror jeg).
Eldste er pålogget teams og det har også funket fint.


#3

Bloppy sa for siden:

14’åringen klarer seg veldig bra. Er relativt produktiv, men det hender det er vanskelig å ta tak i litt tyngre oppgaver. Særlig etter pause. I morgen åpnes det for video fra lærer, så det er mulig det hjelper litt. Han savner kompiser og litt backing fra de andre. Han FaceTimer ingen. Vi har oppmuntret han til det, men han gidder visst ikke det.

Hadde zoom med korpset i går da. Det var visst ganske greit. Ikke øving, bare «sosialt».


#4

Anne C sa for siden:

Her går det greit. 14 åringen har egentlig for lite å gjøre synes jeg, så han blir litt masete i løpet av dagen. Han i vg2 har stappfull timeplan hele dagen lang. Men han synes det går greit nok. De peisa på med litt for mye forrige uke, litt bedre denne uka.

Jeg synes selv det er kjempemye å gjøre som hjemmeskolelærer. I dag har jeg holdt på med samtaler med elever, møter med kolleger, planlegging av opplegg neste uke og jeg vet ikke hva. Er akkurat ferdig for dagen.


#5

Madicken sa for siden:

To femteklassinger her, det går veldig fint så langt. Jeg er kjempeimponert over lærernes opplegg og innsats; timeplanen er variert og engasjerende. Og så er det veldig enkelt og greit å ha en dialog med dem dersom vi eller barna har spørsmål ut over den generelle tidsplanen.

Det tekniske har så langt forløpt stort sett uten tekniske problemer.


#6

ingling sa for siden:

Det varierer etter hvilke dag du spør. :knegg: Men jevnt over greit, takket være fleksible ordninger fra lærerne og god dialog rundt hvordan vi løser dagene. Mine er 7 og 8 1/2, så begge trenger hjelp, særlig yngste som har en autismediagnose og vanligvis har assistent i alle timer. Hun mister fokus på null komma svisj. Eldste klarer seg mye selv, men må pushes litt så hun gjør ting skikkelig i stedet for å bare rase gjennom. Jeg kjenner på at jeg gjerne skulle hatt mer tid til å gå inn i stoffet med dem og gjøre alle sånne fine ting som å dra læring inn i hverdagsaktivitet og alle mulige andre tips, men det går ikke. Så vi gjør så godt vi kan. :nemlig:


#7

Mex sa for siden:

  1. Klassingen krever egentlig at en av oss voksne er med han. Hvis ikke forsvinner alt av motivasjon, og ingenting blir gjort som det skal. Men det går overraskende greit når vi først er i gang.

#8

zinatara sa for siden:

De to minste går det nokså bra med. Største har utfordringer med skolen som ikke hjemmeskole løser og jeg har ikke tro på at jeg skal kunne løse dette noe bedre enn lærerne vanligvis klarer. Var uansett i en situasjon med såpass mye skolevegring at det nok er mulig at hun lærer mer nå. Men utfordrende når hun er lite selvstendig, men nekter å vise det hun gjør eller ta imot hjelp.

I går hadde gutten eksperiment i naturfag som medførte at jeg måtte lete huset rundt etter en ballong. Men fant til slutt.


#9

Frk_Fryd sa for siden:

Det går greit, men krever mye oppfølging av oss voksne. 4. Klassingen må ha en voksen med seg hele dagen, ellers kommer han seg ikke videre. 6. Klassingen er relativt selvgående, men vi må passe litt på at han ikke skyndter seg gjennom ting. På toppen svinser 5 åringen rundt, ekstremt understimulert, og forstyrrer alt og alle mens hun lager et salig rot i hele huset. Den voksne som har "skolevakt" får ikke gjort mye jobb.


#10

IzziCreo sa for siden:

Minsten i 2.trinn går knirkefritt. Ingen tekniske problemer annet enn noen videoer som henger litt, men greit nok. Han ser ut til å trives godt med hjemmeskole og denne uken har han Facetime't med en klassevenn. Det har vært stor suksess, og vi er veldig glade for at lærerne har gitt alle en venn som man kan ringe, Skype, Facetime eller hva som måtte passe med. Bygge vennskap i en vanskelig tid :hjerter:

Vgs eleven savner skolen og venner veldig selv om hun åpenbart er konstant i samtaler med en eller flere av de :knegg: Hun har endel timer over Teams, men vet ikke alltid når de skal foregå. Hun er dyktig på å prokrastinere så det blir gjerne arbeid med oppgaver til veldig sent. Usikker på om dette er optimalt for henne da hun har dysleksi og lener seg veldig mye på klasseundervisningen.

10.klassingen har en fantastisk mye bedre skolehverdag slik det er lagt opp nå. Han ble syk for et år siden og har ikke kunnet følge normal undervisning og vært lite på skolen. Han har hatt noe undervisning over Skype de siste mnd, men ingenting mot for hva det er nå. Nå er han med i de fleste timene på Teams, opplegget er enklere for ham også å følge for han er en del av klassen. Vi er over oss av begeistring og ser veldig lyst på fremtiden :hjerter:


#11

millact sa for siden:

Det går fint med både 6.klassingen og 9. klassingen. It’s var det problemer med de første dagene, men skolen fant en annen løsning. Begge har nok å gjøre ser det ut til.


#12

Noba sa for siden:

Frøkna jobber utrolig godt, men er veldig treg når hun jobber så må holde på i timesvis, stakkars. I dag avsluttet hun 20.30. Hun trenger litt hjelp med matte, men har veldig tett oppfølging av læreren sin og chat med de 3 andre i relfagsgruppa, så stort sett trenger jeg ikke gjøre annet enn å heie litt på henne. Junior sitter jeg pal med på alt jeg kan. Denne uka har jeg ikke hatt tid, så da har vi gjort matten skikkelig og det andre aner jeg ikke. Men han respekterer skoletiden, tusler avgårde til pcen og gjør tilsynelatende det som skal gjøres der. Ser han har levert noen oppgaver og hører alarmen går etter de 20 minuttene det står han skal sitte med de ulike nettoppgavene. Tror ikke han lærer så mye, men det får stå sin prøve. Han har et megaprosjekt som skal leveres 2. april, det må han ha hjelp med, det var altfor komplisert til at han finner motivasjon til å jobbe selv. Jeg hadde ønsket noen flere møtepunkt med lærer for Junior. Frøkna har nettmøter/undervisning med lærer minst en gang pr dag og løpende meldinger/chat. Junior må jobbe etter en ukeplan og har bare hatt 2-3 nettmøter på et kvarter, det tror jeg bare har vært sånn for å hilse på og «møtes».


#13

Røverdatter sa for siden:

Det går kjempefint syns jeg. Heldigvis har kommunen satset på digital læring over mange år, så yngstejenta var i gang på iPad fra dag 1. Det hender hun ber om hjelp, men jeg klarer fint en full arbeidsdag samtidig med hjemmeskolen. Eldste er jo snart voksen så hun greier seg selvsagt fint gjennom dette.

Vi har delt inn huset i ulike arbeidssoner, så ingen forstyrrer hverandre, og så møtes vi til felles lunsj.


#14

Elise sa for siden:

Det fungerer veldig godt for mine barn, men de er laget sånn at det meste av opplegg fungerer ganske bra. For eldste tror jeg nesten dette er bedre enn kaos-klassen som hun går i.

For meg fungerer det også relativt greit, men jeg vil helst tilbake til den gode gmale hverdagen. Selv om den også er slitsom.


#15

007 sa for siden:

Jeg har en VG1-elev, hun er 17, og klarer dette veldig bra. Jeg er glad jeg har store barn i disse tider!


#16

Myria sa for siden:

Det går veldig fint her. Sjetteklassingen har møte i Teams 8.30 hver morgen og gjør deretter skolearbeidet og bruker mellom to og tre timer hver dag. Mellomste bruker også Teams, men hans arbeid tar mye mindre tid. Førsteklassingen bruker kanskje 15 min på arbeid i tillegg til 15 min lesing. De er selvstendige og flinke synes jeg og det går veldig bra. Det eneste de har trengt hjelp til er i grunnen å laste opp bilder samt at eldste måtte ha litt hjelp til mat & helse-oppgaven (bake pizzasnurrer).


#17

Bayone sa for siden:

Det går overraskende bra. VG3 eleven har fullt opplegg hele dagen og vanlig timeplan. Mange timer med undervisning på Teams, en del timer med oppgaver. Jobber sammen med venninner via FaceTime. 10. Klassingen har to pr. dag, 9-11 og 12-14. Litt varierende opplegg, men det har kommet seg utover i uka.

Jeg sitter som en av to iPad-ansvarlige på skolen jeg jobber på så jeg har hatt nok å gjøre denne perioden. Det begynner heldigvis å roe seg ned nå etter at vi åpnet nettet helt i skoletiden (9-14). Vi har i utgangspunktet begrenset nettilgang på elevene siden iPader, men det ble så mye ekstra sider som måtte åpnes og de ble videresendt til andre domener så det var mye elevene ikke kom inn på. Det førte til en del frustrasjon både hos lærere, elever og foresatte, så nå er det åpent i skoletiden og begrenset etter kl. 14.


#18

Malama sa for siden:

Det går greit

Mellomste som går i 3. har egentlig sånn 1,5 times arbeid ca. Inkl å lese et kvarter. Hun er alltid ferdig før lunsj. Hun trenger litt oppfølging for å se at hun faktisk får med seg hele oppgaven.
Broren i 6. Har mer.
De har oppmøte kl 9 hvor læreren har lagt inn en video hvor han hilser god morgen og forklarer dagens oppgaver. De skal innom kl 14 og takke for dagen også. Han er ferdig til da dersom han ikke har tatt for lange "friminutt"... Han sitter på rommet sitt og har lett for å glemme seg bort så jeg er nedom jevnlig og ser til ham.

Jeg er litt usikker på hvor mye de faktisk lærer på denne måten. Jeg skulle gjerne tatt større del i det, men jeg skal jobbe også. Også har vi fireåringen som selvsagt tre get en del oppfølging


#19

vixen sa for siden:

Det går greit. Sjetteklassingen har betydelig mer arbeid enn andreklassingen og det er selvfølgelig urettferdig :humre: De er ganske skoleflinke selv om de er litt late så det hjelper mye siden vi jobber. Har gitt beskjed til lærer at hun må si ifra dersom sjetteklassingen ikke leverer det han skal for jeg har ikke anledning til å følge tett opp i løpet av dagen.


#20

løve70 sa for siden:

Samme her. Det går ganske så greit.


#21

Malama sa for siden:

Vi har lesetilgang på "samtale med lærer" på showbie, der skriver læreren når han har gitt kommentar på arbeidet til 6. Klassingen. Han får tilbakemelding på alt han leverer. Og om noe mangler skriver læreren det der. Det hjelper.

For tresjeklassingen kommer det også noen tilbakemeldinger, men ikke like systematisk, og vi får ikke beskjed om at de er lagt inn. Må inn på ungenes ipad for å få lese tilbakemeldingene, så det gjør vi sammen (jeg kan passordene deres, men misbruker dem ikke)


#22

Tjorven sa for siden:

Knerten (7. klasse) elsker hjemmeskole. Han er introvert og svært glad i skolearbeid. Nå får han jobbe med oppgaver helt uforstyrret og så har de en times møte på Teams hver dag. Han har lenger skoledager nå enn ellers, og mener at han får gjort uendelig mye mer enn når han fysisk møter på skolen.

Snuppa (9. klasse) skal være pålogget mellom 9.30 og 14.00 hver dag og kan når som helst bli kontaktet av lærer. De har opprop hver morgen. Hennes utfordring er at hun får veldig lite oppgaver i forhold til arbeidstiden, og at hun kjeder seg ganske mye. Hun har kommet frem til at hun kan høre på lydbøker mens hun venter på at skoledagen er over (hun er dyslektiker og leser normalt sett ikke frivillig, så dette med lydbøkene er smått genialt for hennes del). Hun er så stor at vi har liten innsikt i hva hun leverer inn, men vi har ikke hørt noe fra lærerne hennes, så vi regner med at det er på nivå med det hun vanligvis presterer. Men frøkna er svært sosialt anlagt og savner interaksjonen med vennene sine noe innmari slik at hun driver både seg selv og oss foreldre til vanvidd. (Jeg forstår hvorfor det blir sånn, men det er ikke noe stas.)

Jeg leser på facebook og her inne og kjenner at jeg er veldig takknemlig for at jeg har store og selvgående unger nå.


#23

Toffskij sa for siden:

Det går ganske bra. 14-åringen er ekstremt selvdreven og ordner alt selv. 16-åringen er også samvittighetsfull og flink for det meste, men blir litt frustrert iblant. Det er egentlig mest hjemmekontoret mitt som ikke går sånn helt strålende – i praksis må jeg og 16-åringen dele på den åpne stue-kjøkken-løsningen, og jeg har vanskelig for å konsentrere meg skikkelig fordi jeg aldri vet når jeg blir innkalt som hjelpelærer/coach/motivator/terapeut. Nå har jeg fått meg skrivebord i en krok av stua, da går det litt bedre.


#24

Luftslottet sa for siden:

Ungene mine (8 og 11) syns det er topp med hjemmeskole og savner vennene sine. Men de gjør altså unna hele skoledagens opplegg på under en time. :gal: Jeg har bedt om ekstralekser til han minste, som presterte å gjøre unna hele dagen på ti minutter i går. Man kan jo spørre seg om hvor mye de egentlig lærer på skolen, særlig yngstemann, som er en gløgg type.

Mine er selvgående når de faktisk gjør skolearbeid, så det ville lette mye hvis de hadde mer arbeid pålagt fra skolen, for det faller ikke i særlig god jord når jeg supplerer med skolearbeid fra eget hode.



#26

Syrinx sa for siden:

Tredjeklassingen: Kommet greit inn i det. Er i stor grad selvdreven, får hjelp når det trengs. Har litt lite arbeid, noe som jeg synes er greit. Vi fyller på med lesing og arbeid på Kikora.

Sjuendeklassingen: Skolevegreren blomstret den første uka og jobbet kjempegodt med skole, etter hvert mye selvdreven. De siste dagene har det ikke vært så lett å være henne, så det har ikke blitt så mye av verken skole eller annet. Jeg har veldig tett og dialog med læreren hennes siden vi er kollegaer og venninner i tillegg til lærer-mor, en styrke begge veier.

Jeg: Skulle vært lærer som bedrev hjemmeskole for klasse nå, men er sykmeldt. Kjipt, for å tenke annerledes og utforske digitale muligheter er helt i mitt interessefelt og jeg ville elsket dette. I stedet er jeg utmattet og kjenner ikke det kribler litt engang, så jeg er egentlig ute av det. Er litt hjemmelærer for ungene, men det er begrenset hva jeg makter av det også. Men litt må det bli, da.

Mannen: Hjemmelærer for klassen sin. Jobber som en helt og jeg er kjempestolt og glad over hvor godt han følger opp elevene sine.


#27

Pesten sa for siden:

Hvor gammel er hun? Høres ut som min yngste tenåring:trøste:


#28

Pesten sa for siden:

Klem til dere med skolevegringsbarn :klemmer:


#29

emm sa for siden:

Det går greit, men her har vi en i 2 gym, som har timer og skikkelig opplegg, og en 10. klassing som dag for dag får et lass med lekser.

I løpet av to uker har hun fått en telefon fra kontaktlærer, som varte to minutter. Ellers er det et berg av oppgaver. Ingenting annet. Ikke noe online, chat eller lignende. Det er litt krevende, men samtidig er ikke dette tidspunktet å klage kjenner jeg.

Jeg er likevel bekymret, hun skal jo videre på karakteren som gis nå, og etter å ha besvart 30 oppgaver i samfunnsfag og kun fått "Dette var bra", som tilbakemelding, så vet vi liksom ikke noe. Og dette er gjennomgående i alle fag nå. De fleste lærerene sa også at de holdt igjen karakteren til jul, så de ikke mistet farten siste halvår, så nå skal man bevise hva man er god for, helt alene. Enten så glipper muligheten for karakteren man egentlig lå an til, eller så ramler man ned fordi kommunikasjonen er helt fraværende. Dette er grunnen til at jeg synes det å holde tilbake karakterer med lovnad om at "den går opp til neste semester om du fortsetter slik", er fullstendig misforstått!


#30

Elise sa for siden:

emm, dette synes jeg du kan spørre rektor om. Hva er skolens rutiner for kommunikasjon med elever, hjelp underveis, daglig oppfølging, fremovermeldinger/underveisvurdering på det som er levert. Det der er jo alt for dårlig.


#31

Polyanna sa for siden:

Nå har det vart ca 2 uker, og status er egentlig at det går greit.

Eldste på VGS har tight opplegg med oppmøte i hver time, og innlevering av oppgaver på slutten av hver time. Bra opplegg for han som er en deadlinejunkie og tidsoptimist. Det verste er nok at han savner kjæresten, som han også er i klasse med, så de er mye på facetime sammen gjennom dagen.

Mellomste er i 10. og det ble vill jubel her da eksamen ble avlyst. :knegg: Hun er som skapt for dette her, er strukturert og disiplinert og får både gjort og lært mye mer på denne måten enn på skolen. Hun spør om hjelp når du trenger det, men styrer det meste selv. Eneste grunn til å gå på skole for hennes del, er det sosiale, egentlig.

Yngste soser like mye med å komme i gang med ting her som på skolen. :knegg: Han er smart og kunnskapsrik og interessert i veldig mye, så han lærer seg alt mulig på null tid, og klarer også fint rent oppgavejobbing, som matte. Men å skrive tekster selv - det er veeeeldig vanskelig. Så han trenger en god del coaching, jeg vil anslå at jeg bruker 1-3 timer om dagen med ham. Men stadig mindre, for jommen hjelper det ørlite grann hver dag.

Stort sett god stemning etter at de første dagene fikk satt seg, jeg tror jeg og yngste har hatt EN skikkelig kræsj. Men litt gnål og mas blir det jo.


#32

Tallulah sa for siden:

Det går greit. Det er både fordeler og ulemper ved å ha mye av sitt sosiale liv online. Bra på den måten at han ikke går på veggen slik en del kompiser, siden han har en stor internasjonal gjeng å henge med, men ulempen ved det er jo også at det hele tiden står en stor vennegjeng utenfor klasseromsdøra klar for å henge om han bare sniker seg ut. :knegg:

Men alt i alt er Hiawata fornøyd med situasjonen. Han går i en bråkete, ikke spesielt hyggelig klasse, så for ham er dette veldig trygt, avslappende og fint, egentlig. Det varierer veldig hvordan lærerne gir tilbakemeldinger, noen er helt fraværende, andre er mer på. Noen gir en oppgave som går over tid og deretter hører vi ikke noe mer, andre gir mer dag til dag. Det er litt uoversiktlig, men vi setter som regel opp en plan hver morgen, også har vi funnet ut at det er bedre å jobbe i 25-minuttersbolker for deretter ta 5 min pause, enn å bare jobbe på til man blir sliten.


#33

zinatara sa for siden:

10-klassing


#34

Fersken sa for siden:

Det går ganske bra. Ingen av de har faste oppmøtetidspunkt, men som regel er de i gang før 10 begge to.
4. klassingen har god oppfølging og får daglige tilbakemeldinger på det han leverer. Det var ingen møter i forrige uke, men denne uken har de allerede hatt to videomøter hele klassen der læren har forklart litt og elevene fikk stilt spørsmål og snakket litt.
7. klassingen er veldig selvstendig og gjør oppgavene raskt. Sist jeg fikk lov å sjekke så var få av oppgavene med leveringsfrist, så hvordan lærer sjekker og følger at skolearbeidet blir gjort er en liten gåte.


#35

Strutsen sa for siden:

Det går veldig bra! Jeg har lært meg divisjon igjen. :knegg:

Neida. Joda. Det går bra. Mine to eldste klarer seg selv. Mellomste går på Vgs 2 og eldste studerer. Yngstemann på 10 år er strålende fornøyd med sin nye lærer. Jeg vurderer omskolering. :stolt:


#36

Stompa sa for siden:

Det er absolutt tiden for å klage på dette; det er altfor lite direkte oppfølging! Jeg har vært i direkte kontakt med alle elevene mine flere ganger både forrige og denne uke (på melding eller telefon, eller i skypemøte), og enda tettere med kontaktelevene mine. Dette har stort sett vært kontakt av typen "går det bra, får du gjort ting, har du oversikt" og kommer i tillegg til når de ber om hjelp faglig.


#37

Strutsen sa for siden:

Dette er veldig viktig! Hele klassen til yngstemann har Teams-møte hver morgen med sin lærer, der hun forklarer dagens arbeidsoppgaver, spør hvordan de har det og elevene har anledning til å stille spørsmål. I tillegg har hver enkelt elevev en egen privat gruppe på Teams der de kan kommunisere direkte med lærer ved behov.


#38

Blå sa for siden:

Begge mine går på vgs.

Det er litt ulikt opplegg. Lillesøster har veldig tett oppfølging opplever jeg. Med ganske mange digitale timer. I tillegg til at det er lagt opp til en del gruppearbeid der de har digitale grupperom og arbeider samen. Jeg er imponert over opplegget og over hvor raskt lærerne har snudd seg rundt. Storesøster har mer oppgaver som skal leveres innen en viss tid. Men også der opplever jeg at lærerne er tilstede og på.

Mannen, som er ungdomsskolelærer, har minst ett daglig møte med alle elevene, som er litt undervisning og litt "hvordan har vi det i dag". I tillegg har han veiledning med enkeltelever over nett. Elevene fører logg over hva de gjør hver dag, hva de lærer og får til og hva de lurer på og hvilken lærer de trenger å snakke med. Så leser lærerne og tar kontakt med de elevene som har bedt om det. Jeg synes det ser ut som et godt opplegg. Han arbeider i hvert fall veldig mye. Og stuen er no-go sone det meste av dagen fordi han sitter i samtaler.


#39

apan sa for siden:

Eldstemann er helt selvgående, sitter i kjelleren og fikser seg selv.
Fjerdeklassingen klarer seg bra alene, trenger litt hjelp av og til og da spør hun. Vi ser over det hun leverer og får henne til ikke å slurve sånn med rettskrivingen etc.
Vi kunne jobbet full dag begge to om vi bare hadde de to, men minstemann velter det lasset :knegg: - så da drypper det en del på fjerdeklassingen også, siden en av oss nesten hele tiden er sammen med den minste. Lillesøster blir da gjerne med ut etc.


#40

Tjorven sa for siden:

Der melder forresten min eldste (9. klasse) at hun synes de har altfor lite å gjøre. Og da har de virkelig lite, for hun er normalt sett ikke en person som etterlyser arbeid.

Hun ønsket ikke å beskyldes for å gi dem mer skole, men hvis jeg, på egen initiativ altså :knegg:, sendte en melding til kontaktlærer, så var det greit.


#41

emm sa for siden:

Takk for tilbakemelding, jeg skal snakke med rektor. Forstå at dette er helt uventet og vanskelig, men avgangselevene må være trygge på at de blir vurdert skikkelig og innsatsen deres blir sett. Med tanke på vgs. opptak.


#42

Malama sa for siden:

Er foresten ikke dette en optimal tid til å kunne gi ulike barn ulike utfordringer?

Læreren til mellomste ringte for å høre hvordan det går, og jeg sier at joda, men hun er fort ferdig. Ja, hun kan ikke pålegge alle så mye mer for ikke alle er like raske

I mitt hode er det jo absolutt ikke noen grunn til å ikke skrive litt mer på den arbeidsplanen hun sender til min datter. Akkurat som jeg er sikker på at der er andre elever dom får arbeidsplaner med andre oppgaver jmf iop. De sitter jo ikke sammen engang, se skal ikke gjennomgå leksene før de går hjem. Og ikke gå gjennom leksene fra i går.

Jeg dytter på med mer lesing og frivillig matte og begge hører de lydbok på senga på kvelden. Men hun ville opplevd det som mer "skole-viktig" dersom det sto på arbeidsplanen, ikke bare mamma som maser. Hun gjør ekstraoppgavene.

Ekstraoppgavene gjør ikke den smarte, men late broren. Når han har gjort en side med matte så gidder han ikke gjøre en til med akkurat samme type oppgaver. Jeg kan det jo, poengterer han.

Vi har ikke en skole hvor tilrettelagt undervisning betyr noe for dem over snittet, skolen har alt fokus på dem under. Det var sjokkerende å overkjøre en samtale mellom to lærere i et bursdagsselskap på lekeland. En lærer på vår skole og en på en annen.

Men men, vi får gjøre som før, og fylle på på egen hånd. Mer tid til det nå.


#43

Luftslottet sa for siden:

Læreren til minsten sender ham ekstraoppgaver i Teams, rett til ham. Han gidder på ingen måte å gjøre ekstraoppgaver hvis det bare er jeg som syns han bør.

Nå ser han på programmering på NRK skole og sparer til å kjøpe seg en liten Raspberry pi.


#44

GeekyGirrrl sa for siden:

Det går ikke veldig bra. Med en utålmodig og masete treåring, mor og far som forventes å delta på mange mange møter på skype og en tiåring som fyker unna i det man snur ryggen til så går det ikke veldig bra med skolearbeidet.. :sukk:

On the bright side, fjortenåringen er helt selvgående og stort sett ferdig i elleve-tiden, meeen han er ikke flink til da å ta seg av treåringen, da går han heller og legger seg eller løper på tur. Så om dette skal holde på i mange uker fremover så ser jeg veldig veldig mørkt på situasjonen..


#45

Tjorven sa for siden:

Malama: Jeg tenker visst helt motsatt av deg. Her lager de en arbeidsplan for hele trinnet til knerten. Trinnet består av 125 elever, og de får alle samme oppgaver. Læreren jobb blir å følge opp de elevene som trenger det, ikke sitte å tilpasse oppgavene slik at nivået blir akkurat rett.


#46

Malama sa for siden:

Her er trinnet 19 elever. Det er vel noe av bakgrunnen for at jeg tenker det burde være mulig både til vanlig og nå å fakrisk kunne bare legge på litt ekstra til de elevene som en vet takler det.


#47

Malama sa for siden:

De bruker ikke teams her. Men læreren kan jo sende kommentarer og oppgaver og tilbakemelding på disse til den enkelte i showbie. Så det burde være mulig å sende litt ekstra den veien også. For det er slett ikke det samme at mamma kommer med ekstra oppgaver.

Men men. Det er nå bare å snike det inn videre. Det er det jeg uansett må gjøre til vanlig også.

Skriv brev eller epost til venner og familie, les svarene, la oss spille monopol og jobbe med pengene (desverre er vår versjon så moderne at laveste sedel er 20k, og opp til 50m. Ikke like pedagogisk. Lurer på vi burde lånt den jeg har hjemme hos mamma og pappa)

Vi skal ta os en runde med yatzi langt mer regelmessig kjenner jeg.


#48

Isolde sa for siden:

Jeg synes dette med direkte kontakt er viktig. 7.klassingen har mye. 3.klassingen har sett lærerene en gang. Jeg har klaget litt og i morgen tar de kontakt igjen. Til vanlig har begge mine barn mye 1-1 i løpet av en skoledag med både lærere og assistenter. Nå er de overlatt til seg selv, eller meg. Og spesielt han minste. Skolen skylder på at 3 klassinger ikke kan bruke meet, men det viste seg at det var null problem.


#49

frukt sa for siden:

Mine andreklassinger går på SFO og får gjort det de skal på de tre timene de er der.


#50

ingling sa for siden:

Jeg tror og håper at lærerne til mine bruker mer tid på de som sliter faglig og sosialt nå enn på mine, så at vi ikke får masse tilpasninger lever jeg greit med. Førsteklassingen klarer ikke mer enn hun får (og ikke alltid det heller), tredjeklassingen er smart men litt lat, så hun kunne nok blitt utfordret litt mer, men det blir hun i tilbakemeldinger og i direkte kontakt med læreren i privat kanal på Teams. Der fikk hun også egen engelskoppgave i dag, som var gitt til 6. klassen læreren også har i engelsk. Jeg lever forholdsvis greit med det, selv om jeg selvsagt hele tiden føler at jeg burde gjort mer, både med skole og jobb. :sukk:

Sånn ellers ser jeg at tredjeklassingen har betydelig lavere skuldre enn på lenge, hun har slitt både sosialt og med mye støy i klassen, og det slipper hun jo nå. Det ene Teamsmøtet hele klassen har hatt var grusomt bråkete, så vi måtte gi opp til slutt og sende beskjed til læreren om at hun fikk hodepine. Da ringte han henne opp og tok en egen prat med henne i stedet. Liker det.


#51

Zulu sa for siden:

Tips læreren om at han kan mute elevene på Teams og styre ordet ved å gi mikrofontilgang til en av gangen. Jeg tror læreren i yngstes femteklasse gjerne skulle hatt anledning til det i klasserommet også, gitt. :knegg:

#52

Novla sa for siden:

Det går sånn passe, vil jeg si. :knegg:

Fjerdeklassingen er fryktelig ukonsentrert og litt slurvete, så han må dras gjennom mye av arbeidet. :gal: Han er smart nok, så det er mer vilje enn evner det går på, dermed har jeg veldig begrenset tålmodighet, så det blir noen gnisninger innimellom. Og så har arbeidsmengden økt betraktelig fra første uka, så det er litt heftig å få gjort egen jobb innimellom. Heldigvis har både mannen og jeg full forståelse fra arbeidsgiver om at arbeidskapasiteten er redusert (og får bruke "sykt barn" for tiden vi ikke jobber), men det er noe med at det skaper mentalt stress å springe mellom "skole" og jobb hele tiden.

Førsteklassingen har en autismediagnose og støttepedagog store deler av dagen til vanlig, men med ham går det faktisk veldig bra. De har ikke fryktelig mye å gjøre, så han bruker ikke stort mer enn en time totalt i løpet av dagen. Det står forslag til ekstraarbeid på ukeplanen, men som jeg ser flere her sier er det noe heeeelt annet når mamma foreslår sånt enn når læreren gjør det ;), så jeg har snakket litt med støttepedagogen, som sier at hun kan sette opp en egen plan til ham.

Minstemann er paradoksalt nok (mtp. diagnose) den meste sosiale av ungene, så han savner skolen. Det er imidlertid snakk om å få til digitale vennegrupper på Teams e.l., så det tror jeg blir bra. Eldste er introvert som sin mor, samt har et par stykker han snakker litt med på telefon, så sånn sett synes han hjemmeskole er strålende greier. :p


#53

ingling sa for siden:

Det gjorde jeg, underveis i møtet. :knegg: Så det skal de gjøre fremover. Han ga dem litt slækk siden de ikke har sett hverandre på lenge, men det tok helt av. :humre: Jeg forstår det da, det er mange som ikke har jevnaldrende søsken å leke med.


#54

celebelen sa for siden:

Det går overraskende bra, Ville er visst flinkere enn meg til å ha hjemmejobb. (Det kan også ha sammenheng med at hun får litt mer konkrete oppgaver fra dag til dag).

Alle elevene må logge på og si hei klokka ni. Da har de fått arbeidsplan med oppgaver for dagen. Noen av fagene har nivådelte oppgaver, andre er felles. Det er alltid en lærer tilgjengelig for chat mellom kl 9 og 14, ut fra timeplanen. Alt skal være levert inn før kl 18.


#55

Malama sa for siden:

Direkte kontakt har ingen av mine. Eller, de kan sende meldinger. Eldste får en video av læreren hver morgen og lydnotat på noen oppgaver. Mellomste får lydnotat på en del oppgaver. Også ringte læreren meg i dag.

Joda, klart det er viktig at læreren bruker tid på dem som sliter. Men å bare si 20 min ibstrdet for 15, 7 setninger ibstrdet for 5 etc? Men, det er mest at det aldri er tenkt i dem retning jeg er litt oppgitt over. Og tenkte det skulle vært enklere nå. Men, jaja. Jeg utfordrer ekstra selv nå også jeg. Dette er bare en ekstra krevende tid og jeg er vel bare ekstra sliten i dag


#56

ingling sa for siden:

Malama, min 11er får typisk sånn "Dette var fint, kanskje du kan skrive litt mer neste gang?" "Kanskje du kan lage din egen historie med roller og dialog" som tilbakemeldinger, det er jo litt utfordring i hvert fall. Kanskje de får til det? Jeg skjønner greien altså, vi har holdt på med å prøve å få mer utfordringer i norsk og engelsk siden 1. klasse, men jeg kjenner at det er mindre problematisk når hun er hjemme. Da kan hun lese andre bøker i tillegg på begge språk, hun snakker mer engelsk enn norsk innimellom og slipper å sitte i klasserommet og oppleve frustrasjon over bråk og mangel på utfordringer.


#57

Malama sa for siden:

Mine får "godt jobba". Stort sett.

Men jada, jeg skal ikke klage, og kjører på med egne bøker og annet.


#58

Serafin sa for siden:

I dag har det gått bedre. Storebror har endelig skoletilbud fra 10-14, så jeg slipper å måtte peile Lillesøster sitt skolearbeid rundt hans behov for faste rutiner, og at de ikke kan være i samme rom når hun jobber.
Bonusgutten er her også, og da jobbet faktisk Lillesøster litt selvstendig!

Vi hopper bukk over fysak og kunst og håndverk (av alle ting) viser seg å være veldig vanskelig for henne.
3 min fri skriving gikk adundas i går, så i dag hoppet jeg over det. Så jeg siler, kraftig.

Jeg har jevnlig kontakt med lærer, og Lillesøster hadde samtale med lærer i dag, eller, lærer snakket og lillesøster sa ja og ha, og nektet å være på skjermen.
I morgen skal hele klassen samles i teams, Lillesøster er overbevist om at DET blir kaos, og irriterende. Tape fast til stolen? ler

Jeg prøver å senke skuldrene, og prøver å få skolen til å senke skuldrene, også blir det som det blir. Vi gjør så godt vi kan, alle sammen. Og mer enn det, kan vi faktisk ikke levere.

Men var gull og kunne sende bonusgutten og Lillesøster på luftetur rundt i feltet her da, for når de er to, så er jo det mye enklere.


#59

Dali sa for siden:

Ups and downs. Etter en noe mislykket dag i går, har vi i dag hatt mest fysak og gym for de to yngste, som endelig fant it at det er bedre å leke sammen enn å konstant kjefte på hverandre. Eldste viser seg å klare seg bra gjennom stoffet. Hun jobber overraskende bra innemuret på rommet sitt.


#60

Anne C sa for siden:

I dag har 14 åringen brukt mye av tiden sin på å blende meg med iPaden sin :gaah:


#61

Polyanna sa for siden:

Kunne du vurdert å betale ham for barnepass en periode? Har dere en vogn som kan løpes med, så han kan jogge med ungen i vogn?


#62

Lorien sa for siden:

Her går det veldig bra, men vi er to voksne hjemme som kan støtte og hjelpe og følge opp.


#63

millact sa for siden:

Usikker på om mine har noe direkte kontakt med sine lærere. Vet yngste tar opprop på Google Meet kl 10, men tror det er det. Skal sjekke med 9. klassingen hva hun har.


#64

Isprinsessen sa for siden:

Forhåpentligvis får det bedre i morgen. Tok meg en time out på hytta i går og i dag. Kombinasjonen lite pedagogisk mor og barn som ikke gidder er dårlig.


#65

apan sa for siden:

Dette er en beintøff situasjon for lærerne, mange med egne barn hjemme i tillegg. Ingenting er enklere nå.


#66

Malama sa for siden:

Jeg vet det er tøft for dem, men når de uansett skriver indiduelle meldinger til ungene, hvor vanskelig er det å skrive et par ord annerledes?

Men jeg godtar, og aksepterer, det er jo rett og slett trolig fordi de slett ikke har i ryggmargen å tilby noe annet enn tilrettelegging for dem under ordinær måloppnåelse, at det slett ikke er enklere for dem.
. Mellomste sin lærer har engen barn hjemme ja. Elste sin har ikke hjemmeboende barn, har barnebarn da, men de bor med sine foreldre. Men det er irrelevant. Skolen har ikke fokus i det hele tatt den retningen så lærerene tenker ikke sånn rett og slett.

Det er bare.... Hadde bare vært så mye enklere om det kom fra læreren, men ejg godtar at det må fortsette å komme fra meg. Det vsr bare et hjertesukk fra en meget sliten mamma som ser at lista legges for lavt og synes "men det er den ikke for alle" er et passivt svar.

Men, tilbakelagt. Godtatt.


#67

Anne C sa for siden:

Nei det er jammen meg ikke enklere å være nettlærer. Jeg føler at jeg jobber døgnet rundt med å svare på ting de lurer på.


#68

Malama sa for siden:

Jeg vet min tante som er lærer også sier hun jobber mye, og sliter med å komme rundt, ringer alle hver dag, og sliter med å få kontakt med noen.

Vi fikk jo telefon fra mellomste sin lærer i dag, den første og eneste telefonen fra skolen så langt på to uker. Men de er tilgjengelige på mail og via showbie så jeg køsgerbikke på tilgjengeligheten. Og jeg har tatt til meg at det var en overteaksjon fra en sliten mamma som burde vite bedre enn å forvente at læreren kunne individualister forventningene når det leveres elektronisk. Det har jeg forlengst forstått at det var for mye av meg å være frustrert av.

Så jeg fortsetter å pushe mer lesing, alle ekstraoppgaver og skulle ønske jeg ikke jobbet såpass mye selv at jeg i større grad klarte dra inn læring i hverdagsslivet. Det er vel det som er frustrasjonen min. At jeg ikke har tid til å være en så god mamma-lærer som jeg ønsker og derfor hadde det vært fint om skolens opplegg tok litt mer enn en time for tredjeklassingen. Eldste kunne også fint hatt mer oppgaver, og "regn så langt du kommer på side 99 i løpet av 30 minutter" leveres med "der var 12 minutter og 39 sekunder igjen når alt var gjort".

Det er greit

Jeg har skjønt at det var idiotisk av meg å dele det hjertesukket i dag.


#69

Snippa sa for siden:

Det går greit her. 15-åringene savner det sosiale på skolen, men klarer fint å gjøre det de skal hjemme. Det er litt lite å gjøre for dem, men de har sagt fra selv og fått flere utfordringer.

Litt verre med 6-åringen, som savner lekekamerater og barnehagen. Hentet skolebøker på jobb til henne i dag, så i dag har hun også jobbet litt :humre:


#70

Carpe Diem sa for siden:

Vesla går i 8 klasse og hele klassen skal møtes på Google Meets hver dag kl 09.30. Da er det opprop, informasjon om oppgaver som skal gjøres ila dagen og litt om større oppgaver ila uken. De kan stille spørsmål der i chaten eller på Hangout ila dagen.
De leverer rapport om hva de har gjort av oppgavene og hvordan de har det etc hver dag innen kl 17. Blir det glemt så kommer det en sms til foresatte.

Lærerne har også hatt en elller flere ringerunder til alle, samt at de kan kontaktes hvis noen trenger hjelp til oppgaver eller innleveringer :jupp:

De har hatt flere prøver der det er kombinert noe skriftlig som skal leveres mellom et gitt kl slett,(drøftinger som regel siden de lett kan bruke hjelpemidler) samt at læreren har ringt på et avtalt klokkeslett og spurt spørsmål til prøven også. Det er mye oppgaver hver dag, og ikke noe latmannsliv :knegg:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.