Vi la ut en annonse på en lokal side hvor vi bor med spørsmål om det var noen som påtok seg husvask (sånn type annenhver uke) i nærområdet. Vi bor såpass langt unna firma at det ikke er aktuelt å benytte disse.
Nå er det en som har svart, og som er interessert, men hen spør hva betalingen er. Jeg tenkte vel egentlig at jeg skulle få svar fra noen som kanskje allerede vasket hus, og som hadde en pris for det, så dette hadde jeg ikke tenkt helt gjennom! :O
Så - hva er vanlig/grei pris for vask av gulv/støvsuging annenhver uke, samt kanskje vindusvask en gang iblant? 165 kvm enebolig, 10 år gammel, glatte flater, en del møbler rundt omkring....?
Vi har ca 190 kvadrat over to etasjer, men det er veldig "lett" å vaske 60 av dem (nesten åpen kjellerstue uten noe særlig krimskrams) - 2 bad, 1 do. Vi betaler ca 1700 kroner hver gang. Det er hvitt arbeid og pleier ta rundt 3 timer, litt mer.
Det er vel minstelønn for renhold, vet ikke riktig hva det er nå, men tipper i underkant av 200 kr/t. Firmaer vil jo ha påslag for sosiale utgifter/ folketrygd/ pensjon/ administrasjon/ husleie/ biler osv. og mva., så ville tro pris ut ble som for andre faglærte, dvs 500-600 kr/t.
Vårt hus er omtrent på den størrelsen, 2 bad, relativt nye og glatte flater. Vi betaler for 4 timer annenhver uke, hvitt, mener det koster i overkant av 1000 kroner totalt nå. Muligens 260 pr time?
Vi betaler 1700 pr gang for to to etasjer, ikke inkludert noen av soverommene. (Stue, kjøkken, to bad, vindfang, ganger og trapp.) Det er en del «krims» med profilerte lister og slikt i huset vårt.
Jeg ville aldri ansatt en renholder som ikke visste hva tjenesten bør koste. Jeg ville brukt en profesjonell, for min del. (Fordi jeg ville antatt at vedkommende heller ikke kunne noe særlig om renhold, i så fall.)
Hva som er grei pris er jo veldig avhengig av hva som er inkludert. Og da tenker jeg ikke først og fremst på støvtørking og vask av trapp, men på renholdsutstyr, ansattforsikring, lønnsutbetaling osv. Hvis du skal betale vedkommende lønn og påta deg arbeidsgiveransvar, samt holde renholdsutstyr, så vil jeg si at timeprisen må være en helt annen enn når du engasjerer et firma.
Det er nettopp det som bekymrer meg - og det er helt utelukket for oss å gjøre dette på noen annen måte enn "hvit" (av mange årsaker). Jeg tror hen har vasket for bedrifter tidligere, og hvis det er tilfelle, så må jo hen ha fått betalt på lovlig måte, men jeg aner ikke om hen har eget firma eller har vært ansatt. Hvor vanskelig er det evt å være arbeidsgiver i en slik setting?
Det er ikke aktuelt å få noen til oss fra Tromsø, det er for langt rett og slett, skal dette fungere må det være noen lokalt.
Tror bare jeg må spørre hen i klartekst om det er "hvitt". Jeg synes faktisk det er litt "rart" å måtte spørre om slikt, jeg hadde vel ikke tenkt muligheten for at noen skulle ønske å jobbe svart i våre dager? (Jada, sikker litt naivt, men lell...)
Du må nok spørre om de gjør det hvitt ja. Det var derfor jeg ga opp sist gang vi trengte vaskehjelp, de fleste vi kom i kontakt med var fast bestemte på å gjøre det svart. Og det er helt uaktuellt for oss.
Vi bruker et lite firma og betaler 250 pluss mva. per time, dvs. 312,50 per time inkludert mva. De vasker hos oss tre timer hver uke. Leiligheten er stor så de rekker ikke alt ekstremt grundig hver gang, men siden de vasker hver uke, er det greit.
Vi har hvit vaskehjelp,som jeg betaler skatt og arbeidsgiveravgift for. Vi holder alle rengjøringsprodukter. Hun tjener 230 kroner timen og får feriepenger.
Vi har arbeidsavtale med tydelig avgrensing av ukentlig arbeid. Så annet, som f.eks. vindusvask, avtales og betales ekstra.
Er det mye "styr" å gjøre det slik? Vi er jo ute etter å gjøre hverdagen lettere, ikke skaffe oss mer jobb med administrering av ansatte...:)
Hvor mye tenker du dette totalt utgjør pr time? Med arbeidsgiveravgift osv? Og hva med forsikringer i forhold til ulykker osv, er det noe dere ordner?
Jeg vil egentlig bare ha ett firma som gjør alt sånt selv. Det hadde vi for noen år siden, da var det noen som drev ett slikt der vi bor, og en dag i uken tok de oppdrag lokalt. Funket gull helt til de flyttet. :(
Vi har ikke forsikring. Det har jeg faktisk ikke tenkt over, og hun har ikke etterspurt, men det er heller ikke spesielt høyt under taket eller noe annet hos oss som tilsier klatring etc.
Arbeidsgiveravgift slår inn hvis dere betaler vaskehjelpen mer enn 60 000 i året. Det beløpet har stått stille i nesten 20 år, så det var nok ment at normal, ukentlig vask i et normalt hjem skulke kunne gjøres helt forenklet med bare innbetaling av skatt. Skjemaet for skatt er veldig enkelt, det samme gjelder arbeidsgiveravgiftbiten, bare avkrysning på samme skjema. Kopi av forrige måned med ny dato og info om beløp gjør at dette er fort og greit.
Takk for info. :) Jeg har tenkt forsikring fordi vi har trapp mellom etasjene (ikke spesielt bratt, "vanlig" trapp, men man kan jo falle, samt fliser på begge badrom og gang som kan bli glatt hvis de blir våte (men de er ikke mer glatt en vanlig tenker jeg). Vi har også skrudd opp temperaturen på varmvannstanken, slik at det er ganske varmt vann hvis man setter på bare varmtvann, kankj ekan man brenne seg osv...Kanskje jeg overkompliserer? Men vi har jo tilsvarende forsikring som beskytter meg på arbeidsplassen (en tidligere kollega falt i trapp på jobb og skadet tenner samt ene armen feks).