Jah. Vi er på biljakt. Det tar ofte meget lang tid. :knegg: For å snevre feltet litt:
Hvilken elbil har du, hva liker du best og hva liker du ikke med den?
Interessert i (nesten) alle størreslser, for vi er usikre på om vi skal beholde dieselbilen eller ikke i tillegg til ny bil. Men toseter og sånt utgår.
Vi har ett stort dieseldrog, som funker som dagligbil, minibuss, traktor og varebil, og innser at det ikke blir lett å finne en som dekker alle de (og det trenger vi kanskje ikke?).
Vi har også en liten elbil, fordi det plutselig ble vanskeligere til hverdagen da eldstemann fikk lappen...
Det er en Fiat 500 (eldre modell). Det er en liten 2-dørs fireseter, der bagasjerommet er helt anstendig når baksetene er lagt ned. Det er den bilen som brukes mest, og den er absolutt førstevalget når vi bare er 1-2 som skal av gårde, eller 3-4 på kortere turer.
Liker:
Den er veldig søt og fin. :elsker:
Den er kjempelett å kjøre, navigere i byen, parkere, etc. Deilig å kjøre
Gjerrig
Overraskende god plass og komfortabel å sitte i
Liker ikke:
Den har ganske kort rekkevidde (rundt 9-10 mil, realistisk sett)
Den har ikke hurtiglading (Vanligvis så trenger vi ikke dette, men NÅR det trengs, så er det litt anmassende)
Den er er ganske "raklete" og løs i fisken. Ting faller litt lett av. :humre:
Vi har to elbiler. Og har hatt en El-Golf vi ikke har mer.
BMW i3 og Jaguar iPace.
Det beste med BMW-en er at den er liten, lett å parkere, har en helt enorm svingradius. God rekkevidde. Bedre enn det Golfen vår hadde, selv om den også var ny generasjon. Mer enn god nok til bybruk, altså. Det dårligste er at den er 4-seter, litt lite bagasjerom og ikke så pen. :knegg: Jeg synes ikke den er super på glatt vinterføre heller, med de tynne dekkene sine Den er for liten til en familie som skal ha den som eneste bil, synes jeg.
Det beste med Jaguaren er komforten, rekkevidden og stor, dyr-bil følelsen. Og svært sprek. Det er ikke en Tesla. :knegg:
Det dårligste er elendig ryggekamera, liten bakrute og dårlig svingradius.
Gofen føltes som en vanlig Golf, og var en veldig bra bil nr 2. Men ville ikke bare hatt den uten annen bil med lengre rekkevidde eller fossilt drivstoff.
Alle bilene er spreke, da. Elbiler har generelt god akselerasjon.
Vi, en familie med to foreldre og tre tenåringer som kjører mindre og mindre sammen med oss, har en diesel varebil (Citroen Berlingo) og en ny elbil, en Citroen E-c4. Vi solgte den store og utslitte familiebilen (Citroen Grand Picasso 7 seter) når vi kjøpte elbilen sist høst (til vrakpantpris, den var helt oppbrukt). Vurderingen vår var at vi skal ha en bilpark som dekker hverdsgsbehovet og ikke ferieturer eller de mer spesielle behovene vi har en veldig sjelden gang. Vi trenger en varebil fordi jeg har hunder og de er det veldig kjekt å putte i bilburene som står fast i varebilen. Vi bruker den også til annen transport med og uten tilhenger og den fungerer som arbeidsbil til og fra kontoret for mannen min.
Elbilen har 5 seter og helt grei plass til fem voksne, men den har lite bagasjeplass. Det holder til vanlig bruk, men hvis vi skal på bilferie med hele gjengen, så leier vi nok en bil til det. Det har vi gjort de siste årene siden den gamle 7-seteren ikke akkurat var driftssikker de siste årene. Det er langt billigere for oss å leie en bil til en ukes ferie enn å kjøpe en stor bil vi egentlig ikke trenger i hverdagen.
Citroen e-c4 ble valgt etter lang og nokså omfattende uttesting av mange elbilmodeller. Vi prøvde biler i omtrentlig det samme prissegmentet og hadde et max tak på 350.000, helst mindre. E-c4 har en helt fantastisk kjørekomfort som de andre etter vår mening ikke var i nærheten av å matche. Den har det utstyret vi ønsket oss og mer til, mer enn flere av de andre vi prøvde. Det betydde selvsagt også en del at jeg har kjørt Citroen i over 30 år og hatt god erfaring med det, samt at jeg kjenner forhandleren godt og er trygg på at vi får gode råd der.
Vi har nå kjørt bilen siden i høst og er storfornøyde. Jeg har vært på flere 8 timers turer i temmelig øde områder. Vi bor i et kaldt strøk, men det har ikke vært spesielt kaldt hittil i vinter. Erfaringen er at den gjerne kunne hatt litt lenger rekkevidde, men vi visste hva vi kjøpte og vurderte det dithen at det holder i hverdagen og det gjør det også. Forhandler var realistisk på virkelig rekkevidde på vinteren og det stemmer ganske bra med hva vi opplever. Skulle vi hatt bil med lenger rekkevidde og samme utstyrsnivå og komfort, måtte vi nok en del opp i pris og det var ikke aktuelt. Vi har hjemmelader i garasjen og jeg synes ikke det er noe stress om jeg må lade når jeg er på litt lenger turer. Jeg har det veldig sjelden så travelt at det er et problem og jeg har så langt heller ikke opplevd mer enn max en bil foran meg i ladekø.
Alt i alt var det riktig av oss å kjøpe bil til hverdagsbehovet og heller leie de få gangene vi trenger noe større. Det er billigere for oss i alle fall.
Vi har en Nissan Leaf. Modell fra 2019, så den har bare rekkevidde på 250 km.
Den er en YPPERLIG bybil. Passe størrelse til 5 når vi ikke skal kjøre mer enn rundt i byen. Grei størrelse, god å kjøre, lader passelig fort og har ålreite funksjoner. TIPP TOPP!
Men i det øyeblikket vi skal kjøre litt lenger ønsker vi oss noe med lenger rekkevidde. Vi føler at vi må lade ofte, og etter andre lading så begynner det å ta tid.
Og med skiluke. Nå må vi legge ned et av setene bak, og da er det ikke egentlig plass til to personer i baksetet. (Vi har klart å frakte 4 pers og 4 par ski fra Trysil til Oslo, men da var det ikke akkurat topp stemning i baksetet.)
Vi har en e-golf som eneste bil. For oss er det el-bil eller ingen bil, vi kjører egentlig bare når vi skal "langt". Vi kjøpte den da vi fikk lillesøster og innså at det ble alt for kronglete med kollektivt til svigerforeldrene mine når vi også skulle ha med en baby.
Vi liker at den er som en vanlig golf, bare at vi slipper å fylle bensin/diesel. Vi får plass til det vi trenger (barnevogn + bagasje) i bagasjerommet når vi skal på hytta, har mer enn nok plass til bakovervendt barnesete til lillesøster og den har hurtiglading. Det siste var viktig for oss, for vi var ikke villige til å gå opp mer i pris for et større batteri, men vi gidder heller ikke lade mer enn én gang på vei til hytta. Nå lader den helt fint mens vi tar pause på McDonalds. På sommeren kommer vi oss hjem fra hytta uten å lade, men det er bare fordi turen innledes med mange-mange km med nedover. :knegg:
Vi har en Volkswagen eUp som hovedsakelig brukes til småkjøring og som bil til jobb for meg, og så har vi i tillegg en Ford S-max bensinbil. Vi trenger å ha tilgang på bil begge to i løpet av dagen, i hvert fall når jeg er fysisk på jobb, men eUpen kjøres absolutt mest til vanlig.
Fordeler: liten og nett, superlett å parkere overalt, overraskende grei bagasjeplass til å være så liten, og såpass billig at lånet ble nedbetalt kjapt (kjøpte brukt 2016-modell i 2018 eller var det 19). Ulemper: kort rekkevidde, særlig om vinteren.
På sikt skal vi bytte ut bensinbilen, men ligger litt på været til det kommer enda bedre utvalg i større elbiler med lang rekkevidde, siden vi kjører til Vestlandet noen ganger i året. Dessuten går S-maxen som en klokke og vi elsker den litt. :nemlig:
Følger i håp om at noen hr bilen jeg ønsker meg. Som jeg dog ikke vet hva er.
Vi har et dieseldrog som hovedbil, ford s max, og neste bil må kunne dekke det behovet. Inkl baggasjerommet og mulighet for takboks, eller enda større baggasjerom... Ja, vi drar bare på sommerferie en gang i året, men 3 uker. Vi trenger i tillegg den baggasjekapasiteten på minst en campingtur til hvert år, og er ikke egentlig villig til å leie bil til disse behovene, å få en STOR NOK vil være krevende uansett, tre uker i juli, tror jeg.
El bilen skal ikke koste en formue heller. Og ha grei rekkevidde, men vi kan absolutt lade på sommerferie altså. Flere ganger om så.
Men, vi trenger en snerten liten bybil også, som skal erstatte den slitne avensisen vår (avensisen er ikke en snerten liten bil, den er en stasjonsvogn, men altså det var hovedbilen til vi kjøpte ny bil, da ble den bil nr 2, men bil nr 2 trenger stort sett bre kjøre mannen og av og til en unge eller to, aldre hele familien, så derved trenger vi ikke en så stor bil til det.
Og da leser jeg mange av de innleggene over her som mer interresant. For de fleste bilene virker å være mer egne fpr 3-4 folk enn for 5 (inkl et barnesete) og ikke minst 5 og telt-tur-baggasje for tur som grenser til glamping...
Jeg elsker også smax'en litt. Vår er diesel da, men den går som ei klokke ja, og den funker finfint, og den har (med nød og neppe og tvang og poser under beina og sko presse alle steder og bilen stappet til RANDEN og takboksen likeså) på sommerferie og pinsecampingtur. Og den holder finfint på høstferie uten telt :)
Jeg kjører leiebil i et halvt år, jeg venter på en nybil med laaang leveringstid (Audi Q4 e-tron). Leiebilen jeg har kjørt i noen måneder nå er en Volkswagen id3.
Ulemper:
Ikke 4WD. Oppfører seg som et rompeakebrett nå på vinteren. Verste jeg har vært med på.
Merksnodig dårlig svingradius
Appen fungerer ofte ikke, får ofte ikke kontakt med bilen om jeg vil varme opp bilen.
Generelt lav følelse av komfort og trygghet.
Fordeler:
Passe størrelse for min familie på tre, lett å få parkert osv
Billigere enn mange av de andre elbilene, tror jeg.
Nissan leaf, den er vel drøyt tre år gammel nå. Vi bruker den mest som bybil, lite langkjøring. vi tenker at da leier vi oss en bil hvis vi skal på bilferie, det har ikke sjedd til nå.
Fordeler:
-Stor nok til at fem personer sitter fint. Litt trangt til fem voksne.
-Bagasjeplass nok til en langhelg i det minste
-Selv den høye på nesten to meter sitter fint. Trangt bak, men det tror jeg er mer regel enn unntaket i bil
-kamera 360, det er virkelig supert i by
-Rattvarmer. Det er jo så kult! Sikkert vanlig, men jeg har ikke eid det før. :knegg:
Negativt
-Må lade mange ganger hvis vi skal kjøre langt. Jeg la inn reise til København i appen, må lade fem ganger.
Vi har en VW e-up:
Den er liten, kjapp, gøy å kjøre og perfekt bybil. - og man får med seg mye. (En vi kjenner har fått med seg vaskemaskin)
Minuset - lav rekkevidde. Spesielt på vinteren.
Appen som kan styre varme etc koster penger. - vi har det ikke lenger.
Tesla 3 er vår hovedbil.
Hovedfordelene er - ladetilgjengeligheten. Det var årsaken til at vi valgte Tesla.
Godt utprøvd programvare. Lite tull. Lang rekkevidde og lavest i pris for denne rekkevidden.
Minuset er at man er avhengig av ryggekamera når man skal rygge. Jeg er av den gamle skole hva rygging angår. :knegg: Vindusviskeren er dum når den er innstilt på auto.
(Og det faktum at mannen min kan sitte hjemme og tøyse med meg i appen - slå av og på setevarmere etc)
Vi har ID4 GTX, som er mer enn stor nok til oss fire og en hund med ganske stort bur, hvis vi ikke skal ha med alt for mye bagasje. Mannen og jeg har kjørt den til hytta med hund, og da var den mer enn stor nok for to voksne, også med bagasje.
Fordeler:
God rekkevidde. Vi kommer oss til og fra hytta uten å måtte lade
4WD -den er veldig stødig på vinterføre og jeg har null problemer med å svosje opp den bratte bakken vi bor i bunnen av, selv på såpeglatt føre.
Stort bagasjerom med plass til både ganske stort hundebur og bagasje.
Gode seter og mer enn nok benplass til alle fire (jeg er lavest, og er 172).
Fantastisk god å kjøre.
Oppleves som veldig trygg og stødige også på kjipt vinterføre.
Ulemper:
Appen er elendig, men vi har Easee-lader, så da bruker jeg Easee-appen til å starte lading.
Den er bred, og jeg har ikke helt godfølelsen på hvor langt fronten og sidene er unna kanter og vegger, så jeg angrer på at vi ikke kjøpte med 360 graders kamera. Den er derfor litt skummel å kjøre inn i smale parkeringskjellere.
Vi har [i][/i]nettopp fått levert vår, en BMW IX3.
Hittil liker jeg ingenting med den, den er stor og har tusen tekniske duppeditter som jeg ikke skjønner noe av. I tillegg må den lades i ny og ne, og det kan jeg ikke.
Om jeg må si noe jeg liker, så er det at den ser litt classy ut og er pen i lakken.
Vi har hatt e-UP. Men unger på over 170 cm har ikke plass i baksetet. Utenom det var den genial. Og med ladeboks så nådde vi nesten alt vi trengte. Jeg måtte hurtiglade en gang pga ladeboksen der jeg trente var ute av drift. Og så hurtigladet jeg en gang etter å ha kjørt 110 km med bagasje før vi skulle opp et fjell.
Nå har vi leaf. Det er en bil smlgn med up-en. Men med mindre barn hadde vi ikke byttet bil.
Vi har en Jaguar iPace. jeg elsker den bilen!
Pro:
Fantatisk kjørekomfort og -egenskaper.
God plass til tre voksne og to små hunder og endel bagasje.
Relativt god rekkevidde, men den går radikalt ned når det er kaldere enn -10.
I motsetning til Karamell synes jeg ryggekameraet er helt supert - når kameralinsen er ren, riktignok.
Ulemper:
Fryktelig dårlig svingradius
Liten bakrute
Stor bil som tar plass
i har også en bitteliten Toyota IQ bensinbil, som er helt nydelig til småkjøring, som er superlett å parkere og som tar veldig liten plass. Akkurat nå er den med yngste på folkehøyskole. Bilen er nå 12 år gammel og vi kommer til å kjøre den til den ikke vil mer.
Da yngste skulle begynne å øvelseskjøre, kjøpte mannen en Mini Cooper kabriolet - bensin med manuelt gir. Ungen hatet manuelt gir, men mannen digger bilen, som står i opplag om vinteren og er sommerbil. Jeg tror uansett at mannen kjøpte den mest fordi han hadde lyst på den.
Vi har faktisk kjørt til København med vår Nissan Leaf. Vi måtte lade mer en 5 ganger. Og så gikk den varm og ville ikke lade mer. Vi brukte 13 timer på turen, og vi gjentar det IKKE.
Dette er samme biler som vi har og signerer fullt ut fordelene og ulempene ved BMWén…
Om en drøy måned får vi ny el bil, en Mini.
Ikke teite bakdører da den ikke har bakdører :knegg:
Vurderte en med vesentlig lengre rekkevidden, men hjertet mitt tilhører en Mini…
Think
Nissan Leaf - Liten utenpå, stor inne, ikke så pen, men morsom
Tesla S - kul bil, men foretrekker å sitte høyt i X,
Tesla X - elsker å sitte høyt, litt stor på utsiden.
Porsche Taycan nja, mange dumme løsninger, men superkul i lyseblått
BMW i3 - vår har ikke stort batteri, men utrolig artig liten bil. Superlett å parkere.
En Tesla Y på vei snart, gleder meg til den. Gleder meg til å kjøre litt mindre bil enn X. Hengerfeste som tar vår relativt store henger.
Noen av disse du lurer noe mer om? Skrev bare inn det raskt. Vi kjøpte vår første elbil i 2005.
Mannen leste nå for meg at i januar så ble det totalt registrert 175 nye bensindrevne biler i Norge og 181 stk Porsche Taycan. Dvs færre bensindrivne biler av alle forskjellige merker enn elektriske Porscher. 7957 biler ble solgt totalt.
Takk for alle tilbakemeldinger! Det er jo såpass mye å velge mellom at vi aldri kommer til å bli enige. :knegg:
Vi har sett på Ford e-mach (utgår fordi mangel på takstativ - den er såpass stor at vi evt hadde solgt dieselbilen), tesla 3 og y (vil ikke ha tesla fordi da kommer jeg aldri til å finne bilen i parkeringshus blant alle de andre teslaene), ioniq 5 (mannen syns den er stygg), Kia EV6 (eviglang leveringstid), Xpeng p7 (for kinesisk), Polestar (er faktisk på listen fortsatt, men mannen er ikke overbevist), Honqi (kinesisk monster mannen ville ha men som ikke får plass i garasjen pluss kjennes som å kjøre en buss, pluss way over budsjett).
Skal se på noen av de andre dere nevner også - liker at dere har skrevet fordeler og ulemper. Kanskje det blir ny bil i 2025 :knegg:
Mannen kjører rundt i en Audi e-tron. Vi har hatt den i 1.5 år, og jeg har enda ikke prøvd å kjøre den. Den har god kjørekomfort, og er en fin bil. Og den går passe langt, men mannen hater alt som har med lading å gjøre. Den neste bilen hans blir ikke en elbil.
Det høres skrekkelig ut. Vi kan like godt ta båten. Uten bil. I København trenger vi ikke bil og vi er stort sett i byen der. Vi kan like godt fly, det er bare ofte veldig mye dyrere. Det oppsummerer også hvorfor vi ikke trenger større bil og lenger rekkevidde, det blir gjerne ikke biltur på oss. :knegg:
Audi e-tron. Digger den vilt fortsatt, etter to år og 25.000 km.
Fantastisk god bil, trygg, tung, rask, oversiktlig, blindsonevarsler, 4wd, med gode seter, også for voksne i baksetet, passe stort bagasjerom (hundebur og bagasje for 4 på hyttetur går greit), hengerfeste og kan ha takstativ. Bra kamera med 365 view, supert lydanlegg, kule matrixlys, hev/senkefunksjon for alle typer veier, veldig rask ladekurve, +++
Dyr, kunne gjerne hatt lenger rekkevidde, men det kompenseres godt av ladekurven. Med vårt bruk tror jeg at jeg har ladet på stasjon ca 10 ganger siden vi fikk bilen for to år siden, og vi har den minste batteripakken. Litt ustabil app, men funket stort sett.
Ja, jeg har bare ikke helt funnet den som passer våre behov enda, så vi beholder s max'en en stund til.
Bil nr 2 bør straks vurderes byttet, hvilke også skyldes bomring fra etter sommerferien (og halv pris for elbiler) noe som sånnett taler for at bil nr 1 også burde byttes, men vi MÅ ha en bil som rommer MINST like mye som s max'en om feriene vi så smått har begynt å ha skal kunne fortsette, og de er et kompromiss mellom mitt behov for å ikke bare feriere hos svigers, og mannens behov for å slett ikke oppsøke syden-varme, og for min mentale helse så er det VIKTIG. Så, stor nok bil må vi ha!
Malama: jeg er ikke så glad i s-maxen, men man kommer ikke utenom at den er perfekt til vår spekk (den vi har hatt i en del år, og som du fortsatt har): plass til stadig større unger, i 3 SKIKKELIGE bakseter (nesten ingen biler har det, uten å være veldig mye dyrere). Enormt med bagasjeplass. Takstativ og hengerfeste. Og uten at den er en diger bil, egentlig.
Det er vanskelig å finne en elbil som matcher det.
(Slår deg forresten i å laste bilen: vi dro på sommerferie med 4 store ungdommer og to voskne og telt og soveposer og fjellsko og liggeunderlag og klær til tre årstider og en KAJAKK! )
Du slår meg i å pakke bilen ja. Vil du komme og pakke vår?
Vi skal ha med telt, som er rimelig svært, men det tar ikke hele bredden i bagasjen det går akkurat en sånn pladtkasse på ca 30*40 cm ved siden av, om vi presser litt. Oppå den går grillen. Under teltet ligger teppet og pressen ingen. Bak disse et par camping stoler og forran er det kjøleboks, bord enda ei sånn kasse og sannsynligvis en bag (alle fem har hver sin ca 30 liters bag. Så tidvis kommer sko, toalettmappe etc utenom...)
På taket er det liggeunderlag og soveposer og tre bager, og noe løse sko etc, tsbkoksen kunne kanskje vært større....
Så det er vel kanskje en bag under beina på noen av ungene. En kjølesekk med drikke og lunsj, det er sko stappet i alle åpninger og rimelig sikker på at jeg har glemt noe mer. Ja. Vi hadde sykkelstativ med 4 synet. Så hjelmer også.
(husker ikke helt, de er muligens større de plasteskene. Det er en med "strøm" (kabler ute og forgreniner inne, ladere etc) og en med kjøkken. Vifteovn og vannkoker får vel ikke begge plass i disse. Minimum vifteovn pleier reise utenom.
Men med 4 ungdommer måtte du brukt et av setene på 3. Rad? Da er du ekstremt flink å pakke. (og har trolig et mindre telt og mindre "luksus" på tur.)
For at min familie skal være med på camping trengs et visst nivå av komfort. Det betyr ikke fjell, men campingplass. Det betyr innlagt strøm.. Og ja. Et lite utvalg pledd og ullteppe, juli i Norge kan være kald.
Niobe: jeg leide en sånn (eller, den tilsvarende fra Peugeot, tror jeg) og hadde det travelt da jeg plukket den opp - bare tok nøkkelen og hoppet i bilen. På vei hjem, så var jeg helt overbevist om at de hadde gitt meg feil bil og at jeg hadde fått en mye større enn jeg hadde bedt om. Den er VILT mye større på innsiden enn man skille tro!
Vi hadde absolutt ikke med stoler, bord eller kjøleboks, nei, og et veldig lite telt. :knegg: Vi reiser hovedsakelig fra hus til hus, med mulighet for fjelltur underveis.
Vi har 2018 Leaf og er veldig fornøyd med den. Vi har hatt den et halvt år. Den har god plass inni, mye bedre plass i bagasjerommet enn noen andre biler vi så på. Den lades til 270 km på sommeren og 230 nå på vinteren. Ser mange Leaf-er rundt om og vi måtte følge med litt for å finne en 2-3 år gammel brukt en fordi de selges så fort. Tar det som et tegn på at folk er fornøyde med den.
Campingen min om sommeren er at vi rømmer fra familie - ferie og er bare oss 5. Da har vi vært minst 5 dager lenger enn min egentlige grense hos svigers... Så da trenger jeg å komme oss på tur. Vi camper med kjøleboks på strøm, et bord med 4 krakker samt to stoler har vi med, er sammenleggbart "skap" også, gassgrill som ble oppgradert i fjor til en som fakrisk har plass til å grille middag til 5. Og er kokebluss til ris eller saus etc. Som vi også kan steke egg og bacon på til frokost.
Og dette må bilen ha plass til. Og derfor elsker jeg s maxen litt. Og sliter med å finne en El bil som er en personbil romslig nok, og ikke kostet et hus.
Men det kommer mye spennende fremover. Og jeg har ikke helt fulgt med i det siste, så det kommer nok snart bor for oss også, håper jeg. Men s maxen lever bok fint noen år til. Vi kjøpte den vel sommeren 2014
Ja, den oppleves overraskende romslig, sammenlignet med i3'en til venninna mi. Som jo er større, men ikke oppleves så mye større. Og på min kan alle dørene åpnes på normalt vis..! :knegg: Men i3 er jo veldig mye penere!
Har Kia E-Niro. Den er suveren og jeg forstår ikke hvorfor ikke alle har den. :knegg: Vi har den som eneste bil.
Stor og romslig til oss fire voksne.
Relativt rimelig i innkjøp sammenlignet med tilsvarende biler.
Enorm rekkevidde. I praksis over 55 mil. Kjører glatt Stavanger-Oslo uten å lade.
Har ingenting negativt å si om den. Den mangler rattvarme, noe jeg virkelig savner, men det er fordi vi ikke har betalt for alskens ekstrautstyr.
Vi har hatt en sånn i flere år, og jeg er enig i alt. Bortsett fra hund, da, for det er bare fire sitteplasser, og hunden måtte da sitte på et fang…
Rekkevidden på vår var ca 12-15 mil, mener jeg å huske. Den ble heller aldri varm, men etter at en kompis sa at vi måtte kle oss som om vi skulle vært ute, så gikk det bedre. :knegg:
Fordelen var at vi hadde gratis bil i mange år. Kjøpte den ny for 150 000. Strømmen var gratis i flere år, og vi hadde ca null utgifter på den. Leverte den i innbytte da vi kjøpte ny bil og fikk en enormt god pris for den etter mange år. Da hadde vi kjørt gratis i bom hver eneste dag i årevis også.
Jeg synes Ioniq ser bra ut, ganske romslig og den har vel kort leveringstid. Kunne godt hatt den tror jeg.
Her blir det nok en ungdom som også skal kjøre den, så foreløpig sliter vi på bensinbilen siden den bare har kjørt under 60 000 km på 7 år. Det gir ikke mening å bytte den inn nå.
Vi har en Tesla S og er veldig fornøyd med den.
Vi har den som bil nr 1, og en Peugeot 207 diesel bil som nr 2.
Det er vår andre Tesla av samme modell og vi er veldig fornøyde med bilen.
Den har kjempegod plass.
I sommer hadde vi med 3 SUP brett og bagasje til 4 stk for 1 uke da vi var på tur til Vestlandet.
Fordeler;
4 WD
Stort bagasjerom
God rekkevidde
Gratis superlading
Ligger godt på veien og er god å kjøre
God app som faktisk funker slik at det er lett å forvarme bilen på vinteren, eller kjøre med den hvis vi har glemt/finner ikke nøkkel.
"Summon" funksjon som er nydelig å ha om noen har parkert klint inn i deg på en parkeringsplass.
Ulemper:
Våres mangler tilhengerfeste, angrer på at vi ikke bestilte med det.
Ei heller har den mulighet for takrails
Det er kanskje litt for mye elektrisk dill dall. Feks dørhåntakene, de er kule nok de altså. Men koster jo skjorta å bytte om en bitte liten del skulle ryke.
Vi har BMW i3- elsker den.
På varme sommerdager går den ca 30 mil. På vinteren ca 20.
Den kommer seg utrolig bra fram på vinterføre selv om det ikke er 4-hjulstrekk.
Eneste bakdelen vi ser er de teite bakdørene, og litt for kort rekkevidde på vinteren.
Vi har hatt Hyundai kona, og bilen var forsåvidt fin,(bortsett fra noen småfeil) og hadde 50 mils rekkevidde. Imidlertid så var servicen hos Hyundai helt skrekkelig, så vi solgte konaen og kjøpte BMW-en med 20 mil kortere rekkevidde, for servicen hos BMW er fantastisk. Dette er sikkert litt forskjell fra sted til sted, da.
I tillegg har vi en BMW X1 diesel som vi planlegger å bytte i en elbil med hengerfeste, 4x4 og lengre rekkevidde.
Jeg prøvekjørte E-Niro noen dager og likte den ikke i hele tatt. Det eneste positive er relativt ok kjørelengde, men ellers falt den totalt gjennom for meg på komfort blant annet. Jeg snakket forleden med en i området her som handlet E-Niro samme dag som vi kjøpte elbilen vår og hos samme forhandler. Han angret seg nå og har visst satt seg på venteliste for en annen elbil. Han var veldig skuffet over bilens vinteregenskaper. Vi bor jo i ei innlandsbygd og har ordentlig vinter og det likte visst ikke bilen hans. Han har kjørt elbil i mange år før, så han vet jo at rekkevidde osv blir kortere i kaldt vær, men så vidt jeg skjønte var rekkeviddetapet på E-Niro langt større enn han hadde forventet. Det var flere andre ting også, jeg husker ikke alt. Men iflg forhandleren jeg kjenner som er merkeforhandler for Kia, har de mange fornøyde kunder, så smaken er vel som baken også her.
Dette med at elbiler er kalde er vel ikke så aktuelt lenger? Min er iallfall ikke kald, den har varmepumpe og blåser varm luft på sekunder. Jeg bruker også mye forvarmingen som slås på fra bilens app fem-seks minutter før jeg går ut. Da er bilen ordentlig varm når jeg kjører selv om det er 10 minus eller mer ute. Står bilen påkoblet lader, hentes strømmen fra strømnettet (og med superbillig strøm som vi har denne vinteren, er dette nesten gratis). Er den ikke påkoblet, koster forvarming meg et par tre kilometer i tapt rekkevidde og det er det verdt på en kald dag. Med varme i ratt og sete i tillegg blir det raskt for varmt. Jeg sjekket senest i går strømforbruket med varmevifta på 22 grader, rattvarme og setevarme på to seter og det var ubetydelig, iallfall på den 15 km lange turen jeg kjørte da.
Ingen tvil at hvor man bor, hvor mange man er i familien, hvilken type ferie man pleier å ha, helgeturer, hytte mm, uten tvil påvirker hva som er rett bil for den enkelte.
Niroen er ikke kald overhodet, jeg snakket om iMiev.
Vi har, helt seriøst, knapt kuldegrader om vinteren, så jeg vet lite om bilens vinteregenskaper. Når vi har brukt den på fjellet om vinteren, har vi ikke opplevd særlig rekkeviddetap.
550 km rekkevidde er i mine øyne mer enn «relativt grei», det er mer enn de fleste elbiler har, men det har jo kommet en del de siste årene, da.
Jeg elsker bilen vår, ikke er den så dyr heller sammenlignet med tilsvarende biler. :)
Jeg synes ikke komforten er annerledes enn i bensinbilene vil har hatt i årenes løp.
En stemme til på Leaf, har hatt min i 7 år, aldri hatt problemer med den. Nå ser det ut til at rekkevidden begynner å gå litt ned i minusgrader så den kan bli upraktisk som pendlerbil på vinteren, så jeg vurderer å bytte den ut, men det blir ny Leaf, uten tvil. Romslig inni, god bagasjeplass, behagelig å kjøre. Min 2015-modell er stygg å se på, men de nyere ser ok ut.
Men vi har hybrid til langtur da, Leafen er pendler/småturbilen.
Om Polestar - Jeg synes de er veldig fine, og mannen sier den er god å kjøre - MEN appen fungerer fortsatt ikke optimalt har en av mine kollegaer fortalt. Han kan for eksempel ikke starte varmen i bilen fra appen, men må inn i bilen og enten programmere eller starte den derfra. Slike ting vil for meg være et irritasjonsmoment.
Vinteregenskaper var utrolig viktig for meg, da vi kjøpte bil. Ikke minst siden vi bor i en blindvei, som ligger i bunnen av en skikkelig bratt bakke. Bakken har en 90 graders sving rett etter det bratteste partiet, for så å ha et lite heng, rett før man kommer helt til toppen. Det er rimelig mange biler som har satt seg fast i den bakken (vi har strøkasse stående tilgjengelig for alle fastkjørte biler). Alle som bor i gata har gode vinterbiler, de fleste med 4WD. :knegg: Jeg var ikke glad i å kjøre gamlebilen min (en A3, uten 4WD) opp bakken på de glatteste vinterdagene, så da måtte husets rallykjører (aka mannen) kjøre den. Nå vil begge helst kjøre ID4, og jeg opplever den virkelig som utrolig stødig selv på det kjipeste, glatteste vinterføret. (Appen kunne de virkelig ha jobbet litt mer med...)
Vi testet forresten Volvo XC 40 før vi endte med ID4. Den er også god og romslig, men hadde ikke plass til hundeburet vårt i bagasjerommet, så da utgikk den. Mannen syns dessuten den ikke var så god å kjøre.
Ja. Jeg har kjørt ulike Leaf endel når min bensinbil har vært på service, får alltid lånebil da. Grei bil, men jeg synes jeg sitter veldig lavt og den er for liten for oss som kjører endel. Så når jeg vi skal kjøpe elbil skal den være større.
Har e-Golf 2018 30 kWh som eneste bil. Vi liker den, men ønsker oss Skoda Enyaq for mer lasteplass. Men er ikke villig til å betale. Om som nevnt we Connect appen er drit dårlig og etter tre år en betalingstjeneste.
Vi har kjørt hjem fra Danmark, sikkert ladet fem ganger og brukt 13 timer. Kun fordi vi ikke kunne benytte båtbilletten to dager senere, for å unngå 14 dager innreisekarantene.
Jeg har leid stasjonsvogner på Nabobil. E -Golfen beskytter batteri når bilen er varm og mottar da mindre strøm. Men helt ypperlig til 25 mil og en hurtiglading på veien. Og heller overnatte på vei til Trondheim enn å lade i evigheter.
Vi kjøpte oss ny elbil i går etter å ha vurdert det i 30 min. Det ble en Ford Mustang et eller annet med 4-hjulsdrift. Har en Ford vi bytter inn, så dermed ble det det fortsatt. Den kan jeg ikke si så mye om ennå.
Kjører selv en Hyundai Ioniq fra 2018. Veldig god bil, gjerrig på strømmen og lader raskt i forhold til andre på hurtiglader. Men, og det er et men, den er en kjelke på glatt vinterføre, og vanskelig å komme opp de bratte bakkene hvis det er dårlig føre. Den er litt lett foran til å bare ha framhjulsdrift. Dermed var også 4-hjulsdrift et krav for den andre bilen da vi har hytte på fjellet.
Den er mindre enn den bilen vi har i dag og har ikke skiboks. Men nå er de fleste i familien utvokst, så vi kan ha ett sett med ski hjemme og et på hytta uten at de må byttes ut hvert år.
Gratulerer med ny bil, Mkj! Misunnelig på de som kan bestemme seg etter 30 minutter. :knegg: Jeg likte Forden veldig bra når jeg prøvekjørte, men takstativ er dealbreaker (kan ikke putte kajakk i skiluke) desverre. Men den var supergod å kjøre.
Nå skulle jeg sammeligne størrelsen på et par biltyper med S-maxen, og ble minnet på hvorfor vi aldri, aldri, ALDRI skal eie en Ford ever-ever-ever. De er altså så helt elendig på alt som handler om kunder, da inkludert nettsider. At det går AN å lage noe så dårlig?! :dåne:
Som en venn sier: Gud straffer noen mennesker i etterlivet. Ford-eiere straffer han her på jorden. :knegg: (Han har døpt sin Mustang for "Elbilhelvetet" :knegg: )
Vi har hatt ulike elbiler i 8 år.
To Nissan Leaf, 2 Teslaer. Tredje Tesla på vei.
Nissan Leaf:
Fordeler:
Grei bil for kortere turer og bykjøring
Taper ikke batteri selv om den står lenge ubrukt
Komfortabel også om vinteren
Mer plass inni enn man skulle tro
Funker greit både med takstativ og sykkelstativ
Ulemper:
Jeg synes den er dårlig på glatta
For kort rekkevidde til å rekke til fjellhytta
Tesla X
Fordeler:
Fantastisk kjørecomfort
Veldig god plass for alle passasjerer -kan fint sitte 5 voksne i 5-seteren, også på langtur, uten at noen har dårlig plass
Ekstremt god bagasjekapasitet. Virkelig EKSTREMT.
Hengefeste
Veldig sikker bil. Har kræsja den i 80 kmt. Bilen er vraka, men jeg velger X anytime for en kræsj :humre: Ingen av de som satt i bilen ble skada, og det føltes veldig trygt
Veldig god å kjøre på vinterføre
Lang rekkevidde
Kjapp hurtiglading
Negativt:
Falcondører. For noe tull! Kan ikke ha takstativ
Blir litt kald langs vinduer og dører når det er kaldt ute, synes jeg.
Tesla 3
Fordeler:
Tja. Synes ikke den har så mange fordeler...
Lang rekkevidde
Liten og nett
Kjapp hurtiglading
Negativt:
Taper mye batteri når den ikke brukes
Liker ikke å sitte så lavt
Dårlig ryggekamera
Mye tull med wifi og automatiske vinduer
Dårlig lastekapasitet (helt fint for en sedan, men for lite for oss)
Vi har bestilt oss en Y, som vi planlegger å selge når vi finner en ny X vi vil ha (innenfor budsjett).
Usjda, Polyanna.
Jeg har kjørt Ford siden jeg fikk lappen da jeg var 18 og har vært strålende fornøyd. Da jeg traff mannen for 22 år siden så fortsatte vi å kjøpe Ford. Vi har alltid kjøpt brukte biler.
Vi har en Mondeo som nå for første gang siden vi kjøpte den i 2014 har vært på verksted utenom service og slitedelebytte.
Håper den lever en stund til. Den har gått igjennom EUkontroll for 2 år.
Vi er ikke klar for ELbil enda.
Fin tråd. Jeg må lese meg opp her. Jeg liker Kona men mannen vil ikke ha noe fra Korea.. bare tull men vi må tenke nytt.
Lurer litt på Mustang men synes den ser fryktelig stor ut. Og dyr da. Har så vidt sittet i en elbil så vi må nok ta noen runder med prøvekjøring etterhvert.
Jeg har en Seat Mii electric. Helt lik som nyeste VW eUp og Skoda Citigo iV.
Det er en fireseter som har 259 km rekkevidde.
Liker:
veldig billig i drift
super å kjøre i byen, lett å kjøre, lett å parkere
får plass til det meste i hverdagen, bagasjerommet er større enn man skulle tro og baksetet kan legges ned
strålende rekkevidde når det er plussgrader. Kjørte t/r Oslo-Stavanger i sommer med to ladestopp.
Liker ikke:
ikke særlig god på vinterføre
Seat Connect-appen er skitdårlig. Jeg antar det er samme som VW Connect, men med Seat branding
for kort rekkevidde for langkjøring på vinteren
Jeg har egentlig lyst på en Huynday Ionic 5, men kan ikke forsvare å bruke så mye penger på bil når jeg nesten bare kjører i Oslo & omegn, nesten alltid er alene i bilen og kun kjører 6000 km i året. :knegg:
Haha, mannen ville kjøpe Ford til tross for manglende takstativ mest fordi han syns selgeren på Ford var så flink og kundevennlig i forhold til de andre. :knegg:
Tesla3
Pos: Sprek, lang rekkevidde, god på vinterføre, bra ryggekamera.
Neg: Elendig svingradius, dårlig plass i baksetet ( i hvert fall for de over 182 cm)Altfor liten åpning til bagasjerom.
Leaf 2013
Pos: deilig å kjøre, bra svingradius, god på vinterføre (Oslo), batterikapasitet holder seg bra. Bra str. på bagasjerom.
Neg: Elendig ryggekamera, kort rekkevidde.
Hadde Leafen hatt like lang rekkevidde som Tesla så hadde jeg valgt den som hovedbil.
Audi e-tron 55 - kjørt i snart ett år. Sommer som vinter.
Fordel
Nydelig å kjøre, sitter godt og god kjørekomfort.
Blir veldig fort varm uten at det går nevneverdig utover batteritiden.
Veldig nøyaktig på batteri vs kjørelengde.
Ulempe
Kjørte tidligere en Skoda Kodiaq og nå får jeg ikke med meg noe som helst, syntes jeg. Setene må legges ned osv. Kan glemme å dra på IKEA og kjøpe Pax garderobeskap og hive det inn i bilen.
Vi har en e-golf og en Audi e-tron 50. Golfen er en golf og helt grei, men Audien er en drøm å kjøre. Jeg tror ikke det er noe jeg ikke liker med den.
Dessverre har Audien for kort rekkevidde for oss, og vil bli byttet ut i en Ford Mustang Mach-E i mai (leveringstid).
Hadde tidligere en Nissan Leaf, som etter hvert fikk alt for dårlig rekkevidde på vinterstid. Den ble byttet i en brukt e-golf tidligere i vinter. Da klarte den ikke lenger tur-retur Oslo (8 mil) uten lading.
Etter vår erfaring er det vurdering av rekkevidden dere har behov for som er det viktigste. Når det er avgjort, kan dere sjekke ut hvilke biler dere liker, både i kjørekomfort, størrelse og utseende. Lykke til med bilkjøp!
Her er alle tallene fra NAFs vintertest:
Modell (temp. varierte fra 0° til -10°) WLTP-tall STOPP Avvik
Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km -15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km -20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km -14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km -19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km -18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter 488 km/21,5 kWh 425 km -12,91 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 423 km -12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km -14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km -15,18 %
BMW i4 M50 497 km/19,0 kWh 406 km -18,31 %
Skoda Enyaq iV80X 477 km/18,2 kWh 403 km -15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km/22,4 kWh 402 km -11,84 %
Polestar 2 LR Single motor 517 km/18,6 kWh 400 km -22,63 %
Audi e-tron GT 463 km/21,1 kWh 392 km -15,33 %
Xpeng P7 470 km/19,4 kWh 383 km -18,51 %
Audi e-tron Q4 40 485 km/18,6 kWh 380 km -21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer) 460 km/17,7 kWh 369 km -19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer) 430 km/17,7 kWh x x
BYD Tang 400 km/21,6 kWh 356 km -11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX 475 km/18,6 kWh 353 km -25,68 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 459 km/19,1 kWh 349 km -23,97 %
Skoda Enyaq iV80 509 km/17,7 kWh 347 km -31,83 %
Tesla Model 3 SR 448 km/14,0 kWh 346 km -22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor 476 km/20,2 kWh 340 km -28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje) 470 km/19,5 kWh x x
Cupra Born 395 km/15,4 kWh 339 km -14,18 %
Volvo C40 Recharge 437 km/21,1 kWh 333 km -23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250 401 km/17,7 kWh 331 km -17,46 %
BMW iX xDrive40 402 km/20,7 kWh 316 km -21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 km/18,1 kWh 315 km -22,60 %
Opel Mokka-e 338 km/16,2 kWh 263 km -22,19 %
Peugeot e-2008 320 km/15,6 kWh 228 km -28,75 %
Vi har 3 biler. 2 elbiler - Mercedes EQC og Renault Zoe samt en Fiat 500 kabriolet. Siste ble innkjøpt for øvelseskjøring med manuelt gir.
Mercedes EQC
Fordeler: Nydelig å kjøre, sitter godt og god kjørekomfort. God plass i baksete. Hengerfeste og takstativ mulig. God på vinterføre og har 4-hjulstrekk.
Ulemper: Litt kort rekkevidde (420km), lite bagasjerom forhold til bilens størrelse.
Renault Zoe 2018 (22kW):
Fordeler: Liten utenpå, men relativt stor inni - 4 personer sitter bra, men trangt med 5. Bra bagasjerom forhold til bilstørrelse. OK rekkevidde (320km). Bra kjørekomfort. Driftsikker. Billig i innkjøp og service.
Ulemper: Kan ikke hurtiglades, men lader relativt kjapt likevel (nyere modeller har hurtiglading). Ikke godkjent med takstativ.
Vi får se. Blir vår 3. Ford. Hadde en i 10 år, byttet inn i en brukt Edge, og butter rebbe inn nå i en Mustang. Litt sånn, enkelt å li kvitt den forrige bilen på den måten.
Man kan vel si at den "nesten" er med, med tanke på dette er en bil som deler veldig mye med Mokka-E og e2008 (og e208, Corsa-E, DS3e). Egentlig litt snodig at e2008 her har såpass mye kortere rekkevidde enn Mokka-E her.
Finnes det noen gode elbiler som ikke er så fryktelig dyre? Hvordan er det å kjøpe f.eks en brukt elbil (kanskje et år gammel, f.eks)? Vurderer nå litt å bytte inn bensinbilen i noe elektrisk.
Vi har en leaf. Tror det er en første generasjon, 2012 modell. Den har en rekkevidde på 6-7 mil på vinterføre. Det dobbelte om sommeren. Til vårt bruk er den genial og vi ha kjørt den 30.000 km siden april 2019. Vi har bare gammel bil så stort sett alt ved den er jo genialt. Den har ting som ryggekamera, automatgir og aircondisjon. Og dab radio.
Jeg har akkurat byttet ut eUp (2016-modell, kjøpt brukt i 2018) med Renault Zoë, siden jeg trengte litt lenger rekkevidde. Jeg kjøpte ny, men det er jo en del elbiler på bruktmarkedet nå, så helt sikkert mulig å få noe bra. Jeg er superfornøyd med den, den er forholdsvis liten men romslig, fin å kjøre og har rekkevidde på opptil 400 km nå på sommeren.
Jeg hadde en leaf fra 2018-2020, halvannet år. Den var 2011-modell og skulle angivelig kjøre noen mil, men det gikk ikke i Vestlands-landskap og novemberkulde, så jeg kunne i praksis kun bruke den til og fra arbeid (3 mil til sammen), og til Kiwi.
Så jeg anbefaler en nyere modell :knegg: + gjøre (bedre enn meg) research på reell rekkevidde i aktuelt klima og landskap.
Fremdeles like fornøyd med E-Niroen vår. Har akkurat kjørt 120 mil med den, nå i helga. Lite lading. Den er ikke kjempestor, men vi får nå fint plass til fire voksne med bagasje likevel. :)
Helt uproblematisk å kjøpe en nyere brukt elbil. Velger du en bil som er et år eller to gammel, så får du gjerne en bil med lenge rekkevidde og du har fortsatt en bil med nybilgaranti
Hvis du vil ha en litt romslig bil, så ville jeg tatt en titt på Hyundai Ioniq. Den oppleves romslig innvendig, har ok bagasjeplass og rekkevidde på omtrent 30 mil på sommerføre. Nissan Leaf er nok også et godt alternativ
Hva man tenker er "ikke så dyrt" vil jo variere noe helt enormt, men jeg ser at 2018-modeller av for eksempel Leaf og Golf, kommer til 150 - 190 000, og det er i hvert fall veldig mye bil for pengene, syns jeg.
Jeg kjøpte en Leaf, 2015-modell, i 2017 og synes ikke at rekkevidden har endret seg i det hele tatt. Godt er det siden jeg ikke har så stort batteri :knegg: Skal jeg kjøpe ny bil så blir det en brukt elbil, denne gangen med lengre rekkevidde.
Jeg vet ikke hva du tenker med mellomstr men jeg får plass til fire tenåringsgutter i min. Sammen med to baryton og et horn :knegg:
Den gamle leafen har mye plass. Men jeg aner ikke om de nyere er like rause.
Dette er jo heelt på siden, siden jeg ikke har elbil engang: Jeg får plass til fire tenåringer, tre tromboner og en baryton i min yaris :lol:
..men skal ikke påstå at de har det behagelig :nemlig:
Helt på sidelinjen kan jeg jo takke for at mine korpsunger spiller tverrfløyte da.... Den tar ikke så stor plass. Men i går hade jeg med fana til korpset i baggasjeromemt. Og ei pappkasse med sekker. God plass baki, og noe trangt i baksetet da det måtte trekkes frem i fremste possisjon pga den fana.
Men så har jo vi bil som går på diesel da. Neste bli elbil, bae høyst usikker hvilken vi vi skal teke i forhold til at jeg FYLLER det baggasjerommet (og takboks) et pr gange i året... men 45 uker i året går det finfint med mindre bil...
Vi kjøpte en 2018-leaf for litt under et år siden. Rekkevidden er cirka 270 på sommeren og 230 på vinteren. De oppgraderte vel batteriet mellom 2017 og 2018 tror jeg, så jeg ville gått for 2018-modell eller nyere i forhold til rekkevidde.
Det er og blir bil nr 2 da, hovedbilen vår forblir noen år til. Det er ikke som om jeg fikk DEN heller opp bakken fra hovedveien den mest gufne dagen i fjor vinter. Det er den bakken jeg gruer meg til, og noe akebrett der er ikke så stas, all den tid det er en bakke som svinger, og er så smal at det bare er en bil om gangen, så i verste fall må man stoppe. (Det er de jeg måtte den dagen jeg ikke kom meg opp i fjor)
Vi likte bilen sånn ellers da. Men 4wd er det ikke, og appen har jeg ikke fått testet ut enda. Det får bli helgens prosjekt, vi henter den på fredag. Mannes bil i hovedsak, men blir nok en del brukt av meg også.
Men statistisk sett er vi vel snart nede i 12 snødager eller noe sånn her på mine trakter, så jeg får heller ta hjemmekontor ;)
Siden sist jeg skrev i denne tråden har vi byttet ut Leaf med VW ID4.
Da vi fikk ID4 kunne jeg skrive under på alle de samme tingene som Agenten. Jeg var skikkelig uvenn med bilen, og sluttet egentlig å kjøer bil. (Vi bor sånn til at det er helt uproblematisk når det ikke er golfsesong.) Nå har vi hatt den i snart et år, og jeg har sakte, men sikkert blitt sjef over bilen. Den blir nok aldri noen favoritt, men jeg synes ikke den er fullt som autonom lenger.
Det som er supert er all plassen den har og rekkevidden sammenlignet med Leafen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.