Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Avbestille flybilletter, tilbud om voucher og dekning fra forsikringsselskap

#1

Erica sa for siden:

Vi planla tur til USA i sommer, og den utgår nå. Vi er ikke en familie som reiser mye, og ihvertfall ikke med fly, så dette er vi helt uerfarne med.

Vi hadde bestilt reise med British airways, ikke refunderbare billetter. Når vi går inn for å kansellere vår reise så ble jeg rutet rett inn i en "claim voucher"- side. Det var ingen andre valg, og vi ønsker i utgangspunktet ikke dette, for vi vet ikke når vi får dratt igjen, og kanskje vi ikke ønsker å reise med BA heller hvis vi reiser senere.

Vi ønsker å få dekt utgiftene våre av forsikringsselskapet, og ikke ha 25 000 kr stående på en "tilgodelapp" hos et flyselskap. Disse pengene ønsker vi å bruke til andre ting i sommer som gjør at det blir en fin sommerferie for familien selv om vi ikke fikk dratt på denne turen alle har gledet seg til.

Det er ikke mulig å komme i kontakt med noen om dagen. Forsikringsselskapet vårt har tydeligvis mange henvendelser og vi har ikke fått tak i dem. British airways må man ringe, og også der er det umulig å komme gjennom.

Noen som vet hvordan dette fungerer? Får man et tilbud om voucher, og kan takke nei, for deretter å få dekning av forsikringsselskapet?


#2

Adrienne sa for siden:

Så lenge dere får tilbud om voucher så er det ikke så mye å hente hos forsikringsselskap, tror jeg, men det kommer litt an på hvilket selskap dere har forsikringen hos. De fleste selskapene har chat-funksjon, så jeg ville prøvd å chatte med dem dersom telefonkøen er for lang.


#3

Pasta sa for siden:

Ja, mitt forsikringsselskap er i alle fall tydelige på at dersom du får poeng hos flyselskapet, så er det ikke noe å hente på forsikringen.


#4

liefje sa for siden:

Hvis du har is i magen, kan du vente og se om flyselskapet kansellerer reisen. Da har du nemlig krav på penger tilbake. Hvis flyselskapet likevel nekter deg å få det, kan du gå til kredittkortselskapet og igangsette chargeback-sak.


#5

Anne C sa for siden:

Vi har flybilletter til 29.6, så vi bare venter og se hva som skjer. Vi har fått beskjed enn så lenge at man kan booke om. Vi venter.


#6

007 sa for siden:

Vi har billetter med Norwegian 30. juni. Om vi avbestiller nå får vi pengene igjen fra forsikringsselskapet (Europeiske), om Norwegian går konkurs får vi ingenting. Jeg tror ikke jeg tør å vente på kansellering, all den tid Norwegian lever farlig for tiden.


#7

Lavender sa for siden:

Jeg også. Men tror du ikke vi får reiseforsikring hvis Norwegian går konkurs?
IF reiseforsikring hadde en angrefrist for de som bare ikke ville reise, og en ordning for flybilletter som var kansellert. Mine er kansellert, IF svarte at flyselskapet skal betale tilbake.

HI, jeg ville ventet på kansellering eller et reiseråd som blir godkjent som grunn til å ikke foreta reisen.

Jeg ønsker heller ikke å ha penger tilgode hos SAS eller Norwegian, det er ikke sikkert det de er det beste valget for neste reise. Jeg tror det kan bli for dyrt for oss å reise på en stund. Dumt med beløp tilgode og ikke selve reisen, hvem vet hvor mye som må betales i tillegg til.


#8

millact sa for siden:

Enig. Venter selv også, men min reise er ikke før i slutten av juli.


#9

C3PO sa for siden:

Jeg har slitt med noe lignende i forbindelse med tur til London i slutten av mars som ble kansellert i begynnelsen av måneden. Klin umulig å komme gjennom på telefon eller Twitter. Mannen min søkte om voucher for sin del av reisen med barna og fikk hele beløpet tilbakebetalt til kredittkort rimelig fort - ingen varsel var gitt om dette. Min billett var opprinnelig en del av familiens billetter, men ble skilt ut mot et ekstra beløp, da jeg valgte å reise ut på en annen dag enn dem, og jeg kan ikke se å ha fått de pengene igjen.

Man søker om voucher på det skjemaet, men det er ingen muligheter for kommunikasjon med selskapet. Fra å ha vært fast kunde hos BA, er jeg blitt skeptiker.


#10

liefje sa for siden:

Du får ikke noe igjen på reiseforsikring ved konkurs, nei. Evt. kan du da få fra kredittkortet.


#11

Lavender sa for siden:

Ser det, Reisegarantifondet kan dekke det meste. Men tilbakebetaling tar tid om dagen.


#12

Odelia sa for siden:

Jeg fikk nettopp avslag hos Gjensidige, hvor jeg har reiseforsikring, på den kansellerte flyvningen med dobbel transfer (KLM/AirFrance) t/r Frankrike i slutten av mars med begrunnelse om at disse selskapene tilbyr voucher. Kunne påklage vedtaket, men regner ikke med at det er vits i mitt tilfelle så jeg nøyer med meg voucher, og får forhåpentligvis brukt den til høsten..


#13

liefje sa for siden:

Har du prøvet chargeback hos kredittkortselskapet? Har stått mye om at man har KRAV på penger tilbake i tilfeller hvor det er flyselskapet som kansellerer. Se bl.a. her: www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet/


#14

Toffskij sa for siden:

Jeg ukependler (normalt) til England, og sitter nå med et tosifret antall kansellerte BA-billetter. Jeg må si jeg er veldig sint over den linja de har valgt: bare vouchere, ingen penger tilbake, kombinert med at de ikke tar telefonen i det hele tatt. Det er bare ikke greit. :mumle:


#15

Pebbles sa for siden:

Vet du at du får pengene igjen? Har Europeiske andre vilkår enn andre forsikringsselskap? Myndighetene har ikke gått ut med anbefaling på å reise så langt fram i tid ennå?


#16

007 sa for siden:

Ja og ja.
Europeiske dekker alt om en avbestiller, og uavhengig av avreisetidspunkt.


#17

Daisy sa for siden:

Europeiske er fantastiske i denne situasjonen. Har de selv, med billetter 29 juni. Venter og ser an.


#18

Daisy sa for siden:

Gjelder ikke dette kun pakkereiser?


#19

Fløyel sa for siden:

Et lite varsku mtp vouchere: www.nrk.no/nordland/sas-skylder-mer-enn-de-har-pa-konto-_-forbrukerradet-advarer-mot-verdikuponger-1.15048268

Både SAS og Norwegian har stor gjeld, så dette med voucher kan bli et problem etterhvert. Går de konkurs mister man retten på bruk av voucher, krever man pengene tilbake, øker gjelden og veien til konkurs blir kortere. Jeg syntes dette blir et etisk vanskelig spørsmål.

Det er mye penger for privatøkonomien, det rammer mange arbeidsplasser om flyselskapet går konkurs.


#20

Anne C sa for siden:

Vi fikk mail fra Austrian i går om at billettene våre var kansellert. Men det var ikke noe i mailen som sa noe om at vi kunne velge å få pengene tilbake.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.