Case: Man selger et relativt nykjøpt hamster, friskt og i full vigør, for en avtalt pris. Kjøper henter hamster og tar det med på en 40 mil lang biltur hjem til seg. Barnet som er med er ganske tydelig forkjølet. En uke senere kan de fortelle at hamsteret døde, og vil ha tilbake noe av kjøpesummen.
Råd i denne situasjonen?
I dette caset er det datteren min på 15 som har solgt, og jeg som gi henne et råd.
Jeg kan ingenting om hamstere, men tenker at en 40 mil lang kjøretur kanskje ikke er helt ideelt. Og dersom de kan bli smittet av menneskers forkjølelse, så kan vel det du beskriver ha vært en noe uheldig situasjon.
Jeg tenker at dette ikke er noe din datter kunne styre eller forutsi og hun har ikke oppgitt noe uriktig informasjon. De har kjøpt et levende dyr og ikke en ting.
Ting som kjøpes på finn har ikke forsikring. Så lenge dyret var i helt fin form da det forlot dere, så er ikke datteren din erstatningspliktig. (Og noe sier meg at du ikke bor i min landsdel når noen kjører 40 mil for å hente en "brukt" hamster.)
Hvis ikke de har tatt den til dyrlegen og fått vite at den døde av noe den var syk med da dere solgte den så tenker jeg at dere i utgangspunktet ikke har noe ansvar.
Hvor mye koster en hamster?
Selv om jeg mener at dere ikke har et ansvar hvis ikke dere kunne visst at den var syk så kan det nok hende jeg hadde tilbudt halve summen av en ny hamster.
Har hatt maaange hamster opp gjennom årene
De er svært sårbare for stress og en 40 mils biltur er stress.
Men jeg har også opplevd å ha kjøpt i butikk, kjørt hjem og så døde det hjemme etter par noen dager. Da fikk jeg 1/2 pris tilbake fra butikk.
Jeg må jo og si at det høres vidløftig ut å skulle ta med seg et hamster 40 mil, men antar at dette var noen på høstferie som har kjøpt hamster på ferie og så tatt det med seg på den lange turen hjem.
Jeg tenker også at dere ikke kan ha ansvar for slikt. Jeg tenker vel og at når man betaler for et hamster, så er det i stor grad ikke hamsteret som koster mye, men utstyret som de og sikkert fikk med seg. - Hva koster et hamster, liksom?
Et hamster er jo et dyr som dør ganske lett eller hva jeg skal si. Ikke er det så ekstremt dyrt heller så hvorfor i all verden kjøpte de ikke et lokalt dyr?
Jeg ville ikke tenkt at dere hadde noe ansvar her.
Takk for innspill. De var i byen her i annet ærend, og jeg regner med de har dyrebutikk i den nordlandsbyen de kjørte hjem til også slik at de fint kunne handlet et "ubrukt" også. Fuglene må vite hvorfor de ville ha min datters (som jeg for øvrig rådet henne til å ikke selge, det skal sies). De betalte 370 kr for det og fikk med noe for og småtteri, så jeg er ikke helt fjern for tanken på å at jeg betaler de en liten andel av dette tilbake.
Men som kamp sier, så er 40 mil antagelig i overkant stressende for et så lite dyr. Ville aldri gjort det selv.
Det var jo ikke akkurat en enorm sum, særlig ikke når de fikk med noe småtteri. Kan ikke skjønne at de ikke bare kjøper seg et ny hamster der de bor må jeg innrømme.
Jeg googlet kjapt hamster, og ser det er mulig å kjøpe en brukt (:humre:) hamster til 5 kroner i Trondheim.
Så lenge dere vet at hamsteren var frisk og rask, og i sin beste alder da den ble solgt, så syns jeg ansvaret for å holde dyret i live ligger hos kjøper. De har utsatt den både for stress og sykdom, så det er mer sannsynlig at feilen ligger hos dem enn hos dere.
Hvis dere skal ta selvkritikk på noe, så er det ikke at dyret døde, men at dere solgte det til noen som skulle reise så langt med det.
What! Jeg som alltid sa EN hamster før, men så var det noen som sa til meg at det heter ET hamster. Og jeg synes det høres helt sprøtt ut, men nå har jeg endelig begynt å si det. Og så må jeg skifte?
Jeg tenker at det virker utrolig smålig å be om penger tilbake når det er snakk om så liten sum. Hadde det vært en hund til 20 000,- så hadde jeg skjønt det, men en/ei/ett ( :knegg: ) hamster til 370,- hadde jeg bare beklaget og sagt at sånn kan skje, lizzm. Mulig jeg er kjip.
Det skal sies at datteren er et råskinn når hun klarte å selge den til tilnærmet fullpris. Hun har håndtert hele prosessen selv, og det er en læring i å møte en kjøper som dette. Det er jo slik det dessverre ofte er å selge på finn.
Og når kjøper ser at selger er en ganske troskyldig og uerfaren 15-åring, så er jeg enig i at det er litt smålig og ikke noe jeg ville utsatt en så ung selger for. Vi får se hva kvelden bringer av beslutning fra min side.
Altså, å kjøpe et brukt hamster til 370kr er i seg selv ganske dumt, å ta nevnte hamster med på en lang biltur er også ganske dumt. Det er ikke veldig motstandsdyktige dyr.
Jeg ville nok svart høflig at dersom dyrlegen de tok hamstret til bekreftet at dette var noe hamsteret hadde med seg fra dere kan dere refundere halvparten av kjøpesummen. Uten en slik uttalelse fra veterinær (som koster MYE mer enn 370kr) ville jeg avsluttet all kommunikasjon og lagt saken død.
Jeg har hatt med hamster i bilen en sommerferie, vi kjørte fra øst til vest. Underveis overnattet vi, hamsteren sov i bilen, og den levde vel minst et halvt år etterpå.
Vi har også hatt et / en hamster som brått ble syk og måtte avlives. 40 mil i kaldt høstvær er mer risikabelt mtp kulde tenker jeg, enn 40 mil i sommerferie. Uansett, takk for kalibrering. Fasit ble en høflig men litt streng melding og at jeg avsluttet saken med å vippse tilbake halve summen som dyret kostet, ingenting for maten og greiene de fikk med.
Nettopp, det er ikke første gang man møter spesielle situasjoner på finn.no, og sist føyde jeg kjøper helt istedenfor å gidde å ta kampen. Velg sine kamper med omhu. :mantra: