Her er en større artikkel om samme tema, med de samme to FAU-representantene: foreldreutvalgene.no/fug/sli...e-plattformer/
(har tatt med sitat herfra i et innlegg lenger ned i tråden).
Enig i at dette er vanskelig. Vi har pc til disposisjon hjemme, men avhengig av at de gir oss innsyn. Lærebøkene er en annen side av saken, det er omtrent umulig for meg å hjelpe de når jeg må sitte og bla i en scannet versjon av utvalgte kapitler fra ulike lærebøker. Og når de må lese noe digitalt og samtidig skrive i et annet digitalt dokument er det ikke lett å klare seg med en skjerm.
Ja, ser jo selv hvor håpløst det er å ha hjemmekontor med kun én skjerm, når jeg bruker to skjermer på jobbkontoret. Mens ungene skal klare seg med kun én bitteliten skjerm.
Ungene mine har en ipad hver fra skolen. Det er ikke store skjermen, og de får ikke med tastatur før de er over på mellomtrinnet så minstemor sitter og trykker det digitale tastaturet opp og ned for hver gang, men det er fremgang fra da mellomste drev med samme app og måtte hente opp tastatur, skifte til tall, trykke og tilbake. For det er matte, så de trenger tall. Nå kommer i alle fall det tall på det som kommer opp.
Men nå som de begynner å få digitale lærebøker også begynner det å bli mye som skal inn på den lille skjermen
Og jeg merker at eldste som er på ungdomsskolen så er det en del informasjon som ligger på teams. Fint det, men der har ikke vi tilgang om han ikke viser oss. Og det forventes visst at vi følger med der hver dag, for plutselig er det info vi burde hatt. Som han tror vi har. Og er en innesluttet, mutt tenåring innimellom som synes vi maser om å få se.
Vi får jo ikke prøver hjem til signering på karakter, de bare ligger inne der bak passord, og ingen krav om å vise dem til oss.
Jeg kjenner jeg er utrolig glad at sønnen har gått på videregående, og dermed vært totalt selvkjørende, gjennom pandemien. Bare tanken på all oppfølging han måtte ha på barnetrinnet, og da evt via pc, gjør meg svett. All kudos til dere som har stått i dette.
Jeg er enig og ikke bare når det gjelder pandemi, men generelt. Alt av lekser og oppgaver ligger på google classroom og ungene trenger ikke dele passord med oss foreldre dersom de ikke vil. Ja, jeg kan få mailer med oversikt over lekser og arbeid som er enten innlevering på snart eller ikke er levert, men når alt skrives på data og leveres inn der, så kan jeg ikke se om det er gjort skikkelig eller bare slurv som er levert. Så vårt kontakt med skolen er 2 kontaktmøter i året og at lærer tar kontakt dersom det går skikkelig galt.
Jeg kan forstå at det er vanskelig, for jeg forstår at det heller ikke er ideelt at foreldre får adgang til alt skolearbeid en tenåring gjør slik at fokus blir prestasjon på alt de gjør. Men det er skummelt at man kan ende i en situasjon der ungdommen slurver, underpresterer eller sliter og man ikke har peiling før karakterene kommer.
Nå ønsker jo jeg meg digitale bøker, fordi det løser en unnskyldning for min når han er hjemme uten bøker.
Men alt skjer jo digitalt så det er likevel umulig å følge opp.
Nå, etter halvgått løp får vi ukeplanen via Visma. Men muligheten til å sjekke er jo ikke der.
Dette med hevet terskel for foreldreengasjement på grunn av digitale portaler maste jeg om jevnt og trutt da jeg var FAU-engasjert. Tanken er antageligvis god, men den bærer preg av å være utviklet av mennesker som synes digitalt er enkelt, og ikke har den nødvendige forståelsen for hvorfor dette ikke bidrar til lavere terskel for de som har mest behov for lav terskel.
Stadig skiftende systemer med lav brukervennlighet, hvor skolen må bruke unødvendig mye tid på å lære foreldre å logge inn, og i hvert fall etter min erfaring heller ikke har nødvendig kunnskap for å kunne hjelpe foreldre med dette heller. Jeg har stått på klassemøte etter klassemøte og måttet demonstrere for foreldregruppen hvordan man finner frem i It's Learning, har ved gjentatte anledninger måtte forklare skoleadministrasjon at informasjonen de har sendt ut muligens er korrekt fra adminperspektiv men faktisk ikke er teknisk korrekt for foreldreinnlogging, og jeg opplever det som enda en ting som bidrar til klasseskille i norsk skole.
Vi har hatt digital skole i 9 år. Synes det er bortimot umulig å følge med. Krever samarbeid fra barnet. Skolen sier hensikten er at barn og foreldre skal sitte sammen og vise. Ja særlig, det har ikke mine vært særlig interessert i. Mye større terskel enn å gå forbi sekken i stua og ta opp en skrivebok fordi man kommer på det. Ulike lærere bruker ulike mappestrukturen i Showbie. Lekseplan vet hi også knapt hvor vi finner, og særlig yngste krangler mye på når hi ber henne slå opp.
Lekseplan på mail og ALT av vurderinger og tilbakemeldinger i Porteføljen er min oppskrift. Samt foreldretilgang til Lekser og info-faget.
Med aller mest vekt på Porteføljen! Der har elevene mine samlet alt av tilbakemedinger og der sender jeg også «Savner norsklekse uke 6»-meldinger. Også har jeg oppdratt foreldrene til å ha mailvarsling på ting som legges i Porteføljen.
Porteføljen har jeg aldri hørt om, så det har man nok ikke her i kommunen. Det går i classroom. En gang i 8. Trinn fikk vi link til ukeplanen i meldeboka. Nå går ungen i 10. Eneste dialog med skolen er via meldeboka for oss foreldre.
Barneskolen her bruker showbie, ungdomsskolen gjør ikke. Porteføljen til 5. Klassingen som har hatt ipad sidne 2. Klasse inneholdt i fjor 2 ting. I år finnes den ikke. Ikke Førsteklassingen sin heller. Men det er kanskje mindre uventet.
8 klasse har alt mulig på pad'en sin, men vi fikk terminkarakterer på ist home og skal visst på sikt få anmerkninger der også. Og fravær har vi der. Nytt fra januar.
Mine elever har mellom 150 og 160 ting i porteføljen. Hovedsakelig brukes den nok mest fra tredje klasse og oppover tror jeg. Jevnt over får mine elever ca 30-40 tilbakemeldinger i porteføljen i mine fag (norsk, samf og KRLE) i året tipper jeg. Noen veldig lange og noen korte.Jeg mener at foreldre da har ganske god oversikt over hvordan det ligger an i det minste.
Aldri hørt om. Sjekket nå, og ingen av barna har noe der etter mars og mai 2020. Alt ligger under Oppgaver, flere hundre greier. Tilbakemeldinger kommer litt som tekst oppå filer, som egen kommentar og her og der. Jeg følger derfor i liten grad med. Ble litt lettere da jeg fikk iPhone, på Samsung funket jo ikke appen heller. At vi ikke får lekse og ukeplan på Mail er helt dust, før la de den på nett men det hsr de sluttet med. Urer på hvor mange som hsr glemt grillmat og utebukse og forkle på grunn av det. Når vi er to oppegående foreldre som sliter, så tenker jeg på de mange foreldre hi har som knapt snakker norsk.
Showbie er et mareritt. Jeg er godt over middels kompetent når det gjelder digitale greier, men showbie gjør meg rett og slett rasende. Det skyldes muligens varierende digitale ferdigheter blant lærerne, men det er altså så vanvittig rotete og vanskelig å finne frem. Og hvordan lærerne orker å sjekke lekser når elevene har skrevet dem som kommentarer som ligger tilfeldig plassert oppå en pdf som læreren har kopiert fra læreboka, er en gåte for meg. Jeg hadde grått meg i søvn om jeg var lærer på skolen til sønnen min. Jeg innrømmer glatt at jeg også har sluttet å følge med. Sønnen må vise oss at leksene er gjort før han kan gjøre andre ting, men å gå inn på hver enkelt kommentar og lese, orker jeg ikke. Så for alt jeg vet, skriver han bare tøys og tull.
På jobben min bruker vi It's learning og har veldig klare krav til hva som forventes av oss lærere. Vi skal gjøre det likt, slik at elevene våre vet hva de kan forvente, hvor de kan finne ting og hvordan det skal se ut. Det følges med argusøyne av lederne våre, og om vi ikke gjør det riktig, får vi hjelp til å lære det umiddelbart. Jeg elsker at det er slik, men jeg vet mange av mine kolleger synes det er irriterende. Men jeg er helt overbevist om at elevene vinner på det og at det medfører at vi må bruke mye mindre tid på å hjelpe dem med å finne ting enn vi gjør nå.
Mellomste fikk kommentar fra læreren på at hun hadde lagt norsk leksa som kommentar til lekseplamennonstrdet for mappa for norsk.
Ja. Men det finnes ikke mappe for norsk for denne uka, bare forrige uke, sa hun. Siden har hun ikke vært på skolen (syk nesten hele forrige uke), så jeg vet ikke hva læreren evt har eller ikke har gjort.
At det er et system i rotet eller rot i systemet aner jeg ikke. Det er uoversiktlig for meg. Men jeg finner faktisk ikke portefølje jeg har tilgang lenger. Det hadde jeg i det minste i fjor.
Showbie for meg som lærer er helt fantastisk. Foreldrene er også kjempefornøyd, det samme er elevene. Tror det må ha noe med hvordan man bruker det på.
Høyst sannsynlig. Ungene synes det er helt greit. Jeg som mor har lekseplanen der og er og annet brev fra rektor, stort sett om korona. Samt at det kommer beskjed om skidag /fjelltur /markadag når slikt er lov.
Hadde vi får vite litt om prøver og tilbakemeldinger på lekser, så hadde det vært gull. Men hvordan ungen ligger an faglig får vi vite to ganger i året. Ja det er den tredje tingen don kommer på showbie. Lappen ang foreldresamtale, men en slipp vi skal klippe av og levere tilbake om vi kommer eller evt hvem vi har byttet med. Slippen får vi jo ikke klippet av. Så noen ganger kommer den i sekken etter noen dager. Andre ganger svarer vi på sms eller ber ungen si fra (større unger. Betror ikke Førsteklassingen det)
Men er det rimelig å lese tilbakemeldinger på elever i barneskolen sine enkeltinnleveringer? Har aldri savnet det jeg, ikke tenkt på det en gang. Vet ikke om de får så mye skriftlig egentlig.
Akkurat slike tilbakemeldinger som pelle nevner hadde vært greit å vite om.
Nå har de to eldste vist seg å være faglig sterke så barneskolen gikk som en lek faglig sett, men trolig hadde det vært greit om eldste hadde jobbet mer med skriftlig besvarelser. For i alle fall viser det seg på ungdomsskolen at matte er han som kjent sterk i, naturfag og andre ting som går på kunnskap går fint. Mens norsk skriftlig er hans svakeste punkt. Å skrive rett, tegnsetting, og ikke minst dele opp fornuftig og formulere det bra. Det kunne han jobbet mer mer. Og det skal han gjøre fremover. Men trolig er vel kanskje det noe han fikk høre om på barneskolen også? Ikke vet jeg. Vi hørte aldri noe om det. Lesehastigheten er flott. Det fikk vi vite.
Og tilbakemeldingene fra ungdomsskolen finnes i det minste da, bak passord på pad'en hans. Fant vi omsider ut. Siden vi ikke er vant til å få vite noe. Så savnet vi det heller ikke og det falt ham ikke inn å informere oss. Innesluttet tenåring som han brått har blitt....
De sier vel fra på samtalene regner jeg med? Om jeg hadde hørt at den type ting gjentok seg, ville jeg bedt om å få se gjennom leksene en periode. Har gjort det innimellom også.
Jeg antar ikke de får skriftlige tilbakemelding på alle vanlige lekser.
De fikk skriftlig tilbakemelding på leksene da de var på papir (kanskje bare et smilefjes, eller dette var godt jobbet. Eller alrså drypp om å jobbe med f. Eks tegnsetting.
Hva de får nå vet jeg ikke. Men får de tilbakemelding på prøver? Utover at de har en del prøver nå så får vi tilbakemeldingen på samtalen etter vinterferien. Det funker vel det.
Vårt barn er på sin 7 kontaktlærer på 6 år, så de samtalene føles ikke sånn kjempemye verdt. 20 min x2 i året, ny person nesten hver gang. Alt for mye tid hår også til å snakke om mobbeskjrmaet som alle må fylle ut, og st barnet skal vise noe de har jobbet med på iPaden. Helt dust når tiden er så knapp.
Samtalene hos oss er 30 minutter. Og selv det er knapt.
Jeg synes man skal forvente mange tilbakemeldinger i fagene i løpet av et år. Og fordelen med Porteføljen er at da kan tilbakemeldingene ligge hvor som helst, men så trykker bare læreren på en stjerne og så legger den seg i Porteføljen i tillegg. Og da er det rett og slett veldig enkelt å følge med som forelder uten å måtte sette seg inn i mange ulike fag og mapper.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.