For mindre enn et år siden, så kjøpte jeg en liten elbil, fra en forhandler. Fiat 500, 2014-modell. Den er søt, men det blir nok min siste italiener. :p En del ting må man jo regne med med en gammel bil, men jeg var litt uforberedt på dagens nyhet fra verstedet: Mye bremser og et kulelager, 20 lapper, takk. :sjokk:
Bremsene var helt bortrusta.
Dette står det på Finn, når man kjøper fra forhandler:
Spørsmålet er: Er helt bortrustede bremser noe man ikke har grunn til å forvente, mindre enn et år etter at man kjøpte bilen? Og hvis ikke, hvordan går man frem?
Rustne bremser er stort sett det eneste som feiler el-biler har jeg erfart.
Men hos meg har det kostet 12 000 å få byttet.
Leaf 2014 modell.
Dette er vel regnet som vanlig slitasje, men spørsmålet er vel hvor slitte de var når du kjøpte? Var der med en tilstandsrapport fra forhandleren når du kjøpte?
Jeg aner ikke, men jeg har også bil bra 2014 og måtte gjøre det samme i fjor. Husker ikke hvor mye det kostet, men jeg var ganske sur så sikkert endel. :knegg:
Rustne bremser er et kjent problem på elbiler og det blir jo et ekstra stort problem når bilen kjører mye på saltede veier. Elbiler bremser på sett og vis med motoren når man slipper gassen og dermed bruker man bremsene mindre enn på en fossilbil. Bremser ruster relativt raskt på moderne fossilbiler også, men dette er et langt større problem med elbiler, rett og slett fordi de blir brukt såpass lite at rust og dritt ikke «bremses» bort, men blir liggende og får utvikle seg. Det er lurt å være bevisst på dette og bremse kraftig opp av og til slik at man får renset litt opp. Ellers skal elbiler, iallfall min nye, inn på årlig service og noe av det som skal sjekkes da, er bremsene. Hvert andre år skal bremsene fysisk renses og smøres. Dette er hovedsaklig for å hindre rustdannelse.
Ellers tenker jeg at det at en 8 år gammel bil trenger nye bremseskiver ikke er overraskende og antakelig må regnes som nødvendig vedlikehold. Forhandler burde nok sjekket før salg, bremsene har jo ikke rustet bort på et år, men samtidig er dette en del av de tingene man må påregne å skifte på en gammel bil og man kan ikke forvente at man slipper unna slikt i et år eller mer etter kjøp. Mener jeg, som slett ikke er proff på noe vis, jeg har bare kjørt gamle biler i et halvt liv.
Signerer Lhi-My. Etter å ha kjørt elbil som hovedbil i snart 8 år, er det en av standardadvarslene vi ser og gir om bremser og elbil: husk å bruke bremsene litt aktivt med jevne mellomrom, for å forhindre rust.
Den bremser veldig effektivt selv når man slipper gassen. Da bruker den energien til å lade batteriet (regenerere). Derfor brukes bremsen lite og sjeldent på el-biler og er utsatt for rust.
Jeg har e-Golf 2018, gått 33 000 km, bremsene er rustne. Regner ikke med å få nye på nybilgaranti neste vinter. De skal ikke byttes på merkevareverksted ser jeg på prisene.
Jeg får symbol for brems når bilen synes det er lenge siden vi hogde til. Bruker mest regenerering i Oslo området.
Tenker det kommer litt an på tidsperspektivet på "bortrustet". Hvis dette har pågått over år, tenker jeg at det kan være noe en forhandler bør opplyse om ved salg. F.eks. om de var rustne på salgstidspunktet og allerede da var slik at man måtte påregne å skifte dem.
Dersom du er NAF-medlem (anbefales, særlig med gammel bil...) har de jurister med peiling på bil som det går an å spørre.