Jeg trenger ny sykkel. Jeg har syklet minimalt de siste 15 årene, og sykkelen min er tilhørende utdatert. Så nå trenger jeg hjelp til å skjønne hva jeg trenger ut fra det behovet jeg har; jeg håper som vanlig FP kan hjelpe meg fordi jeg kan jo slettes ikke sykkelstammespråket. :knegg: Jeg tror jeg har skjønt at jeg skal ha hybridsykkel. That's it.
Mitt behov:
Transportsykkel til og fra jobb; ca 6 km hver vei på asfalt og noe grus
Enklere sykkelturer med ungene, asfalt og grus
Generell transportsykling, ikke til trening
Budsjett: opp mot 8000, men helst lavere.
Jeg kjøper gjerne brukt, men må liksom skjønne hva jeg er ute etter først. Hjelp?
De syklene du finner i kjedebutikkene er av god kvalitet, så det er vel bare å velge den du sitter best på.
Jeg hadde hatt følgende prioritet (tror jeg) skulle jeg hatt en hybrid:
vekt
2-delt gir foran
mulighet for å sette på skjermer
mulighet for å sette på baggasjebærer
Jo lavere vekt, jo dyrere blir prisen.
Skivebrems eller felgbrems, det er lettere å bytte bremseklosser på en felgbrems.
Skal du ha skivebremser, så kan man velge mellom hydraulisk eller mekanisk. Mekaniske skivebremser, her må du selv skru etterhvert som de blir slitt. Med hydrauliske slipper du det. Hydraulisk=koster mer.
Når du kjøper ny sykkel, ta med en flaske kjedeolje og bruk den. Husk å tørke av.
Jeg har hatt alt for mange sykler de siste årene (bodde i studentby og veldig mange sykler ble stjålet) og jeg hadde utvilsomt valgt hydrauliske skrivebremser. Felgbrems bråker når det regner. Og jeg hadde aldri i verden byttet selv uansett. :sparke:
Til den bruken du skisserer her, trenger ikke sykkelen nødvendigvis være ny og fancy, altså. Nå kan det jo være at det uansett ikke er håp for din gamle ved hjelp av litt overhaling, men jeg ville bare nevne Finn.no også. Min forrige sykkel - som jeg bruker til alt du nevner her pluss treningsturer på 2-3 mil - er 29 år gammel og kosta 200 kr på Finn. :knegg: Den er lite brukt, triller godt og fungerer helt ypperlig. Det er en offroader med 21 gir.
En eldre sykkel er også en stor fordel når det gjelder tyverier, tenker jeg (noe det er avgjørende å ha i bakhodet her jeg bor). Men det er klart - hvis man virkelig vil revitalisere sykkelgleden, er det jo deilig med en helt ny. Da ville jeg også gått for en offroader, slik Jålebeinet skisserer. (Jeg har en nyere slik også, en Scott, men den skiller seg ikke vesentlig fra min gamle DBS i komfort.)
Du finner ca 10 kg hybrider med skivebremser og uten dempere. Hos XXL, Intersport og flere uavhengige.
Jeg hadde en Diamant 2011 med klossebremser, men da drivverk skulle byttes var det dyrt. Alle komponentene var dyrere enn det på tilsvarende ny modell. Altså, deler har blitt bedre og billigere. Så jeg kjøpte ny tilsvarende sykkel i oktober 2018. Jeg har byttet slickdekk med smale knastedekk og er glad i skivebrememsene. Jeg sykler tett på Tour de Finance, liker å kunne bråstoppe. Jeg har syklet 400 mil uten å vedlikeholde bremsene. Det fulgte med fem gratis service. 7000,- for ny sykkel, fem service inkludert. 2500,- bare for å bytte drivverk på 2011 modell. Sykkelen min er til salgs, men feil landsdel. Jeg skal nå sykle 40 km daglig og har byttet med el.
Jeg ville kjøpt en hybrid. De ruller lettere å asfalt og har ofte lavere vekt enn en terrengsykkel siden den ikke har dempegaffel.
Jeg kjøpte sykkel til eldste etter omtrent den samme spekken før påske, og endte med en Gekko Flow fra Anton sport. Kosta 5000, satt ned fra 7500. Jeg kunne kjøpt brukt, men ville være sikker på at hun fikk riktig størrelse og at sykkelen var i tipp topp stand for mest mulig sykkelglede. Jeg har Gekko terrengsykkel selv, og er veldig fornøyd.
Som jeg skrev, kjøper jeg mer enn gjerne brukt, men må skjønne hva jeg skal se etter først. :) Tyveri er ikke noe jeg trenger å bekymre meg nevneverdig for normalt sett iallefall.
Hvorfor ville du valgt offroader fremfor hybrid?
Ja, som sagt kjøper jeg gjern ebrukt, men må skjønne hva jeg skal ha først. Går meg vill i beskrivelsene, eller mangelen på beskrivelser, der inne. :knegg:
Bakker kan vi trygt si at det er her. :knegg:
Tusen takk for konkrete tips! :) Veldig nyttig. Noterer meg også at skivebrems kan være lurt, skal lese litt mer om akkurat det.
Jeg skrev ikke at jeg ville det - jeg skrev at den forrige jeg kjøpte på Finn er en offroader. Det er litt tilfeldig. Skrev også at jeg ville kjøpt en hybrid (som jeg også har) hvis jeg skulle kjøpt en ny. På Finn ville jeg sett etter en hybrid i et kjent merke (sikkert mye annet som kan være bra, men jeg har kjennskap til hvordan Scott og DBS holder seg over tid). Erfaringsmessig er det dessverre ikke så mye bra å finne av nyere, gode sykler der, synes jeg - men man kan alltid være heldig.
Her har du en til, Gekko syklene som Timar nevner har gode komponenter til en god pris. Ikke de letteste, men kvalitet. Anton Sport er på Østlandet, men de har innkjøpssamarbeid med Sport 1 kjeden.
Jeg synes folk skulle ha alt for mye for brukte sykler, eller nye sykler har blitt rimelig. Tror mange forhandlere har brent seg på valuta og store lager.