Storesøster har dårlig tid på å ta lappen, og selv om vi har kjørt en del med henne, trenger hun trening med manuell girkasse. Hun ønsker å søke seg inn på Politihøgskolen, og kravet er lappen i en tid før man starter. I tillegg skal hun ta førstegangstjenesten etter jul, og må fikse alt innen den tid.
Vi har ikke manuelle girkasser i umiddelbar nærhet, men trenger å finne ut hvor vi kan få ta i for intens øvelse. Noen som kjenner til firmaer, eller har andre løsninger til oss?
Hvorfor må hun ta med manuell girkasse? Må man ha det kanskje som politi? Grunnen til at jeg spør er at kjøreskolene ikke anbefaler det lengre da det vil fases ut raskere enn forventet (altså det er jo ikke noe minus å ta med manuell, men det er ikke slik at man bør det lengre).
Ja, politiutdanningen anbefaler det fortsatt da svært mange politibiler fortsatt har manuell girkasse og det ikke er noen garanti på hvor man får praksis og hvilke bilpark de har der. Og så ønsker hun det selv også - hun regner ikke med å ha råd til noe så fancy som bil med automat som første egne kjøretøy ;)
De fleste som leier ut bil krever at det er bare den som er medlem som kjører bilen og tillater ikke øvelseskjøring. Da gjelder ikke forsikringen. Har aldri hørt om et utleiefirma som ikke har den betingelsen.
Kan dere kjøpe en billig bil og selge den igjen etter øvelseskjøringen? Kan jo ende opp med å bli billigere hvis dere får solgt til omtrent samme pris. Omregistrering koster vel ikke så mye på biler som drar litt på åra.
Bytte bil med venner eller familie en periode? Hele mai fikk jeg byttet bort bilen min med manuelt gir til en større og bedrebil med automat av akkurat den grunn.
Man får neppe leid bil av et firma til det formålet, og tror ikke det går inn under Nabobils forsikringsvilkår heller. Jeg hadde nok lagt ut en annonse på Finn ellerno og etterspurt å få leie av privatperson.
Har sendt mail til Nabobil og sjekker Billkollektivet! Jeg skjønner jo at profesjonelle bilutleiere må strømlinjeforme betingelsene, og selv om en av dem hintet om de jo ikke akkurat SER hva vi bruker bilen til, så er jeg ikke fortrolig med å kjøre ulovlig. Litt dårlig eksempel for en fersk sjåfør også :knegg:
Har ikke tilgang på manuelt gir i umiddelbar nærhet, dessverre- men vurderer både Finn privat og Facebook-forespørsel. Evt høre hvor i landet Dragen bor ;)
Men er ikke et par kjøretimer nok til å lære å bruke gir? Og står det seg virkelig økonomisk å leie en bil med gir mot å betale noen ekstra kjøretimer?
Vi driver jo med dette selv nå, og selv om giringen må læres, så er det jo langt fra det vanskeligste ved å være sjåfør. Vår 18-åring har kjørt litt med gir og mest med automat, men tar kjøretimene med manuelt gir. Det går da helt fint.
Hun hadde første kjøretime denne uken og fikk beskjed om at hun hadde god tid til å rekke oppkjøring i oktober.
Tja, det handler vel egentlig mest om at det går litt tid mellom timene nå i (postcorona)sommer, og vi ønsker å holde litt trykket oppe når hun først har kommet litt i gang med skolebil og på et vis knekt clutchkoden :)
Det tar vel mer enn et par kjøretimer å automatisere giringen? Man skal jo ikke bare kunne gire, man skal gire uten å tenke over det. Jeg brukte hvertfall ganske mange timer på det. :knegg:
Ser du ned på giret ser giret ned på deg, sa kjørelæreren. Jeg var ikke noe naturtalent. :hehehe: Er rå på giring nå da.
Bilkollektivet har bare automatbiler, men Nabobils forsikringer tillater at eier avgjør om det er OK. Neste stopp nå er å finne noen som er positive :)
Det varierer selvsagt, men ikke nødvendigvis. Herremannen øvelseskjørte utelukkende med automat privat, men han tok giringa med en gang i kjøreskolebilen og brukte som sagt i den andre tråden maks en dobbeltime ekstra.
Nei. Vår datter kan ikke øvelseskjøre med den ene bilen vår, den må en være 22 for å kjøre. Og flere leiebilforsikringer er slik at leier av bilen må også være sjåfør.
Ang. dette med hvor fort det blir automatisert å kjøre med manuell gir: det er ikke bare bare for en uerfaren sjåfør å svitche mellom automatikk og manuell. Til og med erfarne sjåfører kan slite med dette. Jeg kjører mye, både automatikk og manuell, og jeg må virkelig konsentrere meg når det er en stund siden jeg har kjørt den ene. Heldigvis har jeg alt det andre med kjøringen automatisert, men det er jaggu ikke lett for en fersking å ha kontroll på sidespeil, speil, vikeplikt, motgående trafikk, rundkjøring, myke trafikanter, avstand til bilen foran og samtidig måtte tenke seg om ang. giring.
Stemmer dette? Jeg forsto det slik at man ikke trengte forsikring for unge sjåfører ved øvelseskjøring siden det er ledsager som er ansvarlig sjåfør. Det gjaldt iallefall hos Gjensidige. Jeg trodde det gjaldt generelt?
Mine kunne også øvelseskjøre på over-23-forsikringen min siden jeg var ansvarlig sjåfør, men da Herremannen hadde kjørt opp måtte jeg forandre på forsikringen. Har Sparebank1.
Det var ikke enorm prisforskjell, men jeg ventet til den første hadde lappen. Så ingen grunn til å betale mer før det var nødvendig.
Jeg har nettopp sjekket forsikringen min hos Gjensidige siden jeg har 23-årsgrense på sjåfør.
Når hun øvelseskjører er jeg ansvarlig sjåfør
Hvis hun bruker appen og registrerer minst 2000 km øvelseskjøring, så kan hun etter at hun har kjørt opp kjøre min bil selv om jeg har 23-årsgrense på forsikringen min
Men selvsagt jeg kommer til å sjekke igjen for å være helt sikker i det hun har kjørt opp da, kan jo hende de endrer reglene til da.
Jeg mente øvelseskjøring. Ikke de med førerkort som er under 23 år. Det er iallefall slik mammaugla sier hos Gjensidige. Jeg trodde det gjaldt alle selskap. 21 åringen kan ikke kjøre bilen. Hun brukte ikke Gjensidige sin app under øvelseskjøring. 19 åringen kan fordi da bruke vi appen
I morgen leier vi bil gjennom Nabobil - og jeg kjenner at jeg er spent selv. Har ikke kjørt manuell siden høsten 2018, så jeg håper det er som å sykle...
Veldig positivt inntrykk av utleier, og har bekreftet at det er OK med øvelseskjøring. Ca 500 kroner for en hel dag og nøkkel i nøkkelboks når vi henter.
Jeg måtte kjøre litt med gir selv og tenke gjennom hva jeg gjorde før jeg kunne forklare det videre under øvelseskjøring. Det er så automatisert for meg at jeg ikke tenker på det når jeg kjører.
Beskjeden var at jeg bare måtte avklare med utleier, og han var positiv :) Å øvelseskjøre er jo en veldig vanlig del av en husholdning, så hvis Nabobil eller andre tilsvarende løsninger skal fungere som et reelt alternativ, så tenker jeg det er viktig at de inkluderer dette 👍
I dag skal vi leie bilen på nytt for å øve til oppkjøringen til uka.
Hele prosessen har, med en del opphold og ikke særlig intensitet tatt litt over 3 mnd og ca 30 tusen kroner inkl alt hun har hatt (helt fra teorien for å kunne øvelskjøre for noen år siden). Ca 10 ordinære timer, forbikjøring, langkjøring, glattkjøring og teorikurs i tillegg. Bare oppkjøringdsagen koster nesten 4 K.
Vi har kjørt en del hjemme med våre biler, så 10 kjøretimer er sikkert helt OK. Jeg må allikevel virkelig si at jeg synes det er voldsomme priser i dette prosjektet. Vi har spart i årevis, og det er jeg glad for nå. Dette med manuell vs automat gikk ganske greit etter kort tid, og jeg er glad hun valgte den løsningen. Jeg tror det kan bli nyttig senere.
Yngste her holder på nå, og jeg må si det er en seig, langdryg og dyr affære. Det har skjedd mye siden eldste tok lappen for drøye 6 år siden.
Han mistet læreplassen pga korona og venter på oppstart av skole, så han har i utgangspunktet en glimrende mulighet til å jobbe intenst for å få lappen så fort som mulig, men det et altså en flaskehals uten like med to uker mellom hver kjøretime, flere måneders venting på glattkjøring etc..
Vi ble anbefalt oppstart rett etter sommeren siden han fylte 18 i slutten av september, men han kommer jo ikke til å få kjørt opp før på nyåret. :gal:
Det har vært litt flaskehals her også, men jeg opplever at kjørelæreren hele tiden har tenkt langt frem og bestilt alt mulig i god tid, en stund før eleven ER der i forhold til progresjon. Vi stresset litt med å få tatt teorien også, for DET var virkelig en flaskehals - men etter å ha ligget våken for å få bestilt plass på trafikkstasjonen nøyaktig når de ledige timene ble lagt ut (ved midnatt) fikk vi heldigvis plass også der i grei tid.
Teorien her gikk veldig greit faktisk. Men her er det nok læreren og kjøreskolen som er veldig bakpå og ikke tenker fremover i det hele tatt. De bestiller ikke før trinnvurderingene er gjennomført. :sukk:
Min fikk førerkortet i slutten av september, det var planlagt til slutten av mai før korona kom. Da alt stengte 12. mars, var hun klar til å ta teori og hadde avtalt både glatt- og langkjøring. Mørkedemo hadde de heldigvis akkurat gjort da alt stengte.
Da kjøreskolen åpnet igjen, fikk vi på plass avtaler om alt det obligatoriske, men det var ganske lange ventetider, fordi det ikke vara lov med flere i bilen. Hun var ferdig og klar til oppkjøring rundt 20. juli, men på grunn av lang ventetid ved trafikkstasjonen, ble det altså september.
Min eldste er også i gang. Hun har hatt en kjøretime eller annen obligatorisk aktivitet i uka og er vel nå straks ferdig med det obligatoriske. Hun startet litt uti september. Jeg synes det har gått raskt og smertefritt så langt. Dyrt er det jo, hun har rikt ca 21.000 foreløpig. Hun betaler selv, men vi kommer nok til å dekke det vi klarer i etterkant.
Jentungen har stått på venteliste i flere måneder for å få kjøretimer. I november får hun endelig time. I juni fikk hun beskjed om august, men det ble altså ikke mulig før i november.
Det var veldig moro, og jeg er ekstra glad for en tilbakemelding fra kjørelæreren etterpå hvor vi fikk skryt for at det var tydelig at vi hadde tilrettelagt for god opplæring underveis. Og siden jeg i all hovedsak har fikset og ordnet og vært co-pilot, så tar jeg jammen meg all kred for det. OG at hun fikk gode tilbakemeldinger på flyt, blikk og valg.