Høns sa for siden:
Vurderer å kjøpe El-sykkel. Primært for å kunne sykle til jobb. Per i dag bruker jeg buss. Ser ikke for meg at jeg skal bruke el-sykkel når jeg sykler til vanlig.
Hvilke erfaringer har dere med el-sykkel? Ville dere kjøpt?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Hus, hage, utstyr, design mm.
Høns sa for siden:
Vurderer å kjøpe El-sykkel. Primært for å kunne sykle til jobb. Per i dag bruker jeg buss. Ser ikke for meg at jeg skal bruke el-sykkel når jeg sykler til vanlig.
Hvilke erfaringer har dere med el-sykkel? Ville dere kjøpt?
Pelen sa for siden:
Ja! Elsker min.
Blånn sa for siden:
Jeg kjøpte i april i fjor og sykler daglig til og fra jobb, og noe ellers også. Har 11,5 km nedover til jobb, og tilsvarende hjem. Og det er helt greit å sykle omvei hjemover om jeg skal noe.
Che sa for siden:
Ja! Jeg har byttet ut bil med elsykkel. Elsker den intenst. Lurer på om jeg er ekstra lykkelig når jeg sykler. - og sykler av og til omveier for å få nyte finværet litt ekstra.
Jeg sykler nesten kun på asfalt. Jeg har sykkel fra sykkelpikene som er slik at jeg sitter oppreist. Det er for meg en ekstra bonus.
(Jeg har Electra commute go)
Jeg har 13 km til jobb. Mye oppoverbakker på vei hjem
Robyn sa for siden:
Jeg elsker elsykkel, den erstatter bilen mye for min del.
Men nå er batteriet i ferd med å takke for seg, så jeg er tilbake til den vanlige tråsykkelen. :mumle: (Har en billig elsykkel fra XXL, og avbefaler den. Batteriet begynte å fuske før det var gått to år og nå holder det ikke mer enn knappe 5 km før det kutter. Sykkelen er 3 år.)
Input sa for siden:
Jeg kjøpte el-sykkkel i juni og ELSKER den! Det har fått hele familien til å sykle veldig, veldig mye mer. Når alle er med, sykler mannen på el-sykkelen og jeg på min gamle. Han hater å sykle vanlig sykkel. :knegg: Jeg er derimot veldig glad i å sykle uavhengig av el eller ikke, men kjøpte den for å kunne sykle til/fra jobb uten å bli svett. Har omtrent en mil til jobb og bare oppover hjem igjen. Bruker 20 minutter mindre dør-til-dør med sykkel enn jeg gjør med t-bane, det er i grunnen det aller beste.
Lavender sa for siden:
Jeg likte ikke min, eller andre jeg prøvde, solgte min. Jeg sykler 25 km til og fra jobb uten strøm, med 82 meter stigningen hjem uten problem. Jeg liker ikke at elsykkelen er så tung på flat mark og nedoverbakker, når motoren slår av på 25 km/t er det bare en sykkel som veier 10 kg mer enn de andre. Men hadde jeg bodd på Kjelsås eller Romsås og syklet daglig til Oslo sentrum skulle jeg beholdt den. Jeg mener det bør være betydelig stigning for at motor skal være en fordel.
Jeg har funnet to Cannondale med VO2 makser på Finn, regner med det er ulovlig utstyr for å få motorstøtte over 25 km/t. Ulovlig sykkel skal jeg ikke ha. Ikke nå med 20 km hver vei heller.
løve70 sa for siden:
Jeg synes elsykkel er genialt. Ikke for trening, men som fremkomstmiddel. Har 5 km til jobb og bruker like lang tid om det er motvind, rushtid eller hva….Også genial til/fra trening og på småturer i nærområdet.
venla sa for siden:
Jeg har sluttet helt å ta buss etter jeg kjøpte el-sykkel. Bruker den på sen høst og vinter. Vanlig sykkel når det er bart. Har 1 mil til jobb og bruker kortere tid på sykkel enn buss. Det er og bonus med trim og frisk luft. Minuset er at det har vært mye veiarbeid langs rutene jeg sykler, så har måttet ta omveier.
Har en Elride Prime. Den er 3 år, så ser for meg å bytte den ut til neste vinter. Evnt oppgradere batteriet. Selve sykkelen er i god stand selv om jeg har syklet langt, og mye i salt på vinteren.
Heilo sa for siden:
Jeg kjøote min første elsykkel for seks år siden, og siden da har jeg ikke rørt den gamle sykkelen. Bruker sykkel som fremkomstmiddel, nå har jeg latt den gamle sykkelen gå videre til tenåringen og kjøpt meg ny elsykkel. Det kostee mye for en god en, men jeg synes det er verdt det.
Ellisiv sa for siden:
Jeg elsker min Elvira!
Har en sånn, knallrød: bikebrothers.no/produkt/kalkhoff-endeavour-deore/
Har snaue 6 km til jobb, oppoverbakke på returen. Det går raskere å komme til og fra med elsykkel enn med buss. Og så har mannen min også kjøpt elsykkel nå, vi sykler mye på tur. Kjempedeilig. :-)
Ru sa for siden:
Reklamer på den! Jeg fikk pengene igjen på min, det er kjent feil!
nokon sa for siden:
Eg kjøpte Benno Boost-E då eg ikkje hadde førerkort av helsemessige årsaker. Liker å ha ein sykkel med god lastekapasitet og merker eg er mykje meir aktiv, då eg ikkje var i form til vanleg sykkel på den tida. Synes også det er deilig å kunne justere kor mykje drahjelp eg vil ha frå motoren. Eg kan få grei treningseffekt om eg ønsker det, eller eg kan velje å bruke den som transportmiddel for å komme meg fram utan å bli svett.
Ulempa med sånn type lastesykkel som eg har, er at den er tung og lite egna til langtur. Eg har komme i såpsss mykje betre form siste året, at eg vurderer å kjøpe ein terreng-/hybrid utan motor til treningsbruk.
Robyn sa for siden:
Er det sant? Ar innom i fjor høst og fikk beskjed det var 2 års reklamasjon på batteriet.
Robyn sa for siden:
Jaggu. Sendte e-post i går og i dag fikk jeg levert sykkelen. Endte med å kjøpe en ny, en Cube denne gangen. Sykler ikke så langt men sykler hver dag.
Snippa sa for siden:
Jeg er med Lavender. Har prøvd elsykkel av god kvalitet og godt merke (låneordning), men for meg ble det 10 kg ekstra metall.
Det er vanskelig å anbefale det ene eller det andre uten å vite hva slags syklist du er. Hvis du sykler mye, og holder god fart til vanlig, vil jeg tro at du kommer til samme konklusjon som meg og Lavender. Hvis snitthastigheten din stort sett ligger rundt 20 eller under, vil du sikkert være fornøyd med en elsykkel. Hvis jeg skulle kjøpt elsykkel, ville det vært fordi jeg hadde ekstrem stigning med høy stigningsprosent en stor del av veien, eller om jeg hadde behov for lastesykkel.
Ru sa for siden:
Godt å høre!
Min trøblet også på år 3, men de sjekket om det var batteriet eller sykkelen det var noe galt med (fikk låne nytt batteri) og det var definitivt sykkelen. Jeg oppgraderte til en annen White (den til 22K ?), for det var fint lite å velge mellom. Men har helt annen motor, gir og alt, så bør bli bra!
Gaia sa for siden:
Jeg er veldig fornøyd med min elsykkel. Den største ulempen er at jeg i praksis ikke bruker den vanlige sykkelen min, og dermed mister "gratistreningen" jeg fikk av å sykle t/r jobb hele sommerhalvåret. :knegg: På den andre siden driver jeg ikke å drar med meg sykkelen på banen når bena er tunge og jeg ikke orker alle bakkene hjem.
Isprinsessen sa for siden:
Jeg er veldig fornøyd med min elsykkel. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om at det er 10 kg ekstra med jern å dra på.
Flott å bruke på dager der formen ikke er helt på topp, eller å kunne kjøre bakkeintervaller med treningskompis som tråkker en god del mer watt enn meg.
Input sa for siden:
Jeg har en veldig lett og fin vanlig sykkel fra før, og jeg merker jo forskjell, særlig når jeg kommer over 25 km/h og må tråkke uten motorhjelp, men jeg mener det er i større grad det at motoren slår seg av jeg kjenner enn at sykkelen er tyngre enn den andre. Også merkes det når jeg må trille sykkelen, som er typisk når jeg har med meg 10-åringen og lillesøsteren i sete bakpå og vi skal opp en bakke som er for lang/bratt for 10-åringen. Jeg er derimot ikke enig i at det skal være betydelig stigning for at motor skal være en fordel.
nokon sa for siden:
Treningseffekten ved el-sykkel er litt lågare, men ikkje mykje: www.nrk.no/livsstil/latskap-eller-trening-med-elsykkel_-1.14090457
I mitt tilfelle er det raskt veid opp mot at eg faktisk sykler meir og bruker den som transportmiddel i større grad, enn vanlig sykkel.
Input sa for siden:
Folk med el-sykkel sykler mer og lenger enn folk med vanlig sykkel. Dette ble veldig tydelig hos oss, selv om det er bare én el-sykkel i familien. Der vi tidligere hadde kjørt bil eller brukt kollektivt, velger vi nå oftere sykkel. Det er ofte både raskere og mer praktisk (lettere å parkere tre sykler enn en bil).
Blånn sa for siden:
Nå batteriet er flatt merkes de kiloene godt på min sykkel. I tillegg er det tungt de gangene jeg trenger å løfte den (og opp trappa til boden hver gang jeg har brukt den).
nokon sa for siden:
Nettopp, og forskjellen i effekten på gratistreninga er såpass liten (10,9 vs. 8,5) at sjølv om eg får mindre treningseffekt pr. tid brukt, så blir den totale tida brukt på sykkel så mykje større, at eg meiner det gir god effekt. Men det er klart - om ein allereie sykler til alt, og bytter ut vanlig sykkel med el, får ein lågare effekt.
Isprinsessen sa for siden:
Min er slik at jeg fort kan velge den selv om jeg skal sykle med ungene og da ikke bruke motoren. Eller at jeg bare bruker motor i bakkene om jeg sykler aleina. Sykler jeg på smale stier som er krøkkete slår jeg også ofte av motoren eller ned på minste ytelse for å ha bedre kontroll.
løve70 sa for siden:
Samme på min, den er veldig tung å sykle uten batteri og også tung å løfte. Nå gjør jeg heldigvis aldri noen av delene (annet enn å løfte den over dørstokken). For meg er den et alternativ til bil, i noen tilfeller gåtur, trening får jeg på andre områder.
Che sa for siden:
Jeg har syklet 100 mil siden april snart. Det er en del med tanke på at jeg ellers hadde kjørt de milene.
nokon sa for siden:
Eg må legge til at min sykkel har ei egenvekt på 25 kg. (type longtail), og er bygga fir transport. Det er først nå denne sesongen eg har kjent på at eg skulle hatt ein lettare sykkel i tillegg til tur/treningsbruk. Fram til i vår har eg hatt så mykje problemer med kroniske smerter at det har vore dem einaste måten eg har komme meg rundt på. Og eg liker eigentleg å ha ein sykkel med god lastekapasitet. Så eg er ikkje misfornøgd med den eg har, men eg ser på om eg skulle hatt ein lett sykkel til turbruk i tillegg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.