Festlig at spørsmål om bil skal stilles i kommunikasjonsforumet. :humre:
Spørsmål: Hvis vi kjøper en bil, og så finner vi ut etter noen måneder at det ikke var rett bil for oss, hvor mye taper vi i penger på en slik prosess? Da tenker jeg en litt eldre bil, slik at verditapet ikke utgjør veldig mye.
Det er en omregistreringsavgift på maks 6681,-. Unntak for EL førsteregistrert etter 1.1.2018. Jeg mener selger laget salgsmelding og betalte da jeg kjøpte brukt nybil for et par år siden. Eller jeg kjøpte bil ink avgift. Risikoen er vel å betale mer enn hva neste vil gi.
Hvis du kjøper og selger gjennom en forhandler, så skal vel de ha sin del av hvert salg. Og om du selger privat, å du selge litt billigere, og det er kanskje mer hassle.
Det spørs også på om den prisen dere har betalt er rett ut fra markedet, og om dere lykkes med å skaffe en kjøper som ønsker å kjøpe bilen til det dere vil ha eller ikke.
Det man kan si noe om er transaksjonskostnadene ved omregistrering, annonsering osv., evt dokumentasjon i form av NAF-test eller annet. Mulig EU-kontroll eller ting som dukker opp som må repareres er en faktor. Det ligger en risiko der som kanskje eller kanskje ikke oppstår.
Vi kjøpte en elbil til i går, to år gammel, og fikk fritak på omregistrering. Er visst bestemt at det skal betales i 2022, men er ikke trådd i kraft enda.
Tusen takk for svar! Salg og annonsering må så klart regnes inn, ja. Og så innser jeg at den største risikoen er at vi mangler fullstendig peiling på bil og dermed fort kjøper katta i sekken. Som dermed fort blir vanskelig å selge igjen..:rolleyes: