Bilen skal inn på EU-kontroll og et svært potensielt scenario er at den må skrotes. Og da må vi begynne å vurdere igjen om vi skal leve uten bil. I og for seg greit det, vi bruker bilen veldig lite i hverdagen, men det vi bruker den til er skikkelig kronglete uten bil.
Ta f.eks. Tryvann. Hiawata og Høvdingen har årskort, og prøver å dra i bakken en gang i uka. Nå under korona er det store begrensninger på når man kan dra, og man må ofte kaste seg rundt på kort varsel når det er ledig kapasitet. Med kollektiv (som man jo helst ikke skal bruke nå) tar turen minst en time, og da har man benyttet seg av 3-4 ulike transportmidler og man har vært superheldig med overgangene. Mister man én, blir turen med ett minst 30 minutter lenger.
Skal man låne en bybil så er det utenfor parkeringssonen, og om man da f.eks. skal være i bakken 3 timer, inkludert reise til og fra så koster det 899 (man går over på døgnpris).
Nabobil koster fra 600-1000 per tur.
Med bilkollektivet vil én tur med absolutt billigste bil koste 150/200 + 60,- også koster det rundt en hundrings å være medlem. Det virker så langt som det beste alternativet for denne type kjøring. Usikker på om bompenger er regnet med?
Er det andre bildelingsløsninger jeg ikke har tenkt på?
Dere kan jo prøve å leve uten bil gjennom sommeren, og så notere dere i hvilke situasjoner og hvor ofte dere savner bil? Så blir det kanskje lettere å velge rett alternativ hvis dere skaffer bil/abonnement/løsning før neste skisesong?
Dersom bilkollektivet fungerer sånn som bildeleringen i Bergen gjør, så betaler man bompenger også
I regnestykket med pris så må man jo også tenke på det man sparer ved å ikke ha bil. Har du bildelebil, så har du ikke lån på bilen, du betaler ikke årsavgift og har ingen kostnader på forsikring eller vedlikehold.
Det kan være en ide å regne ut sånn ca hva bilen koster i faste utgifter i måneden og så dele det på hvor mange turer du kjører med den for å se hva den enkelte kjøreturen koster.
Ja, jeg kan regnestykkene. Vi har regnet på dette en fantasilion ganger oppigjennom. :) Så nå vil jeg primært høre erfaringer fra andre, og tips til bildelingstjenster jeg ikke har hørt om.
Vi er veldig klar over hvilke situasjoner vi savner (bruker) bil. Det er i den som er nevnt over, turer til IKEA/Biltema, besøke familie, ferie, samt noe frakt av greier i forbindelse med Høvdingens jobb/oppussing. De andre er mer sporadiske enn ukentlig snowboard, derfor er den mest utfordrende økonomisk og den jeg trekker frem som den jeg vil finne best løsning på.
Tidligere hadde bilkollektivet gode løsninger for småkjøring (og de har det beste jeg har funnet så langt), men ikke fullt så gode for lengre turer. Der har de blitt bedre.
Fant forresten ut at man kan pause bybilen mens man er i bakken, og da bare betale 1 krone pr minutt vs. de 6 man betaler når man kjører, så da blir det litt billigere. Så kanskje i underkant av 400 pr tur.
Dette er definitivt av de situasjonene hvor det er upraktisk/dyrt å ikke eie bil. Så da må man nesten regne på fordeler, ulemper, kostnader og tidsbruk.
Tidligere har vi brukt kollektsystemet svært mye, og vi har knapt trengt bil i hverdagen. Men så er det sånne småting som dette som gjør små handlinger fryktelig upraktisk og som gjør at vi har bil allikevel.
Vi var medlem av Bilkollektivet frem til vi kjøpte bil for et år siden, og da var i hvert fall bompenger inkludert og man betalte drivstoff med et kort som lå i bilen.
Jeg tror jeg ville fortsatt å reise kollektivt til Tryvann selv om det er skrekkelig upraktisk. Neste år er jo situasjonen annerledes antagelig, både ift kollektivtransporten og kapasiteten der oppe.
Drivstoff og bompenger er inkludert i kilometerpris hos Bilkollektivet.
Vi er medlemmer, og synes det er utrolig deilig å slippe EU-kontroll, service, uforutsette verkstedregninger, dekkskift, oljeskift og alt det andre som medfølger bileierstatus.
Normalt sett har det vært greit å få bil, men under pandemien har det noen ganger vært mer utfordringer. Noe skyldes økt bruk iom at folk kvier seg for kollektiv. I tillegg var det lang ventetid på nye terminaler til bilene i fjor, også grunnet pandemien.
Men er man flink til å planlegge er det stort sett ikke noe problem å få bil.
Andre tilbydere: Hertz, Hyre, MoveAbout. Jeg kjenner ikke priser og betingelser på disse.
Er man da garantert at den står der når man er ferdig? Eller kan noen andre ha tatt den i mellomtiden?
Jeg har venner av meg som bruker bybil mye. De reiser på Ikea, og blir like sure hver gang de kommer ut og bilen er borte. (Og så banner de litt, før det viser seg å stå en annen bil på parkeringsplassen som de kan "ta".)
Når man pauser Bybilen er den fortsatt "din". Jeg har ikke funnet noe bedre alternativ enn Bybil for den type transport ennå, og tenker hver gang jeg synes det ble litt dyrt, at det fortsatt er sjukt mye billigere enn å ha egen bil. :knegg:
Vi har gode erfaringer med bilkollektivet, i hvert fall. En utfordring vi har merket er at hvis man skal på ferie med bil f.eks. i i jula eller påsken, må man være ute i god tid for å ha litt å velge i.
Så har vi «nabobil» (som i naboens bil) og Nabobil TM som back-up de få gangene det trengs. Mannen er strålende fornøyd med å kunne ta toget til Movatn og gå på ski til Sognsvann hvor det stort sett alltid står en Bybil og venter.
Jeg tenker at bilhold er så dyrt at om vi så ender opp med taxi i ny og ne så er det fortsatt verdt det.
Vi var forresten veldig fornøyde med Bilkollektivet. Da vi bodde i sentrum brukte vi noe tilsvarende, men for el-bil. Men da vi flyttet til gokk og fikk baby, ble det plutselig mye oftere behov for billeie. Det tok plutselig minst halvannen time å komme oss kollektivt til svigers f.eks. og det funker dårlig om man skal begge veier samme dag.
Vi skrota bilen for ca fire år siden og brukte kun kollektivt pluss litt Nabobil første året.
Fra andre året brukte vi Hyre til de turene vi trengte, pluss et par uker sammenhengende om sommeren for ferie. I fjor sommer startet vi med abonnement på en bil fra swapacar.no (finnes flere tilbydere av samme typen i Oslo) der vi har 1 mnd oppsigelse (frihet til å komme seg ut under korona, vi stoppet all bruk kollektivt).
Vi har den bilen enda, men så snart Korona er over så er planen å si opp og gå tilbake til Hyre, for det er ikke mange turene vi trenger/må ha bil til i hverdagen viser det seg.
Hyre koster omtrent det samme for et døgn som for 4 timer, så vi planla andre "bilavhengige" ærender samtidig når vi egentlig kun trengte den for en halv dag.
Usikker på om det er noe bedre enn Bilkollektivet for din situasjon, men tips til flere tjenester iallefall.
Har dere noen tanker om at Hiawatha skal ta lappen? Hvis han skal det, så er mulighet for øvelseskjøring noe dere kanskje burde legge inn i regnestykket?
Sonemessig er det det samme. Kollektivmessig litt verre, hvertfall om man ikke er så fan av buss. Til Wyller er det tre busser, til Tryvann er det to busser og en t-bane.
Han er ikke veldig interessert i å ta lappen, men vi har tenkt til å øvelseskjøre litt med ham. Men tror ikke det er noe vi mener er så verdt det at vi kjøper ny bil med det som grunn.
Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart.
I ny og ne for oss er evt de gangene hvor det plutselig ikke er mulig å oppdrive annet alternativ og det blir for oss svært sjelden. Så sjelden at det enda ikke har vært en problemstilling.
Vi har ikke hatt bil på 1,5 år. Bor i sentrum innenfor ring 2 og bruker bybil når vi trenger bil. Vi bruker pause dersom vi skal sette den fra oss en kort stund, evt. setter vi den fra oss og reserverer den samme bilen igjen med det samme (da har man 30 minutter før den må hentes og reservert bil koster ingen ting). Vi elsker å kjøre ett eller annet sted, sette fra oss bilen og gå tur i det området og når vi ikke gidder å gå lenger, finner vi en bil i nærheten av der vi er. Sånt går ikke an med egen bil, da må man jo gå en runde. Her vi bor, er det som oftest en bybil innen en radius på 5-6 minutter å gå, men det hender jo at bilene er lenger unna - særlig når det regner. Det er litt irriterende, men heldigvis sjelden. Bruken vår er som oftest innenfor bybil området. Skal vi på lengre turer, bruker vi Hyre times- eller døgnleie, evt. leier en bil fra et tradisjonelt firma (Herz etc.) For vårt bruk er det utrolig mye billigere enn å ha egen bil og man bør jo telle med alt det koster å ha bil når man sammenligner med minuttprisen (verdifall, forsikring, drivstoff, bompenger etc. etc.), men vi er ikke storforbrukere av bil i og med at vi bor så sentralt. Må vel også legge til at vi ikke drar på ski...
Vi er i samme situasjon som dere. Bor innenfor ring2, bruker Tryvann mye og har så langt klart oss bra kollektivt. Men nå har vi kjøpt brukt bil. Det ble for mange utsettelser og ergrelser nå som vi helst ikke skal bruke kollektiv og skal holde avstand. Vi må komme oss mer rundt og savnet plutselig veldig den fleksibiliteten en bil gir oss. Vi har leid noe bil, men synes det per tur blir så dyrt at det også gjør at vi utsetter og unnlater ø gjøre en del ting vi egentlig ønsker å kunne gjøre.
Det er sånn jeg ser for meg vår bilbruk også, bortsett fra disse snowboardturene da. :knegg: De ødelegger virkelig regnestykket! Vi bor også sentralt, og det vil være deilig å slippe å lete etter parkering, og attpåtil være nødt til å betale 5000 i året for det.
Men jeg blir mer og mer sikker på at bilkollektivet kan være riktig for oss om bilen må avgå ved døden. Spesielt nå når jeg ser at vi har en oppstillingsplass jeg kan se fra vinduet, det er kanskje 60 meter unna. Og flere andre med større biler i veldig kort radius fra her vi bor. Jeg personlig syns ikke det er spesielt trist, da kan jeg kjøre biler jeg er mer komfy med en det droget vi har nå, og Høvdingen kan leie seg varebil de gangene han trenger god plass. Også får vi være flinke til å slå sammen ærend slik at vi slipper flere oppstartssummer, evt. bruke bybil for sånn småsvosjing.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.