Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Vaskefirma bruker kortere tid enn de har priset for

#1

banana sa for siden:

Dette er en flyttevask. Tilbudet var på bakgrunn av 13 timers arbeid. De har gjort en god jobb. Men de har bare brukt maks 9 1/2 time, basert på at de var
1 person der fra 8 til 16, og 2 da jeg kom og låste kl 16, men sistemann har ikke kommet før 14:30 i allefall.

Dette er jo utlendinger, og jeg bekymrer meg for om kvinnene som vasket får problemer med sjefen hvis jeg krangler på prisen til ham.

Hadde du kranglet på prisen?


#2

Mikkeline sa for siden:

Om jeg var fornøyd med arbeidet hadde jeg ikke klaget.


#3

annemede sa for siden:

Hadde du betalt ekstra om de brukte flere timer?


#4

Maverick sa for siden:

Hvis du i utgangspunktet har vært enig i at tretten timer var et reelt forventet tidsbruk, og eneste problemet her er at de som vasket har vært BÅDE flinke og effektive, ser jeg ingen grunn til å klage nei. Om du mener at det har vært spekulert i å beregne lenger tid enn det burde vært beregnet, bør det i så fall komme svært tydelig frem i den eventuelle klagen at det er DET du kritiserer.


#5

Bokormen sa for siden:

Skal du betale for 9.5 time eller skal du betale for 13?


#6

banana sa for siden:

Ja, det er egentlig det jeg kritiserer.De har vurdert det til å ta 13 timer, men så sender de bare 1 person. Da jeg ringte firmaet og spurte om de hadde tenkt å bruke mer tid enn en dag sier sjefen at "det kommer flere senere, så vi blir ferdig i dag". Så stikker jeg innom kl 14, og uttrykker vel litt overraskelse da jeg spør om hun fortsatt er alene. I mine øyne virker det som de har lagt meget godt på i tidsestimatet. Vi snakker om at de har vurdert det til å ta 50 % mer tid enn det faktisk gjorde.

Hvis det viser seg at jobben tar vesentlig kortere tid enn det de vurderte (uten å være på befaring), burde de ikke slå av i prisen da? Eller er jeg helt på jordet?


#7

banana sa for siden:

Jeg har fått en fastpris basert på 13 timers jobb, så jeg antar at det er det de fakturerer.


#8

Maverick sa for siden:

Dette skisserer jo egentlig fantastisk godt hvorfor jeg mener det er bedre å operere med faste timesangivelser (opp til 4,5 time, opp til 9 time) feks, fordi jeg mener det skal lønne seg for kanskje spesielt de som arbeider i lavtlønte fysisk tunge jobber å være dyktige og effektive, og derfor kunne oppnå bedre timesbetaling. :nemlig:


#9

Milfrid sa for siden:

Har du avtalt fastpris, og de brukte mindre enn estimert og jobben er bra gjort, så takker man og bukker man. Har de gjort en dårlig, så klager man på vasken.

Har du avtalt timepris, skal du betale for 9,5 timer og ikke 13. Sånn prosentvis er det jo ganske mye mer enn du skulle betale.

Ellers tyder jo «det tar 13 timer» og så tar det 9,5 på St de ikke er veldig proffe i å estimere tiden da. Og det er jo sånn sett en god forretningsidé å overestimere timebruk og gi tilbud basert på en god del mindre enn det du bruker på jobben.

Men det kunne jo gått andre veien også, at de brukte mer enn 13 timer. Skulle du betalt ekstra da?


#10

Milfrid sa for siden:

Eller bare oppgi fastpris, ute å angi tidsbruk. :nemlig:

Jeg mener at estimerer man et antall timer, så skal det ikke være mulig å bruke 50% mindre timer.

Jeg hadde feks maler nå. Han oppga fastpris på jobben. Jeg har zero snøring på hvor mange timer han brukte. Han malte huset og fikk det han ville ha for det. Så hadde jeg rørlegger. Han skulle ha timebetaling og jobbet ufattelig sent med å montere dusjen min (og etterpå fant jeg ut at han ikke hadde tatt av beskyttelsesfilmen på karet. :gaah: ). Uansett. Hadde han sagt «det tar 8 timer montere dusjen, og han hadde gjort det på 4, hadde jeg ikke villet betale for 8. hadde han derimot gitt en fastpris som tilsvarte 8 timer, uten å estimere timer men sagt «jeg hater å montere dusjer så dette er det jeg tar for det», så var det mitt valg å takke ja eller montere den selv (han her sa «jeg hater å montere dusjer og jeg tar betalt per time og aner ikke hvor mange jeg bruker». :knegg:


#11

Polyanna sa for siden:

Ser poenget ditt, generelt, men det kan lett være firmaet, og ikke de ansatte, som får gleden av effektiviteten her...

Men ellers: Fastpris er fastpris. Lurt å sjekke med flere.


#12

Milfrid sa for siden:

Med mindre det er de som vasker som driver firmaet, så vil den effektiviteten kun komme de som driver til gode ja. Og sannsynligvis føre til at de som vasker har press på seg til å vaske mest mulig effektivt og ta minst mulig pauser. Jeg er mer tilhenger av å lønne folk skikkelig og ta betalt av kundene deretter. :nemlig:


#13

Tallulah sa for siden:

Er det slik at de har priset til 13 timer med en person, også kom det etterhvert en person til, så vil det jo fremdeles være 13 timer med arbeidskraft.


#14

Milfrid sa for siden:

Ja 13 timer kan jo være 1 person i 13 timer eller 2 i 6,5 timer. Men jeg forstod det som at summen av begge to ble 9,5 timer?


#15

Polyanna sa for siden:

Nei, 8 (en hel person) + 1,5 (en ekstra fra 1430 til 16) blir jo bare 9,5 timer.


#16

Agent Scully sa for siden:

Jeg har opplevd noe lignende - egentlig motsatt da .. Jeg bestilte et antall timer (6?) hovedvask, og da ville jeg de skulle vaske vegger og gnikke fliser og slikt. Det kom flere enn jeg forventet husker jeg, og de holdt på lenge.
Men de gjorde ikke noe av det jeg hadde bedt om ..

Jeg så for meg at jeg måtte betale laaangt mer enn jeg hadde blitt forespeilet - og jeg var ikke fornøyd med resultatet heller.

Jeg var veldig spent på fakturaen, og ble charget for 4 timer vanlig husvask. Bare rot med andre ord. Det var mye mer enn 4 man-hours de holdt på. Bruker ikke City Maid igjen. Veldig fornøyd med Freska


#17

Bokormen sa for siden:

Jeg var i tenkeboksen med å få en månedlig avtale med et lokalt firma i fjor. De var her en gang, og jeg hadde avtalt antall timer de skulle bruke. Sjekket og dobbeltsjekket at de skulle vaske x antall timer, ikke mer. Og at det da skulle bli en bestemt sum. Jeg sa også hvilke rom jeg ville ta først, og at jeg hadde full forståelse for at de ikke rakk alt i hele huset. Det endte med at de drev lenger enn avtalt, prioriterte feil rom og i det hele tatt. Jeg legger ikke skylden på de stakkars menneskene som kom, men det ble ingen fast avtale gitt. Forskjeller her er dog at de som vasket da (antar jeg) fikk betalt for alle timene de drev her. Om det spekuleres i å bruke mindre tid, vil jeg tro overskuddet ikke tilfaller de som gjør jobben..


#18

Maverick sa for siden:

Jo, jeg mente åpenbart da et system hvor man lønner etter samme modell, ellers hadde det jo selvfølgelig ikke kommet de lavtlønte til gode. :knegg:


#19

Polyanna sa for siden:

Skjønte det, altså. :knegg: Mer en ettertanke.


#20

Charlie sa for siden:

Når man regner fastpris, regner man også inn det som (kanskje) kan skje underveis. For feks renhold må man ta med i beregningen at det kan være mye fett i taket, dét kan være urinstein under toalettkanten osv. For kunden vil jo ikke akseptere om man legger på timene fordi det tok lenger tid, ikke sant. Det er ikke bare mulig å gjøre det raskere, men det er også sannsynlig. Det er helt vanlig i yrker som beregner tid at et fast timetall vil kunne være høyere enn om man kun tar det på timer. Det gjør håndverkere også. Noen, som min byggmester, er helt åpen på at om jeg vil ha en fastpris, så må han legge på flere timer for å ta høyde for uforutsett ekstraarbeid.

Hadde flyttevask på fastpris, og hun hadde med mannen sin til å hjelpe seg. Da var de mer effektive, og de gjorde det fortere på totalt færre timer enn vi hadde anslått. De fikk det vi hadde avtalt «likevel», og kan ikke si det slo meg at jeg skulle beholde gevinsten av at de hadde stått på. Hadde hun brukt lenger tid, hadde jeg nok gitt henne ekstra, også. Hun var jo ikke proff på timeberegning, som kanskje et større firma hadde vært.

Når det gjelder timeberegning i firmaer, er det vel vanlig noen ganger å beregne timer også for arbeidstiden som går med til og fra firmaadressen.Altså ikke kun akkurat når de er hjemme hos en.


#21

Røverdatter sa for siden:

Jeg hadde bare betalt og latt det fare så lenge jobben er utført OK.


#22

liefje sa for siden:

Har du fått fast pris og er fornøyd, hadde jeg absolutt ikke klaget.


#23

Input sa for siden:

Dette hadde jeg ikke tenkt på som en problemstilling engang, nettopp pga. det som står under her.


#24

Tallulah sa for siden:

Ja, hallo, sorry! Nå så jeg at det var den sammenlagte tiden som ble 9,5. My bad.

Uansett, jeg hadde ikke krevd å få det billigere fordi de har vært effektive, så sant jobben var gjort slik den skulle.


#25

Bloppy sa for siden:

Men har du fått fakturaen enda? Du skriver at tilbudet er basert på et estimat av antall timer. De har brukt færre timer enn estimert. Men hvor mange timer har de fakturert for?

Eller ble det avtalt en fastpris etter deres estimat for hvor mange timer som måtte til?

Det er en forskjell her føler jeg. Dersom de fakturerer for antall timer, så skal du jo ikke betale for flere timer enn det som faktisk er brukt. Dersom dere avtalte en fast pris basert på estimat av tidsforbruk så er det en risiko for både deg og firma. Det kunne gått begge veier, og de er nødt for å "ta i litt" på antall estimerte timer på grunn av uforutsette ting som kan skje.

Vi hadde et malerfirma her en gang for å gjøre en jobb innvendig. De estimerte å bruke rundt 100 timer. Vi avtalte timespris, og de endte med å bruke 200 timer. Så kan man jo lure på hvem som tjente på det. :himle: Nå fikk vi litt avslag, da vi kunne dokumentere at den ene ansatte sto vel så mye ute og røykte og snakket i telefonen som han var inne og jobbet. Hans private telefonsamtaler og utstrakte røykepauser var vi ikke så innmari happy for å betale for altså.


#26

Milfrid sa for siden:

Jeg mener jo at er estimat som avviker mye bør få konsekvenser for den som estimerer også, jeg. Det blir jo ekstremt feil om man estimerer lavt antall timer for å få jobben, og så plutselig dobler timeantallet med et «sorry, vennligst betalt». I konsulentbransjen må vi skrive endringsmeldinger og få godkjenning på ytterligere bruk av timer.

En ting er om man sier «jeg har ingen ide om hvor langt tid dette vil ta, det kan ta mellom 5 og 15 timer» og så ender opp med å bruke 5, 10 eller 15 timer - of man betaler enten per time eller en fasttid. Men å estimere 50% flere timer. Eller 100% eller whatever, synes jeg er ekstremt lite proft.

Men ja. Får du en regning på «13 timer vask a x kroner», hadde jeg protestert. Da fakturerer de for flere timer enn de har brukt. Får du en regning på «x antall kroner for vask» så stiller du svakere, for da har du inngått en fastpris på oppdraget, selv om estimatet var på trynet feil.

Men sånn summa summarum så blir det jo lesson learned til en annen gang - få fastpris, eller betal per time. Men det siste kan jo, som Bloppy sier, slå feil ut det også. Om de ender opp med å doble antall timer i estimatet.


#27

banana sa for siden:

Bloppy - som jeg skrev over har jeg ikke fått faktura enda så jeg vet faktisk ikke. Jeg antar, ut fra slik de tilbyr, at jeg vil få faktura på hele beløpet som er basert på timeestimatet på 13 t. Men det vil vise seg.


#28

Milfrid sa for siden:

Banana - fikk du oppgitt en timepris, eller fikk du oppgitt en totalpris da du bestilte jobben?

Men du må jo uansett bare vente og se hva som står på regningen. Om de fakturerer 13 timer hadde jeg sagt noe.


#29

Bloppy sa for siden:

Okei. Da avtalte du sikkert fastpris. Og da har du ikke så mye å stille opp med.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.