Etter å ha snakket om det i en evighet blir det endelig elbil på oss. Og da må vi også få installert lader.
Det enkleste er selvfølgelig å installere laderen som forhandleren anbefaler (i vårt tilfelle en lader fra DEFA), men jeg syns det er nyttig å høre litt om andres erfaringer med elbillader. Jeg syns dessuten DEFA-laderne er ganske stygge. :knegg:
De jeg foreløpig har sett meg ut er DEFA, Easee og Zaptec. Hvis jeg har skjønt det riktig så bør vi har et Tibber-abonnement hvis vi velger Easee. Er det noe annet jeg bør være oppmerksom på ved valg av lader?
Vi har allerede lagt opp egen kurs, så vi skal egentlig bare ta stilling til hvilken lader det er vi skal ha. Den skal være montert ute, og vi ser rett på den fra kjøkkenvinduet, så jeg har også lyst på en som er litt pen å se på. :knegg:
Defa. «Rabatt» fra forhandler. :lat: Etter en feiljustering fra elektriker, har den fungert feilfritt. Stiller ladetid fra bilappen, kam gjøre det fra veggladeren og, men har aldri giddet å sette det opp.
Easee. Den er billigere enn zaptec og mindre og like smart. Du trenger ikke å være tibber kunde, men det er jo morsomt. Noen du kjenner kjenner noen som montere dette kjapt og greit til en fornuftig pris. :knegg:
Montøren har vi på plass. Vi mangler verken tilgang til materiell eller elektrikere. :knegg: Jeg må bare bestemme oss for typen. Da ser det ut til at blir Easee. Det er også den jeg syns er penest. :jupp:
ID 4 GTX. Jeg vil ha firehjulstrekk, fordi vi bor i bunn av en kjempebratt bakke, som er ganske grisete å komme opp om vinteren. Samtidig som jeg ikke vil ha en alt for stor bil. Vi har ikke funnet noe som passet våre behov, til en pris jeg syns var akseptabel, før ID 4. Iom at vi vil kunne flytte hundeburet mellom bilene utgikk Volvo XC40 og Tesla 3, siden bagasjerommene er alt for små. ID 4 har regulerbart bagasjeromsgulv, så der får vi inn det ganske høye buret vi har. (Jeg vil ikke ha hundebur i begge bilene.) Vi har også vurdert Skoda Enyaq, men likte ID 4 såpass godt, at vi går for den. :jupp:
Vi bytter ut en Audi A3. Vi vurderte om vi skulle gå fra to til en bil, og heller gå for en større elbil, men har kommet til at vi fortsatt trenger to biler såpass ofte at det ikke lønner seg å selge begge bilene. Da kan vi heller kjøre den største (og nyeste) helt ut.
Det skjer fortsatt så mye på elbilfronten, og jeg regner med at rekkevidden bare kommer til å bli bedre og bedre.
Sentralt for hvilken lader man velger, kan være det elektriske anlegget i huset. Som ellers nevnt er er Easee/Tibber-komboen en årsak til at mange velger Easee. Et element her kan da også være lastbalanseringen hvis man ikke har så mye ledig "kapasitet" på det elektriske anlegget.
Har Easee. Foreløpig ikke kombinert med Tibber. Installasjonen er gjort med 32A 1-fas. 50A hovedsikring, så har stilt ned maks hva laderen kan trekke via appen. 22A i vinter, men økt til 25A nå (og har sikkert såpass lavt peak-strømforbruk om sommeren at godt jeg kunne kjørt det enda mer opp, men egentlig ikke behov). Installerte med 32A da det kan være at jeg senere får byttet til større inntaks- og hovedsikring (krever søknad til everket - mulig jeg gjør det i forbindelse med renovering av badet etter hvert - kan være praktisk å gå opp til 63A, hvilket jeg har kraftige nok kabler for i hvert fall, hvis everket tenker at de har kapasitet i området til å gi meg det...).
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.