Kan man be om det? Hvordan gjør man det i så fall? Mulig dette er lett tilgjengelig informasjon, men jeg har ikke kapasitet til å lete.
(Blant annet tapper min saksbehandler sin manglende evne til å faktisk høre og skjønne hva jeg sier meg en hel del.)
Du kan sende en serviceklage til navkontoret og den er det leder som skal behandle. Også den som bestemmer om du får bytte eller ikke. Skriv saklig og be om å bytte. Det er ikke alltid det blir innvilget, da det kommer litt an på årsaken. Lykke til.
Snakke med brukeren om hendelsen
Bytte saksbehandler eller gi brukeren en dedikert kontaktperson
Timeavtaler i regulerte former
Være to NAV-medarbeidere ved samtale
Innføre beskyttelsestiltak i lokalene
Anmode om å forlate lokalene umiddelbart
Kreve at brukeren henvender seg skriftlig
Følge opp brukeren utenfor NAVs lokaler
Gi advarsel om mulig utestengelse
Utestenge fysisk
Telefonisk utestengelse
Kontakte eller tilkalle politi
Politianmeldelse
Utestengning
Det å utestenge en bruker er en meget alvorlig reaksjon som kun kan benyttes når vedkommende opptrer på en graverende måte med voldelig, truende adferd, trakassering eller det utføres alvorlig skadeverk på NAV sine lokaler. Dette kan følge av en enkelthendelse, eller summen av gjentakende tilfeller der bruker er gitt advarsel (helst skriftlig).Som enhetsleder kan du vurdere og fatte beslutning om utestenging, forutsatt at du kjenner til «Retningslinjer for beslutning om sikkerhetstiltaket utestenging».I følge retningslinjen skal brukeren, hvis det er mulig, få et forhåndsvarsel og gis anledning til å fremlegge sitt syn på saken før beslutning fattes.Se brevmal for å varsle om en mulig utestengning.
Nei, og det er nok fordi det ikke er en "rett" man har egentlig. Det er oftest mottakere av økonomisk sosialhjelp som ønsker å bytte. Avslag eller krav gjør at mange ønsker å prøve med en annen. Men det er jo sånn at ikke alle er egnet til jobben sin og noen får flere klager enn andre og bør jo leder ta tak i. Så anbefaler som sagt å levere inn en serviceklage når det gjelder manglende oppfølging eller dårlig kommunikasjon. Om det gjelder vedtak på ytelser eller tiltak står jo fremgangsmåten for klage i alle brev.
Jeg er vel ikke den typiske voldelige typen. :knegg: Men mulig jeg kan bli det hvis jeg må forholde meg til mer god dag mann økseskaft-snakk med saksbehandler.
Det er ikke noen stor sak, sånn sett, men jeg finner det utmattende (i den grad det er mer å utmatte i denne kroppen for tiden) å måtte ha dialog med en saksbehandler som svarer som han skulle være forhåndsprogrammert. Møter ingen forståelse for min helsetilstand, kun et jevnt drøs om å jobbe mer.
NAV kan få frem det voldelige i hvem som helst. En i familien slet med NAV lenge i overgang mellom AAP og uføre. Etter et ikke effektivt møte på NAV hadde han slengt ut "jeg får gå hjem og henge meg.. " Sarkastisk ment fra hans side. Enda opp tvangsinnlagt på psyk i 2døgn for å finne ut om den fredelige, men etter hvert slitne mannen var Suicidal.
Nå kan jo ikke nav legge inn noen som helst, men uttalelser om selvskading/selvmord skal alltid meldes inn. Både som avvik og bekymringsmelding til lege/akutteam.
Jo, du kan jo skrive det inn digitalt også. Null problem. Men dersom det er et poeng at det skal gå til leder først og ikke innom saksbehandler går det an å sende brev eller stikke innom med i mottak.
Ps. Bruk serviceklage som valg. Altså digitalt, logg inn på siden din.Saksbehandler vil ikke få innsyn, det blir sendt til leder. Ikke bruk brev!! Det vet man ikke hvor havner, plutselig kan det gis til veileder. Serviceklager er sperret for veiledere for innsyn. Det ALLER sikreste!
Må få si det altså, at det luktet ekspert-tips av det du skrev også. :)
Nå er i alle fall søknad sendt og så får det bli som det blir. Om ikke annet så har jeg gjort noe for å passe litt på meg selv, uten å være redd for å lage bry for andre. Det er ikke ubetydelig bare det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.