Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Fersk elbileier

#1

Blånn sa for siden:

OK, da har vi nettbestilt elbil og hentet den uten å snakke med noen. Lader i garasjen er snart oppe og går (ting tar tid for selskapet vi har avtale med), men vi har nok batteri til å klare oss og superchargere i nærheten. Men hvordan fungerer alt sånt? Hva må jeg vite om det å kjøre elbil? Rekkeviddeangst har jeg ikke. Men tips og råd og alt jeg trenger å vite.

Hilsen hin med fin rød nybil :elsker:


#2

Syrinx sa for siden:

Gratulerer!

Det er vel ikke så mye annerledes å kjøre el- enn fossilbil? At jeg holdt på å kræsje elbilen dag 1 var bare noe som holdt på å skje fordi jeg ikke hadde kjørt automatgir før i hele mitt liv. :flau: Heldigvis holdt bilen bak meg god avstand inn mot rundkjøringen.
Så mitt tips må være, sørg for at bilen bak deg holder god avstand.

Neida.

Kos deg med stillegående, rød og fin bil.


#3

Lavender sa for siden:

Les på Elbilforeningens sider. Registrer deg hos ladeselskapene, få rabatter og noen ladebrikker, så er du klar.


#4

Isolde sa for siden:

Kanskje du finner en video på YouTube som kan vise triks og lure ting med akkurat din bil?

Bilen kan jo lades ned stikkontakt hjemme selv om dere ikke har lader oppe. Det er bare ikke anbefalt over tid. Men for en gang eller to går det fint.

Trykk på start og kjør stort sett.


#5

Fuja sa for siden:

Hvis du har en Tesla M3 så vær klar over at den vil ut med bakenden i svinger nå på vinteren. Den kjører primært på bakhjulene før du får opp fart nok til at fronthjulene slår inn.
Det er bare å bruke cruise control mer enn du ville ha gjort på en fossil bil. Min bil anpasser farten fint i forhold til bilen framfor.

Har også en fin rød bil. :)


#6

Elise sa for siden:

Lurt å teste en hurtiglader når du har god tid og fortsatt mye batteri igjen, så får du testa uten en del av stressfaktorene og blir kjent med hvordan det funker. :jupp:


#7

Molly sa for siden:

Lading andre steder enn hjemme er det største stressmomentet for meg. Det er en jungel av leverandører, man må ha konto hos hver enkelt av dem. Jeg lader stort sett hjemme, så de gangene jeg skal hurtiglade eller lade på kommunal plass bruker jeg alltid masse tid på å logge inn i appen på nytt og finne ut av hvordan jeg får startet ladingen.


#8

Hyacinth sa for siden:

Gratla med ny bil! :blomst:

Min erfaring er at det å kjøre elbil ikke er noe annerledes enn fossilbil. Jeg tenker aldri over at den er elektrisk. Jeg lader ikke heller, det gjør mannen, og det skjer kun annenhver uke eller noe.

Den største forskjellen med min første elbil var at jeg aldri i mitt liv hadde kjørt automatgir. Nå kan jeg ikke tenke meg noe annet, selv om det er gøy å gire. :knegg:


#9

Malama sa for siden:

Meget godt råd å teste det med "bortelading" en gang du ikke er stresset fordi du har lite tid og for lite strøm.

Jeg har altså ikke elbil, men en over snittet interesse for det, leser en del elbilforum og sånn, og har tenkt det Molly sier her, art det med den jungelen av ladeselskaoer og apper og brikker og whatnot virker som det mest krevende å sette seg inn i.

I tillegg til automatgir. Jeg har bare hatt manuelle biler, debuterte med automatgir klokken fire på natten når jeg kjørte min nygifte bror og hans fru til hotellet for natten, jeg var den eneste edru i bilen så jeg kjørte. Juhu. Det gikk. Har i senere tid og mer opplagt tilstand lånt min fars e golf noen ganger og når en venner seg til de er det jo greit å kjøre. Men har ikke hatt den så mye at jeg måtte lade den.


#10

Blånn sa for siden:

Ladeboksen på veggen funker visst ille enda. Men mannen lader den på jobb nå. Så skal jeg nok få dreisen på diverse lading etter hvert.

Automatgir er null problem. Det har vi kjørt med i 12 år. Men uvant at bilen bremser når vi slipper gassen. Og for en akselerasjon...


#11

Hyacinth sa for siden:

Det at bilen bremser når man slipper gassen kan man stille inn, ihvertfall på vår bil. Den kan bremse mye, mindre eller ingenting.


#12

Anne C sa for siden:

Mannen lader bilen hele tiden, som i hver eneste dag. Og jeg kan se at strømregningen vår har gått opp endel hundre kroner i måneden etter at vi fikk bilen. Snittet i økning er faktisk 500 kroner. Ikke alt er bilen antakelig, men mye av det.


#13

Hyacinth sa for siden:

Vi kjører ikke så mye, da jobbsituasjonen til mannen ble annerledes og han nå kan gå til jobben. Vi kjører mest til trening og butikken, litt til min jobb (4 km), men kun 3 dager i uka. Og fulladet er batteriet på over 500 km, så vi trenger ikke lade så ofte.


#14

Billa sa for siden:

Mitt tips er å lage seg et "ladekart" på de strekningene du normalt kjører, og å planlegge GODT med a) b) og c)-løsninger hvis du skal kjøre steder du ikke kjenner så godt. Det tar vekk en del av stresset med å finne lader, synes jeg. Elbil krever mer planlegging i forkant og underveis, men når du først har fått det under huden går det av seg selv :)

Ellers så er det som å kjøre en fancy radiobil, og er både behagelig og gøy. Jeg kjører LEAF, så den er ikke så stor og sprek, men vi prøvekjørte en e-tron, og den gikk som en kule.

Lykke til med ny bil!


#15

Blånn sa for siden:

Radiobil, ja. :lol: Vi endte opp med å kjøpe rød bil og alle tror det var jeg som valgte fargen. Men mannen syntes sprek bil = rød bil. :knegg:


#16

veobra sa for siden:

Jeg har skaffet brikke og app sp jeg kan parkere og lade på kommunale plasser i Oslo. Synes et er kjekt å finne parkringsplasser og sjekke om det er ledig før jeg drar hjemmefra. Det er gratis å lade, men man må betale for parkering. I praksis blir det omtrent samme pris som å lade hjemme. De har et heftig påslag i laderen hjemme.

Jeg har læt at batteriet holder lengst hvis vi kjører ned mot 20% og lader opp til 80%. Det var litt å venne seg til i starten, og litt nervepirrende da jeg var ned mot 10% første gang. Jeg har vent meg til det nå.


#17

Timar sa for siden:

El-biler har mye høyere sannsynlighet for å være involvert i ulykker enn fossilbiler. Det er det lurt å være klar over!

Årsaken er antagelig den umiddelbare akselerasjonen og alle hestekreftene du får i mange elbiler.

Tipset herifra (fra hun med gammel dieselbil :cool: ) er altså å ta det veldig pent i starten til du har lært å temme villhesten din. :nikker:


#18

sindrome sa for siden:

Løses "enkelt" med å ha brikke som registreres hos alle leverandører, jeg bruker NAF sin brikke, slik at jeg bare plugger inn bilen og starter lading med brikke.

Ellers, bli kjent med bilen som du ville en hvilkensomhelst annen bil, venn deg til at det er et gjettometer som sier hvor mange km bilen mener du har igjen å kjøre på "tanken". Dette tallet kan gå ned og opp, avhengig av kjørestil, fart og temperatur, og der derfor ikke konstant. Derfor forholder jeg meg like mye til hvor mange % jeg har igjen på batteriet for å vite hva som er ståa.

Lad når du kan, ikke når du må - gjelder i alle fall for meg med Nissan Leaf med lite batteri, men er ikke sikkert at det er like relevant for nyere biler med større batteri.

Det er sikkert ulike modus, så finn ut av hvilket modus som er beregnet for å kjøre i ulike omstendigheter.


#19

sindrome sa for siden:

Jeg har en ECO-funksjon på min Leaf og den er alltid på, da har jeg ikke akkurat kjempemange hester som lett er på plass, men må bruke pedalen skikkelig for å få opp farta. Så kan være greit å undersøke om det finnes noe tilsvarende, for den som er bekymret for alle hestene.


#20

sindrome sa for siden:

Dette har jeg også hørt, men jeg må innrømme at jeg lader til 100% stort sett alltid (igjen, jeg har et lite batteri og har ikke tid til å la 20% være ubrukt til enhver tid) og kjører til ned under 20% dersom jeg må det. Så langt har jeg hele batteriet intakt, har ikke merket noen nedgang av rekkevidde. (Har holdt på i over 3 år, på en 5,5 år gammel bil.)


#21

Blånn sa for siden:

Godt tips! Det er gøy å kjenne på det også i lave hastigheter. :knegg: Helt sikkert ikke veldig batterivennlig, men gøy.


#22

Molly sa for siden:

Jeg har brikke, men opplever at det ikke alltid virker å aktivere med den.


#23

sindrome sa for siden:

Det har jeg heldigvis aldri opplevd, bank i bordet for at det fortsetter sånn.


#24

Blånn sa for siden:

NAF-brikke er bestilt. Det er sånne ting jeg ikke har peiling på. :knegg: Bilen er ladet for første gang og sier 492 km på 80 % batteri. Så umiddelbar rekkeviddeangst har jeg ikke. De langturene vi kommer til å ta oftest tror jeg er Oslo-Sunnmøre og Oslo-Trondheim. Til hytta vi oftest reiser til kommer vi tur-retur på halv ladning.


#25

Isolde sa for siden:

Vi har brikke fra elbil foreningene. Funker alltid over alt.

Jeg kjører vanligvis på normal. ECO orker jeg ikke. Sport er veldig gøy men ikke noe på vinteren.


#26

Høst sa for siden:

Gratulerer med ny bil! :)

Dette er en fin side for planlegging av kjøreturer med elbiler; abetterrouteplanner.com/

Jeg legger inn hvilken bil jeg har osv, da får jeg opp ladestasjoner tilpasst det. :)


#27

Elise sa for siden:

Det med at man ikke bør lade til 80 % tror jeg ikke stemmer, det er lagt inn buffere i batteriene sånn at de ikke lades opp til det som er virkelig 100 %. På mitt batteri tror jeg bare jeg får ladet 21 kwh selv om kapasiteten egentlig er 24, men da ser det ut som den er 100 %. :jupp: At man ikke bør bruke tid på å lade til mer enn 80 % på hurtigladestasjoner er en annen sak, og handler om at det tar lenger tid og derfor koster mer per kwh, og at man irriterer de som står bak i kø og venter. :jupp:

Vi lader nærmest hver gang vi parkerer hjemme, uansett hvor kort eller langt vi har kjørt. :jupp:


#28

Blånn sa for siden:

Det set ut som Teslaen i utgangspunktet er satt opp til å lade opp til 80% og at vi må ta et aktivt valg for å lade den fullt. Tipper at vi ikke kommer til å lade den hver gang vi har kjørt, men at vi kommer til å lade den omtrent som vi gjorde nå. Men aner ikke. Jeg kommer til å kjøre til jobb et par ganger i uka når yngstes trening begynner klokken 16. Jeg kan leve med 35 kr i parkering og noen kroner i bompenger for at han skal komme seg ut til Fjellhamar (han tok tog før nedstengingen i november, men det har vi valgt bort nå).


#29

veobra sa for siden:

Det er mulig jeg blander dette med å lade opp til 80% med at det handler om at det koster mer å lade de 20 prosentene og at det derfor er unødvendig når man er på farten.

At det lønner seg å lade ned til 20 og ikke lade ofte var et tydelig råd vi fikk. Jeg er ikke fysiker nok til å argumentere.


#30

Mex sa for siden:

Med Tesla er det anbefalt å lade opp til 80% til hverdags og fullt når man skal på lengre reise.


#31

Pelen sa for siden:

Det er lurt å varme opp bilen før man starter om den står til lading og det er kaldt, spesielt når msn skal kjøre langt. Da kan msn kjøre lenger både pga at kupeen allerede er varm og msn ikke må bruke batteriet på det, men også for at batteriet også varmes opp hvilket øker kjørelengde.

Vi lader også så ofte vi kan uten å stresse med det, men vi har en lader og tre elbiler så ladingen går på rundgang.

Når du lader på supercharger så er det lurt å være litt taktisk. Om det er flere ledige plasser så velger du om mulig en plass der ingen som lader har samme nummer. Det er ofte 1A, 1B, 2A, 2B osv. Står det en på 2A så velger du 1A eller 1B og ikke 2B. De to med samme nummer deler strømmen så bil nummer to som setter seg til lading får strømmen som er over fra den andre så det går ofte saktere å lade da.


#32

Lykken sa for siden:

Da er den ikke firehjulstrekker? Vi har modell 3 med det og den oppfører seg ikke slik du beskriver.


#33

Fuja sa for siden:

Det er 4wd på den, men den kjører sånn som jeg beskriver. Selv en av de store innen Tesla og elbiler generellt på Youtube har bedt Tesla om å lage en vintermodus til M3 sånn at du får forhjulstrekk først. Den er spenstig på vinterføre i Tromsø for å si det sånn.

@Blånn Vi fikk NAF brikke med bilen når vi hentet den rett før jul. Fikk ikke dere det?


#34

Blånn sa for siden:

Nei. Vi fikk info om elbilforeningen. Lå en «pakke» i bilen. Vi snakket jo ikke med noen. :knegg:


#35

Fuja sa for siden:

Ah, vi fikk en gjennomgang om hva som var feil med lakk osv ved levering og fikk overlevert et brev fra NAF med litt info og brikken. Tydeligvis veldig forskjell på hvordan utlevering skjer rundt om i landet.


#36

Blånn sa for siden:

Her sjekket mannen inn i en automat. Fikk sms om hvilken plass bilen sto på. Mail om å bekrefte at vi hadde sjekket bilen utvendig og tok imot den. Og en lapp med instruksjoner. Takk for handelen. Det er bare å kjøre av gårde. :knegg:


#37

Che sa for siden:

Gratulerer med elbil. Med tesla er det jo egne ladere, men dere vil nok erfare at noen plasser har kø på landinga. (Dombås f.eks er en sånn plass)


#38

mrc sa for siden:

Jeg har riktignok tilgode å måtte lade lade andre steder enn hjemme. Men har installert appen fra Fortum og Circle K, og konstatert at i hvert fall Fortum har veldig mye ettersom det er de som ofte leverer til ladestasjoner man kanskje tror "er noe eget" - eksempelvis Shell-stasjoner og en del kjøpesentre (og i mitt tilfelle også parkeringsgarasjen på jobb). Forstår det slik også at EasyPark-appen gir tilgang til en del ladestasjoner, uten at jeg som sagt har hatt behov for å lade andre steder enn hjemme....

Hvis man ikke vil bruke appene hver gang, kan jo det å anskaffe en ladebrikke være løsningen og registrere denne hos dem man har behov for å registrere den hos.


#39

mrc sa for siden:

Å lade opp til 80% tar gjerne kort tid, men å lade de siste 20 prosentene kan ta lang tid. Når man da betaler per minutt man står og lader, kan det være bedre å ta en snartur ekstra innom en lader på veien på langtur i stedet for å stå å vente lang tid på at det skal lades over 80%.


#40

mrc sa for siden:

Det er ikke regenereringen som påvirker her, dvs. når man går av gassen i en sving, så får man i praksis mer en brems på bakhjulene? Eller er det når du gir gass at den slår ut med bakenden?

Adaptiv cruise-kontroll har ikke noe med elbil å gjøre i utgangspunktet. Mange fossilbiler som har hatt dette i mange år.


#41

Pegasus sa for siden:

Gratulerer med ny bil! :blomst:

Vurderer også en elbil nå, og lurer på om dere med elbil har lyst å si noe om lyd?

(Jeg har testet et par hybrider, og begge lagde noen voldsomt irriterende høyfrekvente lyder når batteriet var tomt. Mistenker at jeg er over middels var på lyd....)


#42

mrc sa for siden:

På hybridene, var det lyd når dere gikk av gass, rullet ned bakke o.l.? Mao. ved "tung" regenerering/motorbrems? En tradisjonell hybrid vil kanskje mer aggressive prøve å regenerere enn en plug-in-hybrid som har et lagt større batteri.

Elbilen (e2008) framstår egentlig som veldig stille for min del. For andre elbiler man har erfaring med har jeg vel ikke så mye annet å si. Dekkstøy o.l. vil jo variere en del mellom bilene på samme måte som på alle biltyper....


#43

Blånn sa for siden:

Jeg får ta den med til en tom parkeringsplass neste gang det er glatt for å se hvordan den fungerer og teste litt.


#44

Blånn sa for siden:

Kan vi lade uten ladebrikke? Laderen vår fungerer fortsatt ikke. :gaah:


#45

mrc sa for siden:

Bare å starte via appene. Noen støtter også start via sms. Men unngå sms-betaling - hos en del er det en del dyrere enn via kort lagt inn i appen.


#46

Blånn sa for siden:

Takl. Har lastet ned et par apper nå og så da at jeg ikke trenger brikke. Så da gjenstår det bare å prøve å lade. Det er noe nytt. I alle fall ikke mulig å blande diesel og bensin, så da går det nok fint. :lol: Men alltid litt skummelt med nye ting.


#47

mrc sa for siden:

Kan være greit å registrere seg og få på plass kredittkortet inn i appen før man virkelig trenger appen ;-) Hvis man senere får brikke, er vel gjerne registreringen av brikken i samme appene og da mot samme kundeforhold så vidt jeg forstår.

Uten å ha sjekket, skulle jeg tro at selve mobilen også kan fungere som brikke via NFC. Så mulig man bare trenger å tappe telefonen der brikke skal leses. Ser i hvert fall at mobilen ligger som en ladebrikke i Fortun-appen (hvor man også kan bestille gratis ladebrikke).

Husk at på hurtiglading er det sjeldent hensiktsmessig å lade til høyere nivå enn det bilen støtter for hurtiglading - typisk 80%. Fra type 10 til 80% kan ta 30 minutter, men så reduseres ladehastigheten veldig for de siste 20 prosentene - da er det ikke hensiksmessig å betale samme minuttpris for å stå der....


#48

Blånn sa for siden:

Takk for gode tips! :) Det er gøy med ny bil.


#49

sindrome sa for siden:

Jeg synes lading med app-start er så mye mer tiltak enn brikke. Elsker brikka :knegg:


#50

mrc sa for siden:

Kan være greit ha. Når jeg her tidligere i dag bare skulle sjekke noe i Fortum-appen, ville den først ikke starte....


#51

Blånn sa for siden:

Brikke er bestilt. Kan være greit å ha om vi låner bort bilen.


#52

Fuja sa for siden:

Når du gir gass på vei ut. Er en kjent ting med M3 faceliften.


#53

Bomull sa for siden:

Samme her, bortsett fra når jeg hurtiglader «om the road» eller bare tar en kjapp lading mens jeg er innom Ikea etc. Det er lite å hente på tiden og prisen for å lade fra 80-100 % i slike tilfeller. .


#54

mrc sa for siden:

Ja, på hjemmeladeren lar man det jo som regel gå til det er helt fult. Riktignok potensielle fordeler med å bare lade til 80 % med tanke på levetiden til batteriet og kapasitet det har noen år fram i tid å ikke for ofte lade det helt fult.
Nå har jo en del biler en brutto- og en nettokapasitet på batteriet, der det slik sett normalt ikke lades helt opp selv om det står at det er 100% ladet.


#55

Blånn sa for siden:

Må bare skryte litt av meg selv. Jeg står nå og hurtiglader for første gang. Klarte det helt alene. :kry: Og de dom enda ikke har fått garasjeladeren opp å gå kan ta seg en bolle. :mumle: :gaah:


#56

veobra sa for siden:

Vi hadde heller ikke ladet på plass da bilen kom. Det skulle ta en måned, tok vel minst tre. Ble god på hurtiglading kombinert med kaffe på rare steder. Ungene var fornøyd med is på ikea og mcdonald, som som regel var i nærheten.


#57

Blånn sa for siden:

Vi bestilte i januar. Skulle ta 10 dager. Montør kom etter 6. Men det mangler en komponent. Fikk beskjed at mandag i vinterferien skulle de komme. Onsdag purret vi. Og ba om å få flyttet ladeboksen for den er litt dumt plassert. Jo, skulle komme onsdag i forrige uke. Ny purremail torsdag. Radiostillhet og ny mail i dag hvor jeg faktisk forventer at de nå, som plaster på såret flytter boksen kostnadsfritt.

Og i mens nyter jeg en kopp kaffe på CirkleK mens jeg lader bil. :knegg:


#58

veobra sa for siden:

De er sikkert i familie med mine håndverkere. Vi har samme kommunikasjon der. :gal:


#59

Blånn sa for siden:

Det hadde vært så mye greiere om de selv sende e-post og sa «delen er dessverre fortsatt utsolgt hos grossist. Vi beklager ulempen det medfører.» Da er det slett ikke sikkert jeg hadde vært så sur.


#60

veobra sa for siden:

Jeg fatter ikke at de bare lar være å komme, som de gjør hos oss. De ble en uke forsinket med oppstart fordi de hadde noe annet som plutselig hastet. Det et helt i orden, men jeg blir sur når vi forbereder til de skal komme og så blir det en uke utsatt. Jobben de gjør når de er her har jeg ikke noe å utsette på. De vil gjerne jobbe for naboen som trenger noen til samme jobben, men dette kan jeg vanskelig anbefale.


#61

Lavender sa for siden:

Samme sak her, de fikk oppdraget, så måtte jeg begynne å purre. De installerte feil også, oppdaget av annen elektriker, jeg klaget leder i bedriften og de kom samme dag og rettet det. Ikke rart de blir forsinket til avtalte oppdrag.


#62

Fuja sa for siden:

Vi går enda å venter på at borettslaget skal få fingeren ut å få ut anbudet på lading her. Vi har blitt gode venner med hurtigladeren på kjøpesenteret.
Akkurat nå ser det ut som vi kanskje får lading til sommeren. Hittil har vi brukt mer på lading enn vi gjor på diesel til gammelbilen.


#63

Blånn sa for siden:

Vi holder på å koble oss på sameiets ladere. Boksen er klar, men mangler en komponent for å få den online.


#64

Blånn sa for siden:

Da er vi på første «langtur» og etter få km er det klart at mannen må legge om kjørestilen litt. :knegg: Kollisjonsvarselet har gått av et par ganger. Jeg har lastet ned diverse ladeapper. Men vi kommer fram uten problemer. Supercharger i morgen når jeg skal hente eldste på Gardermoen.


#65

Hyacinth sa for siden:

Når slår det varselet ut? :undrer:

Vi kjører helt likt som vi alltid har gjort, det har vi gjort med begge elbilene vi har hatt.


#66

Serafin sa for siden:

Min disel-passat fra 2007, som jeg har kjørt siden 2009, skal byttes ut nå i vår. Vi bytter ut begge bilene, kjæresten er og henter "familiebilen" nå, det blir en disel bil, mens jeg skal ha en liten el-bil. (Det har jeg ønsket meg i mange år, men har måttet ha stasjonsvogn pga utstyr til ungene, men nå kan den andre bilen dekke akkurat det)

Jeg kjører kun i nærområdet, lengste er liksom nabokommunen, på 1 mil. Så tror vi satser på at vi lader mest hjemme.

Er enda 1-2 mnd til vi kan bytte ut min bil, men jeg gleder meg veldig.


#67

Høst sa for siden:

På Tesla (som vi har) kan det feks slå ut hvis bilen (langt foran meg) bremser brått for ett kryss feks, mens jeg holder min fart eller gasser litt på....:knegg: Da mener bilen at det blir litt for spennende, og insisterer på å blinke rødt i dashbordet og pipe iltert til meg....Går an og stille det slik at det ikke varsler så tidlig, men jeg synes det er greit å få beskjed. Og bremser jeg ikke litt, så bremser bilen for meg. :)


#68

Fløyel sa for siden:

Nå har jeg hatt El-bil i snart 1 mnd. Veldig fornøyd! Skal på vår 1. langtur i morgen, gru-gleder meg litt mtp lading, men det går nok greit, tror jeg.

Lader bilen 100% til i morgen. Har fått ladeboks på veggen her. Kjøpte Easee boks hos Power, bestilte elektriker, han kom etter 4 dager, som avtalt, var her i tja 3-4 timer?


#69

Blånn sa for siden:

Jepp. Eller om du ligger litt for tett på i saktegående kø. Jeg kommer ikke til å stille på innstillingene. Han får lære seg å kjøre ordentlig.


#70

Pelen sa for siden:

Saktegående kø er det jo deilig å bruke cruise Controller som tilpasser seg til bilen foran. Jeg bruker den mye når jeg kjører, men kjører da i cool (om jeg husker riktig navn) for ellers syns jeg bilen rykker for mye f. eks. bilen foran forsvinner/legger seg høyre felt osv. Dvs den øker tempoet litt vel fort så at det blir veldig rykkete kjøring.


#71

Blånn sa for siden:

Har ikke klart å trykke meg fram til den enda. :lol: Lærer meg en ny ting nesten hver gang jeg kjører. I dag er det lading fra vanlig huskontakt.


#72

Blånn sa for siden:

Fant cruise controllen i dag og autopiloten (uten at jeg har tenkt å bruke sistnevnte enda).


#73

Lavender sa for siden:

Golf har også adaptiv cruise controll og autopilot som kan justeres opp og ned på km/t. Veldig behagelig på langtur. Tror også den sparer strøm på å akselere mindre. Den bremser endel hvis en bil legger seg inn foran.

Mange nybiler er så avanserte. Jeg leide Toyota Yaris på Sicilia, det var et kjør med varsler, piping, blinking på dashbordet og en stor rød varseltrekant av og til. Jeg grisekjørte på ingen måte, veiene var for små og fulle av trafikanter og folk.


#74

Geitrams sa for siden:

Vi har hatt vår Tesla X i over to år nå og jeg er enda ikke venn med cruisecontrollen. Den lever sitt eget liv, og bråbremser stadig vekk på grunn av bagateller. Foretrekker å kjøre uten. Vi lader den opp til 80 prosent til daglig, 100 prosent kun når vi har kjørt på ferie. Den er heldigvis en svært stødig vinterbil og sitter som støpt på veien.


#75

Neket sa for siden:

Ny elbleier melder seg! :hjerter: Trenger jeg ladebrikke fra NAF når jeg har bestilt fra Elbilforeningen? Har også kort fra Plugsurfing som fulgte med i bilen.

Hvor mange ladeapper trenger man egentlig? :knegg: Enn så lenge lades det hjemme. Jeg fikk beskjed om å lade til 80 eller 90 til vanlig og 100 før langtur. Men de sa ikke noe om å vente med lading til 20% så jeg har ladet hver dag. Er det dumt?


#76

Blånn sa for siden:

Jeg mistet ladebrikken fra Naf før den ble tatt i bruk og savner den ikke. Har lastet ned apper fra de største selskapene. Fungerer bra. Lader mest på Tesla da.


#77

Lhi-My sa for siden:

Nei, du trenger ikke både NAF og Elbilforeningens ladebrikke. Jeg har en av dem og har aldri hatt behov for begge. Jeg har ennå ikke støtt på en lader der jeg ikke kan bruke brikken, selvsagt etter å ha lagt den til i appen.


#78

sindrome sa for siden:

Du lader akkurat sånn det passer deg. Husk at bilen er til for din komfort, ikke omvendt. Jeg har et lite batteri og lader så ofte jeg kan, følger ingen regler. Det har jeg gjort i over 4 år. Det har ikke hatt noen negativ effekt på batteriet whatsoever. Du har helt sikkert en bedre bil enn meg og den tåler helt sikkert å lades når det passer deg.


#79

mrc sa for siden:

Som det sies, samme ladebrikke kan registreres hos flere. Har man Android-telefon, har den NFC-funksjon slik at selve telefonen kan fungere som brikke hvis man ikke gå inn i appen for å starte.

Når det gjelder dette med lading til 80% i "hjemmeladesammenheng", handler det litt om bilmodell. Tidligere var det mer vanlig at elbilprodusentene utnyttet 100% av batteriet. I dag er det vanlig at man opererer med en netto og bruttokapasitet for batteriet. Dvs. om man lader det fult opp, så er det egentlig ikke fult. For min bil utnyttes maks 45 av 50 kw av batteriet når det lades, og så kjører man en lastfordeling mellom cellene. Noen biler utnytter fortsatt batteriet (bortimot) 100 prosent - har ikke oversikt, men tror det er ganske få nå. Mer sentralt her vil vel i såtilfelle gjerne være at man ikke driver å "topplader" hele tiden (altså lader fra f.eks. 75 til 100 prosent når man ikke egentlig trenger det, fordi bruken videre tilsier at du har rekkevidde nok og heller kan ta en større lading om en dag eller to)
.
Når det gjelder hurtigladere, anbefales 80-85% pga. de fleste biler lader langt tregere når batteriet begynner å bli fult. Det tar rett og slett lang tid å lade opp de siste 15-20 prosentene, og med tid som en del av kostnaden, kan det være bedre å heller lade litt oftere enn å lade fult ut. Eks. kan det ta 30 minutter å hurtiglade fra 10 til 85 prosent, og så 45 minutter å lade fra 85 til 100.


#80

Lavender sa for siden:

Møller verksted sier jeg skal lade til 100% hjemme og 80% på hutiglader.


#81

mrc sa for siden:

Et eksempel, men det er nok ganske så lignende for mange elbiler:

Ved 80 prosent faller ladehastigheten drastisk, og når man da betaler for minuttpris (i tillegg til strøm) vil de siste 20 prosentene kunne være dyre, i tillegg til at det tar lang tid.


#82

sindrome sa for siden:

Jeg lader sjelden mer enn til 80% på hurtigladere, av den grunnen mrc oppgir, da tar det lenger tid og det blir mye dyrere siden man gjerne betaler for tiden man er koblet til, ikke hvor mye strøm man faktisk har fått.


#83

Lavender sa for siden:

MRC, grafen er beskrivende. Samme med lading av e-Golf som har kjørt langt og lenge, da skal batteriet spares. Men godt var det å komme tilbake til e-Golf etter en uke med Nissan X Trail. Manuell, diesel, piggdekk og takboks, så mye lyd og mye bil. Men bra til sitt bruk.


#84

mrc sa for siden:

Trives godt i X-Trail-en her, så lenge det ikke er snakk om køkjøring ;-) (men min har ikke piggdekk...)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.