Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ryddekonsulent?

#1

Neket sa for siden:

Jeg føler at jeg rydder og rydder men det blir aldri ferdig. :gaah: :sparke: Jeg tror det er fordi vi ikke har gode systemer. Og ingen av oss er spesiellt systematiske, og jeg greier ikke lage noe fornuftig selv.

Er det noen som har prøvd sånne folk som kommer hjem og fikser og lager system? Jeg trenger ikke nødvendigvis at de tar selve ryddinga, men at de kan hjelpe med å se løsninger jeg ikke ser. F eks noen som disse (bortsett fra at jeg får angst av sånn fargekoordinering, men det kan jeg sikkert be de droppe. :knegg: ) ryddhjemme.no/

Er det noen som har prøvd noe lignende? Jeg vil ikke ha noe fænsi opplegg, bare praktisk som funker.


#2

millact sa for siden:

Ikke prøvd, men har dere for mange ting?


#3

Neket sa for siden:

Garantert. :knegg:


#4

Millen sa for siden:

vet det er noen på Instagram,

Ryddighjem.com

Får ikke lagt inn link.


#5

Storm sa for siden:

Hun som driver ryddirot.no er Marie Kondo-konsulent, synes det virker veldig spennende og absolutt verdt noen kroner hvis man har mye rot og uorden. (Ikke prøvd selv, har det relativt ryddig stort sett.)



#7

Neket sa for siden:

Haha, nei da foretrekker jeg dårlig system. :knegg:


#8

Elise sa for siden:

Kult! Skal høre med familien om de er villige til å søke på dette. :hyper:


#9

Millen sa for siden:

Evt låne bøkene til Synnøve Skarbø for å begynne ett sted.


#10

Lille meg sa for siden:

Min erfaring med rot er at problemet vanligvis ikke er mangel på system. Problemet er at man har alt for mange ting. Alt for mange ting.

Jeg fikk en slags aha-opplevelse da Marie Kondo-boken om hvordan man skal få ryddige hjem, forsvant i rotet. :sparke: Heldigvis rakk jeg å først få med meg hva som er grunntanken i Kondos filosofi.

Saken er at du må kvitte deg med ting. De aller fleste av oss har alt for mange ting. Alt for mange bøker man en eller annen gang enten skal lese for første gang, eller tenker man skal lese på nytt. Alt for mange klær man ikke bruker eller bruker alt for sjelden. Alt for mange ting man kanskje kan ha bruk for en eller annen gang. Alt for mange papirer som blir liggende i hauger eller permer. Før du kan begynne å organisere tingene du har, bør du finne ut hva du faktisk skal beholde.

Selvsagt kan vi alle ønske at for eksempel våre hårting ligger pent organisert i en skuff slik som Rydd hjemme viser fram:

[img]http://www.foreldreportalen.no/forum/attachment.php?attachmentid=66361&amp;stc=1&amp;d=1636272803[/img]

Men det fordrer jo at du ikke har flere hårting (og ikke kommer til å skaffe deg flere hårting heller) enn at de får plass på akkurat dette lille området i denne skuffen. Selv har jeg en overraskende stor gjennomsiktig IKEA-boks med ymse hårstrikk og hårklemmer hvor jeg slett ikke finner det jeg trenger.

Det betyr at det du først må gjøre, er å fjerne ting. Mange ting. Sjokkerende mange ting. Dette tar tid, og kan nok ta motet fra mange av oss. Jeg vil anbefale deg å først se noen episoder av Opprydding med Marie Kondo på Netflix. Jeg har elsket å se på serien, og der får du noen grunnleggende tips. Jeg og min familie er milevis unna å ha fått det ryddig. Men jeg har plukket opp noen tips som jeg allerede har tatt med meg.

Vi bretter store deler av klærne våre i Kondo-stil nå, og legger dem i skuffer, trådkurver eller bokser som gjør at vi kan se hva vi har. Det har gjort at jeg i større grad klarer å kvitte meg med klær jeg ikke bruker. Det har også gjort det lettere å finne klær jeg trenger.

Jeg klarer ikke å ta alt på en gang. Jeg har ikke mulighet til å sette av en uke (eller mer!) til å rydde skikkelig, og mannen min mangler både ønske og tid til å gjøre det. Men vi kan ta litt og litt av gangen. Det er på mange vis banalt, men jeg mener det er korrekt som Kondo uttrykker det: Denne måten å rydde på er livsendrende. Jeg er flinkere til å vurdere om jeg trenger ting, før jeg kjøper det. Jeg er flinkere til å legge ting ut på finn (enten til salgs eller for å gi bort), og jeg har også blitt flinkere til å bruke finn for å lete etter akkurat det jeg ser at jeg trenger.

Du må selvsagt gjerne betale noen for å hjelpe deg med å komme i gang. Dørstokkmila finnes ikke bare innenfor trening. Men det man vanligvis har mest behov for, er å kvitte seg med ting. Kaste, gi bort og selge, og å hindre at man fyller det opp igjen.


#11

Lavender sa for siden:

Kjenner ikke til proffe folk. Men tenker at du uansett må kaste, selge eller gi bort. Også dupliseringer, det som er dobbelt av. Finn den oppbevaringen som gir best kubisk utnyttelse. Det første er det vanskeligste.


#12

Observatøren sa for siden:

I tillegg til det Lille Meg skriver er det en ting til- systemene må funke slik at de faktisk brukes.

Jeg har hatt en lignende tråd som deg, og har egentlig ikke kommet så mye lenger enn at jeg ser det blir en prosess. Begynner med meg selv- hvor mye trenger jeg egentlig? Hvis jeg bare har 4 par sko er det langt mindre å sortere og ordne…

Men jeg har noen kategorier som virkelig tar plass.


#13

millact sa for siden:

Enig med Lille meg. Vi flytter på nyåret fra enebolig til leilighet og har gitt bort mye til den store bruktbutikken her. Da føles det ikke så ille å kvitte seg med ting. De selger mye og er godt besøkt. Bare fint at andre kan bruke det vi ikke bruker.


#14

Malama sa for siden:

Vi har også et hus med behov for ekstrem opprydding. Og det skyldes i langt større grad at vi har for mange ting, ja.
Jeg har heller ikke en uke eller tre til å sette av til å dra fem alt av klær og sorter i ha, gi bort, kaste, og ikke har jeg en gymsal stor nok til å legge det utover sånn heller ;)

Jeg begynner i der små, men mister stadig motet. Må bare ta i et tak igjen. Det må reduseres kraftig på ting!!!


#15

Neket sa for siden:

Ja dere har jo rett. Men det er så pes. :knegg:


#16

zinatara sa for siden:

Jeg kvittet meg med ca. halvparten av alt vi eide for et par år siden og vi passet på å organisere slik at det vi bruker ofte er enkelt å finne frem og sette vekk. Det hjalp mye. Det som nok er utfordrende er å ha rutiner på å holde ting ved like. Altså å ikke la det hope seg opp igjen og jevnlig reorganisere.

Jeg gjorde det i løpet av noen måneder og tillot meg å dele inn i små oppgaver slik at jeg følte fremgang selv om det bare var en 5 minutter og en skuffe en dag. Og så passet jeg på å få ting jeg ville bli kvitt ut av huset raskest mulig


#17

tink sa for siden:

Ikke svar på spørsmålet om ryddekonsulent, bare mer om hvor vanskelig det er å rydde...

Jeg har akkurat hjulpet en slektning med å flytte fra stor til liten leilighet. Det er vanskelig å kvitte seg med ting, særlig når tingene representerer aktiviteter som er viktig for identiteten og man mangler innsikt i at disse aktivitetene kanskje ikke lengre kan gjennomføres. Denne erfaringen ga i hvert fall meg inspirasjon til å ta tak i noe av mitt eget rot. Som flere over her nevner, så har ikke vi heller tid og plass til å ta hele huset på en uke eller tre. Men i løpet av de siste helgene har jeg gått gjennom og sortert noen kjøkkenskuffer og deler av mitt eget klesskap. Runden hos slektningen gir også inspirasjon til å ta fatt på det vanskelige loftet som har samlet mer eller mindre viktige saker de siste 10 årene.


#18

veobra sa for siden:

Kan en ryddekonsulent være hjelpen itl å komme i gang og se hva som er din akilleshel? Nå snakker jeg litt motsatt av andre her. Hvis jeg sammelinker det litt med trenging. Jeg planlegger å ta noen timer hos en pT for å sette opp treningsprogram og få hjelp og inspirasjon til å komme i gang. Jobben må jeg gjøre selv. Kan du bruke en ryddeknsulent på den måten? Så du kommer i gang, ser mulighetene og hva det er som gjør at det ikke blir ryddig.


#19

Isprinsessen sa for siden:

Jeg ville delt opp jobben i små deler og skrevet liste over hvor det må ryddes. For eksempel dele gangen opp i små deler: knagger der jakker henger, skohyller, øyekroken med stol, min skuff i skapet, barnas skuff, roteskuff 1, roteskuff 2.
Da må en ta litt nå og da, Ja liste og stryke ut etterhvert så ser en fremgang også.


#20

star sa for siden:

Ta litt og litt ja.
Gå gjennom sengetøy når du skifter på sengene.
Klær når du legger på plass. Eller bytter sesong.
Kjøkkenskap når du legger på plass.
Så får man gjort noe før man tar et dypere dykk.
Ha en eske som du kan putte det du vil kvitte deg med tilgjengelig.


#21

Malama sa for siden:

Jeg ser ikke bort fra at en konsulent kunne hjulpet til med å sette opp en plan, og jeg kunne sånnsett gjerne hatt med en liten oppfølging sånn en gang eller to for å tvinges til å ta jobben selv fordi hun ville Se at jeg hadde gjort eller ikke gjort det.. :sparke: Ytre motivasjon er nok nødvendig her.

Det er ikke til å stikke under en stol at et par år med pandemi og "ingen kommer på besøk" har hatt meget negativ innvirkning på hus og hjem hos oss. Og vi trives jo ikke med det, samt at det nærmer seg jul MED besøk som absolutt motiverer til et stønt i høst, men det må fortsettes til våren med litt mer langvarig og strukturell innsats. (Jeg gir oss 8 ukers pause etter nyttår når vi begge jobber overtid. Vi KLARTE å lage rom til mellomste, dvs intens rydding og tømming av et rom (noe som er noe av problemet, nå har vi ikke det rote/gjesterommet hvor vi kan lagre ting) de 8 ukene for 2 år siden, MEN da var ungene hos mine foreldre i flere av helgene, levert lørdag morgen og hentet søndag ettermiddag.)

Men ikke på villkår at mannen (elle jeg sannsynligvis) slipper inn noen ryddekonsulent, så vi får bare ta tak som best vi klarer.


#22

-ea- sa for siden:

Hehe, Malama, har aldri hørt om noe lignende. :lyve: :plystre:


#23

ingling sa for siden:

Jeg skal ikke påstå at det er prikkfritt hos oss, men for noen år siden leste jeg begge ryddebøkene til Synnøve Svabø og ble inspirert til å ta litt rom for rom og etablere noen systemer som i hvert fall funker bedre enn sånn det var tidligere, og som da har holdt seg i fire års tid. Det gjør det litt enklere å ta sjauer når det trengs. I tillegg er mannen en racer på å rydde kjøkken og stue, og ungene er ute av alderen hvor leker lå overalt. Så jeg har troen på å ta litt rom for rom og lage seg noen systemer. Men klart, det krever en del. Jeg begynte fordi jeg mistrivdes intenst på jobb og hadde det ganske dritt, da hjalp det å rydde. Anbefaler ingen av delene. :knegg: Men nå har jeg jobb jeg liker og det er i hvert fall tålelig greit i de fleste rom. :jupp:


#24

Malama sa for siden:

Jeg skal ikke påstå at jeg elsker jobben min, men jeg trives definitivt for godt til at å rydde fremstår som fristende. Bør likevel kvitte oss med masse og få bedre system.

Men vi har for lite oppbevaringsplass. Kjøkkenet har ikke nok plass, så f. Eks har ikke frokostblandinger noe sted å være. Vi har desverre flere grunnet ulike preferanser blandet barna og pr i dag 4 bokser og en pakke havregryn på spisebordet. Vi har større spisebord enn vi tenger og lager i ene enden. Men det er bare havregryn sommer i bruk 2 ganger om dagen og (nesten) kan forsvare å stå fremme. Ikke de andre. Det er bare ikke plass til dem i noe skap. Det finnes ikke skapplass ledig (og slett ikke kolonial - skuffer, det har vi ikke. Ikke for det, underskapene på kjøkkenet er. En skuffeseksjon, skapet under vasken, hjørneskapet og et skap hvor vi har mel etc, samt det som kan være løsningen på disse korn - pakkene, et smalt skap hvor vi teoretisk kan henge kjøkkenhåndklær. Det henger vel div sånne vaskesprsyer, så rydder vi bort dem har vi et sånn 10-15 cm skap ledig.
)

Ja. En må finne systemer og løsninger som best en kan. Her trengs det i alle fall. Jeg har begynt i dag og skal fortsetter dag etter dag etter dag. Litt. Ikke alt på en gang for det har jeg ikke tid til. Men litt. Det jeg klarer på en dag.


#25

ingling sa for siden:

Ja altså, rydding var ikke fristende. Jeg ryddet for å prøve å rydde plass i et deprimert hode. Litt som Synnøve Svabø da hun begynte å rydde, bare at jeg ikke hadde fødselsdepresjon. Mer rydding i desperasjon etter å ha orden på noe i livet. Anbefaler ikke det, som sagt. Men bonusen er at det er tålelig greit nå, da. :)


#26

Millen sa for siden:

Jeg har og lest begge bøkene til Synnøve Skarbø og liker hennes ryddestil bedre enn Marie Kondo. eks. Synnøve, nei du elsker ikke rivjernet ditt, men det er et nødvendig kjøkkenutstyr.


#27

Malama sa for siden:

Kanskje jeg skal forsøke Synnøve da. Det er mye jeg ikke elsker, men som er praktisk å ha. Også elsker noen av ungene mine klær som er blitt for små.

Elsker er ikke et godt argument.


#28

Millen sa for siden:

Kom på Ryddighjem og Ryddetid begge på Instagram har ofte by challenge hver måned om å rydde forskjellige rom og kategorier. Samt at de begge legger ut type, idag kan du kvittering deg med: Og deretter legger ut 4-5 ting.
Litt sånn lavterskel for å komme igang.


#29

Retz sa for siden:

Jeg skal bli ryddekonsulent i mitt neste liv. Trenger bare litt pedagogiske skills til å supplere naturtalentet mitt.


#30

amo sa for siden:

Åhh tenk å leve av å rydde og organisere hjem. Elsker det. :hjerte:


#31

Neket sa for siden:

Gærninger. :knegg:


#32

millact sa for siden:

Hadde vært en drømmejobb!


#33

Bokormen sa for siden:

Jeg er en merkelig hybrid her. Uforbederlig rotekopp - over snittet vil jeg si, men liker egentlig systemer og orden. Jeg misunner de som enten er naturlig ryddige eller som slapper av med rot. :gruble:


#34

meisje sa for siden:

Jeg fortviler litt over å ha fått litt mye gjenstander her hjemme. Tror det er nødvendig med en skikkelig runde i alle rom. Må få solgt unna endel.

Det skal være byttemesse til helgen, tror jeg skal finne frem ting til det nå.


#35

-ea- sa for siden:

Jeg fikk inn mye arvegods for noen år siden, det sammenfalt med min egen flytting og dermed ble det ikke ryddet opp i verken det ene eller andre. Årene går, og jeg har ikke gjort noe med det. Burde, burde.


#36

Lavender sa for siden:

Enig. :D. Det klør i fingrene. Jeg har fått kommentarer på orden i kjøkkenskap og kjøleskap. Yttergangen er husets dårligste, rett og slett for lite. Og for mange i denne husstanden som ikke bruker hyller og skap som tenkt, men lar alt flyte, sammen med granulat fra fotballbanen. :(.


#37

Canisa sa for siden:

Jeg blir nevrotisk bare av å tenke på en fremmed som går gjennom rotet vårt. :eek:

Vi kvittet oss med MASSE da vi flyttet i fjor sommer, men har fremdeles for mye ting. Jeg blir stresset av rot, så vi burde virkelig gjøre en siste innsats for å bli kvitt resten av tingene som ikke blir brukt. Har planer om å ta en runde nå før julegjestene plutselig er her, så får garasjen og bodene være kaotiske en stund til.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.