Jeg tror det er mange her som plutselig bruker Teams mye. :nikker:
Organisasjonen min måtte haste-innføre Teams i mars, og vi har ikke så mye intern kompetanse. Jeg har forsøkt å spørre internt, og google, men jeg finner ikke svaret, så jeg prøver her:
I alle kanaler i alle Teamsene mine så er det "Innlegg"-fanen som vises først. Altså oversikten over alt som har skjedd i kanalen. Denne bruker jeg overhodet ikke og ser bare på som støy. Jeg ønsker at en konkret fane skal vises direkte når jeg trykker på en kanal, og også at de andre medlemmene av Teams'et skal få opp denne uten å måtte trykke rundt på ulike faner for å finne den.
Er det mulig? Altså å enten fjerne "Innlegg", eller å sette en annen fane som den som vises ved åpning av kanalen?
:mumle: Det var forsåvidt noe lignende som var svaret internt, men jeg bare håpet at de ikke helt hadde oversikt.
Jeg er enig i at tanken er god, men jeg har ikke opplevd at Innleggssiden gir verdi på noen av de Teamsene jeg er medlem av. Det blir for mye info, for stort, feil type info... Kanskje det er brukerfeil? :gruble:
Jeg er enig med deg, men tror det er brukerfeil. Hos oss er vi nok altfor opphengt i mail. Vi sender f eks mail med link til en fil i teams til alle i teamet, når vi bare kunne lagt det inn på innlegg. Det burde vi slutte med.
Vi er nybegynnere på Teams,.så det er mulig vi vare ikke har skjønt poenget med Innlegg enda. Jeg har flere ulike Teams til forskjellige prosjekter og avdelinger.
Nå skal jeg lage en liste over innmeldte oppgaver som skal være synlig for folk både i og utenfor organisasjonen. Denne listen legger jeg i en egen kanal, og jeg hadde ønsket at den ble vist umiddelbart når de trykket på kanalen. Nå blir det jo to filer, Innlegg og Oppgaveliste, og alle må da trykke en ekstra gang for å se det er egentlig vil se. Jeg klarer ikke å se at Innlegg skal tilføre noen ekstra verdi her overhodet. Listen vil uansett få daterte oppføringer og endringer vil gjennomgås i fellesskap.
Jeg vil tro dere har Office365 og dermed SharePoint? SharePoint hadde fungert perfekt til det du beskriver over her, når det både er eksterne og interne personer som skal ha tilgang til disse listene.
Om hele gjengen er på Teams så er de på SharePoint også med bare et tastetrykk. :jupp:
I SharePoint er det også lettere å ha ulik gruppetilhørighet enn i Teams. Om du f.eks. legger til en ekstern person i en Teams-gruppe, vil personen ha tilgang til alt. I SharePoint kan du gi tilgang til f.eks. kun ett dokument.
Det går an å legge inn oppgaver i Planner, det kan man ha som eget menypunkt på siden og vil bare kunne klikke der for å finne oppgavene sine. Altså at listen ikke er et dokument, men en rekke oppgaver i Planner med frister.
Ja, jeg er klar over at Sharepoint og Teams er tett sammenvevd. Det utgjør for øvrig en problemstilling med et annet Team som kanskje også havner her etterhvert. :knegg:
Jeg har Teamet (Teamset?), folka er på plass, andre kanaler er på plass, og så skal jeg altså gi dem denne listen på enklest mulig måte, med færrest mulig klikk. Men jeg skjønner at jeg ikke kommer utenom at de åpner kanalen på Innleggsfanen og deretter må trykke seg inn på den andre fanen. :nemlig:
Tja, jo, men det blir også et klikk til fra Innleggssiden. Og så får jo ikke folk lett sett om det er endringer på listen, og da gidder de kanskje ikke å klikke seg videre.
Jeg har lagt opp confluence- og andre nettsider i faner i Teams og får da innholdet presentert rett på siden. Da må folk fortsatt gå via Innlegg, men i og med at jeg har flere faner i samme kanal så blir det ikke så unaturlig.
Nå har jeg vært inne og sett i Teams-appen for å se om det finnes snarveier, og i venstremenyen kan jeg klikke på "filer". Her kan jeg velge å se alle teams-filene i teamene jeg er medlem av, de nyeste (sist endret) står øverst. Jeg tipper det er raskeste veien til å få oversikt over de nyeste filene uten å klikke seg inn i team.
Nei, jeg får opp endrede filer i alle teams jeg er medlem av. Jeg kan sortere på "nylige", "teams", "nedlastninger" og "onedrive" (altså, hele min onedrive, ikke nødvendigvis det som ligger i teams).
Joda, formatet er ikke så viktig, og jeg får til visning rett i fanen. Så ønsket er bare at denne fanen popper opp så fort folk trykker på kanalen, i stedet for at de må via Innlegg.
Innlegg er den første fanen, og det får du ikke gjort noe med. Men du kan lage en egen fane med en planner som er listen slik at den popper opp når de trykker på fanen. All generell kommunikasjon i gruppen bør gå på Innleggsfanen, i stedet for at dere sender e-post.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.