17. mai-planer i år

millact sa for siden:

Hva er deres planer i år? Vi er usikre. Ser ut som det lokale forbudet mot flere enn 5 gjester forlenges, så vi blir ikke invitert som del av en gjeng i år.

Det et båtkortesje, som i fjor, men speidergutten har ikke noe ønske om det.

Vi må tenke litt tror jeg.

Malama sa for siden:

Det lokale er et max 2 gjester, inntil videre ut denne uken men Ålesund er som kjent ikke akkurat helt under kontroll nå så vi får se...

Korpset skal spille og to av mine er der. Så da skal jeg være med og styre og ordne det. (korps-leder)

Etterpå skal vi enten være hjemme eller hos mine foreldre, dersom 1)det er lov med 5 gjester og 2)min bror ikke kommer, for han har førstepri siden vi var der i fjor... Men de er kanskje ikke hjemme.

Jeg aner ikke. Jeg vet korpset skal spille og etterpå er jeg sliten og får mat enten min mann eller min far ordner. :)

annemede sa for siden:

Her er det foreløpig maks to på besøk på egen terrasse, usikker på hva det blir til. Yngste må kanskje få nye klær.

Blondie sa for siden:

Det blir vel hagen, muligens med grilling. Mulig jeg drar til med en pavlova. Spennende liv.

Malama sa for siden:

Yngste kan ha festdrakt fra i fjor. De to eldste hsr fått nye uniformer fra korpset. Jeg låner mamma sin bunad. Mannen får komme seg inn i sin ;) sånn går nå det på et his

Pavlova ja. :nam:

Teflona sa for siden:

Det blir pavlova. Det er det jeg vet nå.

oslo78 sa for siden:

Fast vennefamilie på besøk - 13. året vi feirer sammen nå. Blir i hagen med mindre været blir helt grusomt. Grilling, pavlova, to kaker til og is tenker jeg.

Anikka sa for siden:

Jeg tror vi gjør som i fjor; rolig dag med familiekos hjemme uten besøk. Masse is, kake og tog i Minecraft. :knegg:

Penklær utgår.

Blånn sa for siden:

Minsten skal spille. Mellomste skal synge på diverse kransenedlegginger i Vår Frues gravlund. Ellers skal vi kanskje treffe foreldrene mine.

Tjorven sa for siden:

Vi blir hjemme. Snuppa skal på frokost til en venninne i den gjengen hun har hengt med i det siste. På ettermiddagen kommer min mor med samboer på middag. Hun har bestilt sånn 3-retters middag som er «nesten ferdig».

Og så skal jeg bake en pavlova.

Toffskij sa for siden:

Jeg skal være i innreisekarantene, men forhåpentlig hjemme, da. :gladspøkels:

vixen sa for siden:

De nasjonale anbefalingene er jo kun fem gjester uansett hvor man bor. Dersom det er er pent vær satser vi på grilling ute med noe familie. Blir det drittvær som ifjor blir det nok veldig lite markering, men satser på å bake en kake uansett.

millact sa for siden:

Vi går nok og ser korpset spille slik vi gjorde i fjor. Må få litt 17.mai stemning. Eldste planlegger å gå i bunad. Det skal ikke jeg.

Det drømmes om oreokake her.

My sa for siden:

Vi har invitert svigerforeldrene mine. Hvis de kommer (de er ikke sikre enda, men jeg tror nesten det, hvis smittesituasjonen og tiltaksnivået holder seg) kommer garantert mannens bror med samboer og baby også. Da er besøkskvota fylt opp. Vet ikke helt hva vi finner på, det kommer vel mye an på været. Regner med det blir en storslått brunch som i fjor, med koldtbord, bobler og kaker. Hvis det er fint vær går vi kanskje ut for å høre på ett eller annet korps, ellers koser vi oss vel inne, med TV-sendinger etc. Hvis været er ok ser jeg for meg at vi går en tur på kvelden, kanskje en topptur i marka.

Anne C sa for siden:

Vi har ingen planer. Jeg håper russen får gjort litt russete ting, og 9. klassingen skal sikkert loke litt rundt med noen kompiser.

Jeg tipper jeg skal rette mattetentamen.

star sa for siden:

Hadde egentlig planer om å sitte på et tog på vei hjem.
Men nå blir det vel bare oss 3 hjemme og den mest avslappende 17.mai noensinne.

Fjols sa for siden:

I fjor var vi alene på 17.mai, jeg følte meg skikkelig ensom og hadde den tyngste 17.mai-feiringen i mitt liv. Det føltes som at alle rundt oss ga f… i smittevern på den tiden, så jeg fikk masse bilder fra venner som feiret med andre mennesker.

I år skal vi til svigers, de er begge vaksinert, i likhet med meg, så da får det bare stå til med de 3 resterende som ikke er vaksinert. (Barna og mannen)
Viktig å poengtere at vi ikke har smitte her. Det er ikke tog, men eldste skal gå i flaggborg med resten av 10.trinnet, det skal vi få med oss. :hjerter:

Jeg gleder meg betraktelig mer til 17.mai i år.

Hyacinth sa for siden:

Vet ikke. Føler det er lenge til. Pleier å spise lunsj med mine foreldre og min søster, men det utgår nok. Ingen har tatt opp temaet.

Men det er jo himmelfart den helgen. Da er vi vekkreist. Derfor må vi evt planlegge og handle onsdagen før, og det er jeg ikke spesielt motivert for. Hadde det vært for at korpset skal spille 17. mai, hadde vi bare forblitt vekkreist. Men tror vi bør komme hjem søndag kveld. Tipper vi har grillmat i frysen da.

Jeg har aldri bakt kake til 17. mai, så det skjer nok heller ikke i år. Imponert over planen om tre kaker og is på to familier, Oslo! :tilber: Vi du bake til meg også?

Drømmedama sa for siden:

Frokost hos vennefamilien vår i nabogata, lapskaus og kakebord hjemme sammen med svigers og eldstedatter med samboer senere på dagen. En tur til sentrum for å spise is hvis været er fint. Venninnen min kommer ned til meg på kvelden for et par drinker. Og dårlig samvittighet overfor noen jeg ikke kan invitere.
Jeg har ihvertfall tre kjoler klare, en til frokosten, en til dagen og en til kvelden. Og så skal jeg bake mange kaker. En veldig overdrivelse, både kjolene og kakene, men jeg vil jo egentlig invitere alle menneskene mine og ha fullt hus, sånn som jeg vanligvis gjør, og da kompenserer jeg med å lage mer rundt dagen enn det jeg trenger.

Lyppa sa for siden:

Her blir det nok grilling og is, kanskje pavlova eller trippel kremkake fra Det søte liv i tillegg.
Det blir garantert stille og rolig, og absolutt ingen bunad i år. Passer oss fint :)

Fintdethei! sa for siden:

Ingen planer. Har en russ i hus, jeg håper de får russe litt. Væravhengig dag. I fjor spiste vi middag på Egon på kvelden, kanskje vi fjør det samme i år. Er det møkkavær, blir det sofa, tv og is.

Malama sa for siden:

Hvordan rekker alle sånne overdådige frokoster, vekke? Morgenen er travel synes jeg.

Men det er vel fordi vi har oppmøte til toget da. Me vi er jo ikke de eneste som har det, vanligvis?

Jeg står opp tidlig, har hele familien ute til ssluttrn klokka sju. Men vi skal vanligvis være et sted klokka 10,og innen det skal fem være kommet i rett antrekk, noe som tar minst en halvtime, med bunaden min som et prosjekt og hjelpe ungene og det hele.

Vi pleier å ha god frokost, det er slett ikke det, men gjester.... Der har jeg aldri skjønt at noen har til frokost. Dog, i min barndom pleide tanta mi å komme til frokost. Hun leverte sin sønn til korpset klokka sju, og kom og spiste med oss. Han fikk jo frokost med korpset.

Mest av alt minner dette meg på at jeg må sjekke opp at jeg har hvitskjorte til minstemor, og vaske og stryke alle fem. Vel, de er rene, men skjortene ungene fikk med uniform liker jeg vaske før vi tar dem i bruk og bunafsskbortene til meg og mannen er lettere å styke når de er våte så jeg pleier skylle dem opp og la dem henge å tørke halvveis. Minstemor skal jeg bare finne en til, vi har i de fleste størrelser.

zinatara sa for siden:

Vi tenker å invitere mine foreldre og bror til kaker og kaffe. Kanskje grilling dersom det er vær til det. Og så prøve å gjøre dagen mest mulig gøy for 11 åringen som nok er den som syns det er mest trist at det ikke blir skikkelig 17 mai for andre år på rad.

My sa for siden:

Tror ikke alle rekker overdådige frokoster selv om noen gjør det altså. :knegg: Men det er mange avlyste 17.maitog rundt omkring. Her er det bare pga pandemien vi rekker det, og absolutt ikke på et normalt år. I byen her blir det bare tog i bydelene, ikke felles i sentrum, og bare med barneskolene. Jeg har alle tre på ungdomsskolen, og ingen spiller i korps, så ingen skal gå i tog. Og mange her har vel så store barn at de er ferdige med barnetog, og da har man jo god tid.

Malama sa for siden:

Det er sikkert sånn, bare år etter år leser jeg om frokost-gjester eller de som skal være gjester, boble frokost og alt mulig.

Mens jeg føler jeg har mer enn nok med å få alle i finstasen ut døra i tide.

Men jeg synes det er et poeng å få i ungene mye mat, vanlige år er det lenge til talene er fersig på skoleplassen så de kan få kjøpt ei pølse. I år er det enklere, korpset får pølse når de er ferdig å gå. Ingen taler, ingen kisol, ingen styr.

Så jeg pleier kjøpe inn jordbær. Ungene spiser aldri så mye som når de får brødskive med jordbær og sukker på. Fest - frokost. Det er en ja-dag, så ja, de kan få oboy. Og ja. Ei skive til med jordbær.

Om.... Mange år, har jeg ikke lenger barn i barneskolen. Muligens enda flere år så har jeg ikke unger i korpset heller. Minstemor begynner i 1. Klasse til høsten så det er noen år til... Men da, da har vi trolig mer tid, kanskje? Vi får se.

Blondie sa for siden:

Mye frokost har utgått tidligere, nettopp fordi barnetoget har hatt oppmøte halv ti. Det tar litt tid å få på bunad, for eksempel, da har ikke overdådige bord vært prioritert.

Fremover vil det nok helt sikkert være en mulighet, jeg barneskolebarn for siste gang i år. Jeg selv går i toget av og til, men da kan jeg beregne litt mindre slingringsmonn.

My sa for siden:

Ja, noen har det jo alltid vært, men neppe folk med barn i barneskolealder, som skal gå i tog eller som spiller i korps.

Her har vi heller ikke tid til brødskive med jordbær, et vanlig år. Nok med å få på oss klær, og komme oss ut. De heldige rekker ei brødskive i hånda mens vi fyker rundt. Jeg bruker å ha litt tid etter tale i skolegården og kransnedleggelse i parken, før barnetoget starter. Det tar jo en evighet, før alle skolene i byen er samlet i sentrum og får stilt opp. Så da setter jeg og mannen oss alltid på samme bakeriet, og kjøper oss noe godt der. Det har vi gjort hvert år siden alle tre ungene var store nok til å gå i tog, og det har vært dagens første måltid for meg. Så i fjor var første året siden eldste gikk i 1.klasse at vi hadde god tid om morgenen.

millact sa for siden:

Vi hadde god, litt sen frokost i fjor, men det var jo fordi skoletoget var avlyst. Det skal vi garantert ha i år også! Normalt haster vi ut døren for å rekke alt. Neste år er vi nok tilbake til normalen. Yngste kan da gå i tog med ungdomsskolen, men det er frivillig. Regner likevel med han gjør det. Det skjer jo ikke noe annet på den tiden.

oslo78 sa for siden:

Sender deg en kake i posten!!

Neida, datteren min baker en kake, pavlovaen kjøper vi ferdig bunn til og da er det bare ostekake for meg å bake.

Vi og de andre er svært glade i kaker kan man si:D

Drømmedama sa for siden:

Malama, dette er vanligvis vår greie på 17. mai: Vi spiser 17.mai-frokost på hotell i byen, ikke lange rusleturen opp til der barna skal stille opp til tog. For all del; stress og mas å komme seg opp og i finstas og ut av døren og kjøre ned til byen, men akk så deilig når vi er på plass i restauranten. Fin start på en hektisk dag. Håper det kan bli sånn til neste år igjen.

Primrose sa for siden:

Vi har ingen planer. For ungenes del håper jeg at de finner en venn de kan være litt med, hvis ikke tror jeg vi bare må kjøre oss en tur. Stusselig å sitte hjemme hvis alle naboene har grillfester. :sukk: Akkurat sånne dager savner jeg å ha familie i nærheten, men ingen vil jo besøke oss i smittepølen Østlandet, selv om de er vaksinerte.

Blondie sa for siden:

Jeg har familie l nærheten, det hjelper ikke nødvendigvis. De har andre å feire med, så da er vi alene. I år er i det minste barna hos meg.

Primrose sa for siden:

Jeg føler også på å bli valgt bort akkurat nå, sikkert derfor jeg har litt blues. Helligdagsblues. Hvis noen har forslag til hvordan vi kan løfte dagen litt vi som ikke skal feire med noen, så bring them on! Tror fryseren må fylles med is og øleskapet med godt øl til kvelden i hvert fall.

Tjorven sa for siden:

I fjor var jeg faktisk en av de få som stod på slottsplassen den 17. mai. Knertens skole hadde jubileum, så avgangselevene var invitert til å stå i flaggborg. Det føltes ganske så flott og spesielt.

Men nå kjenner jeg veldig på at det kunne godt vært med det ene spesielle året.

I år blir vi hjemme, og knerten kommer trolig til å sove til bestemor kommer på middag. (Den gutten har uallminnelig godt sovehjerte.) Det blir ingen ny isrekord på ham i år.

Malama sa for siden:

Dere har nok helt rett i at det ikke er "alle", det bare føles sånn av og til. Jeg har bekjente som spiser frokost hos sine foreldre, i en annen kommune, før skoletoget også (men det toget går når vårt er ferdig da, sånn i vanlige år)

Det spørs vel mye på hvor tidlig man må møte opp, og hvor mange som skal møte opp, det er forskjell på å skulle levere ungene til skoletoget, og å skulle levere unger til korpset OG skulle gå selv (og ha ansvar for at alle er på plass og hjelpe med noter og skolisser og whatnot for korpset)

Jeg må vel bare innse at vi neppe kommer til rolig morgen med det første, og det er sånnsett helt greit. Egentlig. Vi klarer å prioritere skiver med jordbær, når alt er tilrettelagt på forhånd.

Så det er bare for meg å faktisk gjøre en del forberedelser de beste 10 dagene, så skal det bli orden på dette også. Vi klarer evt å være sosiale på ettermiddagen da, 17. mai er tidlig i gang og sånnsett ferdig tidlig også (når vi ikke er i fau og ansvarlig for hele greia med opprydding til slutt og sånn da. Hatt hver våre to år der, kjenner at vi trenger ikke bli fau 1 klasse for minstemor, fra 2. klasse er det ny skole med to klasser på hvert trinn og neppe 2 klasekontakter i hver klasse som utgjør fau og 17. maikommite, og det blir dobbelt så mange foreldre å dele kioskvakter og baking på, så ikke absolutt alle får minst en oppgave den dagen.

My sa for siden:

Ja, jeg synes begge deler er fint. Jeg elsket de rolige morgenene med koselig vennefrokost som vi hadde da vi var studenter, og før vi fikk barn, der vi ruslet til byen og så på borgertoget kl 13, og gikk ut og tok en øl etterpå. Men jeg elsker også det hektiske løpet med barn i skoletog, det er jo det som er 17.mai. I fjor og i år hadde jeg heller foretrukket den hektiske varianten, selv om det forsåvidt var hyggelig nok slik det ble. Kanskje særlig i fjor, da eldste hadde flunkende ny bunad som hun gledet seg slik til å vise fram, og de to yngste hadde siste år på barneskolen, med flaggborg og skolejubileum, og skulle gå helt forrest i toget og det skulle være ekstra stas. Men når vi ikke lenger har barn i skoletog kommer jeg nok sikkert til å sette pris på muligheten til å ta det med ro og etablere nye tradisjoner igjen.

Før jeg får barnebarn. :knegg:

vixen sa for siden:

Jeg elsket 17. mai som student og før barn. Da var det champagnefrokost, pent dekket bord, sang og god mat hele dagen. Mye latter og enorme mengder bobler. :humre:

Barna har aldri vært så glade i 17.mai. Så det har vært lirking/lokking for å få de med i toget og de har stort sett vært sure under seansen. Det beste har faktisk vært storfamiliefrokost før toget. Det har vært hektisk, men hyggelig. Den beste 17. mai med barna var nesten for to år siden. Da stakk vi av til hytta. Hang opp flagget, spiste sodd og kake, men ellers satt i vanlige klær i sola på platten bare vi fire.

Myria sa for siden:

Vi skal ha besøk av mannens tante og søskenbarn. Det blir grilling eller koldtbord, og selvsagt kaker og is. Rolig feiring. Litt vemodig at eldstemann ikke får gå i siste 17. mai-tog med barneskoleklasse, men sånn er det bare.

Malama: Her veksler barnetoget med å starte 9 og 12 annethvert år. Når det starter 9 er det helt uaktuelt å stå opp med fuglene for å ordne stor 17. mai-frokost. Da blir det noe raskt og så spiser de seg uansett mette på pølser, kaker og is i skolegården etter toget. Så blir det heller stor 17. mai-middag etterpå.

liefje sa for siden:

Vi har hatt frokosttradisjon i alle år. Vi gjør mesteparten helt klart dagen før, dekker bordet pent, lager til mat på tildekkede fat som står i i kjøleskapet over natten. Har så liste over hva som skal gjøres på morgenen (varme rundstykker, varme rømmegrøt, lage eggerøre etc.) pluss praktiske ting (dusje, kle på oss etc.) også står vi bare opp tilsvarende tidlig slik at jeg rekker alt. Det må dog legges til at jeg ett år tok imot gjester som hadde sett feil og kom en halvtime for tidlig, iført bare undertøy og T-skjorte fordi jeg hadde planlagt å ta på meg bunaden den siste halvtimen. Det ble egentlig bare festlig. I år skal vi ha russefrokost (utendørs koronavellig, men dog). Hadde foreslått kl 10 siden de ikke skal gå i noe tog i år, men det ser ut som om det blir kl 7 i stedet fordi de sannsynligvis blir å være våken om natten. Da står jeg opp minst et par timer før, og får heller kompensere med en tidlig kveld eller middagshvil. Det er jo bare en gang.

Pasta sa for siden:

Foreldrene mine kommer. Håper på finvær og at korpset marsjerer forbi huset vårt.
Hvis været blir bra blir det grilling, hvis ikke lager vi koldtbord.
Jeg skal bake en bløtkake med jordbær og blåbær på toppen.

Hyacinth sa for siden:

1. mai-frokost er helt fjernt i min verden. Altså for meg, ikke at andre har. :knegg:

Da jeg var liten, var oppmøte 07.45, før hovedtoget startet 9. Det var påkledning og parkeringskaos. Før jeg fikk barn, gikk jeg i tog selv. Er jo lærer. :knegg: Før det igjen så jeg på slektninger og venner som er og var lærere. Nå har jeg korpsbarn. De må møte kl 7. Så går det slag i slag. Det er mange tog. Kan ikke huske å ha vært innom døra hjemme den dagen før sent på ettermiddagen/tidlig kveld. Da har vi riktignok hatt en pause mellom 13-15 for å spise enkel lunsj hos mine foreldre. Om kvelden har både jeg og ungene vært vrak. Kan riktignok erindre å ha feiret med venner om kvelden før vi fikk barn, men det er lenge siden.

My sa for siden:

Ja, jeg vokste opp med en pappa som var både lærer og korpsdirigent, jeg spilte selv i korps en del år, min søster enda lenger, så da jeg var barn var det definitivt ingen sen frokost hjemme. :knegg:

liefje sa for siden:

Man lager vel forresten ENTEN frokost ELLER lunsj ELLER middag på 17. mai med litt ekstra god mat/pynt etc. Ikke alle tre. De andre måltidene blir litt mer vanlige. Vi har hatt frokostrester ispedd pølser og is utover dagen når vi har hatt "full pakke" på frokostene.

millact sa for siden:

For meg og; var korpsbarn. Husker vi måtte måte grytidlig på skolen, før 07. Mamma visste jeg klarte å komme meg opp alene og kan ikke huske jeg fikk noe hjelp? Vi fikk frokost med korpset.

Eldste gikk i korps noen år, så tradisjonen fortsatte. Nå er hun sluttet. Men skoletoget starter tidlig, så det blir alltid noe raskt.

My sa for siden:

Samme her. :nikker: Det vil si det gjorde vi i alle fall i fjor, satte fram resten av brunchkoldtbordet, og hadde en kjele med pølser i tillegg.

Når vi vanligvis har fullt 17.mai-opplegg, uten skikkelig frokost (ingen her er sultne før kl 08 om morgenen uansett), så spiser vi pølser i byen til lunsj, og har middag som det er lite krevende å lage til (sodd, grilling, ferdig rømmegrøt e.l.). Fordi vi er slitne, og er kledd i bunader, og derfor ikke har behov for å stå med tidkrevende matlaging. Men vi dekker på fint bord uansett hva vi spiser til middag, og har kake etterpå.

Malama sa for siden:

Lunsj har vi i alle fall ikke, eller joda, det er pølse på skolen det.
. Frokosten er god, enkel og siktet inn på å skulle gjøre at det ikke er sultne unger før 3-4 timer etter den er spist.

Middagen er gjerne biff, grillet eller stekt, oftest sammen med familie (altså, mine foreldre og min bror med familie) men litt sen. I år er det som i fjor høyst uvisst hva det blir av denne. Fra 17.mai 2023 når jeg og min bror har unger på samme skole og derved ikke tog etter hverandre, da satser jeg på å få til noe felles og sosialt igjen. Da er det vel lov også.

Så jeg skal vel ikke klage over manglende sosial frokost - tid. Reelt sett

Serena sa for siden:

I fjor feiret vi med mine foreldre, i år er jeg alene med barna/mannen er på jobb så jeg er usikker på hvordan vi gjør det. Per i dag har vi ikke lov til å ha mer enn to besøkende i vårt område, så vi får se om vi kan være noe med familien. Det blir pølser, det blir is, det blir pavlova og det blir fiskedam (som jeg sydde i fjor).

millact sa for siden:

Håper egentlig vi kan treffe noen vennefamilier ute litt og spise is. Tror alle er fornøyde da.

Til middag frister det litt med noe lettvint; kanskje take-away av et eller annet slag. Det spørs på vær, hva vi gjør og om vi inviterer noen.

Kaija sa for siden:

Ungene skal korpse litt. Hemmelig rute for å hindre at det dukker opp for mange folk.
Er det ok vær, samler familien seg i hagen til søstra mi. Pølser og kaker, og et familietog ut til et flott utsiktspunkt litt sånn "furet, værbitt over vannet" der vi synger nasjonalsangen. Og så blir det vel ikke så mye mer.

Floksa sa for siden:

Fem av seks skal spille. Så planen er å få gjennomført det.
Alt utover det er bonus :knegg:
Men det blir is og grilling om været er bra.

millact sa for siden:

I fjor hadde vi eget tog gjennom gaten her. Samlet barna med foreldre. Vet ikke om det blir mulig i år; må bli med mer avstand enn i fjor i så fall.

Neket sa for siden:

Jeg har tenkt å inviterere mamma og pappa på grillings. Men ikke fått ut fingeren enda. Hvis ikke blir det bare oss tenker jeg, i såfall feirer jeg kanskje med en skogstur. Jeg elsker egentlig pandemi-17-mai. :knegg: Men nå er vi uansett ferdige med grytidlig-Skaugum-pes, så det blir kanskje mindre stress når pandemien er over også.

Annki sa for siden:

Kjæresten har en gammel Volvo Amazon, så vi skal kjøre i bilkortesje med mange andre gamle, fine og spesielle biler. Vi gjorde det i fjor også og det var en veldig fin alternativ feiring! :-) Den starter rundt kl 12 tror jeg, så da har vi evt god tid til en bedre frokost, få på bunader osv først.

Resten av dagen er ikke helt spikret enda, men regner med at det blir grilling/mat etter vær, kaker og diverse med en vennefamilie, eller med min familie som bor i nærheten.

celebelen sa for siden:

Etter en uheldig episode med besvimt korpsbarn (ikke mitt) for et par år siden, vil jeg anbefale litt mat og drikke før flaggheis, særlig hvis det er fint vær.

Vi hadde aldri noen fast frokost-tradisjon da jeg var barn, det varierte jo en del hvor mye tid vi hadde mellom korsang til flaggheis og oppmøte i sentrum for å gå tog. I fjor var første året vi ikke hadde flaggheis og frokost med korpset på lenge, så vi har ikke helt egne tradisjoner på plass ennå.

apan sa for siden:

Det blir nok god frokost; rundstykker, røkelaks, reker etc. Får se an korpsopplegget når det skjer, det blir noe lokalt, usikker på oppmøte.
Ellers kommer kanskje foreldrene mine en tur. Håper vi kan sitte på verandaen og ha noen leker i hagen med dem og de to yngste. Jeg tror kanskje vi går for pølser og is. Så må vi selvsagt se korpset marsjere rundt her, hvor det nå blir.
Storebror har nok egne planer.

Om kvelden blir det nok grandiosa tradisjonen tro.

Syrinx sa for siden:

Menyen har jeg vel skrevet i en annen tråd. Planer bortsett fra å spise finnes ikke. Vi skal trolig ikke ha gjester og vi skal ikke på besøk heller såvidt jeg vet.

Sissel sa for siden:

Vi har bestilt bord på Olivia i Stavanger. Før det blir det god frokost hjemme, og så lager jeg nok en kake til ettermiddagen. Første 17. mai uten studentdattera hjemme, så det blir litt rart.

Lavender sa for siden:

I fjorten år har vi startet kl 08 i bunad, med bobler, nasjonalsang og flaggheising i hagen til naboen. I år blir det alternativt fordi vi bli langt mer enn ti.

Så skal barna på vennetreff, yngste er syvendeklassing og veldig lei seg for at det ikke blir flaggborg og fest. Men kohort treff blir det. Og feiring på skolen fredag 14. Mai.

Så skal vi i hagen til venner for grilling, pavlova og sitronterte er bestilt.

venla sa for siden:

Åtteåringen skal gå i lokalt tog med hemmelig rute. Så blir å møte opp ved start og slutt.
Ellers spise kake. Uvisst hvor og med hvem :knegg:

frukt sa for siden:

Aner ikke. Dra til en hytte langt til fjells kanskje. 17. mai er ingen trivelig dag.

GinaK sa for siden:

Vi har hatt hele hurven hos oss i alle de 21 årene som jeg har vært sammen med gubben. De har kommet tidlig får å se toget og har vært til utover kvelden så for meg har koronaen gjort at dagen ikke bare har vært stress, for dagen før har gått til forbredelser også.
I fjor hadde vi leker i hagen. Kommer til å gjøre det samme i år for det var stor suksess.
Det blir oss, sikkert ikke eldsten da, med stedatter og familien. De har to barn på 2 og 7år så det blir ikke kjedelig. :) Og kanskje svigermor, om ikke det andre barnet skal sørge for henne..

Tenkte å lage buffet med kyllingvinger, karbonader, litt grøntplukk, en salat, eggerøre og laks, loff, kanskje pølser, og raust med pinneis og en kake eller 2.

løve70 sa for siden:

Jeg antar at vi kjører samme opplegg som ifjor. Ingen tog/arrangement - invitere noen venner på boble-brunch. Må uansett en tur i stallen på morgenen.

Malama sa for siden:

Dagens pressekonferanse sier at de som har fått vaksine ikke lenger teller når man teller "opp til 5 gjester", så det kan jo åpne for litt flere for en del

Input sa for siden:

Oi, det er jo rett og slett kjempeflott når mange besteforeldre er vaksinert! :D

Vi skal til svigerforeldrene mine. Jeg skal ha på meg bunad på trass, og håper jeg får tak i en bunadskjorte til lillesøster også. Hun har vokst så lite, så hun kan ha på seg den samme strikkede kjolen som hun hadde på seg i fjor. :knegg:

Malama sa for siden:

Fortsatt forutsatt at man klarer å ordne en meter mellom folk og sånn, men ja. Det synes jeg var gode nyheter med tanke på at nettopp så mange besteforeldre er vaksinert.

Jeg skal også ha på meg bunad (men mamma sin) og det er ikke på trass en gang, jeg skal jo faktisk på en måte gå i tog. Det er flaggborg og det er krops. Også er det meg, som går bak korpset, sånn mer eller mindre... vanligvis gjør jeg det for å plukke opp noter som faller ned og knytte skolisser underveis ved behov, men så pleier skolen å gå der også da, Jaja, jeg skal i alle fall gå i bunad.

Millen sa for siden:

Vi skal til mamma en tur, mat og sånn tar vi når det nærmer seg.

Drømmedama sa for siden:

Så bra at vaksinerte ikke tar en av de fem plassene! For oss betyr det at vi kan invitere vennefamilien vår også - akkurat som vi pleier. Dette fordi mannen der er vaksinert, det samme er svigers. Vi blir 11 eller 12 til bords, det blir så stas!

007 sa for siden:

Vi pleier å invitere oss til svigers om ettermiddagen, men ikke i år. De er fullvaksinert, men siden alle ungdommene våre kommer hjem blir vi for mange. Så det blir rømmegrøt og hotdog med egen flokk ut på dagen, mulig jentene skal på frokost her og der. Svigerdatter har i alle fall gitt beskjed om at hun vil «hjem» til svigermor. :hjerter:

Taien sa for siden:

Vi har en som skal spille i korpset i bydelen på formiddagen. Så blir det lunch her hjemme med masse godt. Så kjører vi samme som i fjor: leker og morro for store og små. Det blir bare oss fire og min mams, men i fjor hadde vi det utrolig gøy.
Kaker og grillings (hvis vær til det) senere på ettermiddagen.
17.mai frokost har jeg bare sett andre har. Det har vi IKKE tid til her i huset. :knegg:
Jeg skal ha festdrakten jeg fikk i fjor, poden skal ha uniform og de to andre hankjønnene i huset skal ha dress.

Anda sa for siden:

Vet ikke. Vi har hatt 17. mai-ettermiddag på rundgang med to familier de siste 10 årene. Det har reddet den sosiale dimensjonen for både voksne og barn/ungdom. Det utgår med dagens restriksjoner.

Så antar jeg at de to andre familiene kanskje samler seg, og at vi blir på utsiden, basert på siste års mønster på annet samvær. I fjor var bæsj for VGS-eleven, han hadde ingen å være med til frokost og var lei seg da. Den ene vennefamilien hadde med en kompis av ham, så han hadde det fint på kvelden.

Jeg ser altså ikke frem til 17. mai i år (heller), ettersom det er en klassisk sosial-utenfor-krise i praksis.

Jeg tror vi får handle god grillmat, bake kake og fylle fryser med is, invitere mormor i stedet, og la det stå til. :sukk:

Señora sa for siden:

Vi vurderer å rømme til fjells på et sommerskisenter hvis været vil.

Nenne sa for siden:

Vi pleier ikke i ha det, men i fjor var det jo ikke stort annet vi kunne gjøre, så det ble det Champagne-frokost for første gang. Vi gjentar suksessen i år, men neste år regner jeg med vi er tilbake til gammelt program med taler og leker og vinking til unger (tantebarn) i skoletoget og alt med seg.

Blå sa for siden:

Det begynner å se ut som om en frokost blir mulig. Så da blir det nok frokost med mine foreldre med partnere. Etterpå skifter mannen og jeg til turtøy og går til fjells. Jentene finner på noe med venner.

Kaija sa for siden:

Koronainnstramminger her i smittepølen. Det blir ingen familiesamling. Ungene spiller i korps. Etterpå blir det fin langlunsj med litt bobler til. Så får vi se an været. Grilling? Rusletur til mamma og pappa for pølse og is eller vetikke???

Anne C sa for siden:

Det eneste jeg hadde gledet meg til denne 17. mai var frokost med 10. klassingene mine. Det blir det selvsagt ikke noe av. Ellers synes jeg 17. mai er en "nå må vi passe på å ha det skikkelig hyggelig sammen dag." Jeg er glad vi er ferdig med å være på skolen med unge.

(Og jeg synes ikke 17. mai er en uviktig dag selv om jeg synes det er et styr jeg ikke er noe glad i.)

mina sa for siden:

Njæ...det ser ut til at det kanskje bare blir oss og svigerfar i år.

De siste åra har vi vært sammen med ene søstra mi m/fam og mamma og pappa, men nå har vi pga tiltak ikke lov til å ha fler enn 5 gjester.
Tenker at det er viktigere for guttene til søstra mi å ha besøk av mormor og morfar, så da får vi være "bare oss" i år :nikker:

Martis sa for siden:

Vi skal henge på tunet med naboene som i fjor. Da laget vi et lite tog og gikk rundt sykehjemmet med korpsmusikk på en bærbar høytaler og viftet med flagget til beboerene. Deretter litt grilling og kaker og skravling på hvert sitt bord.

Vurderte å reise til Gaustatoppen, men det utgår pga smittesituasjonen der og snøskred.

Anne C sa for siden:

Mannen mente vi kunne ha champagefrokost bare oss to. Minste skal til en kompis, og russen russer forhåpentligvis litt. Jeg liker ikke champagne, men jeg spiser jordbær og sånt. Så kanskje vi skal lage vår egen nye tradisjon nå som gutta er blitt større.

Señora sa for siden:

Rømmer til fjells i langhelgen, men drar hjem søndag, og lager til koldtbord med gutta mine og sambo på 17. mai.

Polyanna sa for siden:

Jeg hadde litt sånn i bakhodet tenkt at "jah, da blir det vel som i fjor, rolig frokost og så gå og spise på uteserveringen på Lysaker brygge og se på båtene som har "båttog"", og det slo meg ikke før her om dagen, at det går jo ikke, for alt er jo stengt. :dåne:

Vi har vaksinerte gjester, da, og den ene av dem er storbaker og oppdisker, så det skal ikke stå på MATEN!

Så rusle en tur, håpe å se et korps, og så rusle hjem og spise? :vetikke: Vi vurderer også å gå til et vann og ha picnic.

Eldste er russ, så han blir vel på farten, og mellomste har noen frokostplaner. Minste blir med oss, tenker jeg.

Stompa sa for siden:

Jeg ordner noe godt til lunsj, tar det med til stefaren min, og blir der noen timer og ser 17. maisendinga på NRK med han. Middag hos venninne på tidligkvelden. Herremannen har planer med kompiser hele dagen.

Polyanna sa for siden:

Kan man finne tidligere års 17. maier på NRK? Det kunne jo vært fint å ha på TV-en!

Trixie sa for siden:

Jeg skal ha frokost med barna og eksmannen. Mulig en tur til mor og far, de er vaksinerte heldigvis. Så drar barna til sin far og jeg drar til kjæresten.

Apple sa for siden:

Vi har pleid å feire med vennefamilie som hr andre planer i år. Vi har ikke familie her. Det blir jo ikke tog eller arrangement på skolen. Restauranter er stengt. Er det noen som har tips til hva vi kan finne på slik at det ikke bare blir vanlig søndag?

Fintdethei! sa for siden:

Ta en tur til sentrum eller et sted det er mulig å kjøpe seg verden største softis. Kanskje det er flere litt pyntede mennesker som vandrer omkring. God middag, enten favoritt-takeaway eller 17.mai mat dere måtte like.
Pynt frokostbord med hvit duk og fine servietter (det gjør i hvertfall aldri jeg på en vanlig søndag).
Forslaget over om å sette på NRK-sending fra et par år tilbake, var ikke dum.

Grille uanstendige mengder med marshmallows.

liefje sa for siden:

Jeg syntes faktisk at fjorårets korona 17. mai sending var rørende og fin gitt situasjonen. Tror nesten jeg bare hadde hylgrått om jeg hadde sett det sånn det egentlig skal være, altså gamle sendinger.

annemede sa for siden:

Jeg har kjøpt kransekake.

millact sa for siden:

Jeg fikk av gode venner i år.

Vi har fremdeles ingen skikkelige planer.

IOA sa for siden:

Vi reiser til foreldrene mine, vi går i en liten karantene fra etter skoletid i dag, og blir hjemme noen dager først. Jeg har lyst til å gjøre noe helt annet, gå på fjelltur eller noe sånt. Vi er korpsfolk, og skulle spilt alle tre, men nå er alt avlyst, og da orker jeg ikke å gjøre noe halvveis. Så da blir det en velfortjent fridag. :-)

My sa for siden:

Kransekake har jeg faktisk igjen i fryseren etter konfirmasjonen i høst. Det er bare om å gjøre å huske å ta det opp.

liefje sa for siden:

De trenger bare noe over 10 minutter i romtemperatur før de kan spises, så det går bra selv om du (nesten) glemmer det.

My sa for siden:

Jada, jeg vet det. :knegg: Kunsten er bare å huske på at jeg har det.

millact sa for siden:

Det skal være bilkortesje her; den kjører forbi rett nedi veien her. Vi går nok og ser den. Så ser vi sikkert korpset spille, for der kommer det sikkert kjentfolk. Stopper innom Narvesen på Amfisenteret og kjøper is; vil tro de har åpent ellers har nok Kiwi åpent.

Vi skal ha god frokost; men tror ikke vi inviterer noen i år slik vi gjorde i fjor.

Hva vi skal spise til middag er vi usikre på. Vurderer noe take-away rett og slett.

liefje sa for siden:

Hehe. Der kan jeg ikke hjelpe deg.

Millen sa for siden:

Sett på lapp på fryseren. :jupp:

liefje sa for siden:

Eller legg frem flagg du skal pynte den med/fat du skal servere den på etc.

Pelen sa for siden:

Vi skal være på hytten sammen med vårt nærmeste vennepar med barn. Herremannen (18) er hjemme (30 min unna) ettersom han er invitert til diverse aktivitet.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.