Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Avbestillling av time grunnet sykdom - gebyr

#1

Smash sa for siden:

Mamma fikk gavekort i julegave, og skulle bruke det i dag hos en skjønnhetssalong for å få utført microblading. Hun våknet 02 i natt med omgangen, full pakke, og sendte derfor melding kl. 06 i dag om at hun dessverre ikke kunne komme, og forklarte hvorfor. Til svar får hun at da må hun vippse 1500 kr (evt komme innom å betale når hun blir frisk eller få faktura), og et ønske om god bedring.

Er dette greit? Jeg finner ikke ut av hvilke lover som gjelder. Jeg er så overraska, har aldri opplevd å måtte betale noen steder når det har vært sykdom som har vært grunnen. Jeg tenker jeg må dra innom å prøve å finne en løsning, men må ha noe å komme med, ellers blir det bare masse følelser, og da kommer vi vel ikke så langt. :p


#2

millact sa for siden:

Absolutt ikke greit. Et lite gebyr er en ting, men 1500 kr?


#3

Cauchy sa for siden:

Har hun blitt opplyst om at det blir gebyr ved avbestilling, f.eks. ved at det finnes vilkår på nettsiden deres eller i et infoskriv?


#4

IzziCreo sa for siden:

Ikke greit. Da signaliserer de at de ønsker syke kunder og å få smitte i salongen sin, så det er jo meget spesielt (og høyst betenkelig i disse tider). Har dessverre ikke noe kjøpslov å vise til, men slikt er jo dårlig service og jeg ville definitivt ikke brukt den salongen igjen. De fleste bedrifter tenker jo at det heller lønner seg å vise smidighet enn en hard linje i slike tilfeller. Lykke til.


#5

Smash sa for siden:

På gavekortet står det at timer som ikke blir avbestilt innen 24 timer må betales. Behandlingen hun skal gjøre koster i utgangspunktet 4500, så de ga uttrykk for at de var greie da hun bare trengte å betale 1500. Jeg syns det er dårlig service, og kjenner jeg får veldig lite lyst til å gå dit igjen.



#7

Cauchy sa for siden:

Det er dårlig service, men de har nok loven på sin side. Forbrukerrådet sier at slike gebyrer er lov så lenge det opplyses på forhånd.


#8

Teofelia sa for siden:

Jeg måtte betale gebyr hos frisøren da jeg avbestilte på kort varsel forrige uke. Har heller aldri opplevd før, selv om «alle» frisører har en slik klausul. Mistenker at bransjen er utsatt for svært mange avbestillinger om dagen, og at alle kanskje ikke har anledning til å være like rause. Jeg skjønner at de kanskje må, Men det gir meg ikke egentlig lyst til å komme tilbake, det gjør ikke det.


#9

Input sa for siden:

Servicebransjen har tapt enormt mye på restriksjonene som har vært og at folk har avlyst på kort varsel, slik det jo har måttet være. Selv om de før pandemien kunne være runde i kantene, er det ikke overraskende om de ikke har økonomisk rom for å være det akkurat nå.


#10

Bluen sa for siden:

Å kalle 1500 kroner for et «gebyr» høres i mine ører nesten kriminelt ut i seg selv. Makan til elendig service.


#11

millact sa for siden:

Ja. Hadde forventet å betale noe, men ikke den summen. Dårlig reklame. Folk dropper å gå der når de hører om det.


#12

Lykken sa for siden:

Men hvis det er gavekort så er det betalt på forhånd?
Da er det urimelig å ta gebyr i tillegg.


#13

millact sa for siden:

Det har du absolutt rett i!:eek:


#14

Frøy sa for siden:

Sykehuset er jo egentlig ikke det spor bedre da:
Dersom du ikke møter opp og ikke har varslet oss om det senest 24 timer på forhånd, må du betale et gebyr.
Gebyr ikke-møtt er for tiden 1125 kroner for somatisk helsetjeneste og 374 kroner for konsultasjoner innen
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.


#15

Tallulah sa for siden:

Da går jeg ut i fra at hun får beholde pengene på gavekortet da.

Jeg er litt delt på dette. Ja, 1500 er mye penger og er veldig stort gebyr. Samtidig er det tid pleieren ikke får gjort noe med, og er det mange slike går man konkurs, rett og slett.


#16

Input sa for siden:

Det er vel en selvfølgelig at hun beholder gavekortet?


#17

skyfri sa for siden:

Det er et ledd i å få folk til å enten møte til timene sine eller si i fra i tide om at man kke kommer. Hvis alle hadde møtt når de skulle hadde det vært betraktelig kortere ventetider og køer til behandling i spesialisthelsetjenesten. Det er fryktelig dyrt for samfunnet at folk ikke møter.


#18

Tjorven sa for siden:

Jeg skjønner salongene/servicebransjen godt. Samtidig vet jeg med sikkerhet at jeg aldri hadde nærmet meg stedet igjen noen gang hvis jeg var blitt avkrevd et slikt "gebyr".


#19

Millen sa for siden:

Det er jo derfor sykehus og flere sndre spesialister sender ut sms noe dager i forveien så en har mulighet til å avbestille om det ikke passer eller av andre årsaker.
Og i disse tider er det mye avbestillinger pga covid-19.


#20

Myria sa for siden:

Jeg er helt enig med Tallulah i at de jo taper mye penger på folk som ikke møter opp til timene og at det særlig nå disse to årene sannsynligvis har ført til en del konkurser. Det er forståelig at de trenger å dekke i alle fall noe av tapet.
Samtidig hadde jeg som Tjorven definitivt ikke valgt et sted som hadde så høye gebyrer all den tid jeg tross alt aldri kan vite om jeg plutselig blir syk. Det er sikkert et dilemma for dem å ikke ha så høye gebyrer at de skremmer vekk kunder samtidig som de ikke har råd til at for mange kunder avbestiller så sent at de taper penger.


#21

Tallulah sa for siden:

Og det er fryktelig dyrt for små bedrifter at kundene ikke møter.

I dette tilfellet så har kunden fått vite at timer som avbestilles må betales, og hun "slipper unna" med en tredjedel av det det. Så kommunikasjonen om at det er slik det er, har jo vært der. Jeg vil tro at en del bedrifter har vært greiere på dette før, men ikke har mulighet til det lenger nå på grunn av mange avbestillinger.

Det er jo veldig mye man ikke får igjen selv om man har blitt syk og ikke får brukt billettene, enten det er kinobilletter, teaterbilletter, togbilletter, flybilletter etc. Da er det vanlig å få andre til å prøve å overta billetten. Men folk forventer liksom at småbedrifter med trangere kår skal gi tilbake pengene.


#22

Input sa for siden:

Dere som syntes dette er ugreit, hvorfor skal bedrifter ta hele denne risikoen? Tiden som skulle vært brukt på behandling får ikke bedriften igjen, så de taper 3000 kr på dette, selv om de tar et avbestillingsgebyr. Kunden taper 1500, halvparten av bedriften. Jeg synes ikke det er så ille.


#23

Lhi-My sa for siden:

Jeg synes også det er litt snodig at så mange tenker det er riktig at det er frisøren/behandleren/osv som skal ta kostnaden når en kunde blir syk. Det er jo stort sett ikke mulig for bedriften å hente inn andre oppdrag i denne tiden, så dette er rett og slett tapt inntekt. Mange slike bedrifter er enkeltpersonforetak og da vil det jo i praksis bety at frisøren/behandleren ikke får inntekt disse timene. Kanskje handler det om en halv dags tapt lønn. Synes du det er ok å miste halve dagslønna di pga forhold du er helt uskyldig i? Kunden er selvsagt heller ikke skyldig i akkurat dette tilfellet, men bør jo også bære noe av tapet. Denne gangen var set uforskyldt pga akutt sykdom, andre ganger kan det være at kunden har glemt avtalen, ikke gidder likevel, er fyllesyk eller hva som helst. Sistnevnte fortalte frisøren min om når jeg tilfeldigvis stakk innom rett før jul for å høre om de hadde ledig tid til å klippe luggen min. Det hadde de tilfeldigvis, en kunde hadde nettopp avbestilt klipp og farging og unnskyldt seg med fyllesyke. Frisøren var ordentlig sinna, hun tapte inntekt for flere timer pga dette.

Jeg skjønner det er sure penger, altså, men det er ikke riktig at bedriften skal ta hele tapet alene. At det er gavekort kan jeg ikke skjønne spiller noen rolle fra eller til.


#24

liefje sa for siden:

Jeg er enig i at kunden skal måtte betale noe for avlyste timer. Hundefrisøren vi bruker sier klart fra ved bestilling at avbestilling eller flytting av time må skje minst 24 timer før, ellers blir man fakturert 50 % av behandlingspris pluss fakturagebyr. De hadde masser av kunder som hverken sa fra eller stilte til timene, så de så seg nødt til å innføre dette. Det er også gebyr for sen avbestilling hos min egen frisør, neglesalong etc. Jeg synes det er helt normalt.


#25

Divine sa for siden:

Hadde frisørkjeden jeg går hos, avkrevd gebyr, hadde jeg blitt rasende. For det første har jeg møtt opp til alle timer i tretten år, og i tillegg er det de som har avbestilt på få timers varsel flere ganger i covid-perioden. Så man bør se det an litt.


#26

Bluen sa for siden:

Jeg er nesten like sjokkert over hvor dyr en slik behandling er (måtte også google det først), og at det faktisk er kundegrunnlag for at slike salonger kan overleve. :flau: 4500 kroner! Hvor mange timers arbeid er egentlig dette? Hvis jeg hadde kansellert min time for farging av bryn, ville det vært snakk om et par hundrelapper (og det tror jeg neppe jeg hadde måttet betale hos den frisøren jeg bruker).


#27

liefje sa for siden:

Om bedriften er villig til å se bort fra gebyret for faste kunder gjennom flere år eller å redusere det dersom det er veldig høyt (noe de til og med kanskje gjør her siden det ikke ble bedt om at man betalte 50% som vel er det vanlige??), kan de såklart velge selv ut fra økonomi og kundeforhold etc. Men jeg ville ikke forventet det. Særlig ikke i disse tider.


#28

Strå sa for siden:

Nettopp.

Gode poenger her.

Jeg er mer sjokkert ovet at en del mener oppdragstaker skal bære hele byrden alene når oppdragsgiver må avbestille.


#29

Milfrid sa for siden:

Det er jo helt normalt å måtte betale for timer man ikke bruker likevel. Jeg gikk jevnlig til hudpleie en periode og fikk alltid sms et døgn før med beskjed om at timer som ikke ble avbestilt innen 24 timer, må betales.

Når det er sagt så har det vært litt fleksibilitet under korona, men jeg har zero problem med å forstå at man må ta betalt for timer man har solgt, men som ikke blir benyttet, og særlig nå som kanskje store mengder timer blir avlyst kort tid før behandling.

Det samme er vanlig for restauranter. Vi skal på RENAA i mars, og der kan man ikke uten videre avbestille og forvente å få pengene igjen. Litt på samme måte som om man kjøper billetter til et show eller noe.


#30

C3PO sa for siden:

Jeg er selvstendig næringsdrivende, så dette er et kjent problem for meg. I min bransje er ikke avbestillingsgebyr vanlig, men det er noe jeg har tenkt litt på i det siste, med tanke på et 2-ukers oppdrag jeg ble bestilt til for en god kunde før jul som plutselig forduftet. Er man liten næringsdrivende og et bestilt oppdrag/kunde uteblir på kort varsel, får man ikke tjent inn de pengene. Et avbestillingsgebyr på kun 1/3 av prisen på tjenesten synes jeg er ganske rimelig.


#31

Smash sa for siden:

Mamma sendte i dette tilfellet ei melding til da hun ble frisk, og fikk faktisk melding tilbake at hun kunne glemme det gebyret, samtidig som det ble poengtert noen av deres argumenter. Men skjønner litt mer av problematikken nå på grunn av denne tråden, så jeg skal være litt mer forståelsesfull fremover.


#32

-ea- sa for siden:

Det har vært vanlig før pandemi også. Ihvertfall én populær restaurant her i byen har pleid å sende påminning om at "du har bestilt bord til 12 og må betale xxx kr for de som ikke møter opp" - mye vennligere formulert enn dette da. :p

Bra at hun slapp å betale det gebyret, Smash. Jeg tenker at de ser kanskje an litt, forskjell på om kunden dropper det helt eller kommer tilbake for å ta behandlingen når hun er blitt frisk igjen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.