Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Passasjer på lett motorsykkel

#1

Pebbles sa for siden:

Kameratene til mellomste får lappen på lett motorsykkel en etter en denne sommeren, og nå synes det å sitte på med vennene som måten å delta i fellesaktiviteter framover.

Jeg går bare rett i ren frykt, så jeg vil gjerne kalibrere med folk som har peiling, som har kjørt lett motorsykkel selv, har barn som kjører eller som er passasjer på lett motorsykkel.

Hva er fornuftig/trygt/ansvarlig, hvor bør grensene gå, hvilke klær i tillegg til ordentlig hjelm bør en passasjer ha, nå er det snakk om overnattingstur og ryggsekker - er det i det hele tatt praktisk gjennomførbart med passasjer i tillegg til baggasje?

Er jeg hysterisk som er livredd eller crazy som i det hele tatt vurderer det?


#2

Bokormen sa for siden:

Jeg vokste nærmest opp bakpå en motorsykkel, og har masse erfarne mc-folk i familie og omgangskrets. Mine får hverken kjøre lett mc eller sitte på før de er myndige. :sparke: Jeg kjenner for mange erfarne sjåfører som stadig unngår farlige situasjoner fordi de er voksne og teknisk gode.


#3

Pebbles sa for siden:

Det er jo magefølelsen min at det skal han IKKE.

Samtidig blir det i praksis rent utenforskap i hele sommer med en vennegjeng som kun består av gutter med lappen på lett motorsykkel.


#4

meisje sa for siden:

Jeg nedla forbud mot både å kjøre opp selv og sitte bakpå. Men det var flere som fikk forbud, og kompisen endte med å vrake sykkelen sin, heldigvis gikk det bra med kompisen, og mor benyttet anledningen til å forklare hvorfor det ble totalforbud etter den hendelsen.

Nå er det nok lettere her vi bor, da min sønn kan ta bussen istedenfor å sitte bakpå.


#5

millact sa for siden:

Jeg kommer også til å ha forbud mot det.


#6

Frøy sa for siden:

Mannen som har hatt lappen på MC i 20år synes enda det er ekkelt å ha noen bakpå og stoler dermed ikke nok på ferske lett sjåfører til at guttungen her i huset får lov.


#7

Milfrid sa for siden:

Dette. Min eks sluttet å kjøre motorsykkel etter er par episoder hvor han unngikk kollisjoner der han i forkant hadde gjort alt riktig, men andres oppførsel i trafikken gjorde at han måtte handle på refleks for å unngå alvorlig ulykke. Altså det at uansett hvor flink han var, så var det andres uoppmerksomhet som gjorde det livsfarlig. Vi hadde små barn, og jeg var takknemlig for at han parkerte sykkelen. :nemlig: Jeg tenker at motorsykkel er noe man kjører når man har noen år i vanlig bil bak seg og er erfaren sjåfør.


#8

Charlie sa for siden:

Signerer at det er ikke nødvendigvis sjåføren jeg ikke stoler på, men alle de andre. Har riktignok også hatt ungdommer på lett mc rundt bilen som har gitt meg fullstendig angst pga utagerende kjøring, så det er nok av førerfeil, også. Har ikke ny statistikk, men før var vel typ 80 % av mc-ulykker «singelulykker», dvs uten annet kjøretøy involvert.


#9

Chablis sa for siden:

Min får ta lappen, men får ikke ha på passasjerer.


#10

Pebbles sa for siden:

Da er det i hvert fall ikke jeg som er hysterisk og fryktstyrt når det gjelder dette.

Takk for svar!


#11

Elisabet sa for siden:

Jeg kan bare si at det er veldig forskjell på gutter og jenter. 17-åringen min kjører lettsykkel og hun har stadig passasjer. Er et par faste venner som sitter på. Hun liker best å kjøre alene, men har hun passasjer velger hun bestandig roligste veien med lavest fartsgrense dit de skal. Vi har ekstra kjøreklær de låner, mens ene kameraten har kjøreklær og hjelm selv. Det brukes mest for å komme seg fra A til B og det er ikke forbudt, så er ikke akkurat lett å nekte dem. De gjør det uansett. Når de får lov så vet jeg i alle fall at hun har med ekstra hjelm og hansker bestandig tilfelle hun skal ha noen bakpå.


#12

Minerva sa for siden:

Drar opp denne, da dette plutselig ble aktuelt her. 15 årig jente som skal sitte på med 17-årig jente. Føles ikke greit og vet ikke om jeg egentlig vil tillate det. Men de har gode argumenter, er ansvarlige, kjører små veier. Hjelper likevel ikke hvis de møter andre tullinger på veien…:sukk:


#13

Minerva sa for siden:

Men da kan man jo nesten ikke slippe den løs på sykkeltur heller, når man har fått en venninne som bor på landet..? Og det er jo tullete.


#14

Benzo sa for siden:

Begge mine kjører lett mc, datteren har også vært passasjer en sesong før hun fikk lappen selv. Kjæresten bodde 1 time unna, så de har gjort unna en del timer på sykkelen. Med baggasje er det mest optimalt om bare passasjer har sekk på ryggen. Setet bak er ikke veldig stort, så minst mulig mellom sjåfør og passasjer er lurt.


#15

Minerva sa for siden:

Ja, det var gode refleksjoner. Takk! :blomst:


#16

Benzo sa for siden:

Ingen av mine kjører E6 selv om det er raskest og sykkelen klarer å holde farten. Det blir for ubehagelig med tungtransport og vind generelt. Jeg har kjørt foran og bak begge mine fra Oslo til Fredrikstad og jeg synes stort sett at folk tar hensyn. Det er god opplæring og begge måtte også ha kjørelærer bakpå ved flere anledninger (og han var en diger kar). Dette går fint! Moped hadde ingen av mine fått lov til å kjøre.


#17

Elise sa for siden:

Da min daværende 17-åring hadde kjæreste med lettsykkel satt jeg ofte med hjertet i halsen, og hvis jeg hadde trodd at jeg hadde makt til et forbud ville jeg gjort det, men jeg tror at hun uansett ville sittet på, bare uten at vi visste det. :sukk:

Jeg rådførte meg med kjentfolk med sykkel, og endte med å kjøpe jakke til henne, og krevde at hun alltid brukte den. Hjelm var en selvfølge, og hun ville nok hatt sin egen etter hvert, men forholdet tok slutt før hun kom så langt.

I ettertid har hun fortalt meg at de kjørte ut av veien en gang, en brå grusvei med skaug på siden. Det hadde vært litt skummelt, men ikke farlig eller vondt.

Hun var en periode veldig opphengt i at hun skulle ta MC-lappen selv, så jeg er ekstremt velvillig på utlån av bil, sånn at hun forhåpentligvis glemmer drømmen om sykkel, når bil er så behagelig. :nemlig:


#18

Charlie sa for siden:

De fleste mc-ulykker er singelulykker som jeg nevnte tidligere over, dvs. om det må være lov å si det - førerfeil. Overvurdering av egne ferdigheter og/eller fart. Gjerne begge. Typisk feil er å kjøre ut i sving, særlig venstresving. Sentrifugalkraften er ikke din venn på veien.

For dem som krysser fingrene og håper det beste - denimklær i 100 % bomull er det beste av utilstrekkelig vanlig tøy - det tåler endel friksjon og smelter ikke mot huden når du blir slengt bortover asfalten i 80 km/t. Ikke kjør i shorts/t-skjorte. Og ha nå endelig på synlighetstøy, eller en refleksvest. Ser så mange førere i helsvarte klær, helt usynlig i regn eller mørke.


#19

celebelen sa for siden:

Ville fikk sitte bakpå yngste til et vennepar i sommer, en kort tur for å prøve. Hun fikk lånt både hjelm og dress, og uten dress ville jeg ikke latt henne være med på annet enn småveier med lav fartsgrense.


#20

Bokormen sa for siden:

Jah. Gjett hvem sin sønn som nå straks får lappen på lett motorsykkel? :o


#21

Elisabet sa for siden:

Det aller viktigste er at de har ordentlig klær og utstyr på seg. Selv om det kun er hjelm som er påbudt, så bør en ha skikkelig motorsykkelbuske/jakke med bestyttere og ordentlige sko. Om man ikke har motorsykkelsko så bør en bruke halvhøye skinnsko i ekte skinn. Ikke syntetiske sko eller joggesko/sneakers. Og skikkelige motorsykkelhansker. Og ikke minst at de må kjøre pent/etter foholdene. Regn er også skummelt for uerfarne sjåfører. Her skal 19-åringen ta tunglappen etter ferien. Kun oppgraderingskurs på kjøreskolen. Når hun er 20 får hun da gyldig lappen på tung siden hun har hatt lett fra hun var 16. Hun kjører pent, men allikevel har hun veltet to ganger og vraket en sykkel i lav fart pga. velt på glatt føre. Er ikke redd for at hun kjører allikevel. Det jeg er redd for er andre sjåfører i trafikken, og de må man passe ekstra godt på. På mc gjelder det å ikke kjøre på retten sin, men bestandig velge tryggest og være veldig observant.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.