Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kostnader: Elbil vs diesel

#1

IzziCreo sa for siden:

Trenger hjelp til å tenke litt. Vi skal kjøpe oss elbil. Først var tanken at vi skulle kjøpe en brukt, litt mindre elbil som bil nr. 2, men nå ser det ut til at vi heller går for en ny elbil (familiestørrelse).

Spørsmålet er da om vi skal beholde vår 6 år gamle (2014-modell) dieselbil eller selge den, for så å kjøpe en litt mindre, brukt elbil som bil nr 2. På Finn sin bruktbilkalkulator så ser det ut til at vi kan få rundt 200.000,- for den. Litt mindre hvis vi går for Nettbil, som er fristende for da slipper vi reklamasjonsansvar. Bilen vår har noen riper i lakken og en skade under bilen som vi planlegger å utbedre (den har visst ingen praktisk betydning, kun for syns skyld, i følge verkstedet) på rundt 10.000,- tror jeg. Samt at varmen i førersetet har røket. Ellers i finfin stand, og gått drøye 60.000 km. Bør man utbedre alt før evt salg? Beholder vi så må vi naturlig påregne høyere vedlikeholdskostnader fremover, selv om den kommer til å brukes endel mindre. Jeg synes elbileiere sier at det er generelt lite vedlikeholdskostnader og brukskostnader på elbil. Er dette tilfelle? Vil det være smartere å bytte ut dieselbilen med en brukt elbil? Vi kan selvsagt også se ting an. Vi fabler også om å flytte til sentrum, og da er to biler uaktuelt, men nevner det fordi det kan endre behovet i løpet av få år om det skulle ha noe å si for totalen.

Vi har to garasjeplasser (leier en), men kun en av de kommer til å ha lademuligheter. Mannen synes det høres styrete ut å drive å bytte på bilene i tide og utide (plassene ligger i ulike garasjeplan). Som dere skjønner så har vi ikke eiet elbil før... :knegg:

Så beholde 7-seter diesel som bil nr. 2 eller bytte den i en brukt elbil type Leaf eller Soul?


#2

Tjorven sa for siden:

Vi har Nissan Leaf som eneste bil. Det går jo, men rekkevidden er noe begrenset og vi bruker mye tid hvis vi skal kjøre langt. Hvis dere ofte kjører mer enn halvannen time med bilen, så bør dere ha elbil med skikkelig rekkevidde hvis det skal være den eneste.

Som bybil virkelig elsker vi Leafen vår. Men savner å kunne kjøre på langtur uten å bruke så mye tid på lading. Mannen min driver og orienterer seg etter ny bil, men alternativet er bare en større elbil med rekkevidde på nærmere 500 km.


#3

Lavender sa for siden:

Vi har nyere e-golf som eneste bil. Leier stor stasjonsvogn på Nabobil når vi leier hytter og vil ha med mye utstyr.

Bilen er billig i drift, betalte nå 4500,- for stor service hos Møller, og værre blir det ikke. Forsikring ink veiavgift på ca 600,- i mnd. Lader hjemme 99% av tiden. Vi byttet varmekilde og kjøpte elbil samtidig, har i alt spart 30 000,- i året.

Vi kjører normalt ca 7000 km i året, siden korona har vi kjørt ekstra, vært på både Hitra og Sjælland.

Vi savner ikke stor fossil bil, men skulle gjerne hatt litt mer bagasjeplass. Ca 100 liter mer hadde vært bra.


#4

Tjorven sa for siden:

Lavender: Jeg tenker også at vi burde leie en bilkollektivbil eller nabobil når vi skal reise lenger enn 2 timer. Men det blir liksom aldri til at vi gjør det. Vi skjønner jo at det egentlig blir billigere enn å bytte ut den veldig ålreite Leafen vi har nå.


#5

millact sa for siden:

En venninne i Oslo og hennes familie har Soul som eneste bil. De er fire stykker, to ungdom. Nå har de kjøpt seg hytte også. Tror de er veldig fornøyde med bilen i alle fall og den er ganske stor på en måte.


#6

Bean sa for siden:

Vi har 2 biler og begge er elbiler. En litt større familiebil (Mercedes EQC) og en liten (Renault Zoe). Vi har installert 2 ladestasjoner hjemme så vi kan lade når vi trenger. Så langt kan jeg si at vi veldig sjelden har hatt behov for mere enn et ladepunkt om gangen.

Den lille bilen har vi hatt i 4 år, og den har vært billig i drift og services. Har en rekkevidde på 300-320km om sommeren og ca. 200-220km når det er virkelig kaldt om vinteren. Vi bruker denne mest lokalt. Bagasjerommet er overraskende stort til å være en så liten bil. Plass til 4 (og 5 over korte strekninger). Den modellen vi har kan ikke hurtiglade, men det har ikke vært et problem så langt.

Familiebilen fikk vi rett før ferien i fjor. Byttet ut dieselbilen med denne. Vi kjørte den rundt i Sør-Norge i fjor sommer og det var overraskende enkelt å finne lademuligheter de fleste plassene - i byer og langs veien. Rekkevidden er ca. 420km så man må planlegge litt når man skal på langtur, men dette har ikke vært et problem for oss så langt.


#7

Fakse sa for siden:

Er det 40 kWh dere har? Vi har Leaf med 62 kWh, og erfaringen fra bilferie halve Norge på langs i fjor var gode nok til at vi gjerne gjentar i år, og plusser på en ganske betydelig tistanse i forhold til fjoråret.


#8

Tjorven sa for siden:

Ja, vi har 40kWh. Den er noen år gammel og det var lange køer på å få kjøpt elbiler med større kapasitet på det tidspunktet da dieselbilen ga beskjed om at den snart ville takke for seg.

Vi prøvde oss på en langtur i fjor som IKKE frister til gjentakelse. Turen skulle ta 6 timer, men vi brukte over 12. Akkurat den dagen var det veldig, veldig varmt og motoren gikk varm slik at vi brukte ekstremt mye tid på å lade. (I ettertid skjønner vi at vi burde latt bilen få en pause - verken ladet eller kjørt en liten halvtime. Da hadde det gått bedre. Lading fungerte nemlig veldig mye bedre etter en 20 minutters fergetur.)

Men i det store og hele - veldig fornøyd med elbil.


#9

Luftslottet sa for siden:

Det spørs jo helt hva dere trenger å bruke bilene til? :knegg:

Sjuseteren: Hvor ofte bruker dere alle sju setene? Er det da aktuelt å kjøre to biler i stedet, og funker det for dere? Får dere plass til all bagasjen i én bil på ferier, eller må dere også da kjøre to biler? Hengerfeste - har dere det, og trenger dere det?

Vi har endt med sjuseter dieselbil på grunn av disse punktene, fordi vi bare har én sjåfør og bilen må dekke også disse behovene. En elbil som dekket alt dette var i praksis en Tesla model X, og det er ganske mange hakk over det vi har lyst til å bruke på bil, for å si det mildt. :knegg:


#10

Fakse sa for siden:

I dette konkrete tilfellet tror jeg at jeg ville kjørt en el-bil først, familiebil slik du skisserer. Når dere ser at dere aldri bruker 7-seteren kan dere selge den :knegg:


#11

IzziCreo sa for siden:

Hvis ikke jeg husker feil, så hadde dere 7-seter tidligere? 5008? Kan godt være jeg husker feil altså :knegg: Men hvis jeg husker riktig; hvordan var det å gå fra så stor bil til en mye mindre en? For oss så blir det evt en Leaf som bil nr 2 og f.eks. Enyaq som bil nr 1. Selv om ikke det er superduper ofte at alle fem er i bilen så kan vi ikke belage oss på bilkjøp som ikke funker til det. Også trenger vi bagasjeplass. Enyaq ligger på over 500 km i rekkevidde.


#12

IzziCreo sa for siden:

Takk for nyttige tall, Lavender. Delebytte, service etc. er jo mindre ved elbil enn fossil har jeg skjønt, og det er det vi ser litt for oss at blir kjipt å bære med å beholde Grand Picasso'en kontra å kjøpe en brukt Leaf/Soul e.l. som bil nr 2.


#13

Luftslottet sa for siden:

Jeg har den bilen og ville vurdert Polestar 2 hvis jeg skulle sett på bil nå.


#14

Tjorven sa for siden:

Du husker godt. Jo, vi hadde en 5008 tidligere. Og der var det absurd mye plass.

Men å nedskalere til mindre bil har vært ganske uproblematisk. Den ble kjøpt inn for å ha plass til 3 barneseter i bredden, men det er mange år siden vi trengte det.

Enyac står på lista over biler vi vil prøve ved en eventuell oppgradering. Men det er rekkevidde vi etterlyser i langt større grad enn plass. Vi har vært 5 i bilen mange ganger, og det går veldig greit. Også for avreise til hyttetur (men da har det være sengetøy og håndklær på plass på hytta).


#15

IzziCreo sa for siden:

Vi er fem, og to av barna spiller schvære instrumenter :knegg: Men Soul som bil nr 2 er absolutt aktuelt.


#16

IzziCreo sa for siden:

Ganske så likt slik vi tenker oss ser jeg. Nyttig info om to ladepunkter, og at dere ser at dere som regel kun bruker et om gangen.


#17

Billa sa for siden:

Vi har gjort som dere skisserer. Solgte dieselbilen nå og har én stor og én mindre elbil. Mine menn er 1.90 hm lange (og ingen av oss er nette i fasongen) så for å få en bil som fungerer som familiebil uten krøllete bein og sild i tønne, endte vi opp med en e-tron. Denne bruker også mannen når han pendler og er på reise, mens jeg har Leafen her lokalt.

I sommer skal vi nordover med alle 4, og vi må bare beregne inn tiden det tar å lade.


#18

IzziCreo sa for siden:

Haha, ja, sant nok :knegg:

Vi bruker sjelden alle setene i 7-seteren, men vi bruker plassen. Dvs er alle barna med så sitter de enten på 2.seterad eller 2+1 hvis vi har med alle instrumentene. Og det vil vi jo ikke kunne få muligheten til med bytte til bilklassen som Enyaq tilhører, men det frister ikke å kjøpe Spacetourer varianten som Peugeot/Opel/Citroën har kommet med nå. Den er faktisk enda større, og blir buss/van liksom. Men å fordele familien og instrumentene på to biler går fint.

Ja, hengerfeste er et must på ny bil. Vi har alltid hatt det før, men ikke på den vi har nå fordi vi måtte ha bil kjapt og den hadde ikke det. Mannen må kunne feste el-sykkelen sin på bilen (kan ikke stå på taket).

Enig, Tesla X og prisen er uaktuelt her også. Vi bruker ikke mer penger enn vi må på bil, og er langt mer interessert i hvordan den funker i praksis, plassen og at våre konkrete behov blir dekket enn hvor sexy bilen er, felger, lyslister og lys i grillen liksom :knegg:

Vi snakket nettopp om i de tilfellene det ikke vil funke med mindre bil en 7-seteren, men det er liksom så få ganger, som eksempelvis å kjøre til Gardermoen når vi skal på 3 ukers ferie alle fem. Dette gjør vi ikke ofte (etter hyttekjøp så er det langt fra årlig), og da kan vi jo ta en taxi eller sende Eldste på Flytoget liksom :knegg: Men så sa mannen "Hva med om vi tar en Danmarkstur?" Og da sliter vi, men da tror jeg heller ikke 18-åringen blir med. Men ferier til Europa og fjerner strøk blir hun garantert med så sant det ikke krasjer med noe hun selv skal.

Jeg kjenner jo at det hadde føltes skikkelig digg å beholde 7-seteren for å ha mulighetene den gir, men vil det være skikkelig uøkonomisk liksom?! Det er jo ikke slik at den vil stående å samle støv, for selv om vi har klart oss utmerket med kun en bil i alle år, så har vi en hytte nær oss, som vi kommer til å bruke enda litt mer om vi kan dele oss fordi vi har to biler.


#19

IzziCreo sa for siden:

Yes, det enkleste er ofte det beste :knegg:


#20

IzziCreo sa for siden:

Du har 5008? Vi hadde den før (nå Grand Picasso, men de er jo ganske så like). Skal sjekke ut Polestar 2. Takk for tips!


#21

IzziCreo sa for siden:

Yes, det er jo skikkelig danseplass i de bilene, så man blir jo regelrett bortskjemt.
Nå har vi også kun en beltestol (og han bruker den nok et par, tre år til), men de to eldste er voksne/voksen-ish og man trenger jo minst like mye plass som bilstolene de engang hadde :knegg: Mange vil nok si at vi ikke skal tenke så mye på bil med så store "barn", men Eldste skal studere her og bo hjemme og Mellomste kommer ikke til å flytte hjemmefra på mange år.

Imponert over pakkeegenskapene din, Tjorven, når du er vant til 5008 og pakker finfint i en Leaf :heia:


#22

IzziCreo sa for siden:

Vurderte dere å beholde dieselbilen i tillegg til e-Tron? Ja, viktig med greit med plass når man har store menn. Mellomste har ikke stoppet å vokse ennå, men ender nok et sted mellom 185 og 190.


#23

Luftslottet sa for siden:

Ja, 5008, men jeg har også hund. Har en svoger som har byttet fra Leaf til Polestar, men jeg har ikke fått inspisert bilen ennå.


#24

gnuri sa for siden:

Vi har en BMW X1 diesel og en BMW i3 elbil. Vi har vinglet frem og tilbake om vi skal selge X1 og erstatte den med en elbil som har hengerfeste og grei rekkevidde.
Vi har tilslutt falt ned på at så lenge X1 fortsatt fungerer flott og i praksis koster oss minimalt pga serviceavtale, er det bare tull å måte ut med et mellomlegg i størrelsesorden ca 300k
Vi ser at elbilen blir brukt i det daglige, og dieselbilen mest på langturer nordover og til vestlandet. Vi kunne nok ha klart oss med en bil, men da hadde vi omtrent gått i null, og det er fint å ha mulighet til å bruke begge bilene samtidig.


#25

IzziCreo sa for siden:

Takk for innspill. Dette blir nok likt det vi lander på.

Etter samtale med Nettbil, så ser vi det som tullete å selge 7-seteren. Ca markedsverdi på kr 180.000,-, men gjennom Nettbil ca kr 140.000, eller kanskje så langt ned som 120.000,-. Da har den større verdi for oss i bruk enn ved et salg.

Så da er egentlig spørsmålet om vi skal gå for en såpass "stor" bil som Enyaq/iD4 eller om vi skal kjøpe en Leaf eller Soul som vi bruker i det daglige. Ved sistnevnte løsning så kan vi f.eks. ikke dra på tur med hele familien i elbilen. Det kan vi, i hvert fall ish, i en Enyaq/iD4 (det må testes). Hvis vi går for en liten bil, så må det vurderes om den skal være ny eller brukt.

Egentlig veldig greit å få avklart dette med bilen vi har, så da er en variabel fjernet, men kjenner det er rimelig mange faktorer vi må tenke gjennom :gal:

Er det en bil i samme klasse som Leaf og Soul vi burde se på? Den må ikke være snau over rompa da vi skal ha stort instrument inn (må legge ned setene. Genialt hvis også passasjersetet foran kan legges ned (det har vi ikke funnet ennå på elbil).


#26

Billa sa for siden:

Hei, ja det gjorde vi :) Men, vår Volvo XC 60 ble for stor til min bybruk, og den var også over garantitiden (med de ulike ekstra kostnadene det kan bety). Vi fikk en god innbyttepris der vi kjøpte Tron.


#27

mrc sa for siden:

Her har vi foreløpig elbilen + dieseldyren (SUV, 4WD, 7 seter). I det daglige er det elbilen som brukes mest, og slik jeg ser situasjonen nå, tenker jeg at SUV-en kommer til å bli i mitt eie noen år til. De rene driftskostnadene for denne betyr egentlig lite, når bruken nå sikkert vil være ca. 8k i året - med mindre man ikke har bilferie. Og det blir nettopp da også elementer som bilferie der man vil se på denne som det mest egnede.

En elbil som erstatter tenker jeg fort har blitt godt over 500 000. Foreløpig blir da regnestykket egentlig ganske enkelt.

Når det ellers gjelder lading her med to elbiler, tenker jeg vel at det er sjeldent man trenger å lade begge hver dag, med mindre ikke den ene er med såpass kort rekkevidde at den i praksis må det. Nå er det jo riktignok mindre kjøring enn vanlig i koronatiden, men lading her for en elbil med 22/32 mils oppgitt rekkevidde (vinter/resten av året) blir 1-2 ganger i uka...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.