Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvem dekker tapet når en pakke med varer bestilt på nett forsvinner

#1

liefje sa for siden:

Hvis man bestiller noe fra leverandør A som bruker speditør B også forsvinner pakken, altså mottaker får den ikke. Hvem er det da som dekker tapet? Leverandøren eller speditøren?


#2

Anne C sa for siden:

Jeg fikk beskjed om at en pakke var blitt levert til meg. Den kom aldri. Jeg venter på ny pakke fra leverandør. Jeg sa bare i fra, resten ordnet de som skulle sende. Men hva som er vanlig aner jeg ikke. Jeg vet ikke hvem som dekker tapet. Ikke meg denne gangen i alle fall.


#3

liefje sa for siden:

Samme opplevelse her. Jeg fikk beskjed om at pakken var levert og det var den IKKE. Det skjer ALLTID med den speditøren og jeg er rett og slett sur. Leverandøren er hyggelige og de har sendt meg nytt produkt, men nå dukket den forsvunnede pakken plutselig opp etter en uke. Hvis det er speditøren som dekker tapet, er jeg fristet til å beholde den for de trenger virkelig å skjerpe seg. De har aldri klart å levere noe som helst til meg. Men hvis det er leverandøren som må dekke det, føler jeg at jeg bør returnere den ene pakken. Kanskje er det umoralsk i det hele tatt å tenke sånn...


#4

Lavender sa for siden:

Speditør forsikrer forsendelsen. Hadde en episode med refusjon fra Post Nord, nå med Helt Hjem. På den siste kommer det tydelig frem ansvar, skriv verdi på forsendelsen, forsikret opp til 1500,-. Men så hyggelig selger.


#5

celebelen sa for siden:

Det varierer litt hvem som må dekke tapet. Mindre pakker som sendes med posten (type Pakke i postkassen) er ikke forsikret, så da må nettbutikken dekke det selv.


#6

Lavender sa for siden:

Det er sant, kun med sporing er forsikret. Det pussige er at min erfaring er at kun pakker med sporing er sporløst borte. ;). Men jeg tror ikke det er vanlig at avsender blir ansvarlig så lenge mottager kan betale for frakt med eller uten sporing. Da sporet sending ofte er dyrere.


#7

celebelen sa for siden:

Pakke i postkassen er med sporing. Skal man ha forsikring koster det gjerne så mye at det ikke lønner seg selv om det forsvinner en pakke av og til, med mindre det er veldig dyre varer.


#8

liefje sa for siden:

Den aktuelle pakken hadde sporing og var sendt med Helt Hjem.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.