Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Regne ut sidene i terning når vi har volumet

#1

Acino sa for siden:

Hjelp! Står fast i leksene med ungene her.

Står helt stille, blankt. Vet volumet, 1331, skal finne ut sidene. Formelen er V = S x S x S
Hvordan setter vi opp/viser utregning?


#2

Polyanna sa for siden:

Tredjeroten av volumet?


#3

apan sa for siden:

Pussig med tredjerot for barn på 5. trinn da. Tipper tanken er at de skal prøve seg fram. Tenke seg hva 10x10x10 er og se at det blir litt lite og så kanskje prøve neste tall....


#4

Acino sa for siden:

De har 7.trinn matte. Men likevel, jeg husker ikke regne ut rota av. Det er ikke en oppgave merket med lov å bruke kalkulatoren heller.


#5

Timar sa for siden:

Som Polyanna sier:
1331 = S^3
S = 3rota av 1331.

Kalkulatoren min klarte ikke den utregningen da, håper din gjør det. :)
Og pass på å putte svaret inn i formelen så dere ser at det blir riktig!


#6

apan sa for siden:

Tenker de skal prøve seg fram / resonnere.


#7

Fersken sa for siden:

Tror ikke 5. klassingene har lært tredjerot enda.

Svaret er 11. Hvordan regne ut, tja.


#8

Timar sa for siden:

Ah, så unge, ja. Da er det nok å prøve seg fram.

10 * 10 * 10 er jo 1000, så ganske nærme allerede på første forsøk.. :)


#9

Acino sa for siden:

Takk for alle svar, tok den gjette seg frem og vise det passa i formelen.


#10

Malama sa for siden:

Det pleier være prøve deg frem da ja, hvor logikk egentlig er en del av greia. Altså, å bruke logikk til å prøve seg frem.


#11

Acino sa for siden:

Jeg og mannen brukte over halvtimen på å rette leksene deres i matte ikveld. :knegg:. Jeg skal gå gjennom med dem i morgen. De går i 5.men mine og to til har 7.trinn matte. De går ut av timen å jobber som oftest selv med stoffet. Noen timer har de assistent og noen få timer lærer. Kontaktlæreren deres har vært borte i over 1mnd. Mens han var borte hadde de ingen plan, ingen lekser. I dag var han tilbake og har da tatt litt godt i med leksene. Helt greit. Veldig glad de får denne tilrettelegginga. Det har vært noen frustrerende år før med liten eller ingen tilrettelegging. I 5.fikk de ny kontaktlærer og det er helt noe annet. Det jobbes i kulissene med å prøve å få til at timeplan kan passe neste skoleår slik at de får hospitere på ungdomsskolen i matte. Det håper jeg går! Kontaktlæreren lurte på om vi har vurdert å la de hoppe over ett trinn men fikk samtidig beskjed at for minst en av de ville ikke det være nok i matte. Så er det det sosiale, stort kull kullet over med en del mobbing osv. Så, de kommer nok til å følge sitt trinn med litt tilpassing - det får heller være at jeg må repetere, google en del. :knegg:


#12

Malama sa for siden:

Du kan bli god i matte i det minste da ;)


#13

liefje sa for siden:

Jeg trodde ikke at foreldre måtte involvere seg i det hele tatt dersom barns hoppet over år i et fag. Trodde det bare ble tilbudt hvis elevene var så sterke i et fag at de omtrent var selvgående:kunne lese seg til ting. Men lenge siden det har vært aktuelt så jeg er vel utdatert


#14

Acino sa for siden:

De er stort sett selvgående men pga interessen er tilstede for å lære velger jeg å involvere meg. De jobber med kapitler de får beskjed om å jobbe med(fra lærer altså) , men her tror jeg de burde ha jobbet med et annet kapittel først - eller at læreverket er for dårlig. De får utfordringer på sitt nivå for å kunne lære istedenfor å sitte å jobbe med noe som de allerede kan. Hvorfor skulle ikke elever som er sterke i ett fag få lære mer, få utfordringer, få undervisning? Håper du er utdatert, at det blir mer vanlig at også faglig sterke elever får tilpassing og ikke bare de som ligger etter.


#15

mkj sa for siden:

Det er jo sånn det burde være (at foreldrene ikke trenger involvere seg, ikke at de ikke skal få tilpasning.) Min hospiterte i 7. en time i uka da hun gikk i 5. Men ingen beskjed til henne dersom de endret timeplanen. I 6. og 7. hadde de fortsatt bare 7. klassebok å tilby. Vi kjøpte en ungdomsskolebok, inkludert et hefte til læreren selv.

Heldigvis var det bedre på ungdomsskolen. Der var det et eget opplegg, riktignok bare ett trinn opp. Men gikk ut av ungdomsskolen, ferdig med 1T.

Men jeg er enig i at det er en fordel å være like gammel, min ville ha vært 17-åring i russetida, ikke sikkert det hadde vært like moro.


#16

Polyanna sa for siden:

Det er jo veldig leit dersom de som ligger foran i et fag fortsatt skal ha sånn plankekjøring at de aldri treffer en utfordring de trenger hjelp til... Jeg håper i hvert fall inderlig at det ikke er holdningen rundt omkring! At de bare får forsering så lenge det er plankekjøring og ikke skal få brynt seg!


#17

Tjorven sa for siden:

Jeg blir glad når jeg leser om tilrettelegging også for de faglig sterke elevene. Knerten har i alle år fått hospitere 2 år opp i matte. Han begynte med det i 2. klasse og gjør det fremdeles i 8. Eller skulle gjøre, for forrige og inneværende skoleår har "besøke en annen klasse" ikke vært mulig på rødt nivå. (På gult nivå tillot skolen dette, men det har ikke vært så mye av det i Oslo i år.)

Selvfølgelig skal man ikke trenge å klare å lese seg til alt selv, selv om man hospiterer opp. Det de lærer av er å møte utfordringer de må jobbe med, og dette blir mye lettere når de plasseres i en klasse hvor det er andre som er på samme nivå. Knertens barneskole lå like i nærheten av en ungdomsskole, så han fikk gå dit for matteundervisning to dager i uka. Det fungerte brillefint.


#18

Nenne sa for siden:

Det er et like stort problem som det alltid har vært. De som ligger etter får de få midlene som er tilgjengelige til tilpasning og "de flinke klarer seg alltids". Rett til tilpasset opplæring har vært lovfestet siden 1975, men den gang da ble det bestemt i tilhørende forskrift at tilpasningen kun skulle gjelde dem som trenger hjelp til å følge klassens tempo.

Jøsendal-utvalget utfordret dette synet kraftig i sin rapport høsten 2016, men det har ikke skjedd noen ting etter det. Det ulmer litt i lærerstanden da og en del, i hvert fall, har vendt seg bort fra det utdaterte synet om at "de flinke klarer seg alltids", men dessverre ikke alle. Det er noen av de gamle elite-tenkerne ute i skolene fortsatt.

Der traff du meg midt i kjepphesten gitt. :kjepphest:


#19

liefje sa for siden:

For all del; Jeg er så enig som det går an å få blitt i at sterke elever må få utfordringer! Jeg led under mangelen av det da jeg gikk på barneskolen. Fikk ekstrahefter (komet og stjerne eller hva de het - hahaha tenk at jeg husker det), men da de også var ferdigregnet, var det null opplegg.

Hadde bare håpet at vi var kommet så langt at de fikk slike utfordringer uten at foreldre trengte å hjelpe til - slik at også barn uten foreldre som har den muligheten, får lov til å utvikle seg.

Jeg ser at jeg uttrykte meg kjelkete. For såklart må de få hjelp hvis de trenger det. Hadde bare håpet at det var på skolen, ikke hjemme.


#20

Polyanna sa for siden:

Da skjønner jeg bedre. :)

Du traff nok kjepphester/hjertebarn hos både den ene og den andre her.


#21

Tjorven sa for siden:

Ja, dette er definitivt min kjepphest også. Men jeg er av de som stadig forsøker å påpeke at noen skoler får til dette helt fint. Knertens barneskole var helt fantastisk. :hjerter: Han har fått god tilrettelegging hele veien.

Han søkte seg til en ungdomsskole med en litt alternativ pedagogisk tilnærming hvor han STORTRIVES (men fremdeles en offentlig skole og et gratis tilbud). Også der har de tatt ham imot med åpne armer og forsøkt å gjøre som best de kan. Alt var på plass, men korona satte en stopper for deler av opplegget. Det kan ikke skolen klandres for.

Så det er mulig. Man må bare finne de rette folka. :nemlig:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.