Ser i gruffetråden at det er mange barn som slutter på skolen før planlagt i år. VG1-eleven min er ferdig allerede, skolen så ikke noe poeng i å holde på elevene etter at alle karakterer var satt og argumentet var at de har hatt så høyt læringstrykk på hjemmeskole at de er for lengst igjennom pensum.
Ungdomsskoleeleven skal ha uteskole en uke til, og avslutter på fredag og ikke tirsdagen etterpå, som var da skolen egentlig skulle vært slutt om man følger skoleruten. Bøker ble innlevert på tirsdag, og det var vært turer og korte dager i minst en uke allerede.
Storebror (7 trinn) har siste skoledag torsdag, mandag og tirsdag er tur, onsdag er opprydning. Kortere dager, slutter 13.15 alle dager, 12.15 torsdager.
Lillesøster sin ukeplan har jeg ikke fått enda, men går ut fra noe lignende der.
Bonus-gutten har også siste skoledag torsdag.
Ser ut som 10 trinn var ferdige nå på fredag? Resten av ung.skolen vet jeg ikke.
VGS-eleven min og egne elever sluttet denne uken. Karakterene er satt, timeantall fylt (vi har ikke mistet så mange timer til eksamener etc) og den siste uka trenger vi lærerne for å planlegge fagfornyelsen til høsten.
Sjetteklassingen har siste skoledag 19. juni som planlagt.
Her fortsetter de til tirsdag 23. juni, som oppsatt, både på barne- og ungdomsskolen. Vi har i alle fall ikke hørt noe annet ennå. 6. trinn hadde lite å gjøre i perioden med hjemmekontor, og skoletilbudet var kortvarig og dårlig da de startet halvveis opp igjen. Fra mandag 8. juni var de tilbake på fulle dager.
De skal holde på til 19.juni som planlagt. De har vanlig skole mandag og tirsdag , uteskole med golf onsdag , torsdag og fredag har de bare daffe rundt dager.
Her også. Knerten forteller om et par turer de skal på, men vi har ikke fått noen plan då jeg vet ikke nøyaktig hva. De har formell avslutning av barneskolen på onsdag, men skal på skolen torsdag og fredag allikevel.
Ungdomsskolen har skole, men tiden skal brukes på vasking, rydding og levering av bøker og PC.
De følger vanlig skolerute her og har siste dag på torsdag. De to sjuendeklassingene mine har hatt uteskole halvparten av tida, niendeklassingen har hatt vanlig undervisning, men også en del turdager, men det har de jo alltid på denne tiden av året. De har ikke fått karakterene enda.
Samme her, bortsett fra at det ikke holder å dokumentere at timetallet i faget er fylt - vi må dokumentere faktisk overtid for å få lov til å gi avspasering. Avdelingen min har en time ekstra hver uke, klassens time, som gir avspasering siste skoleuke. På de andre avdelingene er det ulikt; noen avslutter tirsdag neste uke, noen onsdag.
Hos oss er det så strengt at i et normalt år må til og med vg3- elevene møte til timer etter at de er ferdig med muntlig eksamen. I fjor hadde norskklassen min muntlig 6. juni, og det var en klar forventning om at jeg skulle fortsette å ha norsktimene mine fram til 17. juni, med fraværsføring som talte på 10-prosenten og alt ...
Vi skal for øvrig også bruke neste uke til å jobbe med fagfornyelsen.
Her timetallet hvert fag, så det er ulikt når faglærerne er ferdige. Vi må fylle opp hvis det er minus og kan slutte tidligere ved pluss. De aller fleste lærerne underviser til de er hodt i pluss.
Niendeklassingen skal ha full og nokså normal uke. VG1-ungen skal ha skole fram til torsdag, men det er ingen ordinær undervisning, men karrieredag, bokinnlevering og vasking, byvandring og avslutning i klassen.
Jeg vet egentlig ikke hva gutta mine skal til uka, men hos oss er det en blanding av fag, en tur, litt film, bokinnlevering og rydding. De har ikke fulle dager alle dagene. Men det synes jeg er helt greit. Vi har holdt et høyt trykk siden vi startet opp igjen med skole. Ikke noe slaraffenliv og tulleting for å si det sånn.
Eldste har siste skoledag onsdag, som planlagt.
Fredag er planlagt siste skoledag for minste. Ser ut til at det blir sånn. Han skal hvert fall på skolen tom onsdag.
Barneskolen har ordinær skole til og med onsdag. Torsdag og fredag er avslutning, innlevering av bøker mm.
Ungdomsskolen har vi ikke hørt fra. De skal garantert på skolen hele uka. Innholdet er nok mer preget av at det er siste skoleuka, men jeg regner med de skal ha noe skole også. Det er tilbud på skolen i ferien. Derfor er det rimelig utenkelig at det ikke er nokså fulle dager til uka.
Videregående, der er det nok like lite som de siste ukene, men det er nok noe. Jeg har ikke hørt hva.
Skoleruta sier fredag 19. Er siste dag, og det blir det.
De rydder klasserom, leverer lånebøker (skolebiblioteket, de har lite lånte skolebøker. Dvs. Tredje klasse har, på skolen. 6. Klasse har digitale lærebøker på ipad, er tilbud fra der ble hjemmeskole som ble forlenget ut skoleåret, så han drar bare på den ipaden, ingen bøker.) og hva ellers de skal gjøre denne siste uken vet jeg ikke. Sjetteklasse hadde halvårsprøve i matte for litt siden og har jobbet med de tema de skåret lavest på siden. De hadde sånn prøve i engelsk i forrige uke og skal vel jobbe med det de gjorde dårligst der også da.
De pleier ha læringstrykk til nest siste skoledag. Siste er avslutning. I år blir det avslutning klassevis, ikke felles for skolen, begge skal ha ny lærer neste år så lærerene vil ordne litt avslutning for dem, med støtte fra klassekassen.
klassingen (på kommunal skole) hadde siste skoledag nå på torsdag, egentlig skulle det vært fredag 19. juni. I praksis har han ikke hatt undervisning i juni i det hele tatt. Bare liksom-muntlig og et par turer.
Barneskolen (Montessori) holder på til og med torsdag 18. som oppsatt i skoleruten.
vgs-eleven har omtrent sluttet, siden det kun har vært noen sosiale sammenkomster utenfor skolen i det siste. Ungdomsskoleeleven har siste skoledag torsdag og ikke fredag. Barneskolen holder på til fredag, men det er turdager, vasking, innlevering av bøker og avslutning siste uka.
Minsten er ferdig i 9.klasse nå. Vi fikk beskjed om at de to siste ukene er mest for det sosiale, fikk info om det når skolen ble åpnet opp.
De har hatt litt fag men har brukt mest tid på det sosiale. De har syklet rundt og vært på stolpejakt, bla.
Han dro på skolen kl.10 på fredag og så film. Hadde en samtale med etpar lærere og fikk karakterene via Showbie på kvelden.
På mandag skal de ha orienteringsdag med oppmøte kl. 10.
Tirsdag er det innlevering av bøker. Vet ikke noe mer men de slutter på fredag så tipper at de bruker torsdagen på å vaske klasserom.
Synes lærerene har vært kjempeflinke, også å holde kontakt.
Min 9.klassing har hatt vanlig skole fram til nå, vet ikke hva de skal denne uka, men de avslutter som planlagt på torsdag.
Russen min har gått på internatskole, der slutter de på forskjellige dager pga foreldre som kommer og henter, for at det ikke skal bli for mange på området samtidig. Hun hadde siste skoledag på fredag, 2vg avslutter på tirsdag, 1vg på torsdag.
Skolen jeg jobber på avslutter som planlagt på torsdag. Jeg jobber i 1. og 2.klasse, de har lekser tom onsdag kommende uke, vi kjører mest mulig normalt lengst mulig.
Av skolearbeid blir det repetisjon og ellers blir det noe rydding og flytting av klasserom til uka.
Jeg har barneskolebarn og de følger skoleruta slik at siste dag blir 23. juni som planlagt. De har vanlige skoledager til og med dagen før. Siste dag er bare 2,5 timer lang med hygge, brus og godteri (ville vært grilling og musikk i skolegården vanligvis, men dette utgår i år).
Vgs slutta etter planen. Min skule, 1-10, slutter óg etter planen. Det same gjer yngste sin skule. Skulesjefane i distriktet har blitt samde om at grunnskulen skal holde på som planlagt. Ingen får slutte før planen.
Begge mine er på barneskole og har skole helt til fredag som planlagt. Siste skoleuke er normalt mye sosialt og rydding av klasserom og slikt, så regner med det er det samme i år også. Det har ikke vært mer uteskole og turer enn tidligere år før mine, men en annen barneskole i bydelen har hatt mye uteskole, turer og mest sosialt virker det som.
Guttungen (VG1) skal et par timer på skolen mandag og onsdag, tror jeg, for å ha «smaksprøver» på programfagene han skal ha neste år. Fredag skal de ha avslutning i klasserimmet. Så godt som sommerferie for poden, med andre ord.
Planen var avslutning fredag 19. Eg og 5. klassingen slutter då, 8. klassingen har siste dag torsdag og 1. vgs har siste dag tysdag. Eg trur det kunne vore avslutta same dagane om det ikkje var nokon Corona.
Her er siste skoledag 23. juni, og det virker som om det er ganske vanlig uke i kommende uke, i hvert fall. Får se på ukeplanen i morgen. Jeg henger ikke helt med, og skjønner ikke at jeg har barn som snart er ferdige med første og tredje klasse! :eek:
De to yngste har siste skoledag 19. Juni. 10 klassingen skal ikke mer på skolen, men har flere sosial greier med klassen i løpet av uken og vitnemålutdeling torsdag. Men tror ikke det er forskjellig fra andre år at 10.klasse har lite undervisning etter karakterene er delt ut.
På min skole (vgs) setter vi karakterer på vg1 og vg2 fredag 19. Jeg vet at det er flere som skal ha vurderinger i begynnelsen av uka. Avslutning for vg2 mandag 22. og for vg1 tirsdag 23. Vg3 blir takket av i en høytidelig seremoni klassevis torsdag 18. Jeg vil heller si vi har hatt skole og læring lenger en kortere i år.
På skolene til gutta følger de planen og har siste dag på hhv barne- og ungdomsskolen fredag 19. Spesielt på 10. trinn har læringstrykket vært skyhøyt helt til det siste.
Avgangseleven på vgs har vært ferdig lenge. De skal ha middag og fest på torsdag.
9.klassingen har ikke fått ukeplan enda, men skal visst fortsette til torsdag eller fredag.
10.klassingen skal bruke dagen og kvelden i morgen til å kose seg med klassen, sykkelrebus 10-14 og på en lokal strand fra kl 17. Dette avspaserer de på tirsdag så er det vitnemålutdeling på onsdag og med det er ti års skolegang over.
Vi har siste dag med vg3 på tirsdag, de tre siste dagene avspaserer de (dokumentert "plusstid"). Det skal dog sies at det har vært noe drøvtygg siste uka spesielt. Vi har løst opp timeplanen de siste to ukene og elevene har holdt på med et større tverrfaglig avslutningsprosjekt. Til slutt koblet alle fag seg på etter hvert som de/vi var ferdige med vurderinger osv.
Niendeklassingen i huset følger skoleruta og avslutter på fredag 19. juni.
Jeg er blant dem som mener at det er viktig å fylle hele skoleåret. Sommeren er lang nok for veldig mange av barna/ungdommene, og spesielt for dem som ikke har det så bra hjemme.
Sommeren er lang nok ja
Så bekymret som vi var for de sårbare barna på hjemmeskole, så er det ikke noe bedre å gjøre den 8 uker lange sommerferien 9 eller 10 uker lang, det er lenge det for de som ikke har det godt.
Og det er faktisk lenge for de andre også, foreldre har jo ikke så lang ferie, mange har mistet besteforeldrepass-muligheten (det har vi, mine foreldre har vanligvis ungene fra skolen er slitt til vi tar ferie/de drar på ferie, på dagtid altså, men risikogruppe og av legen anbefalt å ikke passe barnebarn. Så det skjer ikke i år.) Det er lenge nok de må være alene hjemme om ikke skolen skulle sluttet tidigere også,
3 klassingen slutter 19 juni som planlagt. Leste akkurat timeplanen, de har kapittellprøve i matte på torsdag, så de kjører ordinær undervisning frem til nest siste dag.
Syns det er ganske provoserende at man ikke har undervisning til skoleåret er slutt, spesielt etter at man ikke har hatt vanlig undervisning i mange uker. Ingen av våre barn har fått karakterene sine foreløpig, og det var varslet per email fra skolens ledelse. Det var prøve på den ene sønnen min på fredag, feks.
VG2-eleven leverte bøkene 2.juni ... Siden da har de ikke vært på skolen eller hatt hjemmeskole. Karakterene fikk de i slutten av samme uka som bøkene ble levert. Jeg er mildt sagt rystet over at de ikke bruker de siste tre ukene til praktisk arbeid som de jo ikke har hatt noe av i hjemmeskoleperioden. De kunne gått annenhver dag og hatt hele dager på arbeidsstasjonene sine, sånn at de ikke ble stående for tett når de jobber. Det kunne blitt i hvert fall 6-7 gode arbeidsdager på alle elevene der de fikk faget litt tilbake i hendene. Men poden er 18 og vi får ingen info eller beskjeder lengre og det er jo da heller ikke naturlig at vi lager opprør på skolen. Tenker jeg. Men hvorfor den skolen regnes som den beste her omkring skjønner ikke jeg og jeg blir jo helt skremt ved tanken på kvaliteten på de andre skolene.
10.klassingen går nå på skolen hver dag, men det skulle blott mankere. De har IKKE hatt det travelt i hjemmeskoleperioden. De har vitnemålsutdeling torsdag ettermiddag og så er det ferie.
VG 1 eleven min var vel på skolen to dager forrige uke, med veldig minimalt opplegg. I dag er hun hjemme og i morgen samles de til en uteavslutning med klassen og det er det.
Jeg er veldig imponert over skolens opplegg i hjemmeskoleperioden, men opplevde vel at det falt litt sammen da de begynte å komme tilbake.
Nenne: Jeg kjenner på det samme som deg. Snuppa går på en ungdomsskole som jeg fikk inntrykk av at hadde veldig godt rykte. For å si det mildt - den har ikke imponert. Ikke på generell basis og i hvert fall ikke i koronaperioden. Jeg ser at lærerne har jobbet selv halvt ihjel, så det er ledelsen jeg synes svikter.
Så når knerten fikk plass på en annen ungdomsskole, så tenkte vi at det var helt greit.
9.-klassingen er litt på skolen. Men denne uka har de undervisning i ett fag i en time i dag og i morgen har de gym halve dagen. Resten av tiden brukes på å rydde, vaske og levere inn bøker/PC.
Arvingen har gått VG1 - studspes. Her har det vært ganske så lite skole etter 13.mars. Før påske var det ingen undervising, kun selvstudie/innleveringer. Etter påske har det vært noen få undervisningstimer hver uke. Etter hvert 1-2 i uka på skolen. Det var noen uker med ganske heftig opplegg med vurderinger/prøver. Forrige uke var det en økt på skolen, muligens mer om det var elever som manglet vurderingsgrunnlag/vippet mellom to karakterer. I dag leveres bøkene og så er det sommerferie.
Barneskoleeleven har fulle dager og siste skoledag fredag, hen som går på ungdomsskolen har halv dag på skolen og halv dag med hjemmeskole ut uken mens hen som tar VG-1 har fulle dager tom. tirsdag neste uke.
Fasiten her blir at 7 klassingen har tur mandag og tirsdag, rydde på onsdag, og avslutning torsdag.
5 klassingen skulle levere inn skolebøker og ha endel uteskole i dag, tur tirsdag og torsdag, onsdag stasjoner og avslutning med pizza, fredag siste skoledag.
10.trinn har siste dag i morgen, de har noe avspasering igjen etter Berlin-tur i høst, og så får de rett og slett fri fredag.
4.trinn holder på til fredag.
Poden har levert iPad og bøker i dag. Skole i morgen, hjemmeskole torsdag, avspaserer fredag og skole mandag. Jeg synes det er tullete opplegg. De kunne helt sikkert klart å løse det på en annen måte nå som alle kan være tilbake på skolen.
Fåglarna vet hva de skal gjøre på hjemmeskole og vanlig skole når alt er lever likevel. sykkeltur kan de ikke ha, da ca 90% av elevene er avhengig av buss til skolen.
Mini går siste år på YF før utplassering, de kom aldri igang igjen faktisk, hvilket har irritert meg litt.. Eller, det var visst noen elever som ikke har levert oppgaver under Corona perioden og de måtte tilbake, mens de som hadde levert alt og fått vurdering ikke trengte. De har fått noen dager, de siste 14 dagene, beskjed om å møte opp på skolen, satt der og regelrett dinglet ved pultene i 1,5-2 timer før en lærer kom å sendte dem hjem igjen.
Vg2-ungen er på skolen hver dag nå, men de gjør visst ikke så mye. Er der en time eller to, og så sendes de hjem. Men det er greit synes jeg, han har jobbet utrolig mye hele dette halvåret.
Nei, men de kunne likegodt gjort det. De gjør fremdeles ikke noe annet enn å spille Minecraft. I dag har de ryddet og vasket. I morgen skal de ta igjen alle tapte svømmetimer dette semesteret ved å bade i det lokale badevannet. :knegg:
Dette er vel en brannfakkel for noen av dere som underviser i VGS, men det irriterer meg at det er så sløvt på VGS rundt omkring. Elevene i grunnskolen har rett på 190 skoledager i løpet av et år fordelt over 38 uker. Elever i videregående har det samme kravet til antall uker, og i mitt fylke har de også vedtatt at elevene skal ha 190 skoledager. Dette er ikke tilfellet i realiteten. Jeg har en mann som jobber i Utdanningforbundet, og dette er noe de skal ta grundig tak i.
Ja, det er det. Og jeg synes jeg så at vi sendte elevene hjem i grunnskolen for å jobbe med fagfornyelsen. Den må vi jobbe med tidlig(ere) i august (mot lønnskompensasjon, selvsagt).
Jeg jobber i Vgs og jeg blir ikke provosert, og jeg skulle ønske vi holdt på elevene lenger. Det er mye vi kunne gjøre på slutten av året, og særlig i år når ingen av lærerne er opptatt med muntlig eksamen eller sensurering av skriftlig. MEN det er ikke det samme på Vgs som grunnskolen. Veldig mange fag er ikke gjennomgående, men avsluttende for hvert år. Vi har frist til å sette standpunkt, og som regel er den (for) tidlig. Når standpunkt er satt, og elvene er trukket ut til eksamen er det ikke lett å skape en meningsfull skole for elevene, og mange av lærerne er opptatt med eksamen. Får man f.eks. opp et parti i muntlig får man vite det uken før elevene får vite det, som er to dager før eksamen. Med 4-6 ulike eksamensdatoer sier det seg selv at det er vanskelig å planlegge hvilke lærer som er tilgjengelig når.
Jeg skulle ønske at skoleåret for VG3 var mer komprimert slik at vi er ferdig med alle timene før eksamenstrekk. Vi må uansett være ferdig med alle kompetansemålene før den tid, siden eksamen dekker alle. Da kan elevene konsentrere seg om eksamen og være ferdig etterpå. Det mest logiske. Jeg skulle ønske det var mindre hemmelig hvilke lærere som blir opptatt med muntlig eksamen slik at vi kunne planlagt faguker i VG1 og 2 som ga en god introduksjon til fagene til skal ha i VG 2 og 3. Dette handler mye om organisering på den enkelte skole, jeg er klar over det, men det er eksamenstrekk og alt det fører med seg som gjør at skoleåret ofte blir amputert på slutten.
Så mannen din i Utdanningsforbundet må gjerne ta tak i dette, men en generell "alle skal ha alle skoledager uansett hva som skjer"-regel er lite matnyttig.
Det Java sa. På min skole har vi siste dag for elevene fredag, og vi holder på til siste slutt, men det blir ganske halvveis likevel. Elevene har fått med seg at det får null konsekvenser om de ikke møter nå, siden midlertidig forskrift sier at fravær ikke skal føres ut året, så det er veldig varierende hvor mange elever som dukker opp til timer... Når bare tre av 25 elever møter, så er det ikke alltid man får gjennomført det man har tenkt, eller man planlegger noe litt lettbeint. (Jeg har kjørt timer som vanlig om rasisme og arbeid mot rasisme, jeg altså, nok å gjøre.)
Jeg er glad mine har fått møte på skolen selv om det har vært så som så med innholdet. Litt uilke behov. Det handler om å være sosial, treffe dem man ikke har sett på lenge og spesielt for den som avslutter skolen i år, mange man ikke vil se igjen. De kunne sosialisert selv, men det er noe med rammene i et klasserom der alle møter. Jeg tror faktisk de aller, aller fleste møter her. . De har også hatt ordentelig avslutning med flere lærer og takket dem. Det er av betydning. For det andre barnet er det essensielt å ha noe fast å gå til, å komme seg opp og ut og være sosial.
Mine går i barneskolen og følger skoleruta. Denne uka har de ikke lekser og det er et litt annet opplegg. Det synes jeg er fabelaktig i dette været. I går syklet de på stranda og badet. I dag har de vært på besøksgård og sådd og luket. På fredag er det avslutningen utflukt der den ene skal oppi skogen og den andre på sykkeltur til en av lærerne denne uka. Begge kidsa skal faktisk hjem på hageselskap til lærerne sine denne uka. Hyggelig.
Jeg jobber også i VGS og observerer at vi nok gjør det litt annerledes enn mange, i det vi har undervisning helt ut. I år setter vi karakterer på vg1 og vg2 så seint som 19.6. Vi har da også en ledelse som er veldig nøye på å telle at elevene har fått de timene de har krav på. Men i år skiller seg jo fra andre år pga korona og manglede eksamen.
Jeg er veldig enig i at skoleåret bør komprimeres noe, slik at man faktisk har timene før eksamen og ikke etter. Alt etter er jo egentlig bare et spill for galleriet.
Vi kjører også året ut for Vg1 og Vg2, men ikke så langt som til 19. Vi har frist for føring av halvårsvurdering i dag, og for standpunktkarakterer var det fredag som var. Det var undervisning ut forrige uke for Vg1 og Vg2, men blanding av hjemmeskole og på skolen, og litt alternative aktiviteter, som utendørs fagdag i geografi. Vi hadde også problemer med at elever ikke møtte fordi de har skjønt at det ikke føres fravær. De som kom hadde egentlig et bedre tilbud enn vanlig på denne tida, siden ingen lærere var ute og reiste på sensur eller hadde egne parti oppe til muntlig.
Ellers er det jo en arbeidsgruppe som har jobbet med nettopp organiseringen av skoleåret på vgs, og som leverte rapporten sin i høst. Det er bred enighet om at dagens organisering ikke er optimal, men det er ikke bestemt noe ang. veien videre, og jeg aner ikke noe om tidsperspektivet her.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.