Vi vurderer om jentungen skal få seg et transportmiddel, for det tar voldsomt mye tid å komme seg til og fra skolen (det visste vi jo, men det var nå dit hun ville da, såh..).
Jeg tenkte moped, men "alle" sier at lett MC er tryggere og greiere. Særlig siden ring 3 er del av ruta. Og jeg er "WHAT!?! Mitt lille rusk på en MOTORSYKKEL?!"
Men altså:
Pros and cons?
Pris, ca? (Hun har trafikalt grunnkurs, såvidt begynt å lærekjøre for bil, og har generelt ganske lett for å ta denne typen ferdigheter, tror jeg). Har sjekket litt, men det varierer helt vilt.
Hvor lang tid tar det? Ish?
Hva koster en anstendig lett MC (vs moped, forsåvidt)
Kan man kjøre moped om man har lett MC-lappen?
Fordelen med lett MC, kontra moped er jo at man kan følge trafikken fartsmessig. Moped må jo være genialt dersom man kun kjører i trafikk med maks fartsgrense 50.
Ulempen er jo selvsagt at den går fortere:( Tror også opplæringen er mer omfattende og dermed koster mer (men det ser jeg på som positivt).
Arvingen kjørte opp opp på lett MC i dag. Hun begynte opplæringen før sommeren, skal spørre henne om hvor mange timer hun brukte og hva det kostet. (Jeg gjetter rundt 20000). Dersom man ikke har noen å øvelseskjøre med blir det nok fort dyrere, det er viktig med mengdetrening.
Hun har hest og begrunnelsen hennes var i hovedsak å kunne komme seg frem og tilbake til stallen da det er tungvindt med buss.
Jeg er liksom ikke den rette å spørre for jeg er flasket opp på historier fra akuttmottak og moped- og mcskader og to i ungdomsmiljøet som døde i mopedulykker. Muligens ikke representativt. Vår far kjørte oss heller (og der vi bodde var det ikke kollektivt).
Jeg føyk rundt på moped fra den dagen jeg rundet 16, men jeg vokste opp i en småby uten nevneverdig kollektivtilbud og bare veier med maks 50 km/t. Men det er kanskje mulig å kjøre på veiene som går parallelt med Ring3 hvor hastigheten er nærmere maksfarten til mopeden?
Jeg synes det er en skikkelig dårlig idé å kjøre moped og scooter på ring 3.
Fordelen med lett-MC er:
-at det er skikkelig opplæring
-at man har motorkraft nok til å kunne manøvrere trygt i trafikken
-at man gjerne i større grad benytter seg av sikkerhetsutstyr. (Ja, jeg har sett en del mc-førere i flipflops, men jeg har ALDRI sett noen på scooter med skinndress.)
Du får en svært strøken lett-mc for 25K (jeg kan tipse om en helt nydelig scrambler, for eksempel), det er mye greit brukt der ute og disse plastrakettene koster alt mulig rart.
Hvor lang tid det tar kommer an på ungen først og fremst, hvis hun har mulighet til å øvelseskjøre med noen er det supert for å få mengdetreninga på to hjul. Det er ikke så vanskelig, men man må jo ha litt koordinasjon og klare å håndtere sykkelen både fort og sakte. Det er ikke mulig å kjøre opp om vinteren.
Jeg har lagt ned veto mot tohjulinger for mine før de er 18, selv om det hadde vært praktisk her vi bor.
Og jeg er nærmest vokst opp bakpå en motorsykkel. :sparke:
Jeg opplever tohjulinger som veldig sårbare i trafikken, og synes de er lite synlige, selv om de har riktig utstyr. (Altså, feilen ligger ikke hos dem, men jeg som bilfører synes de blir lite synlige blant alle andre store kjøretøy. Spesielt i rush, rundkjøringer og bykjøring.)
Ja, altså, jeg vet at det er risiko. Nå er det dog ikke i rushtrafikk (som var temaet her) man driver med høy fart. Der er det gjerne de andre trafikantene som gir høy risiko. Villbasskjøringen på lett-MC utover mot Ingierstrand derimot, holder på med høy fart som ikke matcher evnene, og jeg tipper Poly-datteren ikke helt har det behovet for adrenalinkick.
Og så skjønner jeg godt at man er skeptisk til å sende ungen i trafikken, men om man nå først skal ut på Ringveien er lett-MC et svært mye bedre alternativ enn moped. Det er neppe manko på FP-ere som vil synes det er galskap, men det er kanskje verdt å få med innspill til de som faktisk også ER i oslotrafikk på MC og vet hvordan det arter seg.
Jeg aner ingenting om ring 3 eller lett motorsykkel, men på min vei til/fra jobb hver dag, synes jeg det er veldig irriterende at mopeder ikke har lov å følge vanlig fart. :jupp: Det hadde gjort ting veldig mye bedre om de iallfall kunne kjørt i 60 km/t.
Onkelen sier at hun må ha lett mc. Moped er høyuaktuelt, sier han, det hadde aldri vært aktuelt her, det er direkte livsfarlig med moped på ringveien i rushen. Hvis ikke hun skal ha lett mc så burde hun ha el-sykkel. Sier han. (Og la på noen solide gloser. :knegg:)
Nei, jeg tror heller ikke hun er et fartsfantom. :knegg: Og selvsagt har du mer peil på MC på ring 3 enn meg. Det betyr ikke at min (eller andre uten MC-lappen) skepsis er fullstendig ubegrunnet. Moped er jeg enig i at er uaktuelt, og som sagt, muligens heller ikke helt lov.
Enig i de som sier lett mc fremfor moped, men jeg er litt usikker på om gevinsten vil stå til kostnaden. Hun kan mest sannsynlig ikke kjøre hele året, to måneder av den beste kjøretiden for mc har hun ferie.
Det er drøssevis av unger der ute på hest, (heldigvis ikke så mange på ringen da, men sånn ifht om man skal være beinhard på risikoavers tankegang), og jeg kan jo legge til enda et litta pro: en lett-MC går ikke i full panikkmodus og stikker av om det flyr en plastikkpose over veien.
Jeg skjønner skepsisen, men det går jo an å la henne prøve noen kjøretimer og se om hun er komfortabel i det hele tatt med konseptet.
Moped i tett trafikk med åttisone er jeg enig i ikke er en god ide, men det synes jeg ikke lett mc er heller. Men preget av å kjenne for mange som er skadet for livet etter overmot i ung alder på lett. En god venninne og kollega har en sønn hjemme som trenger døgnkontinuerlig omsorg og som mistet evnen til å prate og gå. Her vi bor kan man komme seg på trening, skole, butikker og de fleste venner i maks sekstisone. Så kunne kanskje vurdert moped. Men kjører heller i to år til enn lettsykkel kjenner jeg.... og sponser busskort.
Her har yngste lett mc -lappen. Hun har kjørt 23 000 km på to sesonger. Hun elsker mc-en sin. En Honda grom. Perfekt størrelse for henne. Det er en liten snerten mc. Mellomtung lappen blir tatt til våren. Hun fyller 18 i nov og kan ikke ta den før til våren. Jeg har barn som har kjørt moped , lett mc, mellomtung og tung. Heller lett mc wnn moped. Jeg er veldig glad for at de at de alltid bruker utstyr. Riktig type sko, bukser, jakke, hansker og hjelm. Det ser du sjelden at mopedister gjør. :jegviltaferdiglappenpåtungsykkel: sutre
Finnes det ikke andre løsninger? Samkjøre med andre som skal samme vei? Det må da være andre foreldre som kjører til jobb og kjører sine håpefulle og at man sånn sett kan dele litt?
Om ikke avstanden er for lang, er jeg helt enig. Her gjetter jeg at det muligens er et stykke?
Her er det 12 km til skolen og man trenger ikke skifte buss. Det hadde ikke vært aktuelt med lett MC kun for å komme se til skolen i dette tilfellet. Her er det stallen som gjorde det aktuelt.
Vi elsker at vi landet på mopedbil til guttungen, men nå kjenner jeg jo ikke ring 3.
Fordelen er at den tar plass som en bil og dermed så slipper man å være redd for å bli presset av veien. Du sitter tørt, du kan høre på musikk og man får vinterdekk til de.
Ulempen er helt klart at de har steget noe helt vannvittig i pris etter at det ble lov for 16-åringer å kjøre de igjen. Vi kjøpte den vi har til 30.000kr, men nå i forbindelse med noe forsikringsgreier ble den taksert til over 100.000kr.
På spørsmålet om lett eller moped så hadde jeg nok gått for lett, som egentlig var planen her før mopedbilen dukket opp.
Men ikke når man først må på en ganske solid omvei med t-banen, så bytte bane, så gå et godt stykke til skolen. Da er nesten alt annet mer effektivt. :svarer for Polyanna: Forstår godt hun ønsker å bytte ut en time hver vei med noe mer effektivt, når avstanden egentlig tilsier at det skal ta mye kortere tid. Det er faktisk mer effektivt å sykle dør til dør enn å ta kollektivt. :eek:
Ja, hvis man ikke kan ta direkte linje, men må innom "sentrum" for å bytte, så kan kollektivtransport ta overraskende lang tid i Oslo.
Mannen min kjører nå til jobb de to dagene i uka han får være der (normalt sett har han ikke parkeringsplass, men nå har de omrokkert på parkeringstillatelsene). Han bruker 20 minutter når han kjører mot normalt 45 med t-bane og tog. Selv om han kjører midt i den travleste tiden.
Nå begynner ting å gå seg litt til, hun har redusert sikkerhetsmarginene noe, og det ser ut til at det stort sett går på tre kvarter hver vei. Men hun må beregne gode 50 på morgenen, for overgangen kan variere litt i ventetid. Lett mc ville tatt ca 15, en moped antagelig 25 (småveier). Det er ei lita mil, så elsykkel er slett ikke noe dumt alternativ! Hun er ikke glad i å sykle, men det kan jo testes.
Det er valgt med åpne øyne dette, altså. JEG ville at hun skulle gå på Pers, 1,8 km unna. :snurt: Men hører de på mamma, alltid?!
Kjøring er TOTALT uaktuelt. Og dette er uansett en skole med elever fra hele byen, tror jeg vet om to andre fra vårt område på hele trinnet.
OK, 45 minutter hver vei er jo ikke en veldig uvanlig reisevei til videregående skole i Oslo, selv om det selvsagt føles utrolig bittert når det kunne gått på 15-20, det skjønner jeg godt. Og spesielt kjipt om de begynner dagen veldig tidlig. Du får trøste henne med at Hiawata går i klasse med kids som pendler fra Sarpsborg (!). :knegg:
Det er virkelig noen steder det kunne lønnet seg med noen flere t-baneringer så man kunne svosjet mer på tvers også.
For kjæresten til eldste har mopeden vært helt gudesendt, hun har ikke foreldre som kjører henne noe sted, går på skole på motsatt side av byen fra der hun bor (bare motsatt vei), pluss kjæreste da, på motsatt side.
Det reduserte også spørsmål om overnattinger midt i uka vesentlig. :knegg: #vilhabadetformegselv
Knerten min tar både t-bane og buss, men han er inne i rutinen og innfinner seg med at det tar litt tid å komme seg på skolen. Bevisst valg her også. Han har valgt denne skolen fremfor nærskolen som er 200 meter hjemmefra. Det er et helt annet faglig tilbud også, så jeg synes det er et greit valg å ta.
Jeg er heller ikke noe glad i å sykle, men jeg elsker elsykkelen som transport til og dra jobb. Det er noe helt annet å sykle på elsykkel enn vanlig sykkel.
Er det under en mil bør det gå på null komma svisj, i allefall godt under en halvtime.
Fordelen med el-sykkel er at man ikke er ute i trafikken på samme måte som på en moped og MC (jeg ser selvsagt at det er fordeler med å være i trafikken også altså, og ulemper med å ikke være det, men for en 16-åring mener jeg at det er en fordel å være på en sykkelsti framfor motorvei). Nå vet jeg ikke hvor godt det er bygget ut med sykkelvei i deres hood?
Jeg sykler (på vanlig sykkel) til jobb hver dag, og blir svosjet forbi av elsykler hele tiden, så hun kan nok kutte en god del av tiden, uten å slite seg ut.
Dette har jeg inntrykk av at er en ganske brutal overgang for mange som kommer fra ungdomsskole til vgs. i Oslo. Hadde noen elever i fjor som var vant til å gå 20 meter for å komme seg til skolen, og nå mente at vi ikke burde gi dem anmerkning for å komme for sent, når de først måtte gå til bussen og bytte til t-bane, og vi i tillegg hadde valgt å starte undervisningen så forskrekkelig tidlig som 08:10... Det var egentlig vår feil at de kom for seint. :knegg:
Det som vel er mest kinkig med kollektivtrafikk, fravær og VGS er at det forholdsvis ofte kan være store forsinkelser man ikke kan ta høyde for, (det hjelper ikke å «stå opp i tide til den tidligere bussen» nå tre busser på rappen ikke kommer), og man fortsatt får fravær.
Men hvis det er vanlig (noe det vel er om det skjer ofte) at tre på rappen ikke kommer, må man jo faktisk ta høyde for det. Det må jo vi som skal på jobb også.
Noen ganger kommer man for seint, og hvis tre busser på rad ikke kom, så håper/tror jeg at det skjer såpass sjelden at det får man heller leve med.
Knerten har lagt inn en bane som sikkerhetsmargin. Hvis han ikke når den han skal, så rekker han den neste og da skal det allikevel gå bra. De dagene banen står, så går det ikke bra. Og da får han heller ta den anmerkningen.
Eller får de kanskje fravær på vgs? Det er verre. Jeg ser den.
Med «forholdsvis ofte» mener jeg kanskje ti ganger i løpet av et semester. Ofte nok til at det er frustrerende, ikke så vanlig at man tar høyde for det hver dag.
Man kan selvfølgelig ta en taxi og få det dekket av reisegaranti, men det er ikke nødvendigvis gjennomførbart for en skoleelev uten mulighet for å betale taxien der og da.
Ja, det er jo fraværet som er et issue. Og man kan vedde på at det skjer de dagene det er det ene totimersfaget i uka først på dagen. :knegg: Murphys lov er beinhard!
Joda, men på jobb får man ikke fravær om man kommer for seint. Så jeg forstår at det er en overgang, og enda verre for dem som plutselig får en veldig mye lengre skolevei. Da er slingringsmonnet man må legge inn mye større.
Hos oss får man fravær for en time (45 minutter) om man kommer mer enn 15 minutter for seint. Men sender man en melding og sier at bussen kommer ikke, t-banen står eller liknende, får man ikke det. Med mindre det er en gjenganger og elever fra samme område ikke har samme utfordring.
Ti ganger per semester er jo i snitt en gang annenhver uke. Jeg er ikke udelt enig i at man ikke trenger å ta høyde for det hver dag. Det er sjelden slik i Oslo at det å ta en tidligere buss enn man må betyr å ta en buss som går en halvtime før.
Ja, det er en treningssak. Men selv om man ikke får fravær er det jo mange jobber der det virkelig ikke er greit å komme for seint stadig vekk. Mange har fleksitid, men langt fra alle. Å lære seg å være på plass f.eks. en halvtime før skoledagen starter er ingen ulempe, og da får man også dekket en brøkdel av skravlebehovet man har før timen starter også. :knegg:
Han er er gift med kommer ekstremt ofte for seint (det er vel et 1 til 50 forhold på å komme tidsnok og for seint) og oppgir forsinkelse i kollektivtrafikken som begrunnelse. Etter snart 18 års samliv, så har jeg sluttet å bli sur og gi beskjed om at den begrunnelsen ikke holder, men jeg var standhaftig ganske lenge.
Akkurat på dette feltet har han rett og slett ingen læringskurve. Han skal være veldig glad for at han ikke er elev på vgs med dagens farværsregler. Men ettersom han er født et kvarter for seint, så skal det kanskje være sånn?
Min ett år yngre pode ønsker seg førerkort på lett MC, og støttes av mannen. :skremt: Han har selv kjørt både moped og lett MC, men hadde vett til å ikke ta lappen på tung MC, siden han er alt for glad i fart. Jeg syns det er skummelt og unødvendig, men ser argumentet med at lett MC faktisk kan være bedre i trafikken enn moped, siden det lettere flyter med trafikken. Mannen er dessuten en særdeles habil sjåfør, siden han har kjørt mye og langt siden han var 16 år. Det samme gjelder niesene og nevøene mine som startet med mobed/lett MC, for så å ta lappen. De er gode til å lese trafikken, og oppleves som veldig trygge sjåfører.
(Jeg har kjørt både moped og lett MC og det er unektelig mye morsommere å kjøre lett MC enn å putle rundt på en moped. :knegg: )
Så fint at det har gått seg litt til. Ja, det er en overgang når man er vant til nærskolen, men blir fort en vanesak. Barna her har pendlet 40-45 min til skole fra hhv 6. og 7.trinn. Poden proklamerte allerede tidlig i prosessen da jeg spurte om han synes det var langt å pendle "Mamma, det er null problem. Det er min alenetid." :knegg:
Som Tallulah sier, så er det mange vgs elever som har den reisetiden til skole i Oslo, men elsykkel høres jo ut som kan være et godt alternativ. Så veldig smart å sjekke det ut hvis hun ønsker det.
Om det er 10 km ville jeg absolutt gått for el-sykkel. De finnes i ganske mange kule og brukbare utgaver.
Alternativet til moped/lett sykkel er utv eller atv.