Finnes det noen virkelig, virkelig gode ("for dummies") internett-guider til hvordan man bruker Teams og Sharepoint? Jeg forstår ikke hvordan dette henger sammen, jeg finner ikke igjen ting og er aldri sikker på at det jeg legger der synes for de det skal synes for, er usynlig for de som ikke skal ha tilgang, og ikke forsvinner så jeg ikke finner det igjen.
Vet ikke om gode guides, men uansett så vil dette alltid være veldig avhengig av hvordan man har valgt å organisere det hos dere, særlig Sharepoint. Men personlig syns jeg det er mye lettere å åpne dokumentoversikten i filutforskeren. Da blir jeg mindre forvirret.
Ett tips som har hjulpet meg masse er følgende: Når du skal presentere og tar over kontrollen, så del skjerm/desktopp/skrivebord/kall det hva du vil, ikke selve dokumentet. Var det forståelig?
Teams og Sharepoint skal henge sammen, men for å kunne søke på ting er det lurt å ta med så mye metadata som mulig.
Også viktig å sørge for at alle som skal ha tilgang, får tilgang. Send gjerne lenker direkte til dem som er viktige.
Saken er at det er ikke noe som er organisert på disse plattformene hos oss. Derfor trenger jeg å forstå litt, for å kunne bruke det til å dele info med andre uten å dele det med hele verden, og uten at disse andre kan f*cke opp det jeg legger ut.
Presentere? Jeg skal ikke det nå, jeg har nogenlunde kontroll på hvordan jeg brukerTeams til møter. Jeg lurer mer på hvordan Teams og Sharepoint henger sammen og hvordan tillatelser settes, hvorfor filer som ligger på Teams ikke finnes igjen i Sharepoint, hva er grupper i Sharepoint vs. teams i Teams etc. Jeg trenger info som forlarer dette for en databruker som er rimelig oppegående på bruker-nivå, men som ikke er IT-utdannet.
Alle tingene som ligger på Teams ligger egentlig i et Sharepoint, men ikke nødvendigvis i samme sharepoint som andre ting.
For å finne ut av hvor i Sharepoint det som ligger på Teams er kan du trykke på åpne i sharepoint på menylinjen øverst, eller du kan høyreklikke og velge åpne i Sharepoint.
Gruppene skal være de samme begge steder, hvertfall er det det hos oss. :vetikke:
Sant?! Det er mye mer "aldrende" å være sånn "Nei, huff, dette nymotens greiene skjønner jeg ingenting av!" enn å ha litt rynker eller være litt gubbestiv i ryggen! Youtube-tutorials er gull. Jeg begynner ofte der, og så spør jeg om hjelp etterpå, for da ka jeg stille smartere spørsmål. Er jeg HELT iddiot og ikke vil vise det, så ringer jeg Adrienne for en "for dummies"-runde. :knegg:
Jeg har deltatt på et par webinar i regi av NITO med tema OneNote og Teams. De har brukt en foredragsholder som var helmatch for meg - Kathrine Harstad / PC pedagogen. Hun var effektiv, dyktig, kvikk og morsom, og formidlet ting på en måte som jeg likte veldig godt. Dette har ført til en mye bedre forståelse av hvordan dette med Sharepoint/Teams/OneNote henger sammen. Jeg blir ikke en utdatert gæmlis! :knegg:
Alt var lukket - dette er nok jobben hennes. Men nyttig for NITO-medlemmer (som jeg antar det er noen av her). Ellers er hun nok "innleibar" til firmaer. NB! Jeg har ingen forbindelser til henne og reklamerer bare ut fra egen begeistring.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.