Noen som har en slik de kan dele? Kid'en er målt til å ha 60% høyere lesehastighet i engelsk enn norsk, og mor er skeptisk til at den åpenbare målefeilen den ene eller andre veien ikke skal ettergås før ved neste korsvei ...
Min gjør det også mye bedre på engelsk enn i norsk. De engelske tekstene er lettere språk og han er veldig flink i engelsk. Og ikke minst er favorittfaget hans engelsk,men han liker norsk dårlig. Så det har nok mye med motivasjonen å gjøre.
Jeg tror min 7. klassing hadde 154 eller noe sånn, søstra i 4. Hadde 88. For henne da læreren at for fjerde klasse hirse de lese 50-80 så ingen bekymring, vi fikk ingen sånne grenser for eldste og jeg vet fakrisk slett ikke om det var 154 heller. Kan ha vært noe annet.
Men lesehastighet er ikke så jækla viktig egentlig. Altså, selvsagt er det på alle måter bra å være en rask leser, men med mindre man har utslag som får varsellampene til å lyse så er det ikke en Stor Viktig Prøve man må bestå.
Det er ikke en stor viktig prøve man må bestå , og de tar det vel bare som kartlegging for å avdekke mulig bekymring. Så da er det vel ikke grunn til bekymring. :ja:
Einig med dei over, så lenge det ikkje viser lesetempo som bekymrer ville eg ikkje tenkt mykje på dette. Det viser jo berre kor fort han las akkurat der og da, på denne testen. Å sjå på utvikling gjennom tid, kombinert med mange andre observasjoner må til for at dette seier noko særleg. Sidan tekstane nok er mykje enklare på engelsk treng det ikkje vere rart om eleven er sterk i engelsk.
Jeg er j* lei av skolen som ikke klarer eller vil avdekke problemer mens man ennå kan gjøre noe med det. Eldste startet ungdomsskolen med 2 i norsk eller å ha vært "mønsterelev". Så når skolen avfeier dårlig leseresultat med dagsform eller målefeil og "vi får se til neste prøve til neste år", så bruker jeg litt av fritiden min til å få fakta på bordet.
Med den erfaringa forstår eg jo bekymringa di. Om dårleg resultat vert avfeia, og du ikkje er einig, kan du jo høyre om dei har resultat frå lesetester på 5. trinn, resultat frå nasjonale prøver i fjor ol.?
En lesehastighetsprøve alene sier ikke mye. Å gjennomføre en slik test hjemme uten erfaring med å fortolke resultatet, er bortkastet tid. Det er på nivå med dr. Google. Sett deg heller sammen med ham og snakk dere gjennom tidligere nasjonale prøver i lesing som du finner på udir.no. Da kan du få en følelse av leseforståelsen hans, som er mye viktigere.
Det er veldig mange faktorer som kan spille inn når en slik test gjennomføres i klasserommet, altså. Hvordan la læreren fram instruksen for elevene i forhold til hva de skulle gjøre? Lot noen eler seg stresse av at andre elever begynte å bli ferdig? Jeg gjennomfører noen slike i året, og jeg er alltid veldig nøye på å presisere for elevene at de ikke skal lese fortere enn at de får med seg innholdet, nettopp fordi jeg er mest interessert i leseforståelsen deres. Det at jeg introduserer prøven på de måten, får sikkert noen elever til å lese saktere enn de ellers ville ha gjort.
Jeg synes for øvrig noen av Carlsten-tekstene inneholder en del ord som virker gammeldagse, og som en del elever ikke kjenner til.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.