I fjor sommer synes jeg vi hadde en utrolig kjedelig sommerferie i fohold til det vi hadde planlagt. Jeg er sikkert ikke den eneste som føler det sånn.
Nå i sommer så vil jeg planlegge som om denne norgesferien skal bli den beste på lenge. Men hvordan planlegger man ferie i Norge med elbil?
Vi bor på østlandet, og jeg har et par krav til ferien:
Jeg vil se noe spektakulært, og hunden skal være inkludert i det vi driver med. Legger man opp en ferie etter hvor det er ladestasjoner? Eller hva tenker dere som har elbil? Vi har hatt bilen siden i høst, og har ikke erfaring med å dra på ferie med den.
Spektakulært for meg i denne sammenhengen er dype daler, høye fjell, hav og fjorder.
Mannen er ikke kjempegira på å kjøre opp til Lofoten eller Vesterålen, selv om det er det jeg har mest lyst til.
Har noen noen fine elbil-vennelige steder vi kan dra på ferie? Vi flytter gjerne på oss i løpet av ferien.
Det er jo bittelitt avengig av hvor lang rekkevidde dere har på bilen, det finnes elbiler som ikke holder til mer enn bykjøring og elbiler som finfint kan dra på langtur, og hvorvidt du må planlegge ferien etter hvor det er lading, eller bare finne lading der du passerer, avhenger vel i stor grad av hvor ofte du trenger landing.
Utover det kan jeg ikke bidra med så mye. Jeg bor på Vestlandet med fjell og fjord og kjører enn så lenge fortsatt dieselbil. Planen er derved østover, som alltids for å treffe svigers, og deretter enten da øst eller sør for å campe i telt, håper jeg. Målet da er litt sol og bademuligheter. Altså mye det motsatte av det du er ute ettet
Vi har elbil (ikke Tesla eller noe annet dyrt) og den kjører 50 mil uten å lade. Sannsynligvis lenger. Så jeg reflekterer aldri spesielt over om hvorvidt det er en elbil eller fossilbil. Vi bare kjører. :knegg:
Vi brukte i-Pacen fra Trondheim til Bergen via Vestlandet nedover i fjor. Hjem kjørte vi via Geilo. lading fungerte helt greit så sant man planlegger litt og innser at det ikke alltid at hurtigladerne er ledig med en gang. Ja, og unngå lade i Geiranger sentrum. Der burde vi ha ladet før vi kom helt ned. Der var det for liten kapasitet til alle tilreisende og vi endre opp med å grine oss til en vanlig kontakt i veggen på et skur på hotellet.
Først må man finne ut hvor man ønsker å dra og så ser man på rute og ladestasjonernof hotell som godtar hunder. Vi har havnet på noen veldig koselige og flotte hoteller bare pga akkurat de kriteriene. Vi skal ikke ha valgt de stedene ellers. Det ene (dog uten hund den gangen) var Skjolden hotel. Fantastisk mat! Anbefaler to netter der for det er ikke hurtiglading de har.
Min drømmeferie i år er å kjøre til Vesterålen sammen med et par vennefamilier som vi pleier å feriere med. Selve ferien starter ved kysten sør i Nordland. Der kunne jeg tenkt meg at vi kommer oss ut i båt eller kajakk. Så ser jeg også for meg litt båt og fjell i Hamarøyområdet. I Vesterålen vil jeg at vi går Dronningruta fra Stø til Nyksund, før vi spiser middag i Nyksund. Der kunne jeg også tenkt meg å leie noen som kjører oss i rib ut på øyene. Det er flere andre steder i Vesterålen jeg kunne tenkt meg. For egen del er fjellturer attraktivt, men jeg ville prøvd å få til andre spennende aktiviteter for ungdommene.
Med 50 mil rekkevidde kan dere kjøre omtrent hvor dere vil. Men ikke vent med å lade før dere må. Det er ofte kø. Og jo nærmere populære turistfeller jo mer kø.
I sommer stod vi i kø over alt mellom Bergen og Sunnmøre, det er ofte bare en lader tilgjengelig og fire til fem biler i kø på ladestasjonen... Og når de fleste er nesten helt tomme e-tron så tar det sin tid.
Så moralen er, ser du en ledig ladestasjon og er under 50% så stopper man og lader. :nemlig:
Bilen vår er overhodet ikke billig. 400K. Men poenget var at den koster 1/2 annen bil med samme rekkevidde. Vi har Kia e-Niro. Helt perfekt for oss. Slik vi bruker den er den sykt billig i drift. Og den er romslig, skjønt noen vil nok si at bagasjerommet ikke er enormt akkurat. Vi får inn 4 kofferter pluss andre småting på ferie. Denne bilen er enormt undervurdert, men den er også veldig vanskelig å få tak i. Vi var griseheldige.
Som tips til tur, dersom dere liker fjell og fjord og sånn, vil jeg anbefale Nordfjord, en tur opp til Skåla.
Se om det er mulig å få guidet tur på en bre en dag.
Overnatte på hotell Alexandria?
Jeg har nå bare en e-golf 2018. Kjørte 140 mil t/r Hitra og hjem fra København. Ingen problem. Bare at jo varmere bilen blir, jo lengre tid tar det å lade. Hvis det blir langturer denne sommeren vil jeg legge opp til etapper slik at vi kjører hjemmefra med fult batteri, lader, og så overnatter med lademulighet. Det er mange apper hvor du legger inn biltype, rekkevidde og får ladekart. Forrige sommer var det ladekøer i fellesferien, vi kjørte juni og august, måtte ikke vente. Eller kanskje litt på Berkåk.
Følger tråden. Jeg får en El bil før ferien og lurer på om vi skulle tatt en roadtrip, men som ny elbil eier er jeg usikker på hvordan dette må planlegges.
:knegg: Kjører ikke mye bil? Det satt langt inne å bestille en El-bil, jeg har prøvekjørt og den var god å kjøre, jeg er mer spent på om jeg kommer til å huske og lade. Og om jeg får panikk når jeg blir stående i kø. Hvor mye strøm må man ha til enhver tid. Blir sikkert en vane, men for meg er det en stor overgang. Fin bil da!
Hvis du har en viss rekkevidde, trenger du egentlig ikke å planlegge noe særlig. Med mindre du har en som kjører 140 km, da. (Det hadde vi tidligere, men bare som bil nr 2. Nå har vi kun den ene bilen.)
Det er varsler nok, om du ikke tar et hint går bilen i eco, det blir kaldt i kupeen og motoren akselererer ikke, bare såvidt det ruller. Da skal du lade. Til å begynne med så jeg på panelet hele tiden, det gikk fort over.
Vi skal også kjøre elbil i sommer. :lykkelig: Mye å lære og spent. Men det går sikkert fint. Tenker vi skal til vestlandet et sted. Kanskje kjøre via innlandet i Telemark? Jæren, Stavanger og videre nordover? Kanskje?
Vi dro siste uken i juni. Hotel Grotli på vei til Stryn sommerski, hotel Alexandra to netter, Galdhøpiggen (lot bilen stå og tok buss opp), 2 netter på Skjolden og så hjem. Denne gangen var det dog uten hund.
Vi ladet først på Dombås. Jeg husker ikke om vi ladet mellom Berkåk og Geiranger, faktisk. Vi kjørte opp trollstigen. Vi burde som sagt ladet før Geiranger et sted pga at kapasiteten i geiranger var sprengt. Videre ladet vi ett sted minst før Bergen. I hvert fall i Knarvik, men tror et sted før også, Jølster, tror jeg. Og så i Os, der hytten ligger. På returen ladet vi før Hardangervidda, i Eidsfjord. Og så på hytten på Geilo. Og videre i Valdres og så på Dombås igjen. Jeg tror den i Jølster og den på Dombås ikke var nødvendige, men heller det enn angst.
Det er mannen som har ladeangst hos oss, jeg kjører ikke bilen så jeg tenker ikke på det. Men jeg ser for meg at jeg gjerne vil ha minst halvfull "tank" til enhver tid.
Mannen min har også litt rekkeviddeangst, synes jeg. Men vi kjørte fra Stavanger til Oslo i sommer uten å lade. Det er 45 mil. Vi hadde 7 mil igjen da vi kom fram. Jeg kjenner ikke på angst. Står det at det er 7 mil igjen, så er det ikke plutselig 0, liksom.
Jeg har rekkeviddeangst, men er enig i at 7 mil er innafor. 7km derimot er ikke greit, synes jeg. Mannen min deler ikke den angsten. Men med den lille bilen vår som er fullpakka og i 100 km/t på motorvei, så går kilometerne innmari fort nedover.
Vi elsker bilen vår når vi farter rundt i Oslo, men den er ikke veldig godt egnet hvis det er snakk om mer enn 2 timers kjøring.
Egentlig lovet vi oss selv at ved å kjøpe en såpass billig bil, så kunne vi heller leie bil når vi skulle på langtur, men vi gjør visst ikke det i praksis. Heldigvis er moren min ganske grei, og i morgen skal vi kjøre langt, så da bytter vi bare bil med henne for noen dager. Hun har hybrid.
Vet ikke om jeg er diskvalifisert fra å svare siden vi har Tesla da ( :knegg: ), men selv om den var dyr er den ikke den største modellen og vi har nok under 50 mils rekkevidde fulladet selv på sommeren. Det første året tenkte jeg mye på strøm og lading, men så ble jeg vant til det.
Å kjøre elbil er for meg en helt annen måte å kjøre bil på. Ladekapasiteten i Norge opplever jeg som god - sikkert en fordel å også ha tilgang til Teslas ladere (uten kostnad, vi kjøpte for nesten fire år siden), men vi har skaffet oss alt av adaptere og kan lade nesten hvor som helst. Ladehastighet varierer da, men i motsetning til når vi fylte vanlig drivstoff, så setter vi nå bilen på lader og så rusler vi tur i området hvor vi lader. Eller benytter tiden til dopause og kaffe. På den måten får vi sett områder vi ellers bare ville kjørt forbi.
Vi bor i Nord-Norge, og er godt vant med kulde/mye friksjon i veibanen (vann/snø), (mot)vind osv - man lærer seg å se det an. Bilen vår forteller hele tiden hvor mye som er igjen på batteriet og hvor mye vi bruker - og legger vi inn destinasjon informerer den om hvor vi trenger å lade osv (på teslas nettverk).
Ladeapper er en god ide - jeg liker Nextcharge og Ladenå.
Vi har også Tesla og det er jo en stor fordel når man farter rundt med tanke på lading. Vi har hatt totalt 6 elbiler, men flere har ikke kunnet kjøre så langt som Think, Leaf og I3. Vår første elbil kjøpte vi i 2005. Vi har bare kjørt turer med elbil siden 2012.
Jeg har en mann med rekkeviddeangst. Med dieselbil!
Så det sitter litt lang tinne å få ham til å kjøpe elbil som hovedbil tror jeg, men det er ekstrabilen som er først moden for bytte, og DEN trenger jo bare å holde til og fra jobb for ham, sånn ca 20 km hver vei, så det trengs ikke allverden
Jeg har lyst på elbil. Det er bare at den bør romme minst like mye som s-maxen, altså tre unger og mye baggasje. Og ha god rekkevidde og ikke koste et hus.
Det er greit at vi ikke skal bytte den bilen helt enda :) Det kommer, det kommer :)
For oss er elbilen totalt sett billigere å eie enn bensin, selv om den var noe dyrere i innkjøp. Vi sparer masse utgifter på den. Men det er den dyreste bilen vi har kjøpt, selv om den i manges øyne er rimelig. Og vi fikk mye bil for pengene. Dette er også vår eneste bil. Vi solgte begge de gamle og kjøpte denne da mannen byttet til jobb i gangavstand.
Det er ingen tvil om at man må planlegge langtur med elbil, selv om den har god rekkevidde. En kamerat kjørte fra Oslo til Lofoten i sommer, strake veien på E6 oppover med Tesla S alene i bilen og ladet 3 ganger inkl fergetur fra Bodø til Lofoten. Han får jo opp ladeforslag på Teslaappen så lett å se hvor man skal stoppe, overnatte og lade.
Vi har en Tesla 3 som bil nr 2 og den har f.eks gått fra Follo til Valdres og ladet på vei tilbake. Men ifjor sommer dro vi kystveien opp til Lofoten via Møre og Atlanterhavsveien med Volvo xc70 som er hovedbilen vår og både plassmessig med hund og planleggingsmessig var jo det veldig mye lettere enn å ta elbilen. Vi hadde en Nissan Leaf tidligere, eldre modell, og det var helt uaktuelt å dra på langtur med den. Mannen elsker elbil og har veldig mye mindre rekkeviddeangst og liker planlegging mye bedre enn meg, så jeg er litt negativ.
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om en elbil som norgesferiebilen, men i fjor ville ikke mannen dra langt med dieselbilen vi hadde da heller. Jeg tror egentlig at han ikke vil kjøre så langt. Så da tenker jeg at hvis jeg har noen gode forslag til turer så kan jeg selge det inn. Hva nå enn det blir.
Elbil funker finfint til langtur. Anbefaler å laste ned en app med ladekart. Så er det enklere å planlegge ruter.
Hva er det som gjør at han ikke liker å kjøre langt da? Kanskje greit å komme til bunns i det først? Er det rekkeviddeangst? Liker han rett og slett ikke å sitte i bil så lenge av gangen?
Vestlandet er jo enkelt og greit å komme seg til da. Det kan lett gjøres på en dag. Men legger dere inn en overnatting eller to, så får dere jo litt tid på stedene dere passerer, og han slipper å sitte lenge i bil eller engste seg for rekkevidden.
Anbefaler en tur oppom Dalsnibba og Geiranger. Ta ferja fra Geiranger og ut til Hellesylt og kjør videre til Ålesund. Akvariet var veldig fint, og en tur på Aksla er også veldig fint.
Vi kjørte hele kysten ned og rundt til Oslo igjen. Men det blir kanskje litt iv overkant for en som i utgangspunktet ikke er så glad i å kjøre bil? Det var ganske kult å kjøre strekningen Suleskare-Brokke også. Vi kjørte der i slutten av mai, og veien hadde akkurat åpnet. Var vilt høye brøytekanter!
Vi kjørte til Italia med elbil i 2019 vi. Det var helt fantastisk! Det var med Tesla da, så sikkert litt enklere med tanke på lading. Men det finnes egne grupper på FB for de som kjører på ferie med elbil. Der er det masse tips til hoteller med lading og severdigheter i omegn av ladestasjoner og sånt. Anbefales.
Han har ikke noen problemer med å kjøre opp og ned til Trønderlag for å fiske laks, så det er nok noe annet som er "problemet". Han skal på død og liv kjøre hele tiden selv, det er ikke ofte jeg får overtalt han til at jeg kan kjøre litt også. Han hater å sitte på.
Før vi fikk barn kjørte vi masse rundt, kanskje han ikke liker å ha så mange i bilen? Jeg vet ikke. Men jeg vet at jeg skal på tur i sommer, og det skal være mer spennende enn fire dager på Savalen. (Det var hyggelig og fint, men ikke sommerferie. For meg.)
Har ingen erfaring med å kjøre på ferier med elbil, men ift. det å kjøre langt, synes jeg det er et poeng å tenke på selve kjøreturen som en del av ferien. Vi pleier å si max 3 timer kjøring per dag og legger opp ruten etter det. Finner fine små steder med overnatting og noe å se/gjøre. Da blir hver dag en ferie. Dette har vi gjort med stor suksess både på ferier med bil i Norge og i Europa.
Når det gjelder ferie med hund, er og blir jeg skuffet over hvor hundeuvennlig det er i Norge sml. med andre land. Enkelte steder får man ikke engang ha med hunden på uteservering på restaurant, mens man i andre land kan ha dem med over alt mens man spiser. Har også opplevd at såkalte "hundevennlige" hoteller sier at man omtrent ikke får være i resepsjonen med hunden. Gå ut med den mens dere sjekker inn, liksom. Da kunne de heller droppet å kalle seg hundevennlige i mine øyne. Sist men ikke minst har noen hoteller ekstreme ekstra rengjøringsgebyrer for hund. 100-150 er en del men "greit", men da vi opplevde å få beskjed om at det ville tilkomme 750 kroner for hund, rygget vi ut. De hadde ikke engang sagt eller skrevet noe som helst om dette før jeg spurte og purret. Så vær obs. Det finnes også enkelte turområder (!) hvor hund ikke er tillatt. Så gjør mye research før dere bestemmer dere for å ta med hunden på tur slik at dere finner de stedene som virkelig er hundevennlige. Riktignok kan de fleste hunder være alene noen timer, men et hotellrom gir ikke samme trygghet og ro som den får hjemme.
Det kan godt hende at vi bruker campingplasser og enkle hytter for å få med hunden. Vanligvis pleier den ene broren min å ha han, men nå har de plutselig tre hunder så det er litt mer mas.
På våre langturer i Norge har vi kun sovet over på campingplasser, nettopp pga hundevennlighet. Da kan vi sitte ute på kveldene og hunden er sammen oss hele tiden. Føler det er vanskeligere på hotell. Vi sov på et hundevennlig hotell i Trøndelag en gang, men de tror jeg var i en egen klasse. Å ja, spisesteder er også ikke veldig lett i Norge alle steder, men har opplevd en del uteserveringer og veikroer der det er greit å ha hund.
Nå har jeg holdt av et sted i Å i Lofoten. Mannen er på gli! Så får vi bare planlegge turen oppover ut fra lading og hunden. Jeg gleder meg faktisk. Jeg har hatt lyst til å dra til Lofoten i mange år.
Vi har vært masse i Lofoten, har familiehus der. Dere kan glede dere ja!
Raskeste veien er E6 oppover på midten, men den flotteste turen opp er kystveien som vi tok første gang ifjor. Men sikkert også mest utfordrende med elbil.
Jeg har en lånebil i helgen, hentet den fredag, ingen gjennomgang av den ettersom jeg kun skal ha den i helgen. I går stod jeg i et parkeringshus, bannet og svertet bilen i mente for den driten startet jo f%#@ ikke. INGEN fortalte meg at den bilen var en hybrid og at man ikke hører motorlyd når man starter slike. Det stod masse i displayene, men slikt leser ikke jeg. Såeh... Det skal bli bra med elbil. :knegg:
Det kom til slutt tørt fra Frøkna i baksetet "Jeg tror dette er en hybridbil mamma". Vi fikk oss en god latter i det minste. Jeg er lettantennelig når ting ikke virker som jeg forventer og har et bredt vokabular.
Vi har lasteangst, ikke ladeangst. Har levert tilbake en Skoda stasjonsvogn som jeg leide for vinterferien. 7 par ski, snowboard, sengetøy, håndklær og mat for en uke. Samme når vi skal til Hitra om sommeren, bortsett fra at ski byttes med sykler og SUP brett. Har så lyst på Skoda Superb til ferier, men galskap å eie for oss. Men vi møter jo e-Golfer som vår overalt, mulig vi må øve mer, og ukehandle på Joker og Spar, selv om det gjør litt vondt.
Mannen sier at det ikke er slik han har forstått det. Noen biler kan visst lade 12V fra hovedbatteriet, sier Viking, men ikke alle. Nb! Ta denne infoen med en stor klype salt.
Nå kan det for elbiler også være litt variasjoner, gjerne trolig basert på om bilen er bygget fra grunnen som elbil eller om man gjenbruker løsninger på tvers av elbil- og fossilbilversjoner. Slik sett kan det være at en del biler kjører en "tradisjonell 12V-løype" på en del utstyr, ettersom de må gjøre det på fossilvariantene fra samme merke (eller samme modell), mens andre tar en del systemer direkte fra trafo (som også brukes for å gi strøm (lade) til 12V-batteriet) når bilen er i bruk. Eksempel kan være at radio o.l. kan brukes også når bilen er slått av - hvor mye "ekstra" skal man gjøre for å bytte på hvor det får strøm fra avhengig av om bilen er påslått eller ikke.
Vi har straks vært på farten i 9 dager, opp og ned til Lofoten fra Ullensaker. Vi er IKKE imponert over lademuligheter etter at man har passert grensa til Nordland. Med mindre du har Tesla selvsagt. Og for noen stusselige steder de har satt opp mange av laderne. Det har gått helt fint altså, men det er på INGEN måte lagt opp til at man skal bruke Elbil på tur nord for polarsirkelen. Synes vi.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.