Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bussjåførstreiktråden - yay or nay

#1

Maverick sa for siden:

Drar ut fra såpekassetråden:

Burde sjåførforeningene vært solidariske med flere enn seg selv og latt være å streike midt i en pandemi? Er det skittent spill å streike i år, (22 år siden sist tror jeg?), fordi det vil være lettere å få gjennomslag?

Eller burde arbeidsgiverne innsett at denne gangen må vi bare betale, sjåførene har samfunnskritisk arbeid og det er en skam at vi ikke har anerkjent dette før?


#2

Embriksmamma sa for siden:

Jepp.


#3

frukt sa for siden:

:nemlig:


#4

Gaia sa for siden:

Jeg syns det er vanskelig å vite, siden jeg ikke kjenner til partenes krav eller økonomien til arbeidsgiver. Problemet til kollektivtransporten er jo at inntektene har gått ganske kraftig ned under pandemien, og jeg aner ikke hvor mye de har tatt seg opp. Det er jo også et usikkerhetsmoment hvor store endringer bransjen må belage seg på etter at verden er blitt normal.

Jeg syns rett og slett det skrives alt for lite om hva det er partene er uenige om og da er det helt umulig å ta stilling til om det er sjåførene som er kravstore eller arbeidsgiver som er urimelig og gniene.


#5

Tallulah sa for siden:

Så vidt jeg har forstått så er det veldig vanskelig å rekruttere nye til å bli bussjåfører. Det er et lavstatusyrke og selv om de ikke har blitt utsatt for smitte under korona, så er det en jobb med mye ansvar og en del risiko. Det vil vel de fleste som har reist med buss en sein lørdagskveld være enig i.

Så det handler om etterslep i lønnsøkning som andre yrkesgrupper har fått ta del i, og det handler om en arbeidshverdag der man som oftest jobber ganske mye mer enn det man får betalt for. Det blir kuttet ned på pauser og tid som skal brukes til å sjekke bussen før avreise. Lønnsveksten til ledelsen har på ingen måte noe etterslep.

Når det er sagt, jeg tjener ikke spesielt mye mer enn gjennomsnittet til en bussjåfør, men jeg har en mye mer behagelig arbeidshverdag, med ekstremt mye mindre ansvar for andres liv og helse.

Det kan godt være at bussjåførene bruker korona for å få gjennomslag for kravene sine, men ikke mer enn arbeidsgiver bruker korona til å la være å innfri noen av dem. Man kan like gjerne si at det er bedre at bussjåførene streiker nå, siden det allerede er færre som bruker kollektivtransport.


#6

Tjorven sa for siden:

Jeg har full forståelse for kravene. Samtidig synes jeg det er upassende å busstreike midt under en pandemi. Men arbeidsgiver kan jo bare møte kravene, og har minst like mye skyld som de streikende.


#7

Timar sa for siden:

Er det EN gang det passer å streike, i den grad det noen gang passer, så må det jo være nå når halve befolkningen sitter på hjemmekontor eller ihvertfall lett kan svitsje til hjemmekontor og de som må på jobb uansett er oppfordret til å finne andre løsninger enn kollektivt.

Hadde denne streiken kommet i fjor høst hadde det fått mye større innvirkning på den daglige tralten til folk.

Sånn solidaritetsmessig: Jeg har ikke høye forventninger til årets lønnsoppgjør og fagforeningene har også flagget at de kommer til å legge kravlista lavt. Det er helt ok, for folk har akseptable lønninger i min bransje. Bussjåførene har ikke akseptable arbeidsbetingelser (pauser, tid til sjekk av buss) og også lav lønn, og da syns jeg faktisk det er greit at de sier i fra. På den eneste måten arbeidsgiver er nødt til å høre på.

Det skal sies at jeg ser rødt hver gang jeg leser om nivåene på lederlønninger i selskap med ansatte med lave lønninger da, så det skal ikke veldig mye til for å få sympati fra meg.


#8

Gaia sa for siden:

Det har jeg fått med meg, Tally. Men jeg savner fortsatt bedre innsikt i hva kravene er og hva arbeidsgivers tilbud har vært. Det eneste jeg har fått med meg er at partene står langt fra hverandre. Hvis kravet er at man faktisk skal få betalt for den tiden man jobber, ikke bare den tiden man kjører pluss noen skarve minutter til å "snu bussen", så er det noe helt annet enn hvis man krever å få oppfylt "alt" i et år hvor selskapet ikke vet hvordan resultatet faktisk kommer til å bli.

Ja, det er viktig at man får en lønn å leve for. Og jeg tror mye kan hentes inn på arbeidstidsordninger som er skikkelige.

Lønn må for øvrig stå i stil til det man leverer av verdier for selskapet.


#9

Maverick sa for siden:

Jeg lar meg jo som vanlig irritere over at man ikke treffer de man burde treffe med streik. De som MÅ komme seg fra A til B (har ikke hjemmekontor) og ikke har råd til bil eller bildelingsmodeller (lavinntekt) blir hardt rammet.
Videregåendeelever, unge voksne med smitteøkning, som MÅ på skolen for å ikke få fravær ender med å bli stappet inn på fulle trikker og t-baner.

I Italia (?) streiket sjåførene, ikke med å ikke kjøre, men med å ikke ta betalt av passasjerene. :knegg: Den traff der det måtte treffe i større grad, og hemmet ikke samfunnet rundt. (Ja, jeg ser at det blir vanskelig i nutidens moderne samfunn.)

Egentlig har jeg sympati med sjåførene her, men jeg synes det rammer for hardt der det allerede er for lite denne gangen, og det gir bismak.

Samtidig er jeg mildt sjokkert over hvor dårlig betalt det er å kjøre buss, jeg hadde virkelig trodd det var bedre.


#10

Tallulah sa for siden:

ja, streik treffer jo aldri toppledelsen. Kanskje man burde streike ved å parkere alle bussene utenfor oppkjørselene deres? :humre:


#11

Blånn sa for siden:

Jeg er veldig blandet i hva jeg synes. Å oppfylle bussjåførenes krav 100 % i et år hvor mye er tøft økonomisk tenker jeg ikke er løsningen. Men å kanskje legge seg et sted mellom frontfagene og kravet fra fagforeningene? Da jafser de litt inn på lønnsgapet.

Og at bussene ikke går og folk stuer seg sammen på trikker og t-bane midt i pandemien kan få store konsekvenser.


#12

IzziCreo sa for siden:

Det har visst vært en intensjon mellom arbeidstakere og arbeidsgiver at de skal opp til industriarbeiderlønn. Dette har ikke arbeidsgiver fulgt opp over lang tid, og derfor streiker de nå. Jeg har forståelse for at de streiker, men som Mave nevner, så rammer det de det ikke skal ramme i en allerede vanskelig situasjon. Forslaget fra Italia om å ikke ta betaling var nydelig!

Vi må heller ikke glemme at bussavtalene går på anbud, og for å vinne så må man presse priser. Det går garantert utover lønningene til, i dette tilfellet, bussjåførene. Ugreit, ja, men tror definitivt at ledelsen skjuler seg bak "det er det eller så har vi ikke noe selskap/avtale lengre".


#13

løve70 sa for siden:

Jeg har ingen forståelse for at de streiker midt i en krise. Egentlig overrasket over at streiken har fått lov til å pågå så lenge.

Når det er sagt, prøver jeg å skjønne om det er grunnlag for streiken. Tjener bussjåfører veldig mye mindre enn andre lavtlønnsyrker? Jeg vet liksom ikke helt hvilke andre yrker det er naturlig å sammenligne med


#14

Frøy sa for siden:

Jeg får to unger tilbake på hjemmekontor om ting ikke ordner seg til mandag. Det er godt det er prøvd ut før, hvordan de hadde løst dette om ikke opplegget var kjent fra før er jeg usikker på.


#15

Tjorven sa for siden:

Lønna er ikke ekstremt lav. Gjennomsnittslønna til en bussjåfør er 460 000, men det inkluderer alle tillegg.

Men de har helt håpløse arbeidstider. Jobbe noen timer, fri noen timer og så jobbe noen timer igjen. De fritimene på midten er ikke betalt, men vanskelig å utnytte. Og så får man dobbelt med reisetid til og fra jobb.

Og de har ingen muligheter for pauser underveis, og ofte er det svært begrensede muligheter også fra bussen ankommer endeholdeplassen og til den må kjøre igjen. Så man må ha stor blære.


#16

Tallulah sa for siden:

De sammenlikner seg med industriarbeidere, og det har det vært enighet med arbeidsgiver i å gjøre. I 2007 ble de enige om at de skulle heve lønningene gradvis for å komme opp til Industriarbeiderlønn. Det gjorde de, veeeeeeeldig sakte, og for et par år siden flatet det helt ut. De var på opp mot 98% av industriarbeiderlønna, nå er de nede på 91%. Arbeidsgiver påstår at grunnen til det er at de lavtlønnede i industrien er automatisert bort, og dermed er deres lønn høyere, og vil ikke lenger være med på å legge seg på samme nivå. De sier også at de har hatt høyere utgifter og lavere inntekter pga pandemien, og dermed ikke har råd til å heve lønningene til de ansatte. Noe jeg syns er ekstremt umusikalsk når lederlønningene er skyhøye, og på ingen måte har flatet ut i lønnsvekst. Noen av dem tjener 3.7 millioner i året! Nesten ingen tjener under 2,5 mill.

Bussjåfører har ofte doble skift, dvs. at de jobber i rushen, med pause midt på dagen. Denne pausen er ikke betalt utover for én time, uansett om den varer 1 eller 4 timer. Veldig ofte så nytter det ikke å faktisk ha fri og dra hjem, for til det er pausen for kort. Noen bussjåfører forteller også i at det spekuleres i å gi dem pause på 59 minutter, for da trengs det ikke å betale noe. I tillegg skvises det på tiden de får til å sjekke bussen før de kjører, slik at de i praksis må bruke fritiden sin til å gjøre dette for å rekke over.

Nå utdannes det i snitt 300 nye sjåfører i året, og gjennomsnittsalderen til en bussjåfør er 58 år. Skal man kunne møte etterspørselen trenger vi 1000 nye bussjåfører i året.

Og streik er det eneste virkemiddelet ansatte har for å kunne få endring i vilkårene sine, om man ikke kommer til enighet. Mener regjeringen at det går for langt og er fare for liv og helse, så kan man innføre tvungen lønnsnemd. Det mener de tydeligvis ikke ennå.


#17

Input sa for siden:

Jeg støtter bussjåførene 100%. Arbeidstidene til bussjåfører er så forferdelige at jeg ikke fatter at noen orker, å være bussjåfør mens man er en del av en familie innebærer også å legge en vanvittig stor arbeidsmengde over på partneren. Ja, det er dritt med streik, men det er liksom poenget med streik. Og det er alltid en grunn til at det ikke passer .


#18

Milfrid sa for siden:

Altså. Hvis arbeidstidene er så fullstendig på trynet så burde man jo først og fremst arbeidet hardt for å bedre dem, ikke nødvendigvis for å øke lønna - for snittlønna var jo ikke skremmende lav? Men det er jo virkelig håpløs med doble skift og kort tid mellom.

Jeg kan heller ikke nok om konflikten til å mene noe. Jeg synes generelt sett at streik nå når «halve Norge» er i en økonomisk knipe er umusikalsk. Feks kunne jeg forstått om sykepleierne føler for å streike basert på det drittoppgjøret de fikk, men jeg håper jo likevel at de ikke gjør det. Fordi umusikalsk.

Jeg støtter streik som virkemiddel og sånn sett også retten til å være uenig i lønnsoppgjør uavhengig av min mening om lønnen de som streiker har - streik er et lovlig virkemiddel i lønnsforhandlinger. Men akkurat i år synes jeg vare det klinger dårlig. Litt som om oljearbeidere skulle streiket mens folk rundt dem fikk fyken i øst og vest.

Og så er det jo hvem streiken rammer da. Denne svir mest for folk som ikke har alternativer.


#19

Stompa sa for siden:

I prinsippet er jeg sikkert for streiken, og støtter de streikende ut fra det jeg vet - som jeg innrømmer ikke er nok.

I praksis kjente jeg på panikken da e-post fra rektor fredag gikk langt i å antyde at hvis mange elever hos oss ikke kommer seg på skolen pga streiken (her er de tatt ut fra i dag), kan det bli aktuelt med hjemmeskole. Vi starter med å prøve vanlig drift + opplegg på It's Learning for de som ikke kommer seg på skolen mens vi kartlegger. Jeg kjenner at jeg ikke har et snev av motivasjon for å stå i samme situasjon som i mars/april på grunn av en streik, hvis det blir aktuelt. :nemlig:


#20

Gaia sa for siden:

De arbeidstidsordningene du beskriver er det verdt å streike for, Tally. Og skal jeg være ærlig så tenker jeg faktisk at de er i strid med kravet i arbeidsmiljloven § 10-2 til at arbeidstidsordningen skal være slik at den ikke innebærer en uheldig fysisk eller psykisk belasting. Egentlig burde den vært prøvd rettslig, fordi å legge inn en ubetalt pause midt på dagen, slik at arbeidstiden i realiteten blir en helt annen, virker helt fjernt. Det som er dumt er at det ikke finnes måter å streike på som rammer arbeidsgiver uten å ramme uskyldig tredjepart. Er man avhengig av buss og må på jobb, så hjelper det ikke at det er mange som har hjemmekontor og ikke bruker kollektivtransport for tiden.


#21

Input sa for siden:

Det er jo ikke akkurat uvanlig at kjipe arbeidstider kompenseres for med lønn. Og det må kjøres flest busser i rushen, ergo trengs det flest sjåfører i rushen. Det må da være mye lettere å betale dem en anstendig lønn enn å endre rutetidene til noe som er enda mindre gunstig.


#22

Tallulah sa for siden:

Nei, men det er en snittlønna, altså tjener veldig mange under dette. Jeg tror også at snittlønna er såpass høy fordi det er mange bussjåfører som har jobbet i veldig mange år, og dermed har nådd opp hit. Vilkårene er veldig mye verre for de nyoppstartede.

Så vidt jeg vet er også arbeidsforholdene en del av kravene i oppgjøret, men om det ikke bedres vil de kompenseres.

Men hvorfor er det mer umusikalsk å be om bedre lønns- og arbeidsvilkår, men ikke umusikalsk å nekte å gi det?


#23

My sa for siden:

Alternativt to. Definitivt. Selvsagt lett for meg å si siden jeg ikke er avhengig av buss, men hvis vi later som at jeg er det så er min kommentar til konflikten: "Gi dem for pokker en anstendig lønn og levelige arbeidsforhold, slik at jeg kan få bussen min tilbake så fort som fy!"

I stedet for å utdype noe mer enn det signerer bare alt Tallulah skriver.


#24

annemede sa for siden:

Om vi skal tro skyss, eller tide, så sier de begynnerlønn på 400.000 pluss tillegg for ugunstig arbeidstider.


#25

Milfrid sa for siden:

Som sagt, jeg kan ikke gå inn i noen diskusjon om lønn og sånn - jeg vet lite og ingenting om dette. Og jeg er sterk tilhenger av streikeretten. Bare så det er sagt.

Men jeg reager kraftig på dette med arbeidstid og skift. Det er jo fryktelig mange bransjer hvor man har varierende arbeidsmengde i løpet av arbeidsdagen. Man har x antall timer på jobb og får betalt for dem uansett om man jobber hardt eller sitter og stirrer litt tomt ut i lufta. Jeg synes at man bør kjempe for å ha x antall timer på et skift og så få betalt for dem. Så får man heller bake inn i jobben at man i de timene man ikke kjører buss, så gjør man andre ting som kommer jobben til gode. Feks brannmenn har jo vedlikehold og diverse på stasjonen, de får jo ikke kun betalt for å slukke branner. Altså, jeg har ikke tenkt veldig mye gjennom hvor realistisk akkurat det å sette bussjåfører til andre ting er altså. :knegg:

Mht hva en bussjåfør bør tjene, så har jeg ikke mange synspunkt egentlig. Industriarbeider? Det hevdes jo at flyvere i dag, på grunn av automatisering etc, bare er litt avanserte bussjåfører, så kanskje det er dit man bør se. Men kanskje det heller er flyverne som er overbetalte...?

Mht lønnsnivået så ja - alle bør tjene slik at de kan forsørge seg på en fulltidsjobb. Det er ikke bare yrker som krever lang utdannelse om er viktige. Det merker vi jo når de streiker. Samtidig skal det lønne seg å ta utdannelse. Utdannelse gir studielån pluss tapt arbeidsfortjeneste de årene man studerer. Dette skal kompenseres for. Og lønn kan ikke stige inn i himmelen. Man reagerer jo når lønningene er for høye også.


#26

amo sa for siden:

Hadde det ikke vært mest rettferdig at feks. alle som har fagbrev begynner på samme grunnlønn? Uansett om det er industri,helse,yrkessjåfør eller butikkfag? Så får man tillegg deretter?


#27

Strå sa for siden:

Så vidt jeg har fått med meg fra diverse intervjuer og småartikler i feedene mine så er nettopp arbeidstidsordningen hovedsaken i år. Selve lønnen er mindre viktig, mens det å beholde lovnaden om at målet er industriarbeidergjennomsnitt kreves beholdt.


#28

Eia sa for siden:

Enig i dette.


#29

Milfrid sa for siden:

Jeg har stor forståelse for krav knyttet til arbeidstidsordningen, om den er slik som Tallulah beskriver.


#30

celebelen sa for siden:

Jeg bor i enden av en busslinje, og ser fra tid til annen sjåfører komme løpende fra matbutikken (hvor de tydeligvis får låne toalett) for å starte ruta si i noenlunde riktig tid.

Det er irriterende at det ikke går busser, og problematisk for de som er avhengig av busser for å komme seg på jobb. Men når sjåførene bruker fritid for å ta sikkerhetssjekk av busser de skal frakte hundrevis av passasjerer med, knapt rekker å gå på do, og må jobbe lange skift til alle døgnets tider for å komme opp i nærheten av en lønn de kan leve av, er det helt forståelig at de streiker. Piloter og flygeledere skal ha lav terskel for å bli hjemme fra jobb, og får vel også lønn som står i stil med ansvaret. Er ansvaret bussjåførene har så mye mindre når de kjører fulle busser på motorveien i rushtida?


#31

Propella sa for siden:

En gjennomsnittlig bussjåfør tjener mer enn meg med topp ansiennitet som hjelpepleier. Vi har også idiotisk arbeidstid, vi har delt vakter i helgen, får betalt for 1 time mer enn det vi jobber når vi har delt vakt. Vi fikk et tilegg på 1400 kr i året. Bussjåførene krever veldig mye mer enn det. Hvorfor skal de i år kreve så veldig mye mer enn andre? Jeg kjenner at jeg blir litt muggen av hele streiken. De har bedre lønn enn veldig mange innen helse. Like dårlige arbeidstidsvilkår. Jeg blir mest irritert på fagforeninga som støtter bussjåførene men ikke klarer å forhandle frem enn lønn å leve av for de som jobber innen helse.


#32

Floksa sa for siden:

Det kunne man jo adopter til alle utdannelser? Bachelor er bachelor, samme startlønn. Doktor? Samme startlønn.


#33

Input sa for siden:

Bussjåfører har ikke fagbrev, nødvendigvis.


#34

amo sa for siden:

Ja, ingeniør og sykepleier er bachelor, synes grunnlønna bør være lik. Tror enkelte konsern er begynne å se på en slik modell.


#35

apan sa for siden:

Jeg er ikke enig i at dette er godt tidspunkt pga hjemmekontor. Dette går igjen utover blant annet de ungdommene som slet mest i vår. Nå har vi måttet ha digital skole 1 uke igjen. Og det er krise. Jeg sympatiserer nærmest null dessverre.


#36

Bloppy sa for siden:

Jeg synes de forhold som er beskrevet er hårreisende. Og støtter streiken. Det passer aldri at noen streiker. Det vil alltid gå utover en tredjepart. Ellers vil den jo ha liten effekt. Så hvorfor ikke nå? Det går i hvert fall utover mindre folk nå, siden mange har hjemmekontor. Og jeg er fullstendig klar over at det går utover en hel haug med folk som ikke har andre muligheter. Men sånn vil det alltid være.

Han studenten som var i Romerikes blad har jeg ikke så mye sympati med dessverre. Han klagde så klart på streiken, for han var avhengig av buss for å komme seg på skolen. Vel, han hadde bil da. Men hadde ikke lyst til å kjøre bil til skolen heller. Han lurte på om det var meningen at han måtte ta taxi til skolen. Eh, nei. Du kan kjøre bilen din. Eller sykle 1,5 mil. Altså. Det er mange andre rammede av denne streiken jeg sympatiserer med, men ikke akkurat han.


#37

Eia sa for siden:

Men det er vel ikke bare bussjåførene som har skapt denne konflikten?


#38

apan sa for siden:

Nei. Men jeg synes ikke dette er tidspunktet å streike på, rett og slett.


#39

meisje sa for siden:

Jeg syns busssjåførene er streikeblinde. Det passer særs dårlig med streik midt under pandemi, og det er endel som ikke kommer seg på skole/jobb. I tillegg er det nok mange transportselskaper som akkurat Iår har betydelig lavere inntekter enn andre år, slik at arbeidsgiverne nok har mindre å gi i forhandlingene.

Alle andre år hadde det vært helt innenfor, for de har nok ganske dårlig lønn og arbeidstidsavtaler.


#40

Billa sa for siden:

Jeg skulle ønske at fokuset ble dreid over på at det var arbeidstidsordninger som var utfordringen. Til nå har det blitt kommunisert mest rundt lønn, og den streikegrunnen er det ikke sikkert at det er like stor forståelse for ute i samfunnet. Jeg liker godt tanken på at lønn bør følge grad og ikke yrke, og den kan også godt følge ansvar, fleksibilitet og produktivitet i enda større grad enn i dag. Særlig innen de ulike tariffområder der det sitter mange nisser på lasset som seiler med på lønnstabeller og ansiennitet. Så vil noen sikkert hevde at noen utdanningsløp er mer krevende enn andre, men det kan man jo utjevne med tillegg...



#42

Teofelia sa for siden:

Jeg syns det jeg leser om arbeidstid og arbeidsforhold er hårreisende. Jeg visdte ikke at det fantes slike jobber en gang. :naiv:

Min streikesympati er vesentlig høyere nå enn da jeg trodde de streiket for høyere lønn.


#43

Fløyel sa for siden:

I dagens situasjon er jeg svært glad for at jeg har et arbeid å gå til. For det er ikke alle som har det, ikke alle som vet om de har en jobb i 2021. Så ja, jeg syntes det er umoralsk å streike, kreve høyere lønn nå, når man vet hvor mange som ikke har en arbeidsplass.

Ungdommen satt hjemme fra 12. mars, de har så vidt startet skolen, så blir de satt hjemme igjen. Nope, ikke riktig tidspunkt.

Det er mange yrker som har ubekvem arbeidstid. Tungtransport har kjøre og hviletid, gjelder for lastebil og buss. Det har med trafikksikkerhet å gjøre.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.