Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Forbrukerhjelp - hvordan gå frem?

#1

Polyanna sa for siden:

Jeg har blitt lurt. :mumle:

Jeg falt for en annonse for et tilsynelatende norsk selskap som selger SUP-brett. Vi har hatt lyst på det en stund, og så slo jeg til.

Det er en tlsynelatende norsk nettbutikk, med .no-adresse, en norsktalende video som forteller om "hvem er vi" (norsk jente med DIALEKT og greier), lovnad om rask frakt og fri retur og bestillingsbekreftelse som sier sum og frakt (69 kroner i frakt, så det tyder jo også på relativt "kortreist").

coolsnow.no/

Det falt meg rett og slett ikke inn i måneskinn at dette kunne være et utenlandsk selskap.

Nå ser jeg at i vilkårene, laaaaaaangt nede, under masse informasjon om delbetaling og betingelser for det, så står det "du handler fra Coolsnow Aps, og det er derfor en mulighet for at det påløper importskatt", elns. Men etter det jeg hører fra andre, er dette oppdatert nylig. Jeg så det uansett ikke, men tilstår at jeg ikke finleser fjørtiørten sider med vilkår hver gang jeg kjøper noe.

Så får jeg varene, ganske røft håndtert, så det er et hull i en av baggene, men ellers fine. Og så kommer det en regning på masse penger, for import-toll! :sur: Det viser seg at selskapet er dansk, og sender fra Danmark.

Jeg ser mange har prøvd å ta dette til forbrukerrådet osv., men de henvises til Danmark og der står man.

De har masse falske, positive anmeldelser på Trustpilot, så jeg catchet ikke svindelen.

Nå prøver jeg å kansellere resten av ordren, men det er selvsagt full radiotaushet. :mumle:

Jeg vet ikke helt om jeg har noen rettigheter, og hva, i så fall, hvordan gå frem? Egentlig vil jeg bare at de skal svi noe så inn i helvete.

Hvis resten av varene plutselig kommer, selv om jeg har kansellert dem, kan jeg nekte å motta dem? (Fedex)


#2

Magica sa for siden:

Jeg ble akkurat like mye lurt som deg. Og jeg tror ikke vi kommer noen vei. Jeg har bestilt to brett, og de kom i to forsendelser via Bring, og jeg tror ikke du kan nekte å ta de i mot? Jeg har fått begge mine med en dags mellomrom men jeg har foreløpig kun fått ett sånn import-moms-krav, håper det ikke blir TO!? Jeg catchet heller ikke at det var utenlansk. :(


#3

frukt sa for siden:

Har ingen råd, men kan anbefale bondekompaniet for kjøp av SUP. :)


#4

Kaprifol sa for siden:

Er noen av dere medlem av Huseiernes landsforbund? De har gratis juridisk rådgivning. Finn fram alt av dokumentasjon og ta kontakt.


#5

Polyanna sa for siden:

Å, det høres lurt ut, takk!


#6

liefje sa for siden:

Man har også ofte rett til advokathjelp på innboforsikring. Det er dog en egenandel.

Forøvrig utrolig irriterende!! Aner ikke om man kan nekte å ta imot. Man kan det på posten, men om det er slike leveringstjenester, vet jeg ikke. Kanskje prøve å ringe dem? Og hvis du returnerer varen, kan du kreve mva tilbake, mener jeg. Litt papirarbeid, men kanskje verdt det likevel (om da ikke kostnad for returfrakten er større enn det man får tilbake...)


#7

Polyanna sa for siden:

To digre SUP-er, så da går nok vinningen opp i spinningen, ja...


#8

Neket sa for siden:

Har du betalt med kredittkort? I såfall kan kanskje kortselskapet hjelpe?


#9

Polyanna sa for siden:

Klarna. Det var også et "grønt flagg", jeg ser på dem som ganske seriøse.



#11

Lavender sa for siden:

Jeg tenkte også på Facebook. Coolsnow annonserte så massivt på Facebook og fikk så uvanlig mange sintefjes, kommentarene ble nok fort slettet.

Utrolig sleipt å stå frem som norsk bortsett fra den bittelille underteksten. Kanskje dansk tv har en Solveig Barstad?



#13

Polyanna sa for siden:

Haha, gjett hvilket selskap som kom med bannerannonse over hele Din Side? :haha:


#14

Charlie sa for siden:

:rofl:

Cookies er gøy.... :fnis:



#16

Kaprifol sa for siden:

Solveig Barstad var også et tips; Hva med å be Tv2 hjelper deg kontakte sitt danske søsterprogram?



#18

Billa sa for siden:

Hvordan gikl det med saken din, Polyanna?

Viser seg at mannen min også falt for Coolstuff-annonsen, og kjøpte et brett.. Har ikke testet der tidligere, men foreløpig SER var og pumpe og brett greit ut. Tror ikke han reflekterte iver at det plutselig dukket opp tollkrav etc, og bare betalte. Det hender jo at vi bestiller annet fra utlandet, og betaler jevnt og trutt litt her og der:flau:


#19

Fersken sa for siden:

Coolstuff eller Coolsnow?


#20

Billa sa for siden:

Er ikke det samme firma :vetikke:


#21

Polyanna sa for siden:

Fikk i hvert fall avbestilt resten, men så har det dukket opp både redningsvester og tollkrav på disse, enda jeg nektet å motta pakken. Og nå flere meldinger om at det er utlevert pakker, som vi ikke har sett. :gaah:

Så i morgen må jeg få gått gjennom hva jeg har betalt egentlig og bruke masse tid i telefonen igjen. :gaah:


#22

Fersken sa for siden:

Tviler på det, Coolstuff er registrert i både Brønnøysundsregisteret og MVA-registeret, men finner ingenting der om CoolSnow.


#23

Polyanna sa for siden:

Det står «coolstuff, del av coolsnow» i annonsene, så jeg antar det er er norsk skallselskap.


#24

Frøy sa for siden:

Må ikke blande inn Coolstuff i dette tror jeg, for det er jo noe helt annet. Coolsurf og Coolsnow derimot.


#25

Polyanna sa for siden:

Du har helt rett! Coolsurf og coolsnow er samme! Ikke coolstuff.

Snakket med fedex nå, de får MANGE telefoner om dette, tydeligvis.


#26

Nenne sa for siden:

Får du meldinger omat Fedex har levert og så har du ikke mottatt noe?

Jegstrever idisse dager med et annet firma som sender «bevis» på levering selv om jeg ikke har fått noe. Dette er angivelig Fedex eget sporingssystem, men det henger ikke på greip.


#27

Polyanna sa for siden:

Det viste seg at systemet lagde den meldingen når pakken ble returnert fra postkontoret tilbake til dem.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.