Sommerferie 2021

Høns sa for siden:

Hva planlegger dere for sommeren 2021? Jeg elsker å reise og har alltid en del reiser på blokken. Nå er blokken ganske tom, og vi vegrer oss for å planlegge noen ting som helst. Hjemmesommer er ikke noe vi trakter etter, så noe må vi finne på.

Hva planlegger dere/tenker dere å planlegge i sommer?

Høns sa for siden:

Vi tenker tur til Vestlandet med Bergen og Hardanger (10 dager) samt Danmark (14 dager)

Pøblis sa for siden:

VI har en gammel rønne av et sommerhus på sørlandet, og skal være der. Vi er feriekoloni for våre fire barn med følge og barnebarn, så to uker er satt av til å drive pensjonat for dem, og resten av tiden skal vi ha litt besøk av venner og søsteren min og være litt for oss selv.

Det blir minst en, kanskje to turer med barnebarn til Dyreparken mens vi er der.

007 sa for siden:

Jeg elsker også å reise, men synes ikke ferie i Norge er særlig stas. :sukk:

Vi har store unger, så vi trenger ikke så voldsom planlegging. Det blir nok til at meg og mannen annonserer at vi reiser, og at de av ungene som kan og vil hiver seg på i egen bil. Pr nå håper jeg på en liten uke på Gjøvik, kanskje en overnatting eller to på et spahotell, turer i Jotunheimen og/eller Rondane, og mulig en tur til Røros og kanskje Trondheim.

Mikkeline sa for siden:

Jeg savner veldig å kunne planlegge 2-3 uker med sol og varme....

I år legger vi ikke store planer. Vi har tilgang på hus i Stavanger og hytte på fjellet, så vi legger nok deler av ferien dit.

Bean sa for siden:

Det blir Norgesferie i år igjen. Vi har planlegger en 2 ukers rundtur med bil. Først drar vi til Hamar noen dager så videre til Ålesund. Kjører derfra til Trondheim og Steinkjer. Har billetter til spelet på Stiklestad så håper det ikke blir avlyst i år.

Tjorven sa for siden:

Vi klarer ikke helt å slippe håpet om Kreta-ferie i år heller. (Der disponerer vi et hus hvor vi veldig gjerne vil legge igjen noe penger i nærmiljøet.)

Mann og barn skal nok til Vesterålen, men jeg fikk nok i fjor.

Og så har jeg lyst til å sykle rallarvegen, og det skal vi nok få til. Ungene vil ikke være med, men de er store nok til å være hjemme i noen dager nå.

Floksa sa for siden:

Vi skal en uke til Voss. Med campingvogn. Tror det blir veldig bra.

Pelen sa for siden:

Vi har hytte ved sjøen sp vi kan være der hele sommeren om vi vil. Ev drar vi en tur til et koselig hotell. Det kan være at vi tar noe på sparket, vi har ikke en gsng bestemt når vi tar ferie.

millact sa for siden:

Vi har ikke en eneste plan enda. Venter på at 16-åringen skal få vite når hun skal jobbe. Deretter kan jeg finne ut når vi kan ha ferie og så planlegge noe. Ungdommene ønsker fjelltur eller sykling. Vi får se hva det blir. Bor på Sørlandet, så det er ikke synd på oss. Har sjøen og badeplass 5 minutters gåtur unna.

Chablis sa for siden:

Blir Norgesferie på oss. Vi skal på hytta, Ålesund, Geiranger, Sørlandet for å være med gode venner og så får poden bestemme litt hvor vi ellers skal.

Anne C sa for siden:

Jeg har holdt av et par rorbuer i Lofoten, så jeg satser på at vi skal dra nordover. Den ene rorbua vil trekke summen allerede i mai, og det er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til, så jeg ender nok med å avbestille den. Men det blir biltur nordover uansett. Begge gutta blir med regner jeg med. Eldste kunne sikkert vært hjemme alene, men det tipper jeg han ikke vil.

Señora sa for siden:

Mini vil ikke på Norgesferie, så vi har tatt ut ferie når han er med faren (avtalt). Vi har tilgang på hytte til sjø en uke, samt hytte på fjellet med lett tilgang til Hardanger. Vi har telt og alt vi trenger for en hvasomhelsttur hvorsomhelst. Har dog spart en uke ferie i tilfelle det går an å reise til varmere strøk.

Allerhelst skulle vi reist til annet nordisk land for å bli kjent med bonusbarnebarn som ble født rett før pandemien laget begrensninger for oss. Vi håper, men tør ikke planlegge noe den veien.

venla sa for siden:

Planlegger to ukers biltur i Trøndelag og Nordland med fjellturer med jentene.

Marla Singer sa for siden:

Akkurat nå føles det å skulle dra på besøk til familien som bor noen timer unna, og egentlig bare det å ta seg en bytur og kanskje innom en kafé, for ikke å snakke om å bade, som store og betydningsfulle sommerplaner. Og det er fint, for det blir nok det i år. Jeg gidder ikke styre med å bestille, eller i det hele tatt vurdere, noe annet når alt er så usikkert. Dessuten skal vi bli så utrolig glade hvis vi kan treffe ungenes besteforeldre, tanter og onkler i sommer! De skal få bli så lei av oss. :hjerter:

ingling sa for siden:

Vi har arvet del av feriehus på Sunnmøre, og har nok litt å fikse der, så blir der og hos svigers på andre siden av fjorden tenker jeg. Og kanskje Bergen. Og litt hjemmeferie. Ikke så annerledes enn vanlig, i grunnen.

veobra sa for siden:

Jeg planlegger ingenting inntil videre. Vi har feriebolig og kan reise dit. Det er langt unna og ganske langt fra det meste. Jeg er usikker på om vi vil være der hvis noen skulle bli smittet.

Syrinx sa for siden:

Det blir veldig mye Sunnmøre, en tur til Trondheim og så håper vi å finne en fornuftig måte å bo på i nærheten av Moss en uke eller to.

løve70 sa for siden:

Vi har leilighet i Spania og hadde billetter dit i romjulen som vi måtte flytte, så satser på at vi kan reise dit som planlagt i midten av juli. Om ikke vet jeg ikke. Orker ikke å ha en backup plan i år også, så da blir det nok å vente til høsten. Arvingen og kjæresten har uansett planlagt å besøke venner/familie i Norge når han har fått lappen.

Charlie sa for siden:

Blir Norgesferie for det meste, mulig en liten tur til slekt i Danmark hvis det byr seg mulighet for det. Men vi holder oss nok mest for oss selv, i så fall. Ikke parker og denslags, selv om de skulle være åpne.

Malama sa for siden:

Vi SKAL til svigers og treffe nevøen vår.
Enten så overnatter vi hos svigermor som vi pleier, eller så legger vi oss inn på sveastranda med teltet.

Plan A er en uke eller litt mer, inntil 10 dager normalt min mentale grense, hos svigermor, med jevnlige ebsøk hos svigerfar og å altså få treffe den lille nevøen som i jule er et halvt år.
Deretter camping et sted i Norge, aller helst kjøre videre sørover fra svigers (som altså er rundt Gjøvik) mne vi får se, i fjor kjørte vi hjemover og campet på rustberg camping ikke så langt fra hunderfossen.

Hunderfossen sammen med svigerfar og de to ungene han har i nytt forhold, er også en del av plan A, i alle fall var ikke gutta som i fjor var 12 og 13 (og altså de eldste da av de totalt 5 ungene vi da har med) i nærheten av å føle seg for gammel enda.

Plan B er sveastranda og svigersbesøk i hager her og der, med eller uten annen camping. Da kan jeg om været er bra egebelig ligger der et par uker eller så, besøke en del hager og likevel en og annen dag for våre egne ting.

Men da mister vi spillkveldene med svigermor som vi pleier ha stor glede av, så jeg håper på plan a. Og fint vær og en god campingtur før eller etter svigers. Helst etter, jeg lengter etter å treffe den nevøen! (aller helst håper jeg det er lov å reise i pinsa, det er litt få dager (vi hadde tenkt å dra i påska, men det spørs på restriksjoner da, den er like etter 17.mai)

Blondie sa for siden:

Hjemme igjen, ser jeg for meg. Vi hadde hjemmeferier i et par år før korona også, så tålmodigheten med konseptet er litt brukt opp. :sigh:

star sa for siden:

Det samme siden 2011. Nordpå i familiens feriehus.

Timar sa for siden:

Vi startet med Norgesferie FØR korona (:early adopter: :knegg:) og det blir nok det i år igjen. Ganske så sikkert uten ei uke med garantert sol og varme som vi har pleid å sikre oss med.

Vi har på langt nær dekket Norge enda, men de smakebitene vi har fått, gir meg bare lyst på mer. I år blir det forhåpentligvis enten Hardanger/Sognefjorden (vi har vært både nord og sør for, men midten gjenstår) eller så kunne jeg tenke meg road trip fra Tromsø.

I fjor kjørte vi tur/retur Lofoten. Det gikk fint, men jeg tror ikke vi skal satse på så mye kjøring nå i sommer. Og nå har vi hund også, så spørs om vi holder oss sør for Trondheim, ihvertfall.

Blå sa for siden:

Vi har booket tid på familiehytte på fjellet i litt over en uke. På veien dit tenker vi å leie hytte i Jotunheimen for å gå turer der i noen dager.

Ellers flytter storesøster til Oslo og jeg tenker å bruke litt tid på å kjøre henne over dit og hjelpe henne litt på plass.

Heldigvis har vi hus og hage som vi trives med så resten av ferien blir nok der.

Pasta sa for siden:

Håpet er Stockholm for å besøke familie. Hvis ikke det går i år heller, blir det bare småturer med telt i nærområdet. Tror jeg.

Neket sa for siden:

Aner ikke. Jeg vil leie campervan, resten av gjengen er litt lunkne. :hehehe: Det hadde vært fint å dra til svigers, men det er lite sannsynlig (bor i England).

Toffskij sa for siden:

Nekter å planlegge! :trasser:

Karamell sa for siden:

Vi har ikke planlagt noe som helst.
Jeg har jo lyst til å besøke foreldrene mine som jeg ikke har sett siden i høst, så det blir jo Bergen og evt Geilo. Min mor har hytte begge steder (Os og Geilo). Jeg har lyst å se noe annet da. Dette gjorde vi jo i fjor også (og hvert eneste år, men da reiser vi jo utenlands i tillegg). Mannen vil nordover, og hvis det er innafor å fly kan vi jo få det til. Jeg makter ikke biltur både sørover og nordover!

Kanutte sa for siden:

Jeg vil til familiehyttene på vestlandet, mannen tviholder på utenlands-extravaganza så lenge han kan. Jeg tror jeg får viljen min.

Stompa sa for siden:

Egentlig ingen, som vanlig. Begge ungene skal flytte til Oslo, så de trenger nok litt assistanse. Jeg har plass på et kurs for tysklærere i München i månedsskiftet juli/august, men tviler sterkt på om det blir noe av. Så mest sannsynlig blir det hjemmeferie med en eller to slitsomme turer til Oslo. :humre:

Molly sa for siden:

Det blir norgesferie i år også. Satser på en uke eller to på hytta når jeg har ferie med barna. Når jeg har ferie alene så blir det sannsynligvis en tur på et eller annet fjell. Orker ikke å planlegge noe ennå, men det ordner seg sikkert.

Pelle sa for siden:

Har ikke planlagt noe. Håper på Danmark (plan B for Kypros), og kan låne hytte på Sørlandet og i Rondane. Også håper jeg familieferie ikke kræsjermed telttur med venner.

Drømmedama sa for siden:

En drøy uke i sommerhuset vårt ved Kragerø, noen dager i leilighet på Frogner House i Oslo og kanskje en treningstur med en venninne til hytta på fjellet. Ungene vil ha late dager her hjemme på Sørlandet, årskort i Dyreparken og bare småturer til stranda for å bade.

Retz sa for siden:

Det blir hytta på fjellet, tenker jeg, men en langhelg i Oslo må jeg få til.

Noen uker fra B&B til B&B langs kyststiene i Cornwall står på ønskelista, det gjør også en gjentakelse av fjelltur og camping i Marokko. Og så har jeg en drøm om en uke i en større by med gigantisk park til å løpe i. Byen trenger nødvendigvis ikke være så stor, bare parken er det. Ingenting av dette er realistisk å få til i år, da.

Simone sa for siden:

Bestilte tur til Kypros i august i fjor. Då såg det lyst ut og eg var sikker på at pandemien ville vere over i juli 2021. No har eg vel innsett at det ikkje blir noko av, men har ikkje avbestilt.
Har også reservert ei rorbu litt lengre nord her på Vestlandet fem dagar i juli. Men kunne tenke meg nokre dagar ein litt meir solsikker plass også.

Malama sa for siden:

Det finnes jo mer solsikre deler av Norge enn Vestlandet.

Men hvor solsikkert er Sørlandet? Jeg har minner om ferier der hvor det alltid var sol.
Men jeg har sommeren 2019 godt i minne. Det var nok sol der da også ca hele sommeren, men vi hadde bestilt og betalt opphold i dyreparken med overnatting i kardemommeby. Tre dager i parken. Det vsr sol og fint den kvelden vi kom, men som varslert kom regner neste morgen. Det pissregna hele helga. Vi dro hjem siste kvelden, med våte klær i bilen (ikke så lett å tørke dem heller i kardemommeby)
Ifølge yr kom sola tilbake dagen etter vi dro da...

Poenget er at jeg har lyst på camping på sørlandet. Med telt. Der er ikke så lett med droppinn på sørlandet i juli har jeg skjønt, særlig ikke når hele Norge må være hjem e.

Men med ferien 2019 i bakhodet så er jeg bittelitt skeptisk... Jeg skal ikke ligge i telt i ei uke med regn.

Og som i 2019, det er ikke så nøyaktig værmelding for juli tilgjengelig nå i april...

Trixie sa for siden:

Jeg håper på en uke med kjæresten, vi vurderer båten eller norgestur.
Håper på en uke på fjellet.
Og være hjemme, vi bor så utrolig fint til at vi må være hjemme litt også.

Lavender sa for siden:

En uke på hytte ved sjøen utenfor Fredrikstad. Vi har konfirmant, og skal i konfirmasjon i Trondheim og en i nærheten. Planen er å totalrenovere kjøkken i sommer.

GinaK sa for siden:

Planlegger ingenting enda.
Har vært hjemme de to siste årene pga demente svigerforeldre. Liker å være hjemme i hagen, jeg visst. Og har spart utrolig mye penger på det.
Men synes det er utrolig fint med en uke på fjellet så kanskje jeg skal sjekke det litt. Geilo eller Beitostølen.
Har en venninne i Bergen så kanskje høre om de vil det samme og finne et fint sted midt på.
Når verden blir normal igjen så skal jeg og venninnen min til sør-Spania og besøke fjellbyene der.

amylin sa for siden:

Planlegger ikke noe spesielt i sommer. Regner med at det blir hjemmeferie. Kanskje jeg kan dra en tur til Trondheim eller Bergen for å besøke venninner, men det blir uten ungene.

Jålebeinet sa for siden:

Vi skal på en reise langs sørlandskysten. 2 netter i Kristiansand, vi skal kjøre dressin i Flekkefjord, 2 netter i Stavanger, gå til Prekestolen, og to netter på Rjukan. Der er planen å gå opp til Gaustadtoppen, og prøve å få sett solspeilet. Ellers så har vi fått låne mamma og pappas hytte på Kråkerøy i en uke. Resten av ferien blir hjemme.

Samt kjøre yngstemann til Trondheim eller Bergen, alt avhengig av hvilket studiested hun får plass ved.

nolo sa for siden:

Kjæresten og jeg har faktisk bestilt noen hotellovernattinger i Norge, og håper det går an å ta en liten road-trip innenlands. Og kanskje vi får låne svogers sin hytte noen dager også?

Hvis anledningen byr seg tar jeg med to av ungdommene på en langhelg til Stavanger i løpet av ferien.

Martis sa for siden:

Det er vanskelig å planlegge enda. Jeg satser på konfirmasjonsselskap for han som ble konfirmert i fjor i slutten av juli/begynnelsen av august. Da er forhåpentligvis Island fortsatt grønt dvs gjester uten karantene derfra og svenskene vaksinert... må nesten ha med besteforeldre og tanter/onkler på slikt. Og da blir nok de her hos oss en stund, Norge er syden for islendinger. :knegg:

Myria sa for siden:

Vi planlegger ikke noen reiser i sommer utover en tur til familie på vestlandet. Skulle det være mulig å bevege seg ut av landet (uten karantene og med noenlunde normale tilstander) blir det en spontan tur til Danmark eller Sverige, men vi bestiller ingenting ennå.

Millen sa for siden:

Orker ikke planlegge noe, ender sikkert med å være stuck her hjemme pga andre årsaker enn restriksjoner.

frukt sa for siden:

Jeg har ingen planer. Situasjonen er så uforutsigbar at jeg ser ikke poenget i å planlegge lang tid i forveien. Ikke har jeg økonomi til noe særlig til ferie heller.

Selma sa for siden:

Vi skal tilbringe mesteparten av ferien på hytta på Helgeland. Vi (vel, snekkerne) har bygd ut og pusset opp i vinter, men det gjenstår litt arbeid fortsatt så det blir litt maling og hagefiksing kombinert med late feriedager

frukt sa for siden:

Jeg skulle gjerne reist med tog til Oslo og besøke tanten min der sånn som i fjor. Men om det blir mulig vil jo vise seg.
Jeg trives godt i fjellet så jeg har veldig lyst til å gå fra hytte til hytte noen dager. Men har ingen planer foreløpig.

frukt sa for siden:

Jeg hadde visst svart allerede. Må ha hatt en dårlig dag siden jeg var så negativ. :humre:

Mex sa for siden:

Vi har planlagt en voksenhelg i Loen med et vennepar. Hotell Alexandra og Via Ferrata. Så skal vi ha halvannen uke i Bergen. Noen dager hos mamma, og en uke i et leid feriehus.

Ellers prøver vi å få til noen lokale turer med venner, med teltovernatting og SUP. Men dette er jo væravhengig og vanskelig å planlegge lang tid i forveien.

Katinka sa for siden:

Sein og lang ferie lagt til sopp- og bærsesong på hytta. Mulig en svipptur nordover for å utforske Øst-Finnmark.

Nenne sa for siden:

Dette!

Så da er jeg også her. :nemlig:

Jeg har ikke lyst til å planlegge Norgesferie. Vi bor sånn til at det er som å ha hytte ved sjøen, så da blir vi heller hjemme enn å betale en formue, som man jo må i Norge, for noe jeg ikke en gang har lyst til å gjøre. Vi får gå ned på stranda og bade i fjorden eller ta verandaferie. Og så får vi planlegge tur(er) til høsten i stedet.

millact sa for siden:

16-åringen sa forleden at hun kunne tenke seg Kragerø. Det er bare et par timer for oss i bil og burde være innafor. Planlegger ingenting før vi se. Finnes masse å gjøre og vi har hengekøyer.

Addison sa for siden:

Har planlagt to uker, en på fjellet (Rondane og Jotunheimen) og en i leid hytte på Sørlandet. Vi bestilte dette i januar, da opplevde vi at det begynte å bli fullt/utplukket, mulig at ikke alle hadde lagt ut private hytter da (airbnb og Novasol). Det blir sikkert en uke på Vestlandet hos foreldrene mine, mulig jeg jobber derfra for å forlenge feriefølelsen litt i ene eller andre enden.

Nada sa for siden:

Planlegger ikke annet enn å oppgradere terrassen med le-vegg og tak for å lage en koselig plass siden det mest sannsynlig blir mye hjemmetid.
En uke på lånt hytte håper jeg vi får til. Ellers blir det å bruke nærområdet, som vanlig. Bor nærme både skog og strand, heldigvis.

Tjorven sa for siden:

Snuppa vil også til Kragerø, for der er det en «skikkelig kjent influencer» som jobber på en iskiosk. Vi har funnet ut at det ikke skal styre ferieplanene våre. :knegg:

millact sa for siden:

Skjønner det. Min hadde bare sett noen fine bilder derfra. Vet ikke når jeg får ferie, så blir nok sen bestilling uansett.

:lol:
Med eller uten influenser, det er veldig fint i Kragerø altså. :knegg:

millact sa for siden:

Vi har fremdeles ingen planer. Har ikke satt meg opp på ferie engang. Noe finner vi på, men hva og hvor er uvisst. Tipper det blir en radius på maks fem timer fra Sørlandet, med bil.

Vi er heldige som bor her.

Millen sa for siden:

Regner nå med at det blir det vanlige, hytta og tur til svigermor.
Har noen ekstra hensyn å ta og, så akkurat nå orker vi ikke planlegge.
Men, har avtalt husmorferie til Hellas med venninne når verden blir normal igjen. ( dvs vi jsn reise, og det er trygt osv).

Fornuftig!

Blondie sa for siden:

Jeg vet ikke engang når ungene er her eller der, så det er vanskelig å planlegge også uten pandemi. Jeg har skaffet meg hengekøye da, så i teorien kan jeg dingle rundt i skogen så mye jeg gidder. (i praksis gidder jeg ikke å dra på tur alene).

Che sa for siden:

Du kan kanskje komme med geilotips? Vi skal være der et par-tre dager i sommer.

Vi skal gå litt i Rondane, innom beitostølen og Geilo før vi skal til Fredrikstad. Så skal vi innom hytte på venabygdfjellet.

Taien sa for siden:

Vi skal en god tur til Notodden og blir der nesten en uke før vi tar oss et par netter i Oslo. Etterpå vet vi ikke helt hvor vi havner...kanskje et par netter på sørlandet om vi finner egnet overnatting. Vår store plan om Trondheim blir utsatt.

007 sa for siden:

For første gang på 21 år har vi passert 1.juni uten at jeg har gjort en eneste sommerferiebestilling. Det går faktisk overraskende greit. :gruble:

Fintdethei! sa for siden:

Samme her. Blir godt med 4 uker. Om vi finner på en liten tur i tillegg, så får det bli en bonus. Jeg har litt lyst å kjøre til Trondheim, med et par stopp underveis. Samtidig så er jeg l gt under gjennomsnittet interessert i bilferie. Akkurat nå pøser det ute, så jeg føler på meg at det er sommeren 2021 som er begynt :knegg:.

amo sa for siden:

Skal en liten uke til Rjukan med bobil første uke etter skoleslutt. Så jobbe noen uker før vi camper videre Kristiansand, Bø,Seljord og Hardanger et par uker. Så tar mannen og jeg siste uken alene, østover - litt familiebesøk og litt hotell. Jeg har noen uker fra 2020 overført også, siden det ikke ble noen tur i fjor høst. Mulig jeg overfører til 2022 og håper verden er åpnet opp igjen.

Syrinx sa for siden:

Meh, hva skal man si. Vi skal til Trondheim til svigers og til Rygge/Moss for å besøke broren min. Men når? Det kommer an på det ene og det andre. Kjenner jeg synes det er skikkelig drit å ikke ha landa en eneste dato ennå.

Millen sa for siden:

Oppdatering: Vi har booket 2 uker på hytta ( familiehytte), og eldste har ønske om Bergen så dit skal vi siste uke, fra mandag til torsdag. Kjører bil og leid leilighet gjennom AirBnb for første gang. Spent på det.

For dere som. skal til Trondheim så anbefaler jeg Ladekaia kafé, og Nidar sjokolade utsalg. Ikke trønder.

frukt sa for siden:

Jeg skal til Karmøy med min mor og barna første uken i august. :) Der er det mange flotte strender og mye å finne på så det blir nok kjekt.

Fakse sa for siden:

Og jeg anbefaler i tillegg Ringve og Rockheim, flotte på hver sin måte, og verd tida som brukes.

Book bord i Tyholdttårnet om dere skal dit.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.