Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

#1

Tallulah sa for siden:

Please, explain. Trikk er jo bra! Også på plasser! I dont geddit.


#2

amo sa for siden:

Raskere ferdigstillelse og billigere å la den gå over Bryggen…..
mens andre mener det forringer bybildet og ødlegger kulturarven om den går over bryggen og vil la den gå i tunell.


#3

annemede sa for siden:

:gaah:
De som ikke vil ha bybanen vil ha den i tunell. :littfleiplittalvor:


#4

ingling sa for siden:

Tunellalternativet blir vel både dyrere og forsinker prosessen ytterligere, såvidt jeg har skjønt på det jeg har lest på facebookinnleggene til venner i Bergen jeg pleier å være enig med. Og så må jeg si meg enig i det jeg leste et eller annet sted, at hvis en virkelig skulle bevare Bryggen, burde en kanskje ha fjernet biltrafikken der for lengst... Såvidt jeg vet er det vel heller ikke bevist at bybaneutbygging vil være risikabelt for bebyggelsen? Mulig jeg tar feil der altså. Jeg tenker vel umiddelbart at bybane er fine greier, og at det har vært en politisk sak så ufattelig lenge i Bergen, så bygg nå den banen. :nemlig: Det ville jo også lettet på biltrafikken til og fra Åsane, som må sies å være alt annet enn miljøvennlig selv om køene ikke er slik de en gang var. :knirk:


#5

Tallulah sa for siden:

Men hvorfor stemte rødt i mot?


#6

Appelsin sa for siden:

:nemlig:

Jeg kommer til å være pensjonist før jeg kan ta bybane til jobb. Det er kortversjonen av det hele :himle:


#7

Appelsin sa for siden:

Gudene vet :gaah:

Beklager. :bor i Åsane: er så lei.


#8

Input sa for siden:

Fordi de er ekstremt opptatt av å være mot bompenger, som en del av kampen mot fattigdom. Personlig synes jeg de er helt på bærtur.


#9

Hyacinth sa for siden:

Jeg er ikke bergenser og har heller ikke peiling, og i tillegg har jeg overhodet ikke satt meg inn i saken. :knegg:

Men her er tre alternativer fra meg:

  1. La den gå over Nordnes og på bro over fjorden
  2. La den gå oppi lia, feks Fjellveien… :sjokk: (Den kan jo korrespondere med Fløibanen der oppe ved det der bassenget, eller noe. :) )
  3. La den gå gjennom den allerede eksisterende tunnelen under Fløyfjellet

:værsågod:

Ingen som har tenkt på dette? :knegg:


#10

ingling sa for siden:

Men atte hæ? Hva har bompenger med saken å gjøre da? Det kan umulig bli bedre å forsinke prosessen ytterligere OG fordyre den, som er resultatet av det de stemte for nå?


#11

ingling sa for siden:

Det er altså så absurd. Jeg husker at vi aksjonerte for bybane fra Åsane på 90-tallet. Og nå kommer det til å ta x antall ekstra år. :sukk:


#12

Input sa for siden:

Uansett alternativ, må bybanen delvis finansieres med bompenger. Det er jo derfor også FNB er i mot. Tunnelen er ikke et realistisk alternativ, og ved å stemme nei til å la den gå over bryggen, hindrer man effektivt at den bygges i det hele tatt.

Men hvordan Rødt kan tro at dårlig kollektivtilbud er noe som vil gagne fattige er utenfor min evne til å forstå.


#13

nolo sa for siden:

Nei, det er helt uforståelig. :gaah:


#14

ingling sa for siden:

Aha, så Rødt er rett og slett mot hele bybanen? Det er.... spesielt. Hadde ikke fått tak i den argumentasjonen, takk!


#15

Input sa for siden:

Offisielt er de ikke i mot den, men de forventer at den blir 100% statlig finansiert. Som i praksis vil si å være i mot den. Men politikken deres er at den skal gå i tunnel, fordi de vil at den skal være i en helt egen trasé.


#16

Pelle sa for siden:

??? Det er sltså bedre med biler på bryggen enn bane??? Saklig!!


#17

Storm sa for siden:

Burde de ikke da stemme på det billigste alternativet? Hvis det allikevel skal bli bane, mener jeg, men det er vel kanskje det det ikke skal.


#18

Input sa for siden:

Det skulle man tro, men så vidt jeg har skjønt kommer de til å stemme nei så lenge den ikke er 100% statlig finansiert.


#19

Milfrid sa for siden:

Eh. Og hvordan skal den statlige finansieres? Ved bruk av penger fått inn på skatter eller avgifter? Som betales av hvem? Folk! Staten, det er jo du og jeg. :gal:

Jaja. Neinei.


#20

Input sa for siden:

Ja, de mener jo den skal finansieres gjennom skatt. Bompenger er urettferdig fordi det er samme takst for alle uavhengig av inntekt.


#21

Polyanna sa for siden:

Det er også noe med at noen er redde for at tunnelbygging skal skade bryggen?

Jeg syns det er så komisk at ørten felt med bilkø liksom er greit, men ikke en trikk. :hehehe:


#22

Milfrid sa for siden:

Altså. Jauda. Jeg synes også de med mest penger skal betale mest og at man skal skjerme de som tjener minst, mest mulig. Jeg har zero problemer med å følge Rødt der. Jeg synes bompenger er ok, la se som bruker veien, betale. Jeg synes rushtidsavgift er idiotisk, tanken er god - få ned trafikken når den er mest problematisk. Men. De som må betale er de som ikke kan velge å kjøre på andre tider. Og det er ofte dem med små barn og dårlig råd (taler ikke for min syke mor, jeg kan kjøre utenom). Mer for bensinavgift. La dem som kjører mest og fetest bil betale (som piggdekkavgift). Så kan vi ta en prat om sykt dyre elbiler man får billig fordi man er miljøvennlig. Den politikken er jeg ikke enig i.

Snakket jeg meg bort?

Jeg begriper ikke hvorfor man kan mene at ingen bybane er bedre enn bompengefinansiert! Man sparer seg til fant, for å sette det på spissen.

Jajaj. Neinei.


#23

Appelsin sa for siden:

Dét er det største frustrasjonsområdet for min del. Folk tviholder på bilen og det er ekstremt mange dyre elbiler i den køen etter at rushtidsavgiften ble innført.
Busstilbudet i området er ok, men kunne vært bedre, særlig til min del av bydelen. En stor utbygging av sentral parkeringsmulighet (bussterminal/banestasjon) som også sporadiske kollektivbrukere kunne benytte seg av, hadde definitivt vært et løft (bybane eller ikke) for mange har tydeligvis parkeringsmulighet på jobb og tenker nok at de taper for mye tid på to busser eller at risikoen for å ikke finne parkering i utkanten er så stor at de like godt kan kjøre hele veien.
Jeg tar to busser eller går 3 km til en buss med hyppige avganger, og det er ikke det spor optimalt.


#24

Fintdethei! sa for siden:

Jeg bor i Åsane. Om jeg skal ha nytte av en bybane, så må den være effektiv. Tror mange tenker på bybane over Bryggen som et turisttog.
Stort parkeringsanlegg sentralt i Åsane, og så en effektiv bane videre ville kanskje fått ned bilbruken. Men problemet er også at de fleste jobber ikke i sentrum, faktisk så skal de færreste i den bilkøen til sentrum.


#25

Hyacinth sa for siden:

Men mitt alternativ 1 eller 3 ville jo ikke vært så dumt?


#26

Mikkeline sa for siden:

Det er jo ingen uvanlig måte å finansiere transport -og veiprosjekter på. Men da har man som oftest en fordelingsnøkkel der staten tar en del og kommunen/fylkeskommunen tar en del. Den delen som da kommunen ville vært ansvarlig for måtte da med stor sannsynlighet finansieres med bompenger. Det er en del av stridens kjerne i denne saken.

Når det gjelder tunellalternativet, så er litt av problemet at man ikke blir helt enige der heller. Hverken om hvor den kan/skal gå og hva det vil kunne koste.
For mange de som er for tunell ligger det også en drøm om å gjøre veien foran Bryggen helt bilfri.

I tillegg er det jo en utfordring av Bryggen oversvømmes noen ganger i året, og banen ville derfor måtte bygges litt opp fra bakkeplan for å unngå at skinnegangen ble oversvømt.

Utfordringen nå er at vi ikke kommer noen vei. Neste byggetrinn som skal åpnes er bane til Fyllingsdalen, og det skjer neste høst. Det mest ønskelige var jo at alle de kontraktørene som nå har opparbeidet seg god kompetanse på bybanebygging hadde fortsatt direkte på prosjektet mot Åsane. Det vil ikke kunne skje nå, og man risikerer at den kompetansen vil være tapt når det neste byggetrinnet en eller annen gang blir godkjent. Og med det politiske klimaet som er nå er det vanskelig å se at det vil skje i de nærmeste årene. Og det er synd, for Åsane er en av de mest folkerike bydelene vi har, og det er store utfordringer med trafikkflyten både til og fra.

For de som er ekstra interessert vil jeg tro at tema behandles behørig i dagens epiose av BRT sin podkast "Nokon må gå"


#27

Fintdethei! sa for siden:

Sitter på bussen fra Åsane inn til Sandviken nå, bilen står igjen hjemme :glorie:. Kan melde om fin flyt og ingen kø. Sikkert mange som tar banen i dag :knegg:.


#28

Tjorven sa for siden:

Skinnegående materiale belaster grunnen mer enn vei, så sånn sett har de litt rett også. På den annen side - hvis traséen skal gå tvers gjennom byens største turistattraksjon, så må det holdes lav fart, og da belaster den ikke så mye allikevel.

Jeg var i møte med en del fra Bergenskontoret vårt i går, og de mente at de som stemte for tunnel egentlig stemte mot bybane totalt sett. (På jobben min er vi veldig glade i skinnegående materiell. :knegg: )


#29

annemede sa for siden:

Jeg måtte sjekke litt.
Både representanter for FNB og FRP, som nå er for å bevare bryggen, og kanskje gjøre den bilfri, har "slaktet" sommerstengingen av Bryggen for biler.


#30

Blå sa for siden:

Jeg tror nok at dine kollegaer har et poeng Tjorven. BTs meningsmåling viser at blant de bergenserne som faktisk ønsker bybane så er det flertall for at den skal gå over Bryggen.

Det er mange følelser som spiller inn her. De som er i mot bybane over Bryggen mener at master kommer til å ødelegge utsikten mot den og at den blir for preget av den moderne tid når det går en bybane foran. Og mange av dem ønsker at den også skal bli bilfri. Jeg skylder på Peter Frølich fra Høyre som fikk laget fine illustrasjoner av plassen foran Bryggen med gateservering helt ut til kaikanten. Problemet er at Bergen ikke har spesielt mange dager der man har lyst til å sitte på uteservering, at også bergensere arbeider de fleste dager i uken og at sentrum er alt for trangt til at man kan legge både biler og bybane andre steder.

Byutviklingsbyråden har argumentert godt (mener jeg) for at en bybane nettopp kan revitalisere Bryggen ved at den blir mer tilgjengelig og mer synlig. For alle disse bryggefantastene er jo ikke så veldig ofte på Bryggen. Den er masse besøkt av turister og så går vi gjerne en tur eller to i førjulstiden, fordi de er gode på julepynt og stemning. Men resten av året ligger den ganske øde.

For meg har alle argumenter for tunnel forsvunnet med utredningen som viser hvor mye av andre deler av Bergen som må rives for å få det til. De vil i så fall rive halve Bergen katedralskole og flere hus fra 1700 tallet. De fine små hvite bergenshusene er like mye en del av Bergen som Bryggen er. Og her er det ikke snakk om å la det gå en bane foran dem, men å faktisk rive dem. Det river mye mer i min bergenssjel.

Hele poenget med bybanen er at den skal gå i dagen så mye som mulig. Den skal være åpen og tilgjengelig. En bybane som går i tunnel blir mye vanskeligere å bruke for mange grupper barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelse og det synes jeg også skal være et poeng.

En bybane over Bryggen blir ikke den raskeste veien ut til Åsane terminal. Det er helt riktig. Men, den blir den mest stabile veien mellom sentrum og alle stoppene på veien til Åsane terminal og der bor det også masse mennesker.

Alt i alt. Jeg ønsker en bybane for Bergen og jeg ønsker ikke at vi ødelegger byen og byens økonomi for å få den. Så jeg mener at bybanen skal gå over Bryggen.


#31

Polyanna sa for siden:

Ang tunnel vs på bakken, generelt (ikke med tanke på bryggen), så syns jeg det at bybanen i dag er litt en "somlebane" er en ulempe, selv om jeg ser poenget med mange stopp. Jeg elsker t-banen i Oslo, som kan suse meg langt av gårde veldig fort og effektivt, og når jeg tar bybanen i Bergen så tenker jeg at den er litt for folk som har god tid...

Den er veldig koselig, da, og jeg ELSKER at den har kommet helt til Flesland!



#33

annemede sa for siden:

Mellom Nesttun og Flesland (i rushet) - er det det desidert raskeste, og så er det nesten sømfri overgang til buss hjem. (Har testet) :knegg:


#34

Appelsin sa for siden:

Blå oppsummerte egentlig min mening om bybanesaken. Før det hele begynte, tenkte jeg at Bryggen ville være risikabelt og kjipt, og at en tunnel med høy hastighet hørtes mer skånsomt og effektivt ut. Nå har all utredning vist at tunnel-løsninger er ekstremt kostbare og innebærer risiko for å ødelegge viktige (andre) historiske deler av byen, og da tenker jeg at et stabilt alternativ til den ene veien vi nå har, til en bydel med 40.000 innbyggere, er noe vi virkelig trenger.


#35

Polyanna sa for siden:

Ja, i rushet slår den det meste, og så er den også veldig behagelig og estetisk hyggelig, syns jeg.

Bergensrushtid er jo et sant helvete. :skremt:

Som en som har blitt østlending, så er det lett å fnyse av den ekstreme bilavhengigheten, men dere har jo VÆR, da, som gjør det å stå på busstopp eller gå til og fra offentlig transport, ganske ubehagelig, store deler av året.


#36

Tallulah sa for siden:

Nokon har gått. Som noen kommenterte «er det noen som IKKE gikk av i går»?

Jeg tenker på bybanen i Bergen som en trikk, ikke en t-bane.


#37

Polyanna sa for siden:

Ja, den er det, og jeg liker bane bedre enn trikk, ville jp vært en kortere måte å skrive det på. :knegg:


#38

Mikkeline sa for siden:

Nokon må gå lever virkelig opp til navnet sitt i dag ja. Det var jo en ventet reaksjon fra byrådslederen, men det setter Bergen i en svært krevende politisk situasjon. I prinsippet er det nå Høyre og Rødt som burde søkt sammen, og det
er jo ikke helt uproblematisk.

Også enig i at bybanen må sammenlignes mest med trikk og ikke t-bane.
Den går fryktelig langsomt og bruker ca 45 minutter fra Flesland til Sentrum. Med bil gjør man unna det strekket på ca 20 minutter uten trafikk.

Samtidig så ble jo en del bussruter langt ned når bybanen kom, så for mange er det bybanen som er blitt fremkomstmiddel nr 1. Da helst på de litt kortere strekkene har jeg inntrykk av.

Når bybanen mot Fyllingsdalen åpner neste høst, så bygges det også en gang og sykkeltunell parallelt med bybanetunnelen under Løvstakken (mellom Minde og Fyllingsdalen). Den tor jeg vil få en veldig positiv effekt for mange som sykler og går til jobb.


#39

annemede sa for siden:

En annen svært uheldig konsekvens av vedtaket i går er at sykkelvegen mot Bergen nord blir utsatt.


#40

Blå sa for siden:

For meg, som bor i gangavstand til bybanen er valget om jeg skal til Flesland enten å ta bussen ned til sentrum, og så sette meg på flybussen som er mye dyrere enn bybanen, eller å ta bybanen. Da forsvinner den eventuelle fordelen av at flybussen kjører fortere (når det ikke er rush) i den ekstra transporttiden. I tillegg til at bybanen er veldig mye behageligere å sitte på. I verste tilfelle kan jeg arbeide på bybanen.

Jeg er enig i at tiden fra sentrum til Flesland ikke er det beste salgsargumentet for bybanen. Men det som er bra er at den tar omtrent like lang tid uansett når du tar den. For alle oss som har sittet i kø til Flesland, enten i bil eller på buss, og vært redd for å komme for sent frem, så er tryggheten i å vite hvor lang tid det tar med bybanen mye verd.

Og skal du bruke bil må du også beregne tiden på å komme deg fra parkeringsplassen til flyplassen. Det er jo ikke sånn at du kan sette bilen rett utenfor. Der hvor bybanen faktisk stopper.


#41

tink sa for siden:

:ropert::jegvant::gaah::forbanna::gaah::kjevle:

Altså. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Den nærmeste jeg kjenner i rødt sier at de stemte for tunnel fordi det er det "folket" vil. Men altså folk har jo ikke peiling på vern av bryggen (altså hva som skal til for at den ikke går i oppløsning, og for 70 år siden ville flertallet av "folk" rive skiten).

Det er også så mye vissvas ute om hvordan det går med kollektivtransporten i områder med og uten bybane.

Bybanen i Bergen er en somletrikk. Det er ikke den du tar når du har det travelt og skal fra sentrum til Flesland. Det som er genialt der bybanen går (og når den kommer til Fyllingsdalen) er at den binder sammen bydeler som på grunn av veinettet ligger langt fra hverandre. Her jeg bor fikk vi heldigvis beholde direktebussen til byen på hverdager, og har relativt greit med shuttle til bybanen lørdag og søndag.

Det er fortsatt en stor utfordring i Bergen (og kanskje andre byer) at det er klønete kollektivtrafikk mellom bydeler, det er liksom meningen at man skal reise til og fra sentrum. Ikke fra den ene skolekretsen til nabokretsen.


#42

ingling sa for siden:

Jeg tok bybanen til og fra Flesland sist jeg var i Bergen, det var helt nydelig! På tidligere turer har jeg stort sett hatt leiebil, og stått litt småstresset i kø mer enn en gang. Nå trengte jeg ikke det, og så synes jeg jo ikke det tok så himla lang tid i forhold til flybussen heller. Og den stoppet på lure steder. Jeg er en fan. :nemlig:


#43

Input sa for siden:

Det er utrolig at dette ikke har blitt bedre. Jeg bodde på Danmarksplass og jobbet på sykehjem i Fyllingsdalen, og det å komme seg til og fra jobb var et mareritt. Det tok så lang tid, enda reisen i km ikke var spesielt lang. Å bruke to timer hjem fra jobb når jeg var ferdig klokken 22 og så to timer for å komme meg tilbake når jeg skulle være der klokka 7 dagen etterpå tok helt knekken på meg. Heldigvis var det en sommerjobb.

Her er forøvrig en interessant Twitter-tråd om forskjellen mellom Bergen og Oslo i utbyggingen av byene og kollektivtrafikken: twitter.com/ulriken1/status/1463412034163326976


#44

Tallulah sa for siden:

Jeg elsker bybanen til Flesland. Sikkert fordi jeg oftest skal til flyplassen i rushen, bussen tar minst like lang tid da, og man blir kvalm i tillegg.


#45

liefje sa for siden:

Jeg prøvde bybanen sist jeg var i Bergen. Den gikk ikke dit jeg skulle, men i riktig retning i alle fall. Jeg gikk av på et stopp som virket nærmest sånn i luftlinje for å ta en buss videre. Det var absolutt ingen forbindelse mellom buss og bybane, så jeg endte med å stå in the middle of nowhere hvor jeg til slutt ble reddet av en taxi. Hahaha. Men sånn ellers synes jeg både trikk og bybane er glimrende og koselige transportalternativer og jeg klarer bare ikke å skjønne hvordan noen kan føle at en trikk over jorden ødelegger Bryggen på noen som helst måte. Sånne løsninger finner jo i de fleste storbyer.


#46

Blå sa for siden:

Bare for å gjøre det enda mer morsomt. Og for å dra alle stereotypier om bergensere enda lengre. Så kommer det nå et utbryterparti fra Arbeiderpartiet, nemlig Bergenslisten, som vil ha som hovedsak å få bybanen lagt i tunnel

www.bt.no/nyheter/direkte/i/aweljA/politikken-direkte


#47

Karamell sa for siden:

Kan de ikke fjerne biltrafikken fra bryggen og ha bare Bybanen der? :gaah:

Min mor bor langs Bybanen og har bosatt seg der med viten og vilje fordi hun har en øyesykdom som gjør bilkjøring trøblete i mørket. Det er jo genialt. I Trondheim fikk vi de deilige superbussene som Bergen ikke ville ha i steden for (metrobuss). :knegg:


#48

Polyanna sa for siden:

Det er vel ikke så mange andre steder de kan kjøre, tror jeg. Trang by, Bergen.


#49

Karamell sa for siden:

Ett eller annet sted kunne de satt bom/stopp. Vareleveringen må jo gå til butikkene, og Sandviken, Breiviken og kanskje Lønborg osv må jo få kjøre. Åsane og resten kan ta bybane eller kjøre Fløyfjellstunnelen. :nemlig:


#50

Karamell sa for siden:

Og fandens 7 fjell. :knegg:


#51

Tallulah sa for siden:

Da ble det over Bryggen da. Men betyr det at bystyret er tilbake? :blånn:


#52

annemede sa for siden:

Bystyret har vel vært der hele tiden, men byrådet er snart på plass igjen.


#53

Input sa for siden:

Byrådet har vel vært foretningsministerium? Sånn som nRaymond sitt var. Jeg sluttet litt å følge med på dette da jeg ble syk, men det er gode nyheter at det blir bybane.


#54

Fintdethei! sa for siden:

Snart lokalvalg igjen, da blir det sikkert ny runde igjen.


#55

annemede sa for siden:

Ikke bare bybane, sykkelvei mm også.


#56

nokon sa for siden:

Nope. Nokon har ikkje gått.



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.