Jeg har en garasje hvor det er lagt inn strøm til billading, men det må installeres en ladedings i tillegg. Dette kan jeg virkelig ingenting om. Men hvis jeg skal ha Tesla, og kjøper ladedingsen til Tesla, må jeg da installere ny dings hvis jeg bytter bil? Eller kan gjest med annet bilmerke lade selv om jeg har Tesla?
Hvis flere forskjellige biltyper skal kunne lade, og du vil lade fra elbillader ikke vanlig kontakt, må du installere en Mode 3-lader med Type 2-kontakt.
Kollegaen min har en Tesla 3 og er kjempefornøyd, hvis du vil ha en elbil som ikke er for stor. Den har ikke plass til hundeburet i bagasjen og er derfor uaktuell for oss. Men hadde jeg hadde valgt den, hvis jeg ikke hadde måttet ta hensyn til hund. (De har hund, og har den inne i bilen, det kan ikke vi.)
En Teslalader kan «alle» biler lade på. Unntaket er vel noen gamle elbiler som ikke har type 2 kontakt, men de kommer du neppe å kjøpe som elbil nummer 2. som Teslaenes kan du kjøpe disse laderne fra Tesla med rabatt. Vi har bare Teslaladere på jobb og alle som har elbil (godt over 50 % av bilparken) lader på disse. Det er ingen som har en eldre bil som ikke kan ta strøm fra disse laderne.
Nettopp. Da er det ikke like farlig hvilken man velger i forhold til bilmodell. Jeg må også ha en «smart» boks. Jeg ser at Tesla uansett er koblet opp mot Tibber, men er ladeboksen til Tesla «smart»?
Bilforhandler har gjerne tilbud eller avtale med ladeboks leverandør. Smart funksjonene er ikke enkle å få oversikt over, det er tilleggsaplikasjon med abonnement. Mange skryter av Tibber, for fult utbytte kreves Tibber som strømleverandør. Med dagens strømpriser og ca 12 000,- km i året er det lite å spare, så smartlader er for fremtiden. Elbilforeningen har god oversikt.
Takk! Jeg bruker Tibber, så den er i boks. Og dette med at smart ladeboks er for fremtiden - jeg tenker det er en beslutning for i dag, når boksen skal leve i 10 år? :vetikke:
Tesla 3 med sportspakken, eller performance, eller hva det nå heter, er forresten en fryktelig morsom bil å kjøre, men jeg vet ikke om morsomheten for de fleste veier opp for at den vel ikke er dritpraktisk.
Hvorfor ikke en Audi E-tron, når vi først er i gang? :hyper:
Ja noe sånt. Jeg vet ikke, jeg har brukt alle bilene vi har hatt før samme om det er firmabil eller vår. Denne er en firmabil, og jeg synes den er så fancy og stor at jeg ikke har fått meg til å prøve den enda.
Hva mener du med smart, mener du f.eks. lading ved billig strøm osv? Når bilen lades osv styres fra bilen/appen. Vi har/har hatt tre Tesla, men den vi har igjen er fire år så de nye har nok en del ting som vår ikke har. Vi har hatt elbil siden 2005. Vi har i ganske mange år bare kjørt elbil.
Er den så liten, da? Vi har to tenåringer og en preteen. Har vært på 10 dagers ferie med Tesla 3. Tror vi hadde på takboks, men ikke noe problem med plassen. Fungerer supert som familiebil for oss, både til hverdags og ved lengre turer. Og ja, den er virkelig gøy å kjøre, skiller seg klart fra alle andre biler jeg har kjørt.
Smart lading, hvis det betyr at den kan lade når strømmen er billig, og det er lite belastning på nettet, er både smart og miljøvennlig. Vi trenger veldig at forbruket er jevnere. Effekt-topper skaper mye trøbbel.
Smartlading er som Poly skriver og kjøpes i dag, selv om effekten av smart muligens kommer noe senere. Golfen styrer jeg fra bilen, skal være ferdigladet kl 05.
Poenget er å få den til å lade når det er færrest brukere på nettet, som både avlaster nettet og gir lavere strømpris. De nye smarte ladeboksene regulerer det etter hvor stor pågangen på nettet er.
Jeg er fornuftig, bare den har hjul og fraktet meg og familien dit jeg skal og tilbake og på ferie med masse opppakking. Og det er fem av oss. Tre, eller i alle fall to. I barnestol. En bakover enn så lenge men ikke så mye lenger. En i beltestol. Og en som lovlig kan sitte uten om det ikke er. Men som enda sist han ble målt var under 150.
Da er ikke elbil utvalget helt der, desverre. Venter på kommende biler og unger som i mellomtiden vokser ut av stolene som jo er dobbelt så brede som dem. (Smale unger har jeg, men ingen som behagelig sitter mellom to stoler i en bil som ikke har tre fullverdige bakseter.
Vi kjører s max i dag. Og jeg lengter etter å tenke på billader, og da skulle jeg absolutt hatt en som ladet når få bruker strøm
Et element her ved valg av lader er elanlegget i huset. Et praktisk element med eksempelvis Easee (og for så vidt også Zaptec) er regulering av ladeeffekten sett opp i mot forbruket i huset ellers automatisk.
Hvor mye effekt du kan lade med varierer med flere faktorer knyttet til elanlegget og hva man ellers har i bruk. Men sett en situasjon der du har noen kasseroller på platetoppen, varmepumpa går, vaskemaskin og tørketrømmel går, varmtvann varmes osv, så brukes en god del av totaleffekten som anlegget kan levere. Hvis da elbilladeren trekker mye, vil hovedsikringen kunne slå ut.
Med HAN-adapterne som settes i strømmåleren i sikringsskapet, vil effekten som elbilen henter ut kunne reguleres ut i fra forbruket ellers.
I teorien kunne vel dette også ha blitt brukt om man hadde effekttariff, der man man eksempelvis betalte mer per kilowattime hvis forbruket gikk over en viss grense. Så vidt jeg har forstått har man for privatmarkedet - i hvert fall foreløpig - valgt å ikke innføre effekttariff. Men ja, å lade når det er billigst - eller i hvert fall unngå å lade når prisene blir helt ekstreme i henhold til spotpris-peaker, kan være greit. Merk at dette krever ekstra abo på tjeneste hos Tibber, og HAN-adapteren koster noen hundrelapper i utgangspunktet.
For min egen del blir dette med regulering av effekten som kan brukes sentralt. Huset har 50A hovedsikring (3-fas, 230V - såkalt IT-nett). Uten å ha sjekket foreløpig, er det ikke sikkert jeg kan øke størrelsen på hovedsikringene på bakgrunn av inntakskabelen til huset (men kan være at det kan økes til 63A - ut i fra kabeldimensjonen jeg har forstår jeg det slik at det må gjøres videre sjekker. Om jeg kan ha 63A, så må jeg også bytte inntakssikring/kortslutningsvern). Men planen er å legge opp 32A til elbilladeren: Kan ikke bruke 32A nå som regel, men om jeg gjør andre endringer på elanlegget i framtiden, trenger jeg i hvert fall ikke å bytte ut kablene og den sikringen. For min del også er sikringsskapet i utgangspunktet fult, så enten må noen kurser slås sammen eller settes inn en ekstra liten modul for skinne til den nye sikringen.
Når det gjelder "pakketilbudene" på lader og installasjon, så bør man ha kjennskap til at det ikke blir noe ekstra som må gjøres med anlegget. Jeg har for tiden send ut prisforespørsel til tre aktører, og virker ikke som det blir spesielt mye dyrere enn pakketilbudene, selv om jeg da må gå gjort litt andre ting i tillegg (og jeg trenger mer kabel ut til garasjen enn det som gjerne er i tilbudene). Jeg er litt redd for at det fort kan bli litt uoversiktlige ekstrakostnader for mange gjennom disse pakketilbudene, så lenge man ikke kan si på forhånd hva man trenger.
Virker som det kan være litt leveringstid på Easee-laderne for tiden en del steder. Cirkle K har også et slik pakketilbud som annonseres mye for, men som sagt - hvis man ikke helt vet at man "passer" i pakketilbudet, kan det være greit å få priser andre steder.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.