Jeg ser for meg en framtid som helårssyklist, jeg var ikke begeistret for å stå knøvla sammen med folk på buss før, og er det enda mindre nå.
Så hva trenger jeg? Jeg bedriver ikke racersykling, så det er ikke cleats og sykkeltøy jeg trenger, men klær og utstyr som gjør sykkel som transportmiddel mulig, uansett vær (nesten).
Jeg har ikke dusjmulighet på jobb, så jeg må holde meg relativt ren og tørr. Så hva trenger jeg? Det beste pustende regntøyet? Hvordan kler man seg vintertid uten å dø av varme underveis og kulde når man kommer fram?
Er det lurt med sånne vottesaker på styret? Er regnskjørt bedre enn regnbukse?
Elsykkel og noe godt og varmt i halsen, og vanlige hansker med godt gripetak. Vottegreier som henger fast er en risikofaktor som begrenser bevegelighet. Allværsjakke og regnbukse, og sykkelbriller. Tynn lue som passer under hjelm, evt hårbånd. Regntrekk til hjelm er sikkert lurt...
Jeg investerte nettopp i regntøy fra Arcteryx. Det koster skjorta og litt til, men er tynt, lett, pustende og absolutt regntett. En bonus er at hetta på regnjakken er så stor at den kan trekkes utenpå hjelmen de dagene det virkelig pøser ned. Det reduserer dog sidesikten bittelitt og kan nok ikke brukes i tett trafikk. Ellers trenger du hummerklo-hansker som er varme og vanntette, en god sykkelforretning har sikkert det. Sko er litt triksete, det er vanskelig å unngå å bli våt på beina uten støvler. Hvis jeg ikke har mulighet til å skifte sko bruker jeg noen litt fine fjellsko i svart skinn som er vannavstøtende. På kontoret har jeg sko stående så jeg kan skifte når jeg kommer frem.
Henger her for tips og råd. I vår hadde jeg tynn ullbuff eller tynn ullue under hjelmen, ullundertøy, mellomlag på overkroppen (og ekstra ullshorts ala sykkelshorts på rumpa), sykkelhansker, buff i halsen og vindtett ytterlag de dagen gradestokken såvidt krøp over nullen. Jeg har nesten bare nedoverbakke til jobb, så det blir fort kjølig. Skibukse/turbukse funket godt og skijakke/allværsjakke på overkroppen.
Bekledning er det vanskeligste, jeg har heller ikke dusjmulighet på jobb. Men det er nedover nesten hele veien. Jeg bomma totalt i dag med ull under og goretex utenpå siden det var 7 grader, for sola kom og varmet opp.
Men uansett greit med flere lag, så det er lett å ta av også underveis. Bruker vanlig turjakke, men har ei sykkelbukse i goretex fra Craft. Fint at den er smal nederst og så slipper jeg å ødelegge turbuksa.
Kan ikke se for meg at regnskjørt er så praktisk, da renner jo bare vannet ned på leggen eller i skoa?
Jeg har heller tykke hummervotter på vinteren enn sånne muffer. Viktig å komme lett til brems og gir hvis man skal ha det.
Ellers er det viktig å tenke på at du må være godt synlig. Gjerne sterk farge på jakke, hjelm eller sekk, og refleksvest, reflekser og lys på høsten og vinteren.
Ull eller fleece pluss vindtett til hode, hender og føtter. Ellers investere i godt vindtett tøy som er funksjonelt for sykling, eks Norrøna Fjørå serien. Er turen under en halvtime kreves det mindre enn for turer som varer en time. [url]www.bikeshop.no[/url] har mye godt utstyr til god pris. Jeg har funnet godt tøy rimeligere på Vestby Outlet og Finn.
Mange gode tips, tusen takk! Min daglige jobbsykkelvei er ca 17 minutter, så det er ikke veldig lang tid. På oppreist bysykkel.
Synlighet er viktig ja, takk for påminnelse om det. I dag på vei gjennom et av de mest uoversiktlige kryssene jeg må igjennom gikk det opp for meg at sjansen for å bli påkjørt er temmelig høy.
Jeg liker muffer. Da trenger jeg som oftest ikke ha ganske på og får gått grep samt lett å bremse/gire enn med en tykk vott/ganske på.
Er det tørt og kaldt har jeg en varme shorts ala de dunskjørtene som var populære tidligere.
Er det vått er det vanntette sko, og gjerne regnshorts og vanntett jakke. Så skifter jeg når jeg kommer frem.
Jeg har kjøpt ordentlig regnbukse i sånn gummistoff fra Didrikson, kjøpte den så stor at jeg får den utenpå vanlig bukse. Hadde en annen mer pustende sak, men opplevde å bli bløt på lår og knær.
Har også regnjakke i samme stoff, bruker den på dager det regner skikkelig. Har en tynn regnponcho liggende i sekken jeg kan ta på om jeg blir overrasket av en skur dager det egentlig ikke skal regne.
Har regntrekk til hjelmen og bruker bare bøff under når det er kaldt.
Jeg bruker varme alpinvotter når det er kaldt. De gir godt grep, er relativt vanntette og holder meg varm nok. Finnes også sånne varmeputer (f.eks Hot spot fra Clas Ohlson) det går an å putte i vottene om det er skikkelig kaldt. (Jeg legger de da oppå fingrene, ikke under.)
Det jeg ser jeg savner er noe som holder regnet vekk fra ansiktet når jeg sykler.
Jeg har Racersykkel og garderobe, så jeg har ikke så mye tips på klær. Tid til omkledning og justering underveis er bra tips som motvirker hat.Slalombriller når det sludder. En hjelm med brem tar det verste av regnet fra brillene. En gul refleksvest som ikke flagrer. Lykt som ikke blender. Værmeldingsapp og gradestokk til planlegging. Tynn lue til å ha under hjelm, "badehette" til å ha utenpå.
Jeg kjøpte neongul hjelm og har neongul regntrekk til den nettopp for å være mest mulig synlig. Ikke særlig lekkert, men tenkte at den har jeg alltid på meg uansett vær og bidrar til at jeg blir sett. Har også knallgul regnjakke. På grå regnværsdager er man ekstra usynlig og da er det greit med klær som lyser litt. :knegg:
Ellers er jo lys det viktigste. Det er ikke bare når det er mørkt det er lurt å bruke lysene.
Jeg skrur på lysene når det er regnvær også eller litt mørkt uten å være kveld. Det er så fint på elsykkelen, for da trykker jeg bare på en knapp. Refleksvest skal jeg kjøpe meg.
Jeg bruker briller hele året. Kjøpte til middels pris på XXL med tre ulike glass. Beskytter mot vær og vind. Har hørt Northug brillene har sensor og endrer seg automatisk etter lyset. Hadde vært kjekt når det er mørkt om morgenen og sol i ansiktet på vei hjem.
Jeg hadde flere glass til brillene mine helt til jeg stupte over sykkelstyret. :knegg:
Slalåmbriller er kanskje et alternativ til vinteren. Utfordringa da er at nesa renner med en gang jeg får dem på. :knegg: Og rennende neser skal vi ikke ha i disse korona-tider.
Litt på siden, men jeg anbefaler vanntett sekk om du skal ha med pc. Sykkelveske funker fint til ekstra klær og annet som tåler å ristes, men harddisken på en pc har godt av den ekstra støt-dempingen som kroppen din bidrar med.
Husk at med kun reflexvest er det vanskelig å se deg fra siden. Kjøp gjerne sånne reflexer man fester på spilene på hjulet om du bruker vest og ikke neonfarget jakke.
Au da, hvor knusbare brillene er har jeg ikke ofret en tanke. Kun beskytte meg mot sol, regn, vind og flygende insekter. Slalombriller har jeg tenkt på til fjelltur, når det blåser sidelengs. Jeg får dusjet. Har kun merker etter hjelm og briller når jeg kommer til plassen min. Passe stilig bare.
De ble bare oppskrapet. Og reddet nok ansiktet fra noen flere skrubbsår (måtte sy 5 sting i øyebrynet og hadde skrubbsår under haka. I tillegg hadde jeg heldekkende klær og sykkelhansker som reddet resten av kroppen fra store sår. Bruddet i hånden er helet og jeg er endelig tilbake på sykkelen igjen.
Mange gode tips, men jeg tror en del av dere drive med litt mer hardcore sykling enn meg. :knegg:
Lavender sa:
Jeg bruker briller hele året. Kjøpte til middels pris på XXL med tre ulike glass. Beskytter mot vær og vind. Har hørt Northug brillene har sensor og endrer seg automatisk etter lyset. Hadde vært kjekt når det er mørkt om morgenen og sol i ansiktet på vei hjem.
Det snør i helvete før jeg kjøper noe han har navnet sitt knyttet til, gitt. Eller hvilken som helst annen skistjerne, for den saks skyld.
Jeg skjønner den med guttungen, jeg skal heller ikke ha de brillene, det får bare være at sola er skarp på vei hjem om høsten. Ta alpinbrillene da, du er for forfengelig til å ha evig røde øyne. :D.
Jeg tror du tar feil. Om du skal sykle vinteren gjennom i all slags vær så er briller god beskyttelse for både sludd, regndråper og insekter. Man får sånt i øynene på en helt annen måte høst/vår/vinter helt uavhengig av fart og type sykkel. Men det er billig (35 kr biltema) å kjøpe et par om du savner det, så det skader jo ikke å se det an :)
Innså at jeg måtte ha briller i år jeg og. Spesielt på dager med regn og vind. Kjøpte noen rimelige med to typer glass. Slalombriller når det snør eller sludder.
Jeg har regnbukse og -jakke fra Stormberg. Fungerer helt fint til det aller meste. Det holder ikke det aller verste øs-pøs-regnet helt ute, men de dagene det regner katter og hunder, så blir jeg våtere av det vannet som renner ned i nakken min uansett, så jeg har ikke sett behovet for å investere i superregntøy. Det er ikke så ofte vi har den type regn i Trondheim, og da tar jeg heller med meg klesskift i sykkelveska.
Derimot har jeg investert i en skikkelig god, romslig og helt vanntett sykkelveske. Det er gull.
Jeg har kjøpt meg et tynt pannebånd i ull og hansker med godt grep som virker på telefonen. Et lite skritt i alle fall. Men 7 grader om morgenene kan det komme godt med straks.
Skjermer, om du ikke har det fra før av. Jeg bruker en buff på hodet som jeg legger dobbelt. Er det ekstra kaldt har jeg et ullpannebånd i tillegg. En buff i halsen. Ullsokker på beina. Vindtett front.
Sykkelen trenger stell. Olje kjedet og tørk av flere ganger i uken.
Ja, det er sant. Vedlikehold er ekstra viktig på vinteren. På gjørmete/sørpete dager spyler jeg av sykkelen med hageslangen hver ettermiddag når jeg kommer hjem. Også er det lurt at den har et tørt sted å stå over natta, fortrinnsvis med plussgrader.
Jeg har funnet ut at fjellanorakken min er perfekt til vintersykling. Tettvevd så den holder vann ute, myk og pustende. Og så regner og sludder det så ofte at jeg bare bruker regnbukse. Men, jeg må grave fram slalåmbrillene mine.
Hvordan ser det ut der du vanligvis sykler da? De er flinke til å salte sykkelveiene i Oslo, så faren ligger der det er brøytekanter som gir smeltevann.
Når det er sagt, jeg pleier å starte utesesongen (uten pigg) ved påsketider.
Mitt beste kjøp til sykling (elsykkel) er en regnbukse med glidelås i sidene helt opp til hofta. Da er det superenkelt å ta den av og på etter behov. Funker også som overgangsbukse over vanlig tøy vår og høst. :jupp:
Jeg savner også briller/visir i regn og vind, men har ikke funnet noe bra ennå.
Hestravotter i stor størrelse har reddet fingrene mine på de kaldeste dagene.
I dag kunne jeg ha syklet uten pigg i Trondheim. Veien var feiet og det var nok plussgrader til at det ikke legger seg is. Men stoler ikke helt på været her, så drøyer det litt til før jeg finner frem hybridsykkelen uten pigg. Fortsatt mye grus og vann på enkelte veier/fortau.
Jeg syklet uten pigg søndag morgen, og det var litt skummelt siden det regnet dagen før og hadde fryst på i løpet av natten. (Jobbet nattevakt og syklet til jobb, ville nok aldri syklet hjemmefra på det føret.)
Men jeg tenker jo at det for det meste vil være bar asfalt fremover og regner med at sykkelsesongen har startet for min del (har ikke pigg og sykler derfor bare på sommerføre).
Men spørsmål til dere som sykler med pigg. Hvordan er det, får dere godt nok grep også på isete føre? Har vurdert, men jeg er en pingle og utrolig redd for å skli.
Tilnærmet som sommer, men er nok ubevisst litt mer forsiktig (etter noen fall). Bruker også litt mer tid ettersom det blir litt mer motstand. Mye grus på asfalt er jeg mer forsiktig med, det har jeg litt hard erfaring med. Mitt høyre kne og albue og skulder har fått litt hard medfart to ganger i høst/vinter (før Oslo stengte ned), men det var ikke pga is eller snø.
Tilpasser farta mer i svinger og i kryss, men ellers er det ikke så stor forskjell. Den største utfordringen er der det ikke blir brøytet før langt utpå dagen. Deler av min sykkelrute blir kostet og saltet, så der har det vært bart store deler av året.
Ja, grus er jo selvsagt også et poeng. Her slenger de på grus så fort det blir vinterføre...
Jeg får vurdere igjen til høsten, det er jo mange dager i løpet av vinteren jeg kunne syklet dersom jeg hadde hatt piggdekk men jeg har vært usikker på om det blir mange nok til å forsvare kostnaden.
Når jeg hadde 3 mil til jobb så syklet jeg ikke om det var kaldere enn -7. vinden har jo også mye å si om det blir for kaldt. Det er føtter og hender som ble for kalde etter en 40 minutters tid om det var kaldere. Overkroppen klarer man å holde varm og om lår og legger blir kalde så gjør ikke det noe, de jobber så mye med å tråkke så de er varme innefra og da er det bare huden (og fettet) som er kaldt og det går bra. Når har jeg kortere til jobb så når hjemmekarantene er over så kan jeg sykle også når det er kaldere. Jeg syns at piggdekk «spares inn» raskt. Man må regne litt mer tid på vinteren, ikke minst for påkledning.
Nå er vintersesongen skikkelig i gang, og i år ser det ut til at det blir mer enn sporadisk sykling på vinterføre. Spørsmålet er hvor ofte sykkelen min bør spyles ren for salt. :gruble:
Vi har bad rett inn fra gangen, så sykkelen kan bli med inn der og få seg en vask og tørk, før den må ut i boden igjen. Samtidig tar det jo litt tid å spyle den ren. Holder det med en gang i uka, eller ber jeg om rust og trøbbel, da.
I dag syklet jeg en av sykkelrutene til jobb, og det var ganske mye saltslaps. Sykkelen står i varm garasje hele dagen, men det er ikke mulig å spyle den der. Hjemme kan jeg vaske den ren, men siden boden hjemme ikke er oppvarmet, må den stå innendørs til den er tørr.
Jeg har ikke tilgang på å spyle sykkelen, men i fjor hadde jeg en pakke med våtservietter liggende i kurven, sånne som er oljebaserte. Det funka ganske greit, jeg fikk vekk det verste, og jeg innbiller meg at oljen hjalp til å beskytte litt.
Men burde jeg vaske før jeg oljer? Og betyr dette at jeg burde olje hver dag? :gruble: Jeg prøver egentlig bare å finne ut hvor ofte jeg bør vaske (og olje) nå som det er salt på veien. :jupp: Jeg har alt jeg trenger av utstyr, både diverse vaskemidler og oljer.
Nei, bare på de verste dagene. Det var ikke så ille i fjor, ganske tørt. Jeg syklet ikke på de verste slapsedagene. I år har jeg ikke fått lagt om til vinterdekk ennå.
Ville tatt en gang i uken og sprayet kjeden med wd40 og så tørket av med en gammel t-skjorte, ha på sykkelolje for vinterbruk etterpå. Ihvertfall om det er mye salting og slush.
Jeg har brukt sykkelflaske med muckoff (såpe) og dusjet lett over kjede og gir etter endt tur (ankomst jobb og før den går inn i kjeller etter dagens bruk )