Bilen min fyller 10 år, og har ikke bydd på problemer før i dag. Jeg venter nå på Viking, som kommer for å hjelpe meg med å få start på bilen, for batteriet er blitt flatt. Antakeligvis fordi det er så kaldt.
Er dette starten på problemer? Tegn på at bilen er gammel? Jeg vurderer om jeg må kjøpe ny bil, jeg kan ikke ha en bil som ikke kan stoles på. I og med at det er så lang leveringstid på ny bil så har planen vært å agere raskt hvis det begynner å bli trøbbel. Men jeg vet ikke om dette sorterer inn under trøbbel, eller idiotoppførsel fra meg som lot bilen bli stående ubrukt gjennom jula når det er så kaldt. (Eller fikk den inn i garasjen. :himle: ) Hva tenker dere?
Man må DEFINITIVT ikke kjøpe ny bil selv om batteriet er flatt en gang altså. Men man må huske at den ikke skal stå så lenge i kulda. :nemlig: Jeg ville til og med vurdert å bytte kun batteri før man bytter bil. :knegg:
JEg har en bil som klager på lavt batteri jevnt og trutt, helt sien i sommer, elelr vår. Altså når det ikek var kaldt ogå.
I dag er den på eu kontroll og mannen ba dem sjekke om vi burde byttet det batteriet. Neida, ifølge mlinger er et finfint. Hmm, ratt.
Men vi bytter batteri før vi bytter bil ja. Den gamle bilen vår, den som er 13, snart 14 år gammel, fikk nytt batteri for e år eller to siden, og går fin fint fortsatt, smatt uventet gjennom eu kontroll i fjor uten en bemerkning (min som altså ikke er me enn 7 eller noe sånn må vi erimot betale litt mer for, noe bremseskiver og whatnot i dag)
Den dagen den gamle blir dyrere å få ut av verksted enn den er verd, så ryker den. I mellomtiden så er et nytt batteri absolutt en god invesering for den.
For meg er ti år gammel bil nytt, så jeg hadde ikke stresset mye med det. Du har jo svaret selv, du lot den stå lenge i kulda. :nemlig: Jeg har kjøpt batteri på Biltema, fungerer brillefint!
Noen biler får flatt batteri om de står mer enn ei uke uten batteri. Jeg hadde en jeg måtte skifte batteri på tre ganger fordi jeg ikke satt den på lading. :gaah: Så jeg har lært av bilkyndig at om man feks reiser på ferie eller av andre grunner ikke bruker bilen så bør den stå på vedlikeholdslading. Det kan hende det er smart når du kjøper nytt batteri. I tilfelle det er et eller annet i bilen din som trekker strøm. Så slipper du å kjøpe nytt batteri med passe jevne mellomrom ( :gaah: Jeg har solgt den nå).
(En gang hadde jeg en bil som måtte kickstartes hver morgen, og så måtte jeg kjøre lenge før jeg kunne sette den fra meg igjen. Those were the days. :hjerter: )
Bilen vår er 8 år, og vi har allerede byttet batteri to ganger. Ingen andre store påkostninger. Mannen lader batteriet når det maser for mye om low battery, men det har kortvarig effekt.
Batteriet lever og dør helt uavhengig av resten av bilen, altså. :humre: Og er relativt sett billig.
Men med ti år gammel bil, så er det klart at det kan begynne å ramle på med kostnader.
Men du er jo økonom nok til å kunne lage et regneark der du regner på kapitalkostnaden ved å oppgradere til ny bil + økte forsikringskostnader, og så setter du inn ca 50% av det per måned på en vedlikeholdskonto. Det ER billigere å reparere gammelt enn å kjøpe nytt, men kostnadene er så uforutsigbare at de virker store.
Hvis du ikke VIL ha ny bil, da. Da gjør du det, selvsagt. :nemlig:
Min snart 5 år gamle hybrid nektet å starte i dag også. Han er veldig misfornøyd med at jeg bare er på hjemmekontor for å si det sånn. Så jeg har bestilt time til batteribytte nå. Andre gang dette skjer på kort tid. :mumle:
Jeg er enig med de andre - batteri er ikke nødvendigvis et tegn på noe. Vi bytter ikke bil før verkstedsregningene begynner å bli betydelige. Hvis bilen din har oppført seg pent til nå, ser jeg ingen grunn til å tro det verste.
Batterier taper seg med årene og må byttes nå og da. I tillegg er dieselbiler kjent for å være litt trege når temperaturen synker mye.
Startkabler er ikke anbefalt på nyere biler med masse elektronikk, hverken for giver eller mottaker av strøm. Og en 10 år gammel bil regnes som nyere, i så måte. Det går mye strøm gjennom systemet når kabler settes i gang, og det kan slå ut elektroniske komponenter. Da har man et langt større problem enn et flatt batteri...
Vi kastet våre kabler for mange år siden, og ringer heller etter bergingsbil om vi går strømtom. De har riktig utstyr som ikke ødelegger.
Nytt batteri først ja.
Og bruk gjerne motorvarmer og ha batterilader tilgjengelig.
Tror jeg betalte tusenlappen for nytt batteri på min for et år siden da jeg ble stående etter en kamp. Tok bergingsbilen maks 1 minutt å få den i gang. Da var den 15 år.
Sjekk at det også er stort nok batteri til bilen. Mamma hadde trøbbel med bilen om den ville starte eller ikke etter å ha stått ei lita uke i carport. Verksted kom ned mange, tildels dyre, forslag til reparasjoner inkludert nytt likt batteri. Så måtte hun ha bergingsbil og de bemerket at batteriet var før lite. Etter bytte til riktig batteri har hun ikke hatt problemer.
Bytt batteri ja. Invester i en lader så den kan lades litt innimellom når det er såpass kaldt som nå. Også bør bilen kjøres noen gode turer innimellom på vinteren. Så den blir skikkelig gjennomvarm. Minst fire til fem mil har jeg lært.
Det kommer kanskje litt an på hvor mye man kjører? Batteriet tappes jo litt for hver gang man starter bilen. Dersom man aldri kjører langt nok til at bilen blir skikkelig varm, og man får ladet opp batteriet igjen så vil det jo bli dårlig.
Men greit å ha når noen ikke har lukket døra ordentlig og batteriet er tappet over natta. Vi har visst gjort det noen ganger. :plystre:
Og det Bloppy poengterer.
Siden jeg har kjørt noen gamle biler, i min tid... :knegg:
Som nevnt flere ganger, batterier må byttes av og til, og koster ikke allverden. Før skiftet jeg batteri selv, det var veldig enkelt, men nå kan man nesten ikke skifte en lyspære uten verksted og bilmekaniker, for hele driten må skrus opp.
Det er noen ting som kjører ut batteriet mye, særlig vinterstid. Man bruker mye strøm på start, særlig kaldstart ( lave temperaturer, ute), at det brukes mye strøm på bilen (varmeapparat, varme i seter, radio og whatnot, nå til dags) og dersom man driver mye småkjøring får du ikke ladet batteriet ordentlig, men småtapper det til det til slutt er flatt på en start og knapt nok det.
At det er flatt MÅ ikke bety at du må bytte. Det kan holde å bare kjøre en ordentlig tur på noen mil, og deretter passe på å ikke bruke for mye strøm på småturer, og kjøre en ordentlig tur ihvertfall ukentlig. Men kanskje må det byttes, uansett er det lurt å passe på de tingene, forbruk av strøm opp mot lading, og passe på at det ikke bare er småkjøring. I gamle dager med drittbil brukte vi ikke noe varme på småturer, vi visste at det gikk dårlig. :knegg: Men det var heller ikke så uvanlig ( og mulig!) å dytte bilen i gang. Det skjedde jo rett som det var, med en eller annens bil. Det vet jeg ikke om går, lenger.
Dette er typisk januar-vedlikehold. To ganger de siste 7 årene har batteriet dødd etter at bilen har stått ubrukt i hele jula. Riktignok to forskjellige biler, men begge var helt uproblematisk å skifte sjøl. Selv om den ene var en Peugeout. :knegg:
Nå har vi lært håper jeg, og neste kalde ferie legger vi inn en kjøretur eller to med ekstrabilen bare for å holde liv i den.
Kjøp deg batterilader og test det først. Samme skjedde med min. Mekanikeren meinte at eg som driv med så mye småkjøring bør lade nattta over ein gong i månaden mens det er vinter. Så no gjer eg det. Min bil hadde stått ubrukt i tre dagar i carport med 13- ute då det skjedde.
Min eldre Volvo xc70 (2012 modell) byttet vi batteri på etter 7 år (ca 5 års levetid sier de jo det er på batteriene) og vi kjøpte hjemmelader samtidig. I tillegg ordnet mekanikeren en "hjemmesnekret" løsning på batteriet så det skulle vært mest mulig lettvint å gjøre det.
Jeg småkjører for mye, har ca 12 minutter til jobb og det er for lite til at jeg kan bruke forhåndsvarmeren om morgenen f.eks. Bilen får seg en del langturer i året og her og der, men den daglige kjøringen er uansett for lite til at det takler sånt uten å hjemmelade.
Tusen takk for alle innspill! :blomster: Viking fikk start på bilen, og mente jeg ikke trengte nytt batteri. Men den må få jevnlige langturer nå i kulden. (Where to go??? Det er koronapandemi, jeg skal ingen steder!)
Ellers synes jeg alle tips og triks dere kommer med høres ut som «ny bil, Pepper, ny bil». :knegg:
Det er svært viktig at du stimulerer koronaøkonomien med en ny bil, det er så nær sagt en plikt i følge siste uttalelser fra Erna. Forskriften er rett rundt hjørnet.
Altså; jeg skjønner godt følelsen din. Jeg kan ingenting om bil og orker ikke å forholde meg til bil som ikke fungerer. Kostnaden ved reparasjon er nå ting, men alt "styret" er langt verre. Derfor kjøper vi helt ny bil når vi først kjøper bil, og den byttes ut når vi finner god nok grunn for det. (Siste grunn - kvittet oss med et gedigent flak av en dieselbil med plass til tre barneseter i baksetet med en snerten elbil som var billigere i bomringen OG mer miljøvennlig ettersom ungene er nærmere å kjøre bilen enn å sitte i noe sete.)
Privatøkonomisk er det garantert helt idiotisk, men det er godt å vite at det alltid fungerer.
Jeg driver og sparer intenst for å få råd til en bil til 15 000 (min siste døde helt plutselig), så jeg kan ikke sette meg inn i problematikken. :knegg: Men sånn ellers, det er klart det er viktig å stimulere økonomien. :nemlig:
Dieselbil og korte turer gir sur bil som ikke vil starte. En motorvarmer kan være bra investering hvis du ikke har garasje. Eller bytt i Vovlo med On Call, ring bilen varm. Volvoen er det beste og mest driftsikre vi har hatt.
Før Volvo hadde vi stor dyr diesel stasjonsvogn som ikke startet i Desember. Nå har vi ny elbil som ikke vil åpne ladeluken i Desember. Venter på at Møller bytter enheten på garanti.
Vi må bare sette i laderen og varme bilen før hver tur i kulden.
Rareste jeg har hørt. :p Man trenger ikke å skulle noen steder, det er jo bare å kjøre avgårde en halvtimes tid, og så snu og kjøre tilbake. Evt kjøre en annen vei hjem. Jeg hadde valgt en vei med nitti-sone så jeg og bilen fikk blåst ut litt :cool: vi kjører bare i tredve til femti i hverdagene.
Å kjøre avgårde, la tankene fly, det er jo nydelig avslapning.
Hvis du ikke slapper av bak rattet, så trengs mer kjøretrening inntil du får flyten og den gode følelsen.
God tur!
Den forrige bilen min, som er 2001-modell, måtte jeg bytte batteri på siden den nektet å starte hvis det var for kaldt alt for lenge. Den lever fortsatt i beste velgående, i garasjen til faren min. :knegg:
Men det er en del kostnader med gammel bil. Blant annet må du nok regne med at registerreimen snart må skiftes, og det er ikke gratis. Verkstedregningen på gammel bil er stort sett på en del tusenlapper, altså.
I følge mannen min er det likevel billigere å bli sittende på gammel bil, enn å kjøpe ny, forutsatt at man setter av penger til løpende reparasjonskostnader. Han tar da med i betraktning at man ikke får veldig mye penger igjen for eldre biler, og at det koster en del per måned å skaffe seg ny bil, med mindre du kan cashe den ut. Du kan eventuelt vurdere leasing, men det er jo heller ikke direkte gratis.
Min snart 10 år gamle bil skal for øvrig byttes inn i en elbil, så snart jeg finner en som ikke er en Tesla, er liten nok til at jeg får den inn i garasjen på jobb og har firehjulstrekk (sånn at jeg får den opp bakken om vinteren). Foreløpig står Volvo XC40 og Volkswagen ID 4 på shortlisten min. Det er en ren utgift, og på ingen måter en investering, men handler om at jeg ikke gidder å betale det hvite ut av øyet hver gang jeg har bilen på verksted.
Altså, det koster masse penger med ny bil, selv om du kan cashe den ut! :ler: Kapitalkostnad! Verditap! Dyrere forsikring!
Spesielt er det helt uforståelig for meg at folk kjøper en helt ny bil, foran en som er ett år gammel. Det koster deg ca en champagneflaske om dagen i et år, BARE i ekstra verditap.
Men forutsigbarhet har selvsagt en verdi, altså. Så jeg forstår veldig godt at man heller vil ha en ganske ny bil foran en ganske gammel.
Jada, jada, jeg vet at man også må ta med i betraktning verditap og tapte kapitalkostnader. Men det er enda dyrere hvis bilen i tillegg skal finansieres gjennom lån. :knegg: Jeg har alltid kjøpt ett år gammel bil, når jeg har skullet ha ny bil (og tenker derfor på det som ny bil). Men med elbiler så tenker jeg at det nesten er bedre å kjøpe nytt enn ett år gammelt, siden det skjer så ekstremt mye på elbilfronten. (Onkel Skrue er helt forferdet over at jeg skal være ødeland og kjøpe flunkende ny bil. :knegg: )
Jeg kjøpte billig ny elbil uten å låne penger. Km stand 7000 og fortsatt fire år igjen på garanti hos Møller. Fornøyd med bilen, bilig bilhold, men ladeluke motor er svak. Og litt annet smårusk som skal tas hos Møller.
Men mannen var uenig og mente jeg burde vente i ID bilen som skulle koste det samme, men det gjorde den jo ikke når den ble klar.
Jeg syns det er ganske morsomt at man ikke vil ha verkstedutgifter, og for å unngå dette heller vil bruke flere hundretusener mer på å kjøpe ny bil. :knegg:
Der er det nok stor forskjell på folk. :knegg: Jeg liker ikke å gjøre noen verdens ting uten et mål, jeg må legge en plan både for kjøre- og gåturer. Kjæresten liker å bare kjøre på måfå, han er foreløpig så ny at jeg later som at jeg også liker det. :knegg:
Det er visst det jeg er villig til å betale for at bilen alltid funker. Det er ikke verkstedsutgiftene som er utfordringen, men alt stresset med å plutselig måtte fikse den og å plutselig være uten bil.
Prøv med 50 000,- for å få start på 6 år gammel BMW 525 stv kjørt 77 000 km. Regningen var egentlig 60', men vi klaget, også på at vi ikke fikk logg eller utskiftede deler, fikk til svar at de hadde advokat. Merkevareverksted.
Eller 7800,- for å bytte bremser og litt til på Fiat Punto 2001 modell, bilen var ikke verd så mye.
Takker meg til nesten ny elbil med fryst ladelokk, om jeg så avskriver hele bilen på ti år, så går jeg i pluss.
Nå kommer det jo nye elbiler på markedet som er VELDIG gunstig priset, så regnestykket blir annerledes da. De SKAL være rimeligere å fikse på også, tror jeg?
Verditap henter man inn igjen ved å eie bilen lenge nok. Jeg har hatt min i 10 år, den har vært gratis noen år nå, den kjerra. Og kapitalkostnader i dag er en fjert, penger er gratis for tiden. Men PES, folkens! Det er tøff valuta. Og den var dyr i går, 11 minusgrader, sjuk og skal hente barn i barnehage, og flatt batteri. Jeg døde. Nesten. :dramaqueen:
Da syns jeg du skal unne deg ny bil. :jupp: Pes og styr er den kjipeste valutaen av dem alle. :nemlig:
Jeg kom forresten på at jeg i hine hårde dager hørte at det er lurt å bytte ut ti år gammel bil, fordi det er etter det bilen virkelig begynner å pådra seg kjipe verkstedkostnader. Det er grunnen til at jeg skal ha ny bil.
Jeg tror at det som lønner seg mest, er å kjøpe når den er 1-2 år gammel, og så kjøre den til den dauer, med en fast avsetning til konto for vedlikehold, og et bra verksted som kan gi deg forutsigbarhet (neste år må du ta bremseskivene, det koster xxx, og så må du regne med yy og zz innen 2-3 år). Det er IKKE nødvendigvis merkeverkstedene, for å si det sånn.
I praksis: Selge den til noen som har kompetanse til å mekke på egen bil, når det begynner å bli engstelse og pes knyttet til å eie bilen.