Nå vurderer vi heller en brukt, mindre bil til småkjøring i byen og til hytta (3,2 mil). Kan vi få en ok bil til kr 150.000-200.000,-? Ser det ligger endel på Finn i den prisklassen, og alle tre bilene ser ut til å koste noenlunde det samme (men det kan jo godt være noe som skiller dem allikevel).
Hva bør vi se etter foruten rekkevidde? #elbilnovise
Noen med erfaringer med en eller flere av disse elbilene?
Tenker å kjøpe fra bilforhandler så vi kan evt reklamere hvis noe oppstår eller tenker dere at det er unødvendig og man kan heller gjøre et kupp privat på Finn?
Vi har Leaf og til småkjøring i byen er den helt super.
Den er god å sitte i og god å kjøre. Det eneste vi savner er mer rekkevidde når vi skal kjøre litt lengre. Den har ca 25 mil på vanlig føre. (Det skal sies - jeg kjører den tydeligvis langt mer energiøkonomisk, for jeg bruker mindre batteri enn mannen min på samme strekning. Jeg kjører nok både litt saktere generelt og akselerer ikke like brått.)
Jeg har kia selv, men ikke soul. Kia e-Niro. Elsker den, men liker ikke soul.
Hadde leaf i flere år, og det var ingenting galt med den bortsett fra avstanden. Kjører mye den nye også den er veldig god.
Har prøvd Leaf såvidt (eldste type), har Ioniq 2017-modell. Jeg synes Ioniq er bedre å kjøre, og generelt føles bedre, men det er nok personlige preferanser. Rekkevidden er ca 200-240 km på min, avhengig av årstid og temperatur.
Ja, stemmer. Dere hadde gått over til 40kwh. Dere opplever ikke i deg daglige at rekkevidden er for snau? Kanskje et dumt som, for jeg kan ikke se for meg at den er det, men jeg har heller aldri tenkt over hvor langt man egentlig kjører hvis man gjør en hel bunch med ærender :humre: Det skal dog sikkert godt gjøres at man kjører hist og her og det blir over 20 mil liksom - uten lademuligheter. Høres garantert ut som en skikkelig elbilnovise :knegg: Men jeg ser f.eks. en Opel Ampera har rekkevidde på 300-400 km, og de fås kjøpt brukt til rett over 200', men mulig den er litt for liten. Hadde du villet anbefale å gå opp i rekkevidde med en slik når prisen ikke er så langt unna?
Ja, så du følte det buttet med rekkevidden? Bruker du den mye til langkjøring eller blir det mest bykjøring og korte avstander? (se forøvrig svaret jeg ga Tjorven over her :humre: )
Ja, men den er ikke aktuell. Da hadde vi gått for en større bil, da Leaf i utgangspunktet ikke er stor nok til familien, men vil passe supert i det daglige hvor vi ikke er mange i bilen og til miljøvennlig småkjøring.
En klassekompis familie var blant de første i Norge som fikk Opel Ampera. De hadde den et par år. To barn og en diger rottweiler. Kjørte kun med den til hytten på fjellet halvannen time unna. Nå har de byttet den inn i en hybrid, men det var nok pga størrelsen. De hadde ingen større annen bil.
Nei, altså. Vi lader ikke en gang i uka engang. Så til bykjøring er rekkevidden ikke noe problem. Så hvis den uansett bare er til bykjøring, så holder 40 kWh i massevis.
Inntrykket mitt er at Hyundai klarer å få mer ut av batteriene sine enn Nissan. Men pass på at du får en bil med en app. Vet ikke om Hyundai har det. Har en Leaf selv, 24 kwh og ikke den beste rekkevidden. Men elsker at den har vært min siden 2017 og ikke trengt en tur på verkstedet så langt :hjerter:
Jeg pendler daglig 2 x 39 km med min Leaf 2015-modell (eller, altså nå om dagen er det mest hjemmekontor), lader kun hjemme, den er så god som ny, og batterikapasiteten er ikke nevneverdig redusert. En god del lavere rekkevidde når det er 10 minus selvfølgelig, da hender det jeg må lade om jeg er dum og kjører omveier på vei hjem.
Jeg har en Ioniq som er kliss lik. Veldig god bil, bortsett fra på slapsete vinterføre. Den er litt lett foran og kam få litt dårlig tak. (Godt mulig de andre har samme problem)
Reell rekkevidde er nok ikke 280 km, men kanskje drøyt 200. Men det som er bra med denne er at den hurtiglader raskt, og mye raskere enn Leaf som er like gammel, også raskere enn den nyeste Ioniq. Men med det kjøremønsteret dere skisserer så er det neppe så ofte det blir behov for det. Jeg suser opp og ned til hytta rett som det er, det er ca 19 mil tror jeg. Mye motorvei og motbakker, så da lader jeg som regel en liten runde for å slippe å kjøre veldig forsiktig på motorveien. Må uansett lade hvis det er vinter.
Digger at det er varme i ratter også.
Har ellers satt på ekstra langlys, de var ikke all verden, men det har også med å gjøre at jeg ikke ser så godt som før og mislikte kjøri g i mørket.
Alt i alt, har ingen problemer med å anbefale denne bilen. Hadde glatt valgt denne en gang til.
Vi hadde en 2016model med 30kv batteri. Til bykjøring fungerte det. Ladet hver dag på vinteren. Fungerte på vestlandsferie i sommer også. Bergen-kristiansund-Bergen.
Nå har jeg en bil som går 450-500km og det er ekstremt mye mer avslappende enn de 150-200km som leafen hadde. Mamma har den nye leafen, den går litt lenger enn min gjorde. Kanskje 250.
Vi har 62 kWh Leaf og ELSKER den. Anbefaler på det varmeste, og digger at vi aldri mer plutselig må passe på å få fyllt bensin. Bare å plugge inn kontakten når vi kommer hjem om vi ser at det trengs. Rekkevidden på en 40 kWh bør være uproblematisk til den bruken du beskriver.
Den gamle Ioniqen har ikke app, men sant og si har jeg ikke savnet det så veldig, man kan stille inn oppvarming på forhånd, men da må bilen være innplugget til strøm.
Ellers er det også mitt inntrykk, at det ikke er så stor forskjell på Ioniq og Leaf i rekkevidde selv om Leaf har større batteri. I alle fall om man skal kjøre f.eks. Trondheim Oslo så vil man lade raskere på denne Ioniq-en. (Den nye lader visstnok tregere, men har til gjengjeld mer rekkevidde)
Takk! Vi prøvekjørte også Ioniq og Soul. Det kunne egentlig godt blitt en Soul, for vi likte den også godt, men de hadde ingen inne som var aktuelle. Ioniq var grei, men vi synes begge at Leaf og Soul hadde hakket bedre kjørekomfort.
Takk! Så flott! Jeg har tilgode å høre om en Leaf-eier som ikke er fornøyd, og det er jo svært mange som kjører nettopp den bilen, så det er et svært godt tegn :jupp:
Håper dere kommer til å bruke den til mer enn turer i nærmiljøet, det er ikke noe problem å kjøre halvlange turer altså. Veldig lange turer, da må en være innstilt på å lade, og det kan ta tid, særlig på vinteren. Og det kan være ødelagte ladestasjoner eller kø. Men jeg har blitt så vant til det at det gjør meg ingenting, det er en del av den prisen jeg betaler. Men slipper å tenne på en vill mengde hundrelapper per uke i bensintanken. (Nå er ikke hurtiglading superbillig heller, men til hverdags har du jo full tank fra stikkontakten hjemme)
Hvis jeg er på jobb og lader så kan jeg sjekke hvor mye av batteriet som er ladet fra kontorplassen. Jeg kan skru av lading og deretter starte (så lenge bilen er koblet til strøm). Jeg kan også skru på oppvarming av bilen på vinteren :hjerter: Jeg har gammel Leaf, 2015, og tror du kan gjøre mer med en 2018-modell.
Ja, den kommer helt sikkert til å bli brukt på litt lengre turer også, når vi blir vant til å kjøre elbil :humre: Kanskje spesielt Eldste, da hun nok kommer til å farte litt. Takk for tips og råd :blomster:
Takk! Ja, siden vi bor i borettslag og ikke har bilen rett utenfor, så skjønte vi at app var greia. Veldig kjekt å kunne administrere bilen fra mobilen :jupp:
Gratulerer! Sikkert beste valg for dere med behov for bagasjeplass. Jeg var på langtur med e-golf i går, kjørte 27 mil, ladet 9 min på hurtiglading. Er veldig fornøyd.
Vil anbefale avtale med Mer Norway og Circel K også.
Vi har Leaf fra 2013 og den går som ei klokke, aldri vært noe tull, men altfor kort rekkevidde. Vi har en Tesla3 i tillegg, men Leafen har mye bedre svingradius og større bagasjerom.
Usikker, men det kommer stadig flere leverandører. Jeg har brikker fra Grønn kontakt (som har blitt til MER??) og Fortum, pluss et par apper hvor jeg også har lagt inn kortet, men det hår raskere med brikke synes jeg. Finn ut hvilke distanser det et aktuelt å kjøre hvor dere kan få bruk for hurtiglading. Vær forberedt. Men dere kommer neppe til å trenge det så ofte om dere har lader hjemme, med mindre det blir impulsivt bestemt at dere skal på langtur og dere bare har kvart tank. Med lader hjemme tar det noen timer å lade opp batteriet.