Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Erfaring med leasing av bil?

#1

apan sa for siden:

Bilen vår synger mildt sagt på siste verset, og jeg tror vi må finne en ny løsning. Det er bare så deilig å kjøre rundt i en nedbetalt bil så vi har drøyd det.

Vurderer leasing siden bilen virkelig er et pengesluk uansett. Noen med erfaring? Fordeler og ulemper?


#2

meisje sa for siden:

Fordeler: Man har et fast beløp å forholde seg til. Alt av driftkostnader som forsikring, drivstoff, ulike verkstedregninger etc inngår i det fast beløpet. Leaseselskapet vil gjøre livet enkelt for bil-holdet.

Ulemper: Om man kjører mye mer enn planlagt, kan lease løpe ut før man har planlagt
Innskuddet er tapt det øyeblikket man har betalt. Når man skal levere inn bilen etter avtalens slutt påløper det ofte flere summer enn man har tatt høyde for. Jeg tror bil-holdet blir dyrere, enn å eie selv, man må betale for tjenestene lease selskapet yter.


#3

Timar sa for siden:

Man må vel også betale for å rette opp småskader på bilen i etterkant? Jeg tror jeg hadde blitt stressa av det, hva er normalt bruksslitasje og hva er skader det må betales for.

Jeg vet om to som har leaset bil. De ene fikk ikke lån nok til bilen de ønsket seg, og de andre var i stuss om hva som var fremtidens hyttebil, så de valgte å lease til det ble bedre utvalg elektrisk i markedet.

Hva ER egentlig fordelene med leasing? Det koster vel fort 100.000 bare i innskudd, pluss månedlig pris?

Det kan være verdt å sjekke ut bilabonnonementstjenestene som er på vei inn nå. Markedet testes for å finne riktig løsning og pris, så det kan nok være mulig å få en god deal!


#4

Lavender sa for siden:

3 år med leasing er minst 150 000,- pluss driftskostnader og sluttregning for riper og skader. Ca 45 000,- km er inkludert. Vi leaste Volvo v60 i 2012 etter å ha eid en 5 år gammel, kjørt 75 000 km, BMW 525 stv som kostet 60 000,- en vintermåned den ikke ville starte. Vi fikk eieangst.

Men må si at Peugeot 307 som vi kjøpte i 2001 og eide i fem år var et veldig rimelig bilhold med lite tap. Men dessverre ikke plass til dobbel barnevogn og to bakovervendte bilstoler.

Jeg kjøpte i fjor en e-Golf 2018 uten å låne, billigere bilhold kunne vi ikke hatt.
Vi kjører ca 7000 km i året og hadde det ikke vært for barna så hadde vi ikke eid bil. Veldig dyre km for leasing med vårt forbruk, men fikk stor rabatt på sluttregnigen fordi bilen hadde kun kjørt 21 000 km.


#5

Pepper Lemon sa for siden:

Det er ikke vanlig i leasingavtale, at forsikring, drivstoff og verksted er inkludert.


#6

Lavender sa for siden:

Vi betalte dette i tillegg. Også bompengene. Bilens serviceintervaller måtte følges uansett km stand, på tre år ble det kanskje 7500,-.


#7

Pepper Lemon sa for siden:

Ved leasing er det stor forskjell i hvor god deal du får i forhold til bilmerket du velger. Noen har gode leasingavtaler (Volvo, for eksempel, god finansieringsordning for leasing) mens andre er dyre (som Tesla, gir dårlig pris på leasing, høy rente, mens de har vanvittig gode kampanjer for billån ved kjøp). Så her må du gjøre research.

Ellers - jeg ville helst betalt null i engangsbeløp, og heller dyrere månedsleie. Du sparer ikke noe med å betale mye up front. Så kan man diskutere om det å ha betalt engangsbeløp gjør det lettere hvis du vil selge leasingavtalen senere, fordi folk ønsker å kjøpe lavere månedsbeløp (som altså bare er tull, men ok).

Det er også mye billigere å kjøpe flere kilometer ved inngåelse av avtalen enn å kjøre for mye og etterbetale.


#8

meisje sa for siden:

Aha, det var jeg ikke klar over. Dette skyldes nok at de bilene vi har leaset har vært jobbkjøretøy, og der alle disse utgiftene var inkludert begge ganger.


#9

Lavender sa for siden:

Greit å forhandle leasing renten også. Vi fikk et godt tilbud ved kontrakts inngåelse, men renten økte stadig og uavhengig av sentralbankens økninger.


#10

Pepper Lemon sa for siden:

Der ser det ut som om man er rimelig forsvarsløs, jeg har hørt mange si det samme, og jeg fikk blankt avslag på fastrente i slik avtale. Det virker som om det er så standardisert at det ikke er rom for noe forhandling. Men veldig interessert i å høre hva andre har fått til. Ellers er det vel helst å basere seg på erfaringer, hvilke banker som har vært kjipe der.


#11

millact sa for siden:

Skal eldste øvekjøre med den? Hadde tenkt på det og skader osv.

Kjenner en som er på andre leasingbil nå. De er fornøyde. Toyota et eller annet.


#12

Chablis sa for siden:

Vi leaser nå, fikk en god avtale så da tester vi elbil . Vi har superforsikring som også dekker bulker /skader så det er vi ikke redd for.


#13

Snippa sa for siden:

Jeg ville kjøpt en elbil og fått et billig, grønt lån. Vi har gjort det med begge våre -sjekket ganske grundig ulike leasingavtaler først. Man kan som regel klare å finne elbillån med veldig lav rente.


#14

Tussa sa for siden:

Eg leaser og er i grunn veldig fornøgd. Ulempen er at for den ferske sjåføren i huset får ikkje han låne bilen og den skal heller ikkje brukast til lærekjøring. I ettertid kunne eg sikkert like godt brukt innskuddet til et billån men eg tenkte ikkje på det då. Vurderer kjøpe ut bilen om eg får god pris når perioden er ute. Eg har Rav4 hybrid.


#15

Selma sa for siden:

Leasing gjelder kun for nye biler. Du kan nok fint ha billigere bilhold med å kjøpe en bruktbil og lånefinansiere den.

Leasingavtaler går vanligvis over tre år (noen ganger fire år) så skulle det skje noe som gjør at du trenger å bytte bil før avtalen utløper, kan det koste en god del å kjøpe seg ut av avtalen.

En fordel med leasing er at bilforhandleren tar tilbake bilen når avtalen utløper og du trenger ikke tenke på innbytte/salg av bilen/verditap. Samtidig så risikere du en kjip regning for småskader, utslitte dekk o.l. Det er også viktig at man ikke kjører lengre enn avtalt kjørelengde. Prisen pr overkjørte kilometer er ganske heftig.

Vær obs på at en del leasingtilbud er basert på lav månedspris, men høyt innskudd og lav kjørelengde. Ønsker man lengre kjørelengde og lavere innskudd så går månedsprisen opp


#16

Lavender sa for siden:

Det gis ikke rentefradrag til den som leaser.


#17

Strutsen sa for siden:

Jeg har vært fornøyd med de leasingbil-avtalene jeg har hatt. For det første har jeg vært knallhard på forhandlingfronten og har dermed fått inkludert diverse i avtalen, som man opprinnelig må betale for. I tillegg har jeg byttet inn bilen en liten stund før avtalen var utløpt ved å inngå en ny avtale med forutsetning for å slippe å betale for eventuelle skader. Dvs. kr. 0,- i de småskader og slitasjer som har vært.

Innskuddet kan man til dels velge selv; desto mer i innskudd, desto mindre månedspris. Mot et tillegg eller fradag i månedspris, kan man også justere km-stand i ettertid. Man er ikke låst i den km.-standen man valgte ved avtaleinngåelse. Jeg har gjort begge deler.


#18

Charlie sa for siden:

Tenker som utgangspunkt at leasing er dyrere enn å kjøpe selv, de skal jo tjene på å leie ut til deg. Så kommer det an på hva slags bruk man har av bil, og hvor flink man er til å ta vare på den, og hvilke rammebetingelser man har for å få til det (garasje hjemme og på jobb, små barn, grisete barn, hva slags veier man kjører på). De jeg kjenner som har leaset privat, har kjent veldig på at de må være forsiktige og at hver ripe koster, slik at det har blitt mer stress og kjefting. Den ene av dem valgte å løse ut bilen til slutt, og har sagt hen ikke ville gjort det igjen. Med leasing var det fristende å få ny bil som man ikke ville prioritert ved en kjøpsbeslutning, så alt i alt kostet det mer enn det smakte.

Har bare brukt leasingbil på jobb, der er dealen litt annerledes fordi virksomheten ikke vil eie kjøretøyer, og har en avtale med problemfritt bilhold hvor biler blir byttet inn slik at vi alltid har «flåten» i drift. Hver og en av oss som bruker dem har da ikke noe personlig ansvar for om det blir steinsprut og denslags. Det er det som er stresset med leasing.
Men går man inn i det med åpne øyne, kan det jo være helt fint.


#19

Ellisiv sa for siden:

Vi har leaset bil de siste ca 15 år. Det passer vårt behov: Man har til enhver tid relativt ny bil, ikke mye styr med salg, ingen store engangsutgifter.

Den vi leaser nå var for øvrig et år da vi fikk den, og man kan bruke den til øvelseskjøring.


#20

Elise sa for siden:

Vi leaset den ene bilen vår da ungene var små, og jeg var såpass engstelig for hvor høy kostnaden for alle småskader at vi ikke engang fikk det vurdert, så vi løste den ut. Har kjøpt en annen ny bil en gang, og det ble omtrent like kostnader ved at vi da hadde lån på bilen en begrenset tidsperiode og betalte inn en slump i egenkapital, så sånn sett merket vi ikke noe til forskjellen. Hvis tanken er å bytte inn bilen igjen etter leasingperioden så er det risikabelt med små unger.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.