annemede sa for siden:
Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Hvorfor i all verden skal man lære å bruke data i barnehagen?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
annemede sa for siden:
Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Hvorfor i all verden skal man lære å bruke data i barnehagen?
Benzo sa for siden:
I vår barnehage bruker de også data, jenta vår på 3 år viser foreløpig ikke så stor interesse, men den dagen hun gjør det, kommer jeg til å følge opp hjemme. Hvorfor er det så galt å lære det i barnehagen? Det er førskolebarna som er mest ivrige og når de begynner på skolen er det vel lagt opp til at "alle" har data?
Skilpadda sa for siden:
Hvorfor ikke? :)
annemede sa for siden:
Fordi vi er så dårlige foreldre at hun bruker det hjemme, så jeg hadde satt pris på at bhg ga de tilbud som vi ikke maktet å gi dem hjemme.
Filifjonka sa for siden:
Er man dårlige foreldre hvis man lar barna bruke pc hjemme?
annemede sa for siden:
Kanskje når de er 1 og 3 år? Og man ikke orker å følge med på dem? :vetikke:
Benzo sa for siden:
Bortsett fra å ødelegge utstyr, er det vel begrenset hva en ettåring får til på data. :knegg:
Chanett sa for siden:
Vår barnehage har hatt data i mange år (minst fem). Jeg har ingen dårlige opplevelser knyttet til det.
Ina sa for siden:
Jeg hadde ønsket meg at de brukte data i bhg, f.eks enkle skriveprogram og pedagogiske program. Vi hadde fosterbarn for noen år siden, og den bhg fosterbarnet gikk i fikk til dette med data kjempebra. I bhg til sønnen vår har de en pc, og nesten ingen av de ansatte kan databruk. Nå blir det litt på siden, men jeg kunne tenkt meg at alle skriv og planer kom på mail til foreldrene også istedet for alt papiret.
annemede sa for siden:
Så bra da å høre at man ikke har negative opplevelser knyttet til data i barnehagen. Da er det nok bare min konservatisme som slår til. Fordommer skal forhåpentligvis falle. ;)
Isolde sa for siden:
Det står i rammeplanen at barna skal lære seg å bruke IT.
Tenk for eksempel hvor mye glede og nytte et barn kan ha av å få ta bilder selv med digitalkamera for å så laste de inn på pcen og bearbeide de/skrive ut/vise frem.
Spill på pcen har jeg sett blir brukt under fri lek. Synest det går helt greit jeg i kontrollerte mengder.
Go\jenta sa for siden:
Jeg synes det er fint at de har data i barnehagen, men setter størst pris på at de gjør datastunden til en sosial stund, og ikke en en-manns greie i sin egen lille verden.:)
annemede sa for siden:
Satser på at jeg kommer til å bli positivt overrasket da.
Hyacinth sa for siden:
Hvorfor skal man ikke det? Jeg vet ikke hva de gjør i vår barnehage, men jeg har i alle fall kronisk dårlig samvittighet for at vi lar våre førsteklassinger bruke data for lite.
annemede sa for siden:
Jeg ser ikke helt hvilken nytte barna har av å lære å bruke data før de kan lese og skrive og regne. Jeg synes det er basiskunnskaper som må være på plass før man introduserer data, og er redd at data skal "stjele" av tiden som kunne vært brukt på opplæring i det jeg ser på som grunnleggende ferdigheter.
emm sa for siden:
I barnehagen til jentene tar de digitale bilder. En av oppgavene de har i årsplanen er at hver av barna skal lære å opprette en egen mappe og å flytte de bildene de helst vil ha over i den. Så brenner de CD med de bildene så vi får den. De synes det er veldig gøy, og det er på ingen måte slik at de sitter foran PCen så lenge at det gjør noe. Det er kun for å lære bittelitt.
Isolde sa for siden:
De sier at barn som lærer å skrive litt på pcen lærer å skrive tidligere enn barn som bare skriver for hånd. Noe som er innlysende da man slipper finmotorikken.
Jeg tror at barn som vokser opp nå har stor nytte av å lære seg data. Men det må ikke gå ut over den vanlige undervisningen, men i barnehagen er det ikke undervisning i den forstand.
Vi har rammeplanen som sier hva barna skal bli kjent med. It er et av disse punktene. It er jo kjempespennende for barna og lærer de det tidlig har de store fordeler senere når det kommer til andre områder.
Chanett sa for siden:
Databruk er vel en av de de grunnleggende ferdighetene.
Skilpadda sa for siden:
Det er mange ting man kan gjøre med en datamaskin uten å kunne lese og skrive (for ikke å snakke om regne; det er det sjelden jeg har bruk for selv når jeg bruker en datamaskin ;)). Nytten kan jo være å bli vant til å bruke dataverktøyer, mus og skjerm, og det tror jeg, som Bergljot, må regnes som en grunnleggende ferdighet nå for tiden. Men det er jo heller ikke noe krav at alt i barnehagen skal være målbart nyttig heller, og at det kan være morsomt og sosialt og nok en måte å kunne være kreativ på, skulle jo være åpenbart. :)
Det å se på bilder på en skjerm er jo minst like morsomt som å se på dem i en bok (vi brukte Google Image Search som "billedbok" for poden fra han var rundt ett, og søkte opp alt mulig han hadde lyst til å se), og hvis man kan flytte rundt på dem eller forandre og tegne på dem - eller lage egne tegninger i f.eks. Paint, for den del - så er jo det bare nok en morsom "formingsaktivitet", på linje med å klippe og lime og tegne på papir. Og hvis man tar utgangspunkt i bilder av barna selv, eller bilder barna tar selv, som emm sier, så er det jo ekstra morsomt. Og så finnes det mange lek-og-lær-spill som er mer "førskoleaktige" og fine til å leke med bokstaver og tall og kjenne igjen bilder og slikt.
Jeg synes ikke det gjør noe at de ikke bruker datamaskin i podens friluftsbarnehage (vi valgte jo friluftsbarnehage nettopp fordi det er friluftsaktiviteter vi er minst flinke til selv), men jeg ser ingen grunn til å være mer skeptisk til at de bruker datamaskin enn til at de bruker fotoapparat - eller bøker, for den del.
Isa sa for siden:
I vår barnehage kommer alt på mail, og ukeplaner kan vi laste ned på hjemmesiden. Der ligger det også rapporter om hva som skjer og bildealbum. Kjempekjekt!
annemede sa for siden:
Det er dette som er så flott med FP, man får så mange flotte innlegg av folk som har tenkt gjennom problemstillingene som du er usikker på.
him sa for siden:
For min personlige del er jeg enig med deg. Vi har akkurat pakket vekk den PC-en som mannen min satte opp til jentene. 3 åringen, spesielt, ble helt datagal og hun kunne glatt spille i 2 timer i strekk, da gjør hun alt selv - starter pc, starter firefox og går til den rette siden vha bookmarks. Egentlig er jeg ikke overrasket, da storesøsteren var like gammel skjekket jeg hvor lenge hun kunne sitte å se på TV en dag hun var syk, og jeg tror hun satt stivt i 6 timer. :sjokk: Selvfølgelig en fordel når vi er på sommerferie og kjører rundt, men ... det er for mye av det gode.
Jeg også foretrekker at barnehagen gir ungene et tilbud som vi som foreldre ikke kan gi dem.
... Men på den andre siden er det jo fint at barnehagen gir ungene et tilbud som er nyttig og det er ikke alle som har PC hjemme, så ... Men for min personlige del håper jeg at vår barnehage ikke får det tilbudet.
annemede sa for siden:
Men er det egentlig så mange som ikke har data hjemme lenger? Hvor mange av de som er her er det som ikke har data f.eks. ?
FP er vel en helt representativ del av befolkningen? :blafre:
Chanett sa for siden:
Våre barnehageunger har sjelden brukt data hjemme.
Nessie sa for siden:
Som regel er det barn i alderen 3 + som driver med data i bhg, om det er data der.
Og det er nok ikke sånn at de får sitte 2 timer i strekk.
Min erfaring er at det går mye på pedagogiske spill, tegning etc. Jeg ønsker meg tegnebrett og data i min barnehehage :jupp:
De lærer å sitte litt og litt, de lærer å vente på tur - og å samarbeide. I tillegg til datakunnskaper. Dessuten er dette et glimrende verktøy for barn med feks Down sydndrome.
Maverick sa for siden:
Poden på fire og et halvt (ja, jeg må skrive "og et halvt", for han ER jo det) bruker PC i barnehagen, de har noen flotte spill og tegneprogrammer. Her hjemme får han også spille sammen med meg, og så er det sjempemorsomt å skrive på den.
Jeg kan ikke tro annet enn at det er positivt å lære seg å bruke en datamaskin så lenge interessen er der.
annemede sa for siden:
Storesøster har vært med meg på skolen, og da spiller hun memory på eliasklubben.no
Skremmern sa for siden:
Jeg er litt enig med hovedinnlegger, men av ulike grunner, tror jeg. Jeg tror ikke det er skadelig med data i barnehagen, men jeg ser ærlig talt ikke poenget. Jeg ser for meg helt andre aktiviteter i barnehagen enn å sitte foran datan, så akkurat læren om informasjonsteknologi kan vente til barna begynner på skolen.
annemede sa for siden:
Jeg tror ikke det er skadelig, av typen at de får firkantede øyne og sånt.
Maverick sa for siden:
I såfall hadde nok endel av oss hatt ganske utpregede firkantede øyne allerede. :knegg:
gajamor sa for siden:
Det er faktisk en del av Norges befolkning som ikke har råd til data hjemme. Disse ungene har et handikap når de kommer oppover i skolesystemet fordi de ikke er like vante med å bruke IT. Av demokratihensyn syns jeg derfor det er veldig viktig at man har PCer tilgjengelige både i barnehager og skoler.
annemede sa for siden:
Men det finnes jo data tilgjengelig på bibliotekene.
Chanett sa for siden:
Jeg har noen elever som ikke har data. Det er ett handikap.
annemede sa for siden:
På hvilken måte?
gajamor sa for siden:
Med data, som med andre basisferdigheter, er det mengdetrening jevnlig som gjelder for å bli god. Tar du med treåringen din daglig på biblioteket og lar ham/henne sitte en halvtimes tid med PCen?
him sa for siden:
Enig med gajamor over. Jeg tror at det å mangle PC er typisk for de såkalte "nyfattige". Jeg tror faktisk at data allerede er viktigere enn TV.Synd for lillesøster. :knegg: Jeg kom også på at hun egentlig ikke er tre år, men tre og et halvt. Jeg skjønner jo at de ikke får lov til det i barnehagen, men for vår del er det greiest at hvis hun skal holde på med data så får hun 30 minutter hjemme fremfor 15 minutter hjemme og 15 minutter i barnehagen. Men for all del, jeg innrømmer glatt at de innvendingene jeg har her i tråden er 100% egoistiske, og ikke noe som gjelder generelt for alle barn. Jeg er også enig med Skremmern at så små barn ikke trenger data, men det gjør kanskje ingen av oss, egentlig?
Chanett sa for siden:
Det er en del av ungdomskulturen som ikke er tilgjengelig for dem. Det hjelper ikke å stikke innom biblioteket når biblioteket er stengt i det tidsrommet "det skjer" på msn.
Chanett sa for siden:
Egentlig synes jeg ikke unger trenger å sitte foran data, x-box, playstation eller andre slike ting, men jeg innser at de trenger det for å henge med i verden. I og med at ungene har begrenset adgang til slikt hjemme ser jeg det som uproblematisk at banehagen har slikt utstyr og bruker det fornuftig. Når det kommer til tenåringer ser jeg at jeg må slippe mine unger mer til når de kommer i den alderen.
Chanett sa for siden:
Jeg snakker rundt meg selv, kjenner jeg. :knegg:
Kaz sa for siden:
Jeg synes du sier mye fornuftig.
Jeg synes ikke det er noe problem at de bruker IKT i barnehagen, tvert i mot. Jeg stoler på at personalet bruker det på en god måte.
Nessie sa for siden:
Gjennom min (lille) erfaring med data i barnehagen ser jeg blant annet at barn som kanskje kan slite med å komme inn i den "sosiale" verden i barnehagen kan ha nytte av data. Altså (nå er det sent for meg) - en del av de som kanskje sliter litt sosial kan faktisk være ganske god på teknologi, som data. Gjennom dette får de annerkjennelse og oppmerksomhet fra andre barn, og ut av det ser man ofte at det vokser vennskap og muligheter for lekekamerater.
Barn er gode på ulike ting. Noen er oversosiale og eksperter på akkurat det å omgås andre, uansett aktivitet. Andre er feks god på fysiske ting, noen på finmotoriske ting, andre igjen på tegning etc. Barn hever seg på ulike måter, og jeg synes det er bra at man finner noe alle kan være god på.
I barnehagen er data en kontrollert aktivitet, på lik linje med andre aktiviteter. Vi lar jo ikke barna leke KUN med lego hele dagen heller. Variasjon er viktig. Men å få drive med ting man er god på er viktig, også for barn.
Som nevnt tidligere vet jeg at barn med spesielle behov har god nytte av dataverktøy, og jeg tror dette kan være med å øke deres selvtillit - og "status" hos andre barn.
Chanett sa for siden:
De mange intelligenser. :nemlig:
Jessica sa for siden:
Jeg syns det er greit å bruke pc i barnehagen, men det må være med klokskap.
Pc er et fint hjelpemiddel når barna skal lære seg bokstaver og ord. De kan skrive av fra ting de har sett.
Arne Trageton har skrevet bok om det å skrive seg til lesing. Man kan fint følge hans ideer i en barnehage. Barna blir veldig inspirerte og de syns det er morsomt. De kan bruke både skriftspråket og de kan tegne til.
Skilpadda sa for siden:
Det er veldig tydelig med poden vår at skriveferdighetene hans når det gjelder å sette bokstaver sammen til ord og setninger er på et mye høyere nivå enn de "fysiske" skriveferdighetene, altså ferdigheter når det gjelder å forme bokstaver med blyant og skrive dem på papir. Den helt åpenbart positive siden av PC-bruken hans på dette området er at han øver seg mye mer på skriving enn han ellers ville gjort, og allerede kan ha gleden av å bruke skriftspråket - han kan skrive helt ordentlige ting (mail til bestemødre, for eksempel, som han får svar på og også kan lese, og til og med mail til meg når det er noe han heller vil si skriftlig enn muntlig); skrivegleden er helt klart til stede, og han får et annet forhold til ordene han leser når han også kan skrive dem. Og så er det mye lettere å se feil, og å rette dem opp, og for ham blir det lystbetont å rette opp feilene og å lære hvordan ordene skrives. Han kan lære bedre staving og til og med enkel grammatikk (som han synes er morsomt, altså, dette er ikke noe vi dytter på ham!), i stedet for å bli stående og stange lenge på det nivået der man øver seg på enkeltbokstaver. Skriver han derimot for hånd, tar det lang tid og er frustrerende når han ser at det blir feil (plutselig er N-en speilvendt eller det er ikke plass til hele ordet på linjen - og så går det jo så sakte!), og da mister han både motet og interessen veldig fort. Ulempen med det hele er naturligvis at han er enda mindre motivert for å øve seg på å lage bokstaver for hånd enn han ville vært i en pre-digital hverdag (men på den annen side spiller det mindre og mindre rolle om man er flink til å skrive for hånd).
Aminta sa for siden:
Enig med Skilpadda her, avkommet kan også skrive på Mac-en, men ikke for hånd, nå er avkommet yngre enn Skilpaddas gutt også da.
Men jeg ser helt klart nytteverdien av at avkommet kan dette, og gleden, mestringsfølelsen osv. særlig siden det er noe avkommet kan gjøre på lik linje (eller bedre) med jevnaldrende i motsetning til mye annet.
Det finnes mange gode spill man lærer av, og man kan tegne, male ol.
Samt ta bilder med digitalkameraet, laste de over på Mac-en og se på dem samt bearbeide dem i bildebehandlingsprogram, som vi såvidt har begynnt med.
Spille musikk gjør også avkommet.
Jeg synes egentlig bare det er utelukkende positivt.
Mor til 4 sa for siden:
Ene gutten min har spesifikke språkvansker og han fikk data av hjelpemiddelsentralen da han gikk i barnehagen, fikk en hjemme og en i barnehagen. (som senere fulgte med han på skolen) Han fikk mange fine programmer og han lærte veldig mye av det.
Maz sa for siden:
Hva er disse tingene som dere mener barnahagen skal gi tilbud om som dere ikke makter hjemme????
Jeg synes det er helt ok at data blir en del av hverdagen i barnahagen også. Jeg synes ikke det er ok at voksne ikke følger med. Enten det er i barnehagen eller hjemme.
Bokormen sa for siden:
I barnehagen "vår" informerte de om dette. En del foreldre var litt bekymret for at barnet deres kunne sitte foran skjermen og knotte i timesvis. Det skulle de ikke, forsikret de ansatte i barnehagen. Bruken skulle rulleres, slik at alle skulle få prøve, men ingen skulle sitte der daglig.
Jeg ser ikke noe galt i dette, i dag må man jo lære seg å bruke dataverktøy. Vesla har sin egen data her hjemme, vår gamle med en 15" skjerm. :knegg: Som med (nesten) alt annet gjelder alt med måte-regelen. Generelt sett er jeg veldig for læring, små barn suger til seg kunnskaper om de bare får lov. :)
Det er sikkert ikke alle barna i barnehagene rundt om som har tilgang til pc hjemme heller, for de er det jo ekstra bra å få øve seg på dette. For en treåring kan det være supert for finmotorikken å lære å styre en mus, dobbeltklikke og slikt.
Hyacinth sa for siden:
Det er jeg ikke enig i i det hele tatt.
him sa for siden:
For meg personlig, så ønsker jeg først og fremst at barnehagen skal stå for en del uformell læring, av typen sosial omgang i barnegrupper etc. Jeg tror ikke det er så mange i dagens samfunn som kan "tilby" barna sine venner for eksempel. Jeg synes også mye av de Guniss nevner som å vente på tur, dele etc er mer naturlig i en barnehagesetting. Jeg har jo to barn og da synes jeg det er rimelig at de to deler, men det blir noe annet å dele med 20 andre barn.
For min del er den formelle læringen (med formell læring mener jeg: skriving, regning, data etc) ikke like viktig for meg personlig, Jeg skjønner at det er viktig i et samfunnsperspektiv, men for meg personlig er det ikke det.
safran sa for siden:
Er det flere, altså?
Nessie sa for siden:
Vet også at data er brukt som prosjekt på innvandrerbarn med suksess.
safran sa for siden:
Fins det mange innvandrerbarn med suksess? :humre:
Guri, idag henger jeg meg virkelig opp i språk og formuleringer.
Nessie sa for siden:
:catfight:
Jeg som er gravid og alt :gråte:
annemede sa for siden:
Jeg kan ikke se at det hjelper at de har data på skolen heller så lenge de ikke har det hjemme når det gjelder deltagelse på msn.
daffy sa for siden:
Data i barnehagen er flott syns jeg. Både for læring og til lek ved å se bilder, høre dyrelyder etc.
Det jeg syns er rart er rekkefølgen på hvordan data skal inn i barnehagen. Først ha en plan for opplæring og bruk, deretter kjøpe inn og innstallere maskinene er en riktig tilnærming syns jeg! Nyhetsinnslaget forrige uke var ikke særlig tillitsvekkende i forhold til at dette skal bli en vellykket investering. Førskolelærerne som ble intervjuet var svært så positivt innstilte, men akk så usikre på hva de egentlig skulle bruke maskinene til.
Se til Oslo Sporveier. Hvor mange år har egentlig de elektroniske betalingsmaskinene stått på busstoppene nå uten å ha bli tatt i bruk? Typisk eksempel på at ting har skjedd i feil rekkefølge.
Manitoba sa for siden:
Jeg har skrevet inn et innlegg om dette tidligere og jeg er på tross av alt som er skrevet i denne tråden, skeptisk til bruk av data i barnehagen. Det er vanskelig å sette ord på hva jeg ikke liker, men jeg tror det er en følelse av at man gjør våre minste til instrumenter for voksenverden. Voksne må kunne data og derfor skal små barn også kunne det. Men når trenger barn egentlig data? Og finnes det en kritisk alder for innlæring av data? Og hva med alle tingene barna kunne gjort i barnehagen som de ikke får samme sjansen til å gjøre senere, som å leke, herje, drive med forming. Jeg vil at mitt barnehagebarn skal få være et barn, ikke en som skal læres opp til å være en voksen arbeidsmaur med senebetennelse i armen.
Maverick sa for siden:
Sønnen min på storebarnsavdelingen leker, herjer, driver med forming OG data. Det er ikke snakk om noe tvungen innlæring, det er snakk om at ungene synes det er gøy. Det er heller ikke snakk om at det ene utelukker det andre.
Da jeg var liten synes jeg det var kjempekult å leke med fatterns datamaskin, og lagde "spill" i DOS. :knegg:
Aminta sa for siden:
Det er rett og slett slik at jeg fikk rent lyst til å dåne litt, det må være første gang på FP tror jeg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.