Jeg driver nå og myser på "hva slags bil(er) vi skal ha etter hvert. Det tar nok tid, for vi vet ikke helt hva behovet blir fremover. Bare to unger hjemme og sånn. Merker allerede etter to dager med eldste borte, at behovet for to biler ble trigget av at han fikk lappen. :knegg:
Uansett, jeg syns det er irriterende å gå fra forhandler til forhandler. Vanskelig å få et helhetbilde. Så jeg kunne tenke meg å se på biler hos en forhandler som fører mange merker.
Jeg ser det ligger en i Tønsberg, men det er litt langt unna.
Ingenting er mere kjedelig enn å kjøpe bil, og lørdager hos sånne forhandler er langtekkelige. Man venter og venter mens kundene før deg får god service. Og sånn rekker man ikke mere enn 1-2 forhandlere, men har brukt timevis av sårt tiltrengt fridag.
V har derfor kjøpt bil flere ganger etter kun et besøk hos en forhandler dersom bilen var grei nok til vårt bruk. :knegg: Er man bilinteressert passer nok ikke denne metoden særlig godt.
Vi er to sunnmøringer, og pleier egentlig bare besøke et sted.
Ikke veldig bilinterresert, men har funne ut hvilken bil vi vil ha på nett, så drar vi til relevant forhandler og sier hva vi vil prøve, prøver, og kjøper.
Gjort to ganger. Mannen fant ut hva han ville ha, og jeg bare "ok". Første gang var det meg som prøvekjørte, for han hadde ikke lappen. et var en festlig runde, selgeren forholdt seg utelukkende til ham, men så når det skulle prøves så var det meg, med en stor mage, kjøpte bil et par mnd før jeg fødte eldstemann, som skulle kjøre, gitt ;)
Andre gangen troppavi opp hele familien, inl to unger, menigjen visste vi hva vi ville prøve, og kjøpte.
Funker ikke derosm man trenger å se og prøve og vurdere bilene da.
Mannen min vil aldri ha forandringer av NOE slag, og i hvert fall ikke forandringer som koster noe. :knegg:
Så det er jeg som bestemmer om vi skal ha ny bil, når, hva slags, og så starter overtalelsen. :knegg:
Akkurat nå er jeg litt på at vi kjører den gamle traktoren til den dauer (S-maxen), og oppgraderer lillebilen til en litt større, med hurtiglading, sånn at den i praksis blir nummer 1 bil til alt annet enn ferie.
Har aldri kjøpt bil, men synes det er gøy å følge med på finn. Har inntrykk av at Mobile forhandler en del forskjellige merker, i hvert fall når det gjelder bruktbiler. De har butikk flere steder, bl.a på Ensjø. mobile.no/
På Kjellstad i Drammen har de endel ved siden av hverandre. Men ikke alle, og ikke Tesla. Teslabutikken vi var i var det uansett ca null poeng i, kunne handlet på nett. De hadde ca 14000 kunder og bare modell y utstilt. Polestar tar med bilen hjem til deg. Det likte jeg. :jupp:
Har du noen i nær omgangskrets som du kan prøvekjøre bilene til?
Ellers fant jeg ut etter et kjapt googlesøk at Ensjø Car Center (som selvfølgelig ligger på Lørenskog) både har Tesla og ID4 inne. Så det kan hende de har flere elbiler på lur.
Mitt triks er å finne ut hvilke biler du kan tenke deg og bestille time til prøvekjøring. Det var sånn jeg fikk oss en ID4. :nemlig: Da hadde vi testet en Volvo XC40 først. Den likte ingen av oss. Og mannen min hadde kjørt e-tron en del ganger og ikke blitt overbevist. Siden vi syns det er pes å faktisk bytte bil, så ender vi alltid opp med det første som begge to liker. :knegg: (Selv om jeg hadde noen flere biler på listen over de jeg tenkte vi kunne prøve.)
Jeg er litt skeptisk til slike rene bruktbilforhandlere. Har hørt om flere der de overhode ikke tar ansvar om det oppstår trøbbel. Noen av dem er bare videreformidler av biler som privatpersoner selger, og det fremkommer ikke tydelig i annonsene. Jeg har mest troen på forhandlere av merker, men da får du vel ikke så innmari mange merkevalg i ett.
Vi reiste på bilmessen og prøvesat alt som var aktuelt, uansett merke. Då hadde vi effektivt snevra det inn til eit merke. Deretter tok vi turen til merkeforhandlaren, prøvekøyrde bilen vi hadde tenkt og enda opp med å kjøpe ein annan modell av same merke som vi likte endå betre.
:knegg:
Jeg tror nesten at du må innse at det ikke finnes en forhandler som har "alle" merker.
Men at du kan finne noen forhandlere som har flere, og så er det enkelte som bare har sitt eget merke. Feks Tesla.