Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

#1

Blå sa for siden:

Jeg er egentlig veldig glad i take-away. Jeg er glad i god mat, men synes ofte at det er behageligere å spise den hjemme enn å gå på restaurant. Så jeg har begynt å bruke, i hvert fall litt, Foodora og Wolt. Med litt varierende samvittighet fordi jeg ikke helt forstår at de kan lønne greit og ha gode nok arbeidsforhold med de prisene de tar. Og så har jeg hørt litt ymse uten egentlig å vite veldig mye.

I helgen skulle vi ha en middag der vi fikk levert under en tredel av det vi skulle ha. Det hele var ubehagelig og dumt, jeg oppdaget det allerede da budet leverte, for det var helt klart at det vi hadde bestilt ikke fikk plass i den posen jeg fikk, men han sa at han ikke hadde fått mer og jeg kunne ikke forsinke ham mere. Etter epostutvekslinger med Wolt (som oppførte seg utmerket og har gitt oss alle pengene tilbake) og restauranten (som kanskje ikke var like høflige), så er saken forsåvidt ferdig. Men jeg har litt vondt i samvittigheten min.

Jeg mener jo at jeg har rett til å klage. Jeg har bestilt mat til 1000 kr og får noe av deg jeg trengte minst, og bare for 300 kr. Samtidig så ser jeg for meg underbetalt og overarbeidet bud, som har misset på en henting og som så får en klage på seg.

Men, vet noen mer konkret om arbeidsforhold? Og skal jeg bare slutte å bruke disse tjenestene?

I dette tilfellet prøvde jeg faktisk å ta kontakt med restauranten på forhånd fordi jeg helst ville hente selv. Men det var ikke mulig å komme gjennom på telefon og det var ingen annen mulighet enn å bruke Wolt, så vidt jeg kunne se.



#3

Blå sa for siden:

OK. Så bruke Foodora med litt bedre samvittighet enn Wolt i hvert fall.

Problemet er selvsagt at det strengt tatt er restaurantene som velger.

Og konklusjon kanskje mer og mer å hente selv. Eller gå på restaurant.

Takk


#4

Maverick sa for siden:

Når jeg bruker Foodora bruker jeg foodora-appen. :jupp:


#5

Tallulah sa for siden:

Ja, det er kjipt det der. I tillegg mener jeg at Foodora tar høyere avgift fra restaurantene, slik at det har vært vanskelig for små spisesteder som har vært presset under pandemien å bruke dem fordi fortjenesten blir alt for liten. Da velger de Wolt, som da har dårligere arbeidsforhold for budet. Så det er liksom lose-lose uansett hvilken man velger.


#6

Blå sa for siden:

Jeg bruker også appen. På begge to.

Og har samme inntrykk som Tallullah at flere og flere restauranter går over til Wolt. :sur:


#7

Maverick sa for siden:

Jeg tenker at det åpenbart er et marked for matlevering, og at det for mange restauranter (selv om jeg ser Tally-argumentet med at fortjenesten noen ganger blir for lav for de små) vil være en fordel å både kunne øke belegget med å tilby utkjøring av mat, og i tillegg kunne benytte seg av en regulert tjeneste for levering av maten, i stedet for å selv måtte ansette bud. Når man da etterhvert får til en regulering av arbeidsforholdene for de som jobber som matbud direkte for firmaet som administrerer disse, er man på vei til noe (hehe) matnyttig.


#8

Blå sa for siden:

Enig. Jeg synes, som sagt, at det er utrolig behagelig å kunne få god mat hjem, særlig på fredagskvelder når jeg er trett. Og om det bare var en ordning for at de ble ordentlig betalt, så hadde det vært mye greiere.


#9

Maverick sa for siden:

... og hvis flere og flere forbrukere kun velger restauranter som benytter Foodora som har kommet lengst i å ha ordnede arbeidsforhold, kan det hende markedskreftene jobber for something good. Det er ikke rart at Foodora tar høyere avgift fra restaurantene, det koster mye mer å ha ansatte enn frilansere.


#10

Tallulah sa for siden:

Det gjør det, og det er jeg enig i at man må betale for, men denne saken skriver litt om flere problematiske forhold rundt Foodora: www.nettavisen.no/okonomi/frustrert-restauranteier-benjamin-om-foodora-folk-vet-ikke-om-dette/s/12-95-3424084568

Jeg har jo trodd at når telleren plutselig hopper opp til lengre leveringstid så har det vært restauranten sin skyld, men her så ser det ut til at det er Foodoras system som gjør det. Så det virker som det er en god del ting Foodora burde være bedre på, uten at det går ut over å gi budene skikkelige arbeidsforhold.


#11

Maverick sa for siden:

Ja, definitivt, det er utvilsomt plenty å gå på for Foodora også, men om man først benytter tjenesten, og tjenesten kommer ikke til å forsvinne, så kan man i det minste være bevisst på å bruke alternativet som enn så lenge har de beste betingelsene for sine bud.


#12

Tallulah sa for siden:

Ja, jeg bruker ikke Wolt jeg altså, men jeg syns Foodora er såpass problematisk at jeg kvier meg for å bruke dem også. Innser at jeg er veldig heldig som har mye take away i gangavstand, og det er det jo slett ikke alle som har. For meg så virker det som Foodora i stor grad er villige til å kaste både restaurant og bud under bussen, og ikke bruke fortjenesten (og dermed tilliten fra kundene som velger dem pga arbeidskontrakten de har med budene) til å forbedre tjenesten de leverer.


#13

Blå sa for siden:

Jeg har to takeawaysteder i gangavstand. Ellers må jeg i buss, og det kan jeg jo. Men problemet er også at det noen steder er vanskelig å få lov til å bestille for å hente selv.


#14

-ea- sa for siden:

Det var nettopp en artikkel om temaet i avisa her. Intervju med innehaver av tre burgerrestauranter i byen om hva det koster for henne å bruke Foodora.

Hun sier også at Foodora forlanger at prisen for takeaway skal være den samme som i restauranten, så hun kan ikke legge på 10 kr for å kompensere for gebyret.

Innehaver av en annen restaurant sier at de har blitt tilbudt kontrakt, men syns det var for dyrt. De dyreste rettene deres koster 199 og da går 66 kr til Foodora. Han sier kundene forstår at de ikke bruker tjenesten.

www.nord24.no/byens-burgerdronning-er-avhengig-av-foodora-men-hun-liker-det-ikke-de-spiser-opp-fortjenesten-min/s/5-32-162722


#15

Fakse sa for siden:

Jeg lukker øynene og tipser budet rikelig i håp om å kompensere litt.


#16

Karamell sa for siden:

Jeg gjør som Fakse. Tipser godt. Jeg bruker bare Foodora når jeg bestiller hjem, selv om jeg har lastet ned Woltappen også.


#17

Gaia sa for siden:

Vil vi virkelig ha den samme tipskulturen som i USA, hvor de som jobber som servitører er avhengige av kundenes velvilje for å få en lønn å leve av?

Jeg er jevnt over skeptisk til tjenester som fremstår som for billige, siden det betyr at kostnaden veltes over på et av tjenesteleddene, og gjerne det svakeste leddet.

Skal man bruke en slik tjeneste, så må man være villig til å betale det tjenesten koster, altså.


#18

Maverick sa for siden:

Et av poengene med tariffavtale er vel gjerne at tips skal være bonus, ikke en lønnsregulator. Vi er fortsatt ganske langt unna amerikanske tilstander selv om man tipser i restaurant og til bud.

Er dog nysgjerrig på hvordan lønnsvilkårene faktisk er, men man må vel kunne håpe at Fagforbundet ikke godtok for mye fjas.


#19

-ea- sa for siden:

Jeg syns det var oppklarende/har ikke tenkt på det før at om jeg bestiller via appen og henter selv (som har skjedd de fleste gangene jeg har vært med på foodora-mat) så mister restauranten 15%. Helt unødvendig når jeg likevel skal forbi og hente selv.


#20

Tallulah sa for siden:

Ja, men her virker det som foodora etter å ha fått på plass en tariffavtale for bud har veltet hele kostnaden over på restaurantene. Om det er store kjeder har de jo muskler til det, men typ bittelille Kinabolle på Grønland (som under hele pandemien har holdt sine kinesiske studentansatte i arbeid, siden de ikke dekkes av andre løsninger som norske permitterte har) kommer i en skvis. Bruke Foodora og tjene så lite at det ikke går rundt, la være å ha bud og gå konk. Og det er mange sånne små. Om det blir sånn at kunden betaler mer for Foodora samtidig som restaurantene også betaler mer for Foodora så er det bare tippen i foodora som tjener.


#21

Charlie sa for siden:

Skjønner at man bruker slike tjenester om man ikke vet, men for oss er budenes arbeidsbetingelser kombinert med skvisen til restaurantene slik at vi velger det bort. Ungene har også fått forbud. Trengs det hjemkjørt bruker vi restaurantene med levering i egen regi eller vi henter. Så betyr det at vi ikke alltid får akkurat det vi har lyst på når vi har lyst på det, men like gjerne at da kan man like gjerne spise på restauranten. Det er ganske hyggelig.


#22

Maverick sa for siden:

Hvilke arbeidsbetingelser er det du vet om som gjør Foodora uaktuelt, Charlie?

De gangene jeg bruker Foodora er hverken «hente selv» eller «spise på restauranten» et alternativ. Brødskiver eller havregryn er gjerne alternativet, ikke noe gæærnt med det, men det er ikke sånn at man nødvendigvis har alternativene du nevner og bare velger latskapsalternativet lissom. :knegg:


#23

Strå sa for siden:

Det er vel Fellesforbundet som har den tariffavtalen. Jada, spikker fliser jeg.


#24

Maverick sa for siden:

Alle disse F-ene går i ball for meg. :lettforvirret: :knegg:


#25

Charlie sa for siden:

Når vi bestiller takeaway er det fordi vi har lyst, vi har alltid alternativer til havregryn. Ikke nødvendigvis mer enn suppeposer (stort sett tomatsuppe, skjønt en annen kan ha sneket seg inn. Akkurat nå har vi også gul ertesuppe. :knegg: ) eller lapskaus på boks (vi har beredskapslager), men det er ikke TOMT.

Det tar vel typ 20 min minimum før maten er klar om vi bestiller her, på 20 min kan vi traske til fots til mer enn et sted som selger mat. Foodora/wolt er derfor ikke siste skanse før sult for oss. Andre kan ha en annen situasjon eller andre vurderinger, jeg deler bare våre.


#26

Milfrid sa for siden:

Alt man ikke har tenkt på men som man nå tenker på. Jeg har ikke brukt foodora ofte, maks et par ganger, og Wolt leverer ikke her jeg bor. Men jeg tror jeg skal bestille direkte og hente selv. Ikke det at vi gjør det så ofte. Det blir som regel pizzabakeren 100 meter fra huset eller noe jeg plukker med når jeg kjører fra jobb.

Skal i alle fall ikke bestille via app og hente selv!


#27

millact sa for siden:

Lærte noe nytt! Aldri brukt Fodora, Wolt har jeg aldri hørt om. Henter alltid maten selv.


#28

kamp sa for siden:

Foodora kan ta opp mot 30% av inntjeningen til små resturantene så jeg bruker de ikke. Ikke lenge siden det var oppslag om det i media her.. så enkelte tjener lite på å bruke men samtidig eierne at de ikke har noen valg fordi vist de ikke gjør det så kjøper kundene fra andre som bruker de.


#29

Strå sa for siden:

Fodora bruker jeg hvis de kjører hit, de har tross alt tariffavtale og det nærmeste man kommer ordna forhold i den bransjen*. Volt er ikke et alternativ, de nærmest slavedriver sine folk. Henter jeg/vi selv bestiller vi direkte fra matlagingsstedet.

*Fodoraappen brukes ikke, vi kontakter stedet direkte.


#30

C3PO sa for siden:

Nå ser jeg at jeg ikke har gått glipp av noe. Jeg bruker ikke Foodora fordi utvalget de tilbyr her ute er såpass dårlig at stedene de leverer fra kan jeg hente fra selv - og gjør det allerede.

Det som er dumt er at jeg antar at de binder restaurantene til å lenke opp til siden deres når man ønsker å se på menyen. Jeg skulle kjøpe takeaway fra en lokal restaurant i helgen, og nesten uansett hva jeg prøvde, ble jeg sendt til Foodora. Til slutt valgte vi hva vi ville fra Foodora, og mannen dro til restauranten og bestilte der.


#31

Maverick sa for siden:

Nå høres jeg ut som Foodoras største forkjemper her, og det er jeg ikke, men det er et par ting som klør i hjernen min lell.

Nå kjenner jeg ikke kalkylene for de forskjellige restaurantene, og 30 % er et ganske greit innhugg, men alternativene er så vidt jeg kan se enten:

  • at restauranten selv har bemanning stor nok til å kunne håndtere utkjøring, med kostnadene det medfører i lønn og sosiale kostnader og usikker inntjening
  • at restaurantene dropper utkjøringsmulighet og satser kun på inhouse servering, med kostnadene det medfølger å ha bord/servering, og da mister potensiell omsetning (dog redusert) de ville hatt på utkjøring, uten kostnadssiden ved bordbelegg
  • at restauranten også mister markedsføringspotensialet de har ved å være tilgjengelig i Foodora-app, og må veie opp for det med eget markedsføringsbudsjett

#32

Tallulah sa for siden:

Jeg er helt enig i at det er alternativene, og man kan selvsagt si at det er frivillig å være med, og da må man bare betale prisen. Men jeg kan jo fortsatt mene at Foodora ikke har en ok deal for restaurantene. Det blir jo det samme som med tariff/ikke tariff. Man kan jo bare si at alternativet er å ikke jobbe for Wolt, for sånn er dealen.


#33

Maverick sa for siden:

Jaja, det kan godt hende at Foodora græbber for mye, jeg bare ville kommentere på at det er flersidig, det der med 30 % av kaka. I noen settinger vil det gi en restaurant 70 % av en kake de uten Foodora ikke ville fått.

Og så er det sikkert tusen variabler her.



#35

him sa for siden:

Nei, det er vel nettopp derfor avtalen i Fellesforbundet med tanke på Foodora er en virkelig seier. JEg var kjent med budenes arbeidsbetingelser, MEN jeg ble ikke klar over hva konsekvensene for restaurantene var for inntil noen måneder siden (en facebook venn som postet om det), så tenker det er kjempefint med slike tråder! :) (og helller ikke opplest og vedtatt at alle vet om det) Jeg håper inderlig og vel at de som benytter seg av Foodora eller Wolt ikke må "gå i skammekroken". På samme måte som jeg synes at Gaia har et glitrende poeng i at det ikke må være hver enkelt kundes raushet som setter lønna di, kan vi ikke si at det er vi som enkeltindivider som skal "redde verden". Altså - det er fint om vi er opplyste, men å legge alle valg på enkeltpersoner er etter min mening feil. Det må være en struktur som gjør at vi er et vi, og ikke bare en rekke med enkeltpersoner som må sitte igjen og skamme oss hvis vi har tatt et suboptimalt valg. (min indre kommunist banker min indre liberalist :humre: )

#36

Charlie sa for siden:

Man kan si at man ikke kan legge alle valg på enkeltpersoner, samtidig er det summen av valgene vi gjør som skaper veldig mye i verden - særlig for produkter og tjenester som er rettet mot forbrukere. Tenker man kan være oppmerksom på det, også uten å sende i skammekroken.

Det gjelder også andre områder. Hvis man mener noe med at unge skal ta fagutdanning, må man også gi dem arbeid, og bruke bedrifter som har faglærte - ikke en polsk fyr tipset av svoger betalt svart.

Går man høyt på banen om grisers leveforhold, så må man også mene det og la det få noen konsekvenser for de valgene man gjør på Maximat i Strømstad. Ikke bare når man ser på tv.

Det er ikke nok å mene det er fælt å baktale og mobbe, og deretter gjøre det samme, selv.

Gjøre noen ting man får til ut fra det du har valgt. Bruke betjent kasse for å støtte arbeidsplasser, hente take-away, kjøpe brukt (bruke opp klærne du allerede har kjøpt før du shopper mer, for den delen), betale hvitt, invitere noen du ikke har sett på lenge, sende et kort i posten, gi penger til et prosjekt, stille på dugnad med den oppgaven som passer for deg. Tilby handlehjelp til en som er syk eller eldre eller…

Det handler om å leve slik man preker og sette ord ut i handling. Så er livet fullt av mange ting, man tenker ikke over alle valg man gjør, man vet ikke alt eller forstår alt. Men kan hver enkelt i sitt liv og sine små valg gjøre litt - ikke overalt, ikke hver gang - men søke mot å ta bedre valg litt flere ganger - så setter det spor. Jeg tror på det. Så gir man seg selv kred for det, ikke dømmer seg selv for det man ikke klarte. Og ikke dømme andre, vi kjenner ikke deres liv.


#37

Maverick sa for siden:

Men Charlie, du svarte ikke på hvilke arbeidsbetingelser budene har som gjør Foodora uaktuelt?


#38

him sa for siden:

Ja, det er klart man er ansvarlig for seg selv og sine valg, men det at man blir ansvarlig for summen av alle valgene - det kan vi ikke legge på oss selv, da må vi heller jobbe for å skape strukturer og systemer som regulerer totaliteten. :)

Og dette er ikke bare moralistisk, det er også praktisk rettet. Hvorfor har vi vært flinkere med covid-19 enn vi er med miljø og/eller klima? (les gjerne artikkelen om hvordan Gro Harlem Bruntland fikk pepper for å stoppe SARS. Som faktisk var en skikkelig farlig sykdom. covid-19 har jo vært farlig på systemnivå, belastning av helevesen etc Jeg skjønner at dette ikke er en "hyggelig" ting å si, men sars og covid - det er to helt forskjellige verdener) Jeg er så lite liberalistisk at jeg fryder meg litt over hele el-sparkesykkelgreia, ta det med i betraktningen! :humre: Jeg har rett og slett ikke troa på at "folk flest bare skjerper seg" og at det fungerer som en løsningsstrategi - og at tråder her inne om "flyskam" etc bare fungerer på det bittelille mindretallet som har anlegg for å beherske seg i utgangspunktet.


#39

Gaia sa for siden:

Innlegget mitt var ikke ment for å skyte de som velger å bruke Foodora sine tjenester. Det var av mer prinsipielt slag. Jeg kjøper ikke svart, jeg forsøker å bruke håndverkertjenester som har tariffavtale for medlemmene sine, og som ikke driver md sosial dumping (og gjør det til et poeng når jeg henter inn anbud). Og jeg velger bestille via restaurants nettside og hente selv fremfor budleveranse. Men hadde jeg havnet i en situasjon hvor budleveranse var behovet hadde jeg nok foretrukket Foodora fremfor Wolt. Jeg skjønner at Foodora tar et gebyr for at restaurantene skal ha tilgang til tjenesten deres, både leveringen og det å være et alternativ man kan bestille henting fra på nettsiden. Så er jo spørsmålet alltid hva som er rimelig å betale for en slik tjeneste, og der er det markedet som rår.


#40

Maverick sa for siden:

Håper ikke du legger «bruke budtjenester med tariffavtale» og «kjøpe svarte tjenester» i samme kurv her, Gaia? :skeptisk:


#41

Strå sa for siden:

Jeg tror ikke jeg skjønt3 spørsmålent ditt relatert til Gaia sitt innlegg, Maverick.


#42

Gaia sa for siden:

Nei, jeg gjør jo ikke det, siden jeg jo har skrevet at jeg hadde valgt Foodora om det ikke var et alternativ å hente selv. Men jeg legger budtjeneste uten tariffavtale i samme kurv som kjøpe svarte tjenester og sosial dumping, det gjør jeg. Så Wolt er ikke et alternativ for meg, uansett. Jeg er generelt en ganske stor fan av ordnede arbeidsforhold, og blir bare mer og mer bevisst på hvordan sosial dumping og folks villighet til å kjøpe svart, fordi det er billig, er med på å øke fattigdom og ulikheter i samfunnet.


#43

Maverick sa for siden:

Det var ref de opplistede prinsippene. Om det var meningen at de skal være i samme nabolag, vil jeg påstå at det er et godt stykke mellom å betale håndverkere svart, og å benytte en tjeneste med tariffbetalte ansatte. Litt usikker på om jeg mener de egentlig befinner seg på samme skala.


#44

Maverick sa for siden:

Grunnen til at jeg spør er at du listet opp alle disse prinsippene (hvor et par av dem vel sorterer under «jeg følger loven», i stedet for prinsipp?), og fulgte opp med «og jeg bestiller direkte fra restaurant og henter selv i stedet for å bruke budtjeneste».

Det er ikke særlig kverulerende å lese det som at prinsippet om å generelt ikke bruke budtjenester generelt er ment i sammenheng med prinsippet ( :knegg: ) om å ikke benytte svart arbeid.


#45

Gaia sa for siden:

Litt for å leke djevelens advokat, og litt fordi jeg har vært på et langt foredrag i dag som handler om hvordan vi leter etter argumenter for å bekrefte det vi allerede mener; er du sikker på at du ikke mener dette, fordi det er en tjeneste du har bruk for og glede av, og derfor ikke ønsker at det stilles spørsmål ved om det er etisk forsvarlig å bruke den (fordi de nå har tariffavtale, men uten tanke på at de velter en del av kostnadene ved leveranse over på restaurantene, fremfor å la kundene betale for dem.)


#46

Maverick sa for siden:

Utmerket med økende bevissthet rundt problematikken rundt svart arbeid og sosial dumping, da.


#47

Maverick sa for siden:

Ja, Gaia, jeg er helt sikker på at jeg mener at det er en påtagelig alvorlighetsgradsforskjell i å benytte svart arbeid og/eller sosial dumping, enn en fullstendig lovlig tjeneste med lovlige ansettelsesforhold, tariff og ettersyn.

Confirmation bias er veldig interessant, men jeg tror ikke mine tre (3) Foodorakjøp i historien er nok til å gi meg behov for å hvitvaske menneskeutnyttelse fordi det er komfortabelt.


#48

Gaia sa for siden:

Prinsippet om å ikke bruke svart arbeid handler fra min side om at jeg mener det er viktig at man både betaler de skatter og avgifter samfunnet har pålagt tjenester (fordi det er med på å finansiere fellesskapet), og at jeg syns det er viktig at det betales skatt for de ansatte, slik at de skal ha et offentlig sikkerhetsnett, hvis ting går åt skogen.

Jeg prøver generelt å være mer bevisst på å stille meg selv spørsmål om en tjeneste er priset "riktig" ift hva kostnaden ved tjenesten er, for så å spørre meg selv om hvem det er som tar kostnaden, hvis tjenesten ikke er priset riktig. Er det leverandøren jeg bestiller tjenesten fra (ok, greit nok, forutsatt at de betaler sine ansatte skikkelig) eller veltes kostnaden over på noen andre (i dette tilfellet restaurantene) og er det rimelig at de tar hele kosten, eller burde den belastes kunden i større grad.

Det betyr jo ikke at jeg alltid treffer blink. Men jeg prøver å bli flinkere å til å tenke at de valgene jeg har kan ha en betydning for de tjenesteyterne jeg velger, og jeg prøver å se det i et mer overordnet perspektiv. Og, for all del, jeg velger sikkert uetisk og hakkandes galt innimellom.


#49

Gaia sa for siden:

Men det at jeg har tatt et standpunkt om å forsøke å unngå å bruke tjenesten, av hensyn til restaurantene jeg ellers kan bestille og hente fra direkte (ikke kjeder, men små, familiedrevne steder) pirker borti ett eller annet i deg som skaper noe mer enn mild irritasjon. Og da lurer jeg på hva det er?


#50

Maverick sa for siden:

Heheh, det var sammenstillingen med svart arbeid og sosial dumping som «pirket», ditt ønske om å hente din egen mat har jeg lite meninger om, men så er jeg også litt uvant med at det omtales som et prinsipp at man følger lovgivning ved ansettelse, skatter og avgifter, (som om det ikke er grunnlinjen uansett? Av alle de åpenbare grunnene?), så det er mulig vi snakket forbi hverandre.

Ellers har jeg tidligere i tråden stilt oppriktige spørsmål om kalkylene til restaurantene og i hvilken grad avgiftene på budtjenesten er en kostnad som følger en inntekt man ellers ikke ville hatt, eller om det er andre variabler, og er fortsatt interessert i å høre noen fasiter der.


#51

him sa for siden:

Nei, jeg bruker ikke tjenesten selv (har kjøpt en gang, og det var fordi vi var i en annen by). Jeg prøver bare å si at hvis vi - som samfunn - vil ha regler må vi være eksplisitte (som det er på svart arbeid - det er ulovlig) og vi må kunne følge opp reglene.

#52

Strå sa for siden:

Jeg skjønner hva du mener Maverick, men du har trolig ikke vokst opp med min far. Han drev firma og hadde null og nix peiling på at det krevde at man tok vare på kvitteringer osv. Han skjønte ikke poenget, han skulle bare gjøre jobben osv. Det var ikke ond vilje eller et ønske om å snyte staten. Men sosialist og for regler, det var han. Jadda.


#53

Gaia sa for siden:

Grunnen til at jeg tenker på det som et prinsipp er jo fordi jeg holder fast ved det også i situasjoner hvor det ikke er det mest praktiske for meg. Fordi jeg ikke kan hyre inn naboens vaskehjelp, selv om hun er kjempeflink, siden hun ikke fakturerer men tar betalt i kontanter. Eventuelt må bruke masse tid på å få henne til å etablere et firma, lære henne opp i fakturering og innbetaling av mva. (Dette er et eksempel jeg har fra en venninne, som tok seg tid til å få vaskehjelpen til å registrere firma, og begynne å betale skatt og mva, selv om det da ble dyrere for henne å leie henne inn.) Så, ja, det er et prinsipp for meg at jeg ikke prøver å sno meg unna reglene, bare fordi det er mer praktisk for meg.

For øvrig kan jeg ikke nok om restaurantbransjen og hvilke marginer de små, uavhengige restaurantene driver med, til å ha noen formening om hva som er riktig pris for å ha tilgang til en slik fellestjeneste. Jeg aner ikke om det er rimelig, eller en faktisk utnyttelse av svake aktører, så da velger jeg andre løsninger.

Så grunnen til at jeg putter svart arbeid og bruk av budtjenester i samme bås, handler om utnyttelse av svakere stilte mennesker. Joda, det er sikkert enkelte som arbeider svart som gjør det med åpne øyne, og vet hva de gjør. Men det finnes også en del som ender opp med å jobbe svart, fordi det er det markedet krever av dem. Og da har vi som forbrukere et ansvar både for å være villige til å betale det tjenesten koster, for at de som leverer den skal ha en anstendig lønn å leve av, og for å sette oss inn i grunnvilkårene for de som leverer tjenesten og avklare om de underliggende kostnadene er rimelig fordelt på alle aktørene, som i dette tilfellet er restauranter, bud og bestiller av tjenesten. Det er helt topp at Foodora har fått på plass tariffavtaler. Og så mangler jeg fortsatt svar på om restkostnadene er riktig fordelt.


#54

nokon sa for siden:

Nå er det veldig sjeldan eg kjøper take away mat, men dei få gongene eg ønsker å spandere på meg dette, bestiller eg "hent selv" frå resturanten. Eg ser argumentet ditt Maverick, med at Foodora gir salg ein kanskje ikkje ville fått elles, dersom ein ikkje betalte dei store deler av avansen. Men då tenker eg at ei bestilling der eg henter sjølv og heile avansen går til restauranten blir ein bonus for dei som faktisk har mest utgifter på maten.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.